Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

Vertraagde koers (usd) Verschil Volume
431,660   0,000   (0,00%) Dagrange 0,000 - 0,000 670.168   Gem. (3M) 91,9M

Tesla blow-off

7.899 Posts
Pagina: «« 1 ... 93 94 95 96 97 ... 395 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Mr sponge 19 oktober 2018 21:53
    Het FSD was toch net de optie waar ze zo'n hoge marge op hadden? Wel verkopen en nooit leveren.
    Als ik flink had betaald voor een optie die uiteindelijk nooit beschikbaar komt(tijdens de levensduur van de auto) zou ik mijn geld terug vragen...
    Musk heeft talloze keren toegezegd over een of over twee kwartalen of begin volgend jaar komt het beschikbaar. Maar keer op keer bleek het een leugen.
  2. [verwijderd] 20 oktober 2018 12:41
    De mensen die vertrouwen zijn verloren in FSD en geld zouden terug vragen zijn niet de mensen die graag $/€3K wilden voorschieten. Een leuk bedrag heeft FSD wel al opgehaald volgens die poll, maar goed dat je er als klant nu speciaal om moet vragen die donatie te mogen doen.
    In het verleden heeft 1 voorval al gemaakt dat Tesla beleid aanpaste. Het kan best zijn dat één klant zijn geld dacht terug te kunnen vragen, wat niet echt de bedoeling van het "product" was. Geen reservering maar pre-sale.

    De Q3 earings call zit er snel aan te komen. Durft iemand al te zeggen of die met hefboom long of short gaat zitten die call ingaand? Gezien de relatief lage waardering vs. omzet t.o.v. 2014 (1/5) en recent veel hogere koersen voor Model 3 een beetje op gang kwam, lijkt long me een redelijk veilige keuze, mits niet teveel hefboom. Als er in Q3 geen winst geboekt werd kan dat in Q4 mogelijk een heel ruime winst worden. En ze kunnen elk moment met groot nieuws komen.
    - Model Y foto's lekken, verkondigen dat die snel in productie kan op Model 3 lijnen of extra "tent" lijn.
    - Pickup lekken, misschien een bestaande/afgedankte pickup fabriek overnemen voor een prikkie.
    - Grote kostenbesparing en productiegroei Model S/X.
    - Groei celproductie, herstart verkoop Energy producten (vol orderboek)

    Veel mogelijke upsides en met deze Model 3 productie wordt het lastig verlies te blijven draaien. En dan hebben ze een hele Gigafactory in Buffalo die nog niets oplevert.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 21 oktober 2018 17:18
    quote:

    Skater schreef op 20 oktober 2018 12:41:

    De mensen die vertrouwen zijn verloren in FSD en geld zouden terug vragen zijn niet de mensen die graag $/€3K wilden voorschieten. Een leuk bedrag heeft FSD wel al opgehaald volgens die poll, maar goed dat je er als klant nu speciaal om moet vragen die donatie te mogen doen.
    In het verleden heeft 1 voorval al gemaakt dat Tesla beleid aanpaste. Het kan best zijn dat één klant zijn geld dacht terug te kunnen vragen, wat niet echt de bedoeling van het "product" was. Geen reservering maar pre-sale.

    De Q3 earings call zit er snel aan te komen. Durft iemand al te zeggen of die met hefboom long of short gaat zitten die call ingaand? Gezien de relatief lage waardering vs. omzet t.o.v. 2014 (1/5) en recent veel hogere koersen voor Model 3 een beetje op gang kwam, lijkt long me een redelijk veilige keuze, mits niet teveel hefboom. Als er in Q3 geen winst geboekt werd kan dat in Q4 mogelijk een heel ruime winst worden. En ze kunnen elk moment met groot nieuws komen.
    - Model Y foto's lekken, verkondigen dat die snel in productie kan op Model 3 lijnen of extra "tent" lijn.
    - Pickup lekken, misschien een bestaande/afgedankte pickup fabriek overnemen voor een prikkie.
    - Grote kostenbesparing en productiegroei Model S/X.
    - Groei celproductie, herstart verkoop Energy producten (vol orderboek)

