Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,280   +0,135   (+2,62%) Dagrange 0,000 - 5,325 181.650   Gem. (3M) 181,3K

TomTom oktober 2018

7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 239 240 241 242 243 ... 371 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 19 oktober 2018 09:40
    Als je als founders het voor het zeggen hebt binnen Tom Tom, kun je niet altijd winnen.

    Maar als je met sports tussen de 400 en 500 miljoen verlies hebt geleden.

    Als je op de AVA, als vrouw van de baas, iemand niet ter zijde neemt, maar in het openbaar schoffeert.

    Als je consumer niet los durft te laten zien, dus PND autos, PND motors, scooters wandelaars, fietsers en brommers en Hardware en vroeger sports, zodat berekenen van omslag daling naar groei duidelijker is.

    Als je dan ook nog een dirty durft te doen.

    Dan zit je moraal echt onder NAP.
  2. mjmj 19 oktober 2018 09:43
    quote:

    *Justin* schreef op 19 oktober 2018 09:31:

    @mjmj

    Google heeft geen aantrekkelijker product of business model of privacy dan tomtom.

    Het probleem is dat in de beleving van de consument de standaard navigatie altijd verouderd is. Je moet dan rommelen met een simkaartje om hem jaarlijks te updaten en dat kost dan nog geld ook. En de software wordt daarbij niet ge-update. Tesla is de enige die nu over-the-air software updates (voor de hele auto) aanbiedt. Hierin liggen autofabrikanten dus achter.

    TomTom heeft realtime maps, die worden wekelijks ververst en op elk gewenst moment daartussen als het een belangrijke update is. Alle contracten van tomtom in het orderboek zijn dit soort realtime maps. Dat is verteld en daardoor gaan die inkomsten als abonnee omzet ingeboekt worden. Dit zijn deals met een prijs per jaar en niet eenmalig. Daar zit dus een mooie ‘recurring revenue’ stroom in. Want de autofabrikant moet dit leveren gedurende de looptijd, in elk geval voor de eerste eigenaar.

    De consument kent deze navigatie systemen met realtime maps nog niet, want wat nu de weg op komt in drie jaar geleden gemaakt. Dat is nog een manco van de auto-industrie. De tijd van ontwerp naar levering.

    Ikzelf vind enerzijds mijn inbouw navigatie mooier (groter scherm, spraaksturing, etc) maar als ik ergens vastloop pak ik toch mijn tomtom of google maps app erbij.

    Autofabrikanten moeten allemaal zorgen dat er een data connectie in de auto is en dat continu map updates en nieuwe infotainment software gedownload kan worden en natuurlijk tomtom traffic. Als je dat goed doet dan blijft de mobiel in de broekzak. Het gaat hier niet om wel of geen google maps, maar om het bieden van een service die je op je mobiel ook hebt. Een continu update-bare auto.
    Ik heb begrepen dat google ook een soort traffic heeft. Of is dat waze?
  3. [verwijderd] 19 oktober 2018 09:46
    quote:

    Dutch Fury schreef op 19 oktober 2018 09:37:

    [...]

    YES! hier herken ik mijzelf als gebruiker ook compleet in. Als er een wegafzetting is pak ik de iphone kaarten app. Want die weet dat de weg is afgezet en stuurt mij dan langs de snelste omleiding.

    zelfde die ik voor files. bekijk ik altijd via de iphone kaarten app. Traffic is van tomtom en is erg goed!

    De consument heeft nu nog de associatie met het oude product. Autofabrikanten zijn te traag (te cheap ass) geweest om een simkaart in de auto te hangen voor continu updates. Als dit verandert, waar tomtom steeds op pusht, dan opent dat meer mogelijkheden voor TT. De autofabrikanten moeten het verschil leren zien van een kostenpost en een waarde toevoeging. Automobilisten hebben dagelijks ofwel last of plezier van slechte of goede navigatie.
  4. mjmj 19 oktober 2018 09:54
    quote:

    *Justin* schreef op 19 oktober 2018 09:46:

    [...]

