Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,005   -0,395   (-7,31%) Dagrange 4,992 - 5,410 717.264   Gem. (3M) 196,8K

TomTom maart 2019

1.639 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 82 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Leonard 10 maart 2019 09:57
    quote:

    Prop. schreef op 10 maart 2019 09:33:

    Snap niet dat Garmin zonder kaarten, zo hoog wordt gewaardeerd en Tom2 niet eens in de buurt komt. Weet nou iemand waar het verschil in zit?
    Garmin is stukken opener tov de buitenwereld en de aandeelhouders dan
    Tom2 , dit is volgens mij de enige oorzaak dat het aandeel al vele jaren een enorme achterblijver is.
  2. forum rang 6 ketchup 10 maart 2019 10:07

    Garmin en TT waren ooit vergelijkbaar, maar bij Garmin hebben ze nadat ze TeleAtlas aan TT hebben gelaten de beslissing genomen heel snel te diversifiëren en hebben zich ongelofelijk goed weten te ontwikkelen
    ze betalen trouw dividend en maken goede winsten

    Garmin beurswaarde 15.5 miljard $
    eps ( wpa) 3.65 $
    multiple kw x 22 (redelijk aan de prijs)
    huidige notering 82.50 $
    12 maand high-low 85 - 57 $
    dividend yield 2.75%

    cash positief 1.2 miljard beschikbaar ( voor R&D of acquisities )

    heb ze lange tijd in de positie gehad en te vroeg laten gaan @ 70$ mochten ze daar naar teruggaan neem ik ze zeker weer in de porto.

    Garmin gebruikt verder de kaarten van HERE
    er is al verschillende malen gespeculeerd dat Garmin ook een belang in HERE zou nemen, tot nu toe hebben ze dat niet gedaan, maar sluit het niet uit
    ook AMZN noemt men als mogelijke toetreder in HERE en ook GS , deze laatste zou indien zo, wel eens een voorbode kunnen zijn dat ze bij HERE dan een listing zoeken als volgende stap.

    Garmin is nu wel rijk gewaardeerd aan 22 x de winst, maar ze maken het wel waar voor verwachtingen en het aandeel is dan ook aanbevolen voor kopen op winstnemingen, maar niet aan deze niveau's
    70 - 75$ ziet men als koopwaardig
  3. [verwijderd] 10 maart 2019 11:47
    CORPORATE ACTION NOTICE
    Amsterdam Market Issue Date: Effective Date:
    Contracts:
    Company:
    ISIN:
    Corporate action: Reference: Details:
    Adjustments:
    No. CA190117DE 17 January 2019 22 January 2019
    Individual Equity Options (COB & Flex)
    AKZ, AKO, 1AK, 2AK, 4AK, 5AK,
    6AK, 7AK, 8AK, 9AK
    Single Stock Futures (COB & Flex)
    AK6, YAK
    Single Stock Dividend Future
    AK8
    AkzoNobel
    Old: NL0000009132
    Capital repayment and share consolidation Press release AkzoNobel of 17 January 2019
    New: NL0013267909
    AkzoNobel announced a share consolidation on the basis of 8 new AkzoNobel shares for every 9 existing AkzoNobel shares held and a capital repayment of €8.78 per consolidated share.
    After the close of business on 21 January 2019, the following contract adjustments will be made:
    ¦ RatioMethod.
    ¦ Re-designation: The Contracts shall be re-designated to the new AkzoNobel
    shares.
    ¦ Cum event price: Official closing price of AkzoNobel shares on Euronext
    Amsterdam on 21 January 2019.
    ¦ Adjusted Value of Return of Capital = €8.78 * (8/9)
    ¦ Ratio = ( Cum Event Price - Adjusted Value of Return of Capital )*( 98 ) Cum Event Price
    Options:
    ¦ Lot Size: The lot size will be divided by the ratio. The adjusted lot size will be specified in the Final Notice. The rounding difference will be neutralised by means of an equalisation payment.
    ¦ Exercise Prices: The exercise prices will be multiplied by the ratio. The adjusted exercise prices will be specified in the Final Notice.
    The Euronext Markets comprise the markets operated by Euronext Amsterdam, Euronext Brussels, Euronext Dublin, Euronext Lisbon, Euronext Paris and Euronext London, referred to respectively as the Amsterdam, Brussels, Dublin, Lisbon, Paris and London markets, as relevant. Euronext refers to Euronext N.V. and its affiliates.
    Euronext N.V., PO Box 19163, 1000 GD Amsterdam, The Netherlands www.euronext.com
  4. [verwijderd] 10 maart 2019 11:59
    Als ik AkzoNobel als voorbeeld neem (zie corporate action Euronext hierboven) dan kom ik op het volgende bij TomTom bij een beurskoers van 8 euro op de bewuste datum.