    Veel mogelijke upsides en met deze Model 3 productie wordt het lastig verlies te blijven draaien. En dan hebben ze een hele Gigafactory in Buffalo die nog niets oplevert.
    Je 'vergeet' de enorme stijging van de inkoop en de kosten.
  4. [verwijderd] 22 oktober 2018 13:30
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 21 oktober 2018 17:18:

    [...]
    Je 'vergeet' de enorme stijging van de inkoop en de kosten.
    Variabele kosten, ja. Maar daar staan uiteraard verkopen tegenover. Verkopen
    die wellicht zelfs eerder in de boeken komen dan de geassocieerde inkoopkosten, daarvoor weet ik te weinig over accounting practices. Bij groei kan dat een positief vertekend beeld geven.
    In korte tijd verdriedubbelde inkoopaantallen is een probleem dat elke controller graag ziet in die context.

    Vaste kosten, ze blijven mensen aannemen. Maar wat verwacht je van een productie bedrijf dat zo groeit? In Shanghai is begonnen met bouw van GF3, in Nevada komt misschien al eerder een assemblagelijn erbij, mits ze genoeg personeel kunnen aantrekken daar. Iemand opperde dat ze misschien ook maar moeten proberen wat cellen productie te plaatsen in Buffalo (GF2) omdat er daar meer mensen te krijgen zullen zijn. En dan meteen PowerWalls die samen verpakt kunnen met zonnedakpannen en dergelijke. Zal wel niet zo snel gebeuren.
  5. fausto1 22 oktober 2018 14:09
    Tesla zit financieel helemaal klem. Ze proberen zoveel mogelijk autos de verkopen om maar geld binnen te krijgen. Dit gaat gepaard met acties en kortingen. En de rekeningen proberen ze zo laat mogelijk of niet te betalen. Zo zijn er al conflicten met de belastingdiensten en is bijvoorbeeld een nederlandse toeleverancier failliet gegaan omdat Tesla niet op tijd betaalde. geen fijne praktijken.
  6. Dutcheon 22 oktober 2018 15:09
    quote:

    fausto1 schreef op 22 oktober 2018 14:09:

    Tesla zit financieel helemaal klem. Ze proberen zoveel mogelijk autos de verkopen om maar geld binnen te krijgen. Dit gaat gepaard met acties en kortingen. En de rekeningen proberen ze zo laat mogelijk of niet te betalen. Zo zijn er al conflicten met de belastingdiensten en is bijvoorbeeld een nederlandse toeleverancier failliet gegaan omdat Tesla niet op tijd betaalde. geen fijne praktijken.
    Die zogenaamde Nederlande toeleverancier die jij noemt is een transporteur (geloof ergens uit Helmond) met een twijfelachtig verhaal.... heeft in ieder geval een bv failliet laten gaan maar boert nog rustig door.

    Stuur mij even een linkje naar problemen met de 'belastingdiensten".... zoals jij het noemt is het behoorlijke stemmingmakerij.....
  7. Mr sponge 22 oktober 2018 16:31
    @ Skater
    Ik heb zo mijn twijfels bij de punten die je noemt, maar ook ik kan mij vergissen:
    - Model Y foto's lekken, verkondigen dat die snel in productie kan op Model 3 lijnen of extra "tent" lijn.
    Er schijnt volgens de Tesla fans een enorme wachtrij te zijn voor de model 3. Maar nu is er wel extra ruimte op de productielijn voor een Model Y???
    - Pickup lekken, misschien een bestaande/afgedankte pickup fabriek overnemen voor een prikkie.
    Ok, nu gaan ze dus “voor een prikkie” een fabriek overnemen. Waarom zou een andere producent de locatie voor een prikkie verkopen? Is er geen personeel te vinden in de regio? Het heeft meestal iets met prijs/kwaliteit te maken.
    - Grote kostenbesparing en productiegroei Model S/X.
    En dit baseer je op??? Productie is beperkt door een beperkte productie van de accu’s voor de S en X. Tesla heeft aangegeven geen extra productielijn op te starten voor dit verouderd type accu.
    - Groei celproductie, herstart verkoop Energy producten (vol orderboek)
    Alleen de powerwall zie ik wel zitten. Maar het Solar gedeelte niet echt. Daar moet nog erg veel gebeuren.