    De consument heeft nu nog de associatie met het oude product. Autofabrikanten zijn te traag (te cheap ass) geweest om een simkaart in de auto te hangen voor continu updates. Als dit verandert, waar tomtom steeds op pusht, dan opent dat meer mogelijkheden voor TT. De autofabrikanten moeten het verschil leren zien van een kostenpost en een waarde toevoeging. Automobilisten hebben dagelijks ofwel last of plezier van slechte of goede navigatie.
    Is die 'consument' wel een homogene groep? Er zijn vele automobilisten die dagelijks in drukke verkeerssituaties verkeren, maar ook velen voor wie dat niet opgaat. Voor die laatste groep is nav = nav.
  5. [verwijderd] 19 oktober 2018 09:55
    De koers mag niet omhoog...
    als dat shorters zijn en hedgefunds die bepaalde belangen verdedigen dan snap ik dat
    alleen die belangen...zouden er nu niet meer moeten zijn (of vandaag laatste dag door expiratie)
    die belangen zouden allang andersom op neutraal of long moeten zitten gezien de verkoop van telematics en onderwaardering

    dus het kan ook nog steeds zo zijn dat de koers bewust tegen gehouden wordt voor een exit..

    die exit zou HG wellicht doen als telematics tegen zou vallen
    maar die valt opeens mee..dus dan plan B ? eerst telematics en dan alles weer loslaten...?

    ach ik lul maar wat, maar je zou denken dat longs er bovenop zouden duiken...
  6. [verwijderd] 19 oktober 2018 10:09
    quote:

    Stille vennoot schreef op 19 oktober 2018 10:07:

    Op twitter wordt steeds Zenrin vergeleken met TT.

    @ Justin want vindt jij daarvan ? Is dat zo te vergelijken ? TT heeft last van consumer en telematics... ;-(

    twitter.com/PaulGJK
    Zenrin is een prima peer voor de BU Automotive. Dus de Ebitda van BU Automotive van naar schatting 95mln kun je plakken op de multiple van Zenrin (15-16). Dan krijg je een indicatieve waardering voor deze BU. Dus ca. 1,5mrd
  7. forum rang 6 tatje 19 oktober 2018 10:11
    Ketchup plaatste een rapport !

    forecast 2019 & 2020 estimates

    sales: 775 - 795
    consumer: 194 - 145
    automotive: 269 - 322
    enterprise: 133 - 137
    Telematics: 179 - 190
    gross profit: 575 - 616
    gross margin: 74 - 77 %
    ebitda: 142 - 182
    ebitda margin: 18.5 - 23 %
    net profit adj: 36.5 - 76.5
    FCF (m) : 46 - 96.5
    eps adj and fully dil: 0.15 - 0.32
    consensus eps: 0.38 - 0.45

    general market data:
    market cap: 1.5 bio euro
    no of shares outstanding: 235 mio
    52 wk high-low: 9.85 - 5.95
    ytd abs performance - 20%

    Kijk je alleen naar Q3

    consensus
    A 59 werd 59,4
    E 32 werd 33,9
    T 43 werd 45,4
    C 67 werd 83

    200 werd 220

    Consensus 72% werd 73%
    consensus ebitda 41 werd 62
    consensus ebit 4 werd 23,8.

    Omzet 2017 902,9

    Taco zei dat sports in 2017 rond de 45 was.

    Omzet zonder sports in 2017 857,9

    Ik verwacht een omzet in 2018 zonder sports van tussen de 860 en 870.

    Daling consumer Q3 exc sports 7%

    Ik ga mee met accuboor mee.

    ebitda 2018 230 en in 2019 een 260, want consumer staat kort voor de omslag daling naar stijging.
    Dan stijgen alle divisies in 2019.

    Verwacht in 2019 als er niets zou worden verkocht, een omzet van 900 miljoen en een ebitda van 260

    Ketchup die dat rapport heeft gemaakt, of met een doel, of een randdebiel.
  8. harrysnel 19 oktober 2018 10:20
    quote:

    mjmj schreef op 19 oktober 2018 09:54:

    [...]