    Ratio = ((8-3) * (235,3/(235,3-93,75))) / 8 = 1,0375x

    Nieuwe lot-size = 100/1,0375= 96 aandelen per contract

    Strikeprijs = 1,0375 x oude strikeprijs
  5. [verwijderd] 10 maart 2019 12:03
    Als ik AkzoNobel als voorbeeld neem (zie corporate action Euronext hierboven derivatives.euronext.com/nl/corporate... van datum 24 januari 2019) dan kom ik op het volgende bij TomTom bij een beurskoers van 7,50 euro op de bewuste datum.

    Ratio = ((7,50-3,00) * (235,3/(235,3-100))) / 7,50 = 1,0435x

    Nieuwe lot-size = 100/1,0435= 96 aandelen per contract

    Strikeprijs = 1,0435 x oude strikeprijs
  6. VanillaSky 10 maart 2019 16:26
    quote:

    Prop. schreef op 10 maart 2019 09:33:

    Snap niet dat Garmin zonder kaarten, zo hoog wordt gewaardeerd en Tom2 niet eens in de buurt komt. Weet nou iemand waar het verschil in zit?
    Is inderdaad totaal niet meer te vergelijken. Heb hier wel eens geschreven in 2006 hadden ze exact het zelfde startpunt, zelfde business en even groot qua omzet.

    Garmin heeft enkel het interessantere bedrijfsmodel gekozen (nadat ze Teleatlas aan TT gelaten hebben) en dat hebben ze zeer goed uitgevoerd. Nu zijn ze qua omzet meer dan 5x zo groot en maken flinke winsten terwijl @TT dit jaar zal blijven steken op ca. 675mio omzet met een negatief bedrijfsresultaat.
  7. forum rang 6 tatje 10 maart 2019 18:46
    www.iton.nl/actueel/waar-ligt-de-krac...

    Toch interessant om te lezen.

    Dit realiseert Microsoft niet alleen door een betrouwbaar Microsoft Cloud platform te bieden, maar ook door de Azure Marketplace optimaal te gebruiken. Deze verzameling van diensten varieert van Citrix tot IBM en Salesforce en zorgt ervoor dat Azure breed inzetbaar is.

    Ik lees betrouwbaar :-)
    Ik lees IBM, Michael Rhodin lid rvc Tom Tom is toch een grote meneer binnen IBM ( geweest )

    We zullen het naar mijn mening, binnenkort zien :-)
  8. Tom2HD 10 maart 2019 19:35
    We hadden allemaal mooie gedachten bij de end-game/eindspel, maar blijkbaar betekende dat iets anders dan wij verwachtten. HG is nog niet klaar. Volgende verrassing: degradatie uit de AMX. Na Q3 wordt het gewoon weer een groot slagveld. Daar wil je helemaal niet bij zijn. Die uitkering naar aanleiding van de verkoop van Telematics wordt ongetwijfeld weer gebruikt om verwarring en twijfel te zaaien. Omzet daalt en kosten stijgen, HG weet ook niet wat de toekomst brengt, nog even benadrukken dat TT alleen doorgaat, Google berichtje er overheen.
    TomTom wordt pas weer interessant als HG weg is. Al vraag ik me af of het dan nog aan de beurs staat.
  9. [verwijderd] 10 maart 2019 20:55
    quote:

    Makita schreef op 10 maart 2019 17:38:

    Verkopen maar vanilla en al je geld in garmin stoppen als je er zo over denkt.