    Mijn verwachting is dat het aandeel bij het uitbrengen van het persbericht Q3 results omhoog zal knallen met ca 10%. Maar dat men een paar uur later zal beseffen hoe de vork echt in de steel zit (bij de conference call).
    De vraag naar duurdere modellen Model 3 hebben ze blijkbaar in no time uitgeput. Daarom moet men nu overschakelen op een goedkopere uitvoering.
    Tel daarbij op dat ze de FSD optie in het vervolg schrappen. Dat was toch het deel van de auto waar ze zoveel marge op maakten? Of hebben ze al die tijd gebakken lucht verkocht?
    Ik weet niet wat Tesla aan het doen is. Maar het lijkt erg veel op paniekvoetbal…
    Ik mis een duidelijke en overzichtelijke strategie. Een tijdlijn met wanneer ze de Model 3 naar Europa brengen of wanneer de Model 3 van 35K echt in de US op de markt komt;-)
    Het is allemaal erg vaag, globaal en nietszeggend. Weet het betrokken personeel wel wat er gaat komen? En wanneer?
  8. Mr sponge 22 oktober 2018 16:42
    quote:

    Skater schreef op 22 oktober 2018 13:30:

    [...]
    Variabele kosten, ja. Maar daar staan uiteraard verkopen tegenover. Verkopen
    die wellicht zelfs eerder in de boeken komen dan de geassocieerde inkoopkosten, daarvoor weet ik te weinig over accounting practices. Bij groei kan dat een positief vertekend beeld geven.
    In korte tijd verdriedubbelde inkoopaantallen is een probleem dat elke controller graag ziet in die context.
    Dit gaat in de komende kwartalen ook een probleem worden voor Tesla.
    Ze betalen de leveranciers pas na 90 dagen. En Tesla ontvangt het geld bij levering. Dat is natuurlijk erg gunstig. Tesla heeft het geld al lang op de rekening voor het aan de leverancier moet worden betaald.
    Bij het opstarten/opschalen van de productie heeft dat een positief effect op de cashpositie. Maar op het moment dat de productie stabiliseert is dat effect weg.
    Kijkend na de Model 3 tracker is de Model 3 productie nu gestabiliseerd rond de 4.500 per week. Mocht dat zo blijven, dan ben ik erg benieuwd naar de ontwikkeling van de cashpositie in het komend kwartaal...
  9. [verwijderd] 23 oktober 2018 09:46
    quote:

    Mr sponge schreef op 22 oktober 2018 16:31:

    @ Skater
    Ik heb zo mijn twijfels bij de punten die je noemt, maar ook ik kan mij vergissen:
    - Model Y foto's lekken, verkondigen dat die snel in productie kan op Model 3 lijnen of extra "tent" lijn.
    Er schijnt volgens de Tesla fans een enorme wachtrij te zijn voor de model 3. Maar nu is er wel extra ruimte op de productielijn voor een Model Y???
    - Pickup lekken, misschien een bestaande/afgedankte pickup fabriek overnemen voor een prikkie.
    Ok, nu gaan ze dus “voor een prikkie” een fabriek overnemen. Waarom zou een andere producent de locatie voor een prikkie verkopen? Is er geen personeel te vinden in de regio? Het heeft meestal iets met prijs/kwaliteit te maken.
    - Grote kostenbesparing en productiegroei Model S/X.
    En dit baseer je op??? Productie is beperkt door een beperkte productie van de accu’s voor de S en X. Tesla heeft aangegeven geen extra productielijn op te starten voor dit verouderd type accu.
    - Groei celproductie, herstart verkoop Energy producten (vol orderboek)
    Alleen de powerwall zie ik wel zitten. Maar het Solar gedeelte niet echt. Daar moet nog erg veel gebeuren.