    Is die 'consument' wel een homogene groep? Er zijn vele automobilisten die dagelijks in drukke verkeerssituaties verkeren, maar ook velen voor wie dat niet opgaat. Voor die laatste groep is nav = nav.
    Goede opmerking. Het is niet alleen qua gebruik dat je dit onderscheid kunt/moet maken. Belangrijker nog (denk ik): het segment van de auto. In de lagere prijsklasse is infotainment wellicht een factor die wordt meegenomen door consument bij koopbeslissing. Ik moet alleen de eerste BMW/Audi/Mercedes rijder nog tegenkomen die net zijn nieuwe auto uit hoge prijsklasse heeft opgehaald om vervolgens aan vrienden trots de navigatieoplossing te tonen. Bij zo'n auto neem je iemand mee om de rijeigenschappen te laten ervaren. Dan gaat het niet om een dasboard waar je de Android apps kunt draaien. Navigatie moet dan "goed genoeg" zijn om geen dealbreker te zijn maar is zeker geen variabele die de koopbeslissing mede bepaalt.

    Deze automerken kunnen m.i. Google passeren zonder daar op afgerekend te worden door de consument.
  9. forum rang 6 tatje 19 oktober 2018 10:21
    quote:

    Accuboor schreef op 19 oktober 2018 10:09:

    [...]
    Zenrin is een prima peer voor de BU Automotive. Dus de Ebitda van BU Automotive van naar schatting 95mln kun je plakken op de multiple van Zenrin (15-16). Dan krijg je een indicatieve waardering voor deze BU. Dus ca. 1,5mrd
    Gedeeltelijk mee eens.

    TT automotive heeft road dna met rrs en en live platform en een veel grotere covering.

    Zelfs Zenrin gebruikt dit voor zijn HD maps in Japan
  10. [verwijderd] 19 oktober 2018 10:23

    geschreven door een Kumar...toch niet de Kumar van de Conferense Call

    medium.com/@LyftLevel5/https-medium-c...

    En Lyft ipo expected op 15 miljard USD ...

    www.wsj.com/articles/lyft-picks-under...

    Dus Lyft 15 miljard en is een taxi service a la Uber

    Waarom is de waarde daarvan 15 miljard ! Verlieslatend..En TT 1.5
    het is niet te bevatten
  11. [verwijderd] 19 oktober 2018 10:24
    quote:

    tatje schreef op 19 oktober 2018 10:21:

    [...]

    Gedeeltelijk mee eens.

    TT automotive heeft road dna met rrs en en live platform en een veel grotere covering.

    Zelfs Zenrin gebruikt dit voor zijn HD maps in Japan
    Klopt je kunt nog positiever over T2 zijn.

    Uit voorzichtigheid doe ik dat niet.

    Heb je dus 200mln cash, 1 mrd (voorzichtig) voor TTT en 1,5mrd voor de maps. In totaal 2,7mrd oftewel 11,50 per aandeel TomTom..

    Wanneer komt de aap uit de mouw?
  12. PGV 19 oktober 2018 10:26
    quote:

    Stille vennoot schreef op 19 oktober 2018 10:23:

    geschreven door een Kumar...toch niet de Kumar van de Conferense Call

    medium.com/@LyftLevel5/https-medium-c...

    En Lyft ipo expected op 15 miljard USD ...

    www.wsj.com/articles/lyft-picks-under...

    Dus Lyft 15 miljard en is een taxi service a la Uber

    Waarom is de waarde daarvan 15 miljard ! Verlieslatend..En TT 1.5
    het is niet te bevatten

    Is het wel, aandelen in de US hebben veel hogere waarderingen. Als TT aan de Nasdaq genoteerd zou zijn, stonden we echt niet op 6,70. Typisch nederlands al dat gepiel met een paar centen.
7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 239 240 241 242 243 ... 371 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.