    Doei!
    ach ja, die vanille die jokt altijd wat bij elkaar, precies zoals het hem uitkomt
    nu weer een omzet van 675 miljoen; zeker 100 miljoen te laag, maar ja jokken en fake nieuws mag in deze wereld.

    KC
    ps dat negatieve bedrijfsresultaat komt er ook niet (ja misschien voor voortgezette activiteiten, maar bedrijfsresultaat 2019: zwaar positief)
  10. [verwijderd] 11 maart 2019 01:57
    quote:

    VanillaSky schreef op 8 maart 2019 07:33:

    [...]

    Uiteraard goed nieuws die deals maar die zaten al in de pen op 6 februari, hooguit nog een handtekening nodig (of wellicht al getekend).
    Als we Harold zijn woorden mogen geloven zijn dit nog kleine deals voor omzet aangezien hij benoemt omzet HD maps die eind 2021 en 2022 in de omzet gaan lopen (deze deals) klein maar zichtbaar zijn tov SD automotive omzet. Dus hoe becijferen we klein tov een automotive omzet van zeg 300-350 mio? Ik zou zeggen max 50mio in 2022.

    Wat dat betreft begrijp ik prima hoe het aandeel onderuit kwam en iedereen afhaakt. We zitten inmiddels al 10 jaar in transitie met een inmiddels structureel krimpbedrijf en alhoewel de commitment voor automotive te gaan goed is word het een inmiddels never ending story van worst verhangen waar het zeer de vraag is of het business model waar TT voor heeft gekozen ooit interessant word en ze een normaal rendement kunnen behalen. Hoe anders is dat verlopen voor Garmin! Wat dat betreft is het extra zuur om te constateren dat beide bedrijven zeg maar hetzelfde startpunt hadden, een verschil van dag en nacht wat ze gepresteerd hebben.

    Nu al enkele jaren blijkt dat de overige BUs te weinig verdienpotentieel hadden word de worst verhangen voor HD maps. Maar feit is dat er nu weer een paar jaar vol geinvesteerd moet worden met een in 2019 negatief bedrijfsresultaat. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te begrijpen dat er ook in 2021 en 2022 geen beste winsten mogelijk zijn. Dat is enkel mogelijk als HD maps het interessante verdienmodel word. De rest van de business is onvoldoende voor een organisatie als TT met haar enorme overhead en immer groeiend personeels bestand om een normale nettowinst te behalen.
    Toch nog maar eens een post van @Vanillasky gequot omdat hij TT van dezelfde kant aanvliegt als ikzelf nl de eigen verdiencapaciteit.
    Dat de assets een veel hogere waarde kennen dan de huidige koers wordt bijna voltallig gedragen hier op het forum en zorgt voor de nodige irritatie en frustatie omdat TT lijkt te gaan voor een zelfstandig voortzetten van A&E.

    Dat deze weg geen gegarandeerd succes oplevert moge duidelijk zijn omdat het verleden slechts verliezen heeft laten zien voor dit onderdeel die gepaard gingen met extreem hoge investeringen(ca 5-6 miljard).

    Vanillasky opent zijn betoog met een aantal opmerkelijke uitspraken.
    Hij geeft enerzijds aan dat de aangekondigde HD-deals al rond waren op het moment dat HG wat meer kleur gaf aan de te verwachten opbrengsten voor HD-maps bij TT op 6 febr.
    HG gaf daarbij aan dat de deals in het begin nog klein zijn en in 2021-2022 de omzet in gaan lopen maar dat deze deals dan al zichtbaar zijn.
    Laat ik voor het gemak de zienswijze van Vanillasky volgen en de gesloten HD-deals een waarde toekennen van 25 mio in 2021 en 50 mio in 2022.
    Dit alles wel met de opmerking dat HG de kampioen underpromisse and overdelivering is.
    Maar waar blijven de andere te sluiten deals op weg naar 2021-2022. TT geeft aan bij meer dan de helft van de 10 grootste OEMs betrokken te zijn voor implementatie van HD als deeloplossing naar ADAS en HAD.
    Tevens geeft HG aan, dat de start gepaard zal gaan met kleine bedragen maar dat bij gebleken succes de ASP sterk zal stijgen.
    Ik meen, dat het @was here was die daar al aan refereerde met zijn visie op A&E waarbij aantal contributors en de ASP de ontwikkeling van deze nieuwe het best kan weergeven in de nabije toekomst en die visie deel ik voor 100%.