    Mijn verwachting is dat het aandeel bij het uitbrengen van het persbericht Q3 results omhoog zal knallen met ca 10%. Maar dat men een paar uur later zal beseffen hoe de vork echt in de steel zit (bij de conference call).
    De vraag naar duurdere modellen Model 3 hebben ze blijkbaar in no time uitgeput. Daarom moet men nu overschakelen op een goedkopere uitvoering.
    Tel daarbij op dat ze de FSD optie in het vervolg schrappen. Dat was toch het deel van de auto waar ze zoveel marge op maakten? Of hebben ze al die tijd gebakken lucht verkocht?
    Ik weet niet wat Tesla aan het doen is. Maar het lijkt erg veel op paniekvoetbal…
    Ik mis een duidelijke en overzichtelijke strategie. Een tijdlijn met wanneer ze de Model 3 naar Europa brengen of wanneer de Model 3 van 35K echt in de US op de markt komt;-)
    Het is allemaal erg vaag, globaal en nietszeggend. Weet het betrokken personeel wel wat er gaat komen? En wanneer?

    - Model 3 is voor nu even genoeg, maar het komt in rustiger vaarwater en dan wordt het schaalbaar. Wat niet helpt is dat bijna alle business nu plaats moet vinden in de VS zelf. Bandbreedte issues. Met een vol Model Y orderboek is het goedkoper lenen dan met een geheime missie.
    - Hoe denk je dat de Fremont fabriek tot stand kwam? Of Buffalo? Zelf uit de grond gestampt? Outsourcing aan een Nedcar achtige club wordt in de toekomst misschien nodig om sneller modellen te kunnen toevoegen met lage investering. Hoewel Nio daar op dit moment extreem veel verlies mee weet te maken. Een wagen die een ton kost voor de helft de markt in douwen. In het beste geval.
    - S/X hebben nu Japanse 18650 cellen. De 2170's uit Nevada moeten gruwelijk veel goedkoper zijn, heel de mogelijkheid Model 3 te bouwen zou er om hangen. Gemiddeld 90kWh maal 100,000+ per jaar maal...$50/kWh? Kleine half miljard bottom line impact. Lekker om er jaarlijks bij te hebben, voor 1 verbeterpost. Tesla moet sneller delen bijbouwen aan GF1, Panasonic moet ze volzetten met machines. Waar wachten ze op? Cash? Kan.
    - Vraag duurdere modellen uitgeput? Besef je je dat ze alleen nog in Noord-Amerika geleverd hebben, uitsluitend zeer, zéér dure versies? Voor het jaar om is bouwden ze er 150.000 van, voor lokale markt, gemiddeld $55-60K elk. Van de wagen die ze beloofden voor $35K basis. Blijkbaar deugt de value proposition. En dit is maar de helft van de wereldwijde markt. Die zal groeien als gevolg van lagere kosten door lokale productie in China en Europa.
    - 10% omhoog bij een earnings call? Ja de trading bots zullen aan het werk gaan, maar 10% is tegenwoordig een move op iets hardere dan gemiddelde scheet van Elon Musk. Ik ben niet overtuigd dat ze er een significante winst uit hebben weten te knijpen, en hoe die vol te houden zal zijn in Q4 zelfs met iets (10-15%) hogere omzet. Als de resultaten niet veel soeps zijn kan het aandeel zeker nog een stapje omlaag, maar voor lang zal dat niet zijn, er zijn veel fangirls die cash rich zijn en TSLA hun outlet van hun menselijke goedheid hebben gemaakt. Plus een paar miljardairs die het echt zien zitten met het bedrijf. Dip buying is echt een ding met TSLA en met de stijgende omzet is de waardering steeds redelijker. Zeker nu de dikke verliezen tot het verleden behoren en de relatieve schuldpositie daalt. Er zit steeds meer value in TSLA en de groei gaat niet lang plafoneren:

    - GF1 zit nu blijkbaar pas op 15% van de eindcapaciteit qua cellen. Ze willen er ook auto's gaan bouwen als het even kan. Bottleneck is de arbeidsmarkt, de fabriek staat te ver van bewoonde wereld onroerend goed is snel duurder geworden. Er moet zelf of in samenwerking een stad gebouwd worden.
    - Fremont Model 3 is nu halverwege de beoogde capaciteit. Wel zal er wat gebouwd moeten om dat te halen. Een extra verfstraat om te beginnen.
    - Ze zeggen over 2 jaar dus werkelijk over drie jaar zal Shanghai auto's gaan bouwen. Eerst 200.000 per jaar, wat reëel is (eindelijk). Opstart wordt peanuts vergeleken met Fremont, copy paste. Zo veel lessen zijn al geleerd. Idem voor het Europa project, wat gek genoeg achter ligt en vast ook trager vorm zal krijgen.
  10. Mr sponge 23 oktober 2018 10:26
    quote:

    roloff schreef op 23 oktober 2018 00:32:

    www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla...
    Je precies dat.
    Vandaar mijn opmerking over een productie van ca 4.500 Model 3 wagens per week.

    Verder las ik gisteren avond weer een opmerkelijk verhaal ivm de nieuwe fabriek in China. Ik ben benieuwd of daar iemand vragen over durft te stellen tijdens de Q3 Conference Call...
    Er is gesuggereerd dat Tesla $140 miljoen heeft geïnvesteerd in de aankoop van een stuk land waarop de nieuwe fabriek gebouwd gaat worden. Dat zou een sterk teken va vertrouwen zijn als ze nu zo'n investering kunnen doen. Maar nu blijkt dat ze dat stuk land hebben geleased.
    Verder lijkt het stuk land ook te klein voor een fabriek met een output van 500K auto's per jaar.
    Tel daar het verhaal van Goldman Sachs van vorige week bij op. Dat men de door Tesla geschatte investering van 2 miljard veel te laag vinden voor een fabriek van die omvang. De Tesla fans zullen zeggen dat dit wel kan omdat Tesla al eens een dergelijke fabriek heeft gebouwd. Maar volgens Goldman Sachs heeft het andere autobouwers die al veel fabrieken hebben gebouwd meer dan het dubbele gekost. Zo heeft het GM ongeveer 5,6 miljard gekost per fabriek. En die hebben toch ook wat ervaring met het bouwen van fabrieken.

    Ik durf wel te stellen dat Musk hier waarschijnlijk weer iets te optimistisch heeft gerekend. Al krijg ik wel de indruk dat dit met opzet gebeurd. Waarom niet gewoon melden dat je een stuk land Leased? Waarom lopen schermen met de aanschafwaarde van een stuk land dat je gaat leasen? En er niet bij vermelden dat het om lease gaat? En de leasebetalingen starten pas in maart 2019. Dus de bouw ook?
  11. Mr sponge 23 oktober 2018 11:31
    @Skater
    Ik kan je voor een deel volgen.
    Maar bij termen als “outlet van hun menselijke goedheid” haak ik af.
    Als Tesla nu echt het ei van Columbus had ontdekt om de wereld te redden, dan zou ik zeggen ja. Maar helaas is dat niet het geval. De accu’s zijn nog steeds erg schadelijk voor het milieu. En in veel gevallen het opwekken van de stroom ook.
    En waarom zouden ze dan maar blijven schenken aan Tesla ipv andere autobouwers?
    En ja, de groei is voorlopig wel “geplafoneerd”. Enige mogelijke groei is het opschroeven van de productie van de Model 3. Maar dat proberen ze nu al meer als een jaar. Ik vermoed dat de grootste rek daar wel uit is. Ze zitten nu na een jaar rommelen met de output zit nog steeds onder de 50% van de beoogde output. De planning is gewoon slecht. Waarom heeft de verfstraat maar de helft van de boogde capaciteit? En een tweede verfstraat zou ik niet in een tent op de parkeerplaats durven bouwen.
    Maar bij Tesla is dat allemaal nog geen probleem. Als Musk er maar een leuk verhaaltje bij verzint.
    Het grote probleem voor Tesla is alleen dat mensen niet meer zo fel reageren op iedere scheet van Musk. Ze beseffen zich meer en meer dat die scheten gewoon stinken!
    En nee de schulden dalen nog niet echt! Met een beetje mazzel kunnen ze een klein deel van de schuld straks omzetten in aandelen. Maar daar blijft het ook bij.
    En als ze willen groeien dan zal de schuld alleen maar verder groeien! Want verder dan een kwartaal “winst” zal het niet komen. Met die goedkoper Model 3 knalt de marge weer omlaag.
  12. Mr sponge 23 oktober 2018 11:46
    Tesla (TSLA) will post its financial results for the third quarter of 2018 after market close on Wednesday, October 24, 2018. At that time, Tesla will issue a brief advisory containing a link to the Q3 2018 Update Letter, which will be available on Tesla’s Investor Relations website. Tesla will hold a live question and answer webcast that day at 2:30pm Pacific Time (5:30pm Eastern Time) to discuss the Company’s financial and business results and outlook.
  13. [verwijderd] 23 oktober 2018 12:49
    Je zou eens wat video's moeten kijken van typische Tesla fan kanalen. Now You Know en Like Tesla zijn ongeveer de ergsten. Heel vermakelijk.
    Ook in de comment section van electrek.co vind je heel interessante voorbeelden van wat blijkbaar moderne mensen zijn met veel koopkracht.
    Tesla is geen bedrijf of zelfs merk, maar een lifestyle. Cult kun je ook zeggen. Kritisch denken komt er nauwelijks aan te pas. Stuitende logica. Die mensen zouden met veel minder genoegen genomen hebben.
  14. Mr sponge 23 oktober 2018 13:29
    quote:

    Skater schreef op 23 oktober 2018 12:49:

    Je zou eens wat video's moeten kijken van typische Tesla fan kanalen. Now You Know en Like Tesla zijn ongeveer de ergsten. Heel vermakelijk.
    Ook in de comment section van electrek.co vind je heel interessante voorbeelden van wat blijkbaar moderne mensen zijn met veel koopkracht.
    Tesla is geen bedrijf of zelfs merk, maar een lifestyle. Cult kun je ook zeggen. Kritisch denken komt er nauwelijks aan te pas. Stuitende logica. Die mensen zouden met veel minder genoegen genomen hebben.
    Ja dat heb ik ook wel eens gezien.
    Maar als dat soort "fans" hun investering zien halveren dan piepen ze wel anders. Zo lang het goed gaat schreeuwen ze het van de daken. Maar daarna wordt het stil.
    Kijk maar naar de Bitcoin hype.
    Op een gegeven moment zat er op ieder feestje ook wel iemand te vertellen dat hij/zij een pc op zolder had staan om te minen... Nu hoor je er niemand meer over.

    In de hype fase kom je dat soort figuren altijd tegen.
    En ja ik vind Tesla nog steeds zwaar overgewaardeerd. 44 Miljard voor een bedrijf dat minder dan 500.000 auto's per jaar maakt (en een paar zonnepanelen en accu's)...
  15. [verwijderd] 23 oktober 2018 15:21
    Onderschat religie niet, mensen houden er erg lang aan vast, en voor sommigen is het religie. Voor mij zijn BEV's een fascinatie. Voorheen waren het ooit mountainbikes.

    Kijk niet naar aantal auto. De market cap is nu minder dan 2x de omzet van een nog steeds flink groeiend bedrijf met voor een jaar aan open orders zonder noemenswaardige concurrentie. Is dat hoog gewaardeerd? Vergelijk eens met bijvoorbeeld Apple in een dergelijk stadium?

    Morgenavond/nacht earnings. Vervroegd. Misschien wel omdat er ander nieuws na komt?
    Ik vermoed dat of er nu verlies of winst is, dat het niet meer dan 50 of hooguit 100 miljoen is. Als ik daar ongelijk in heb, príma! Veel verlies = mooie duikeling te verwachten, dan stap ik misschien wel in. Meer winst = meteen een kentering nu er een nog beter Q4 aan te komen zit.

7.899 Posts
Pagina: «« 1 ... 93 94 95 96 97 ... 395 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.