    Nu even terug naar de 300-350 mio omzet die Vanillasky verwacht voor Automotive in 2021-2022.
    Op basis van de gesloten orderboeken en de daarbij behaalde omzet geef ik de verschillen weer tussen gerapporteerde omzet en gefactureerde omzet.
    2015 106 mio vs 115 mio
    2016 133 mio vs 170 mio
    2017 196 mio vs 242 mio
    2018 245 mio vs 317 mio
    Dit heeft geleid tot een gestegen deferred revenue positie van 7 mio naar 172 mio.
    Op basis van de uitspraak gedaan door TT dat de deferred ook in 2019 flink zal toenemen mag je concluderen dat de instroom in 2019 nog altijd groter zal zijn dan de vrijval naar de P&L.
    Voorzichtigheidshalve schat ik daarop de omzet Automotive SD-maps in op 300 mio voor 2019 en 375 mio voor 2020.
    Vanaf dat tijdstip zal ook de opgepotte omzet/winst vanuit deferred haar niet onbelangrijke aandeel in de gerapporteerde omzetcijfers gaan leveren.

    De door Vanillasky aangegeven omzet van 300-350 mio in 2021-2022 zit er net zo ver naast als de door hem opgegeven omzet over 2018 ad 775 mio.
    Enige voorzichtigheid is geboden bij TT omdat met opereert op een met onzekerheden overladen speelveld echter uitgaande van de gerealiseerde cijfers kom je exclusief HD-maps met de omzet voor Automotive eerder uit op 450-550 mio in 2021-2022 dan de uiterst schamele 300-350 mio die Vanillasky ons voortovert.
    Opgeteld met de HD-maps omzet welke dan een eerste voorzichtig begin laat zien
    ligt een omzet van 475 mio en 600 mio binnen handbereik.

    Dat deze omzetstijging met 230 mio resp 365 mio een grote impact zal hebben op het resultaat van Automotive moge duidelijk zijn met een brutomarge van 85% stroomt er 195 mio resp 310 mio extra bijdrage in ter dekking van de OPEX.
    NB een OPEX die nu al veel investeringen opslokt ten nadele van assetverantwoording en waardoor de hoge afschrijvingen die nu nog tlv de P&L worden geboekt onmogeljk houdbaar blijven.

    Naast Automotive zijn Consumer en Enterprise actief.
    De doelstelliing voor Consumer is duidelijk: zolang deze unit een positief bedrijfsresultaat mag het voortbestaan onder de hoede van TT waarbij verkoop van deze Unit de voorkeur geniet.
    Anders ligt dat bij Enterprise dat een hernieuwd leven kreeg ingeblazen.
    Na jaren van consolidatie rond de 140 mio lijkt er nu nieuwe hoop te gloren aan dit front.
    De verhoogde interesse in Smart-city maar bovenal de prominente aanwezigheid van TT in het Azure-platform geeft gecombineerd met de actie van Google om haar maps niet langer gratis ter beschikking te stellen aan ontwikkelaars een gerede kans om ook deze unit hogere omzetten te laten boeken.
    Op basis van de reeds gesloten deals bij deze unit moet het wel erg tegenzitten indien de omzet van deze unit stokt bij 185 mio in 2021 en 200 mio in 2022.

    Wat leveren al die voorbereidende handelingen dan op voor TT.
    Een omzet A&E in 2021 van 650 mio in 2021 en 800 mio in 2022.
    Met een brutomarge van 88% een bijdrage van 570 mio resp 700 mio.
    Een positieve Ebit die versnelt en die in het licht van het aantal uitstaande aandelen kan uitkomen op enkele euros per aandeel, zeker indien je in gedachten houdt dat de HD-maps bijdrage in de omzet nog minimaal is.

    Dan een opmerking nav Garmin:
    Inderdaad een prachtige prestatie, zij hebben op tijd de bakens verzet van Automotive naar Sports, marine ed en zijn daar uiterst succesvol in gebleken.
    Indien je een tussenstand wil geven aan het duel tussen Garmin en TT staat Garmin bij de rust met 5-0 voor.
    Om TT daarin te declasseren is nog te vroeg omdat de opbrengsten uit de strategiewijziging die TT heeft doorgevoerd nog niet in de cijfers zijn opgenomen.

    Ter afsluiting meen ik de opmerking dat de overige BUs te weinig verdienpotentieel hebben getoond te moeten logenstraffen.
    Het zijn juist Consumer en TTT geweest die het mogelijk hebben gemaakt om de transitie uit te voeren en nu draagt TTT bij verkoop bij aan een boekwinst van 780 mio wat toch geenszins af gedaan kan worden als klein bier.







  11. forum rang 6 ketchup 11 maart 2019 07:01

    Telematics, prachtige boekwinst van 780 mio, het is maar hoe je t bekijkt
    Ik zie een bedrijf waar ik in investeer handelen voor een magere notering aan de beurs aan 8 euro
    de intrinsieke waarde van dit aandeel binnen het bedrijf na continue afboeken/afschrijven van investeringen staat onder de 5 euro
    nu verkoopt met een goed draaiend onderdeel basis 7 euro, het aandeel aan de beurs zakt per direct naar deze 7

    ... en dan moet men het een geweldige prestatie vinden dat er 2 euro boekwinst is gemaakt ?...

    het is tijd dat sommige hier eens kijken naar de koersontwikkeling van het aandeel in plaats van de ontwikkeling binnen het bedrijf, het eerste is de keiharde realiteit hoe de markt TT waardeert, het 2e is zo langzamerhand een fan-club, waar men elke 3 jaar een nieuwe koers inslaat, firing from all cilinders, working on a better mix for shareholder value .. wat een giller..

    en nogmaals het is niet alsof het verdampen van de koers van TT nu een eenmalige happening is vanwege een uitzonderlijke omstandigheid
    Neen, dit aandeel buiten wat spikes naar boven, is gewoon al 10 jaar in ontbinding

    dit Bestuur van groot aandeelhouders moet gewoon afgeserveerd worden en vervangen door hongerige honden die op jacht gaan voor groei en rendement voor alle aandeelhouders, geen vol gevreten Founders die het bedrijf melken.
  12. Koos99 11 maart 2019 07:31
    M2 &VSky
    Wat door elkaar blijft spelen is Automotive orderbook 2019 vs daadwerkelijke omzet Automotive in het jaar 2021/2022. De vraag van UBS tijdens cc Q4 2018 had duidelijk betrekking op het eerste Automotive orderbook 2019, waarbij ik er vanuit ga dat het antwoord van HG (bevestigd door IR) ook betrekking had op Automotive orderbook 2019.

    M2 in jouw post hierboven heb je het over de daadwerkelijke omzet Automotive in het jaar 2021/2022 wat in mijn optiek anders is dan Automotive orderbook 2019.

    Wanneer HG het tijdens cc Q4 2018 het daadwerkelijk had over de HD component in de Automotive omzet in 2021/2022, en dat dit visible is maar relatief klein tov traditionele SD business, dan zou ik dat begrijpen.

    Dezelfde opmerking van HG kan ik niet begrijpen wanneer het over het Automotive orderbook 2019 gaat. Want dan betekent het (vrij vertaald) dat de HD component in de Automotive omzet gedurende de jaren 2021-2024 retatief klein is tov de overige Automotive orders die in 2019 worden gewonnen. Oftewel de omzet van HD met multiple top 10 carmakers zal in de jaren 2021-2024 bij elkaar opgeteld zo’n 50 milj EUR.
1.639 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 82 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.