Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,245   0,000   (0,00%) Dagrange 5,200 - 5,340 124.392   Gem. (3M) 179,9K

TomTom oktober 2018

7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 203 204 205 206 207 ... 371 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 oktober 2018 22:47
    Ik vond ING vandaag voor het eerst juist de nadruk leggen op Volvo, ipv de cijfers. Ik denk dat het koersdoel daar ook aangepast gaat worden, al zal niet veel invloed hebben denk ik.
    Het koersdoel van den drijver is wat dat betreft belangrijker. Hij zit er de laatste jaren iedere keer dicht bij.
  2. BW2017 16 oktober 2018 22:49
    quote:

    VanillaSky schreef op 16 oktober 2018 22:43:

    [...]

    Het zou natuurlijk mooi zijn een eerste bod 50% bovenop de notering en onmogelijk is het niet. Maar denk toch dat het vooral wensdenken is.

    Eerst telematics cashen dan met nog wat cashaanwas zit er 1.2-1.5miljard in. Dan zit er wel een eerste bod van 9 euro in. Nog een keer verhogen naar 10-10,50 mooie strik erom heen en afscheid nemen van dit gedrocht aan de beurs.
    Zo jij het nu helder beschrijft, moet je toch eerlijk bekennen dat deze koers bizar laag is?

    Vergelijking waarde wat er is/ aan gaat komen met cashpositie na verkoop.
  3. forum rang 4 Moneyball 16 oktober 2018 22:54
    “TomTom kortom bestaat uit een divisie die uitdooft, een divisie die mag vertrekken en een divisie die het opeens lijkt af te leggen tegen Google”.

    Even de feiten

    1. TT sluit zelf deals met PSA en BMW
    2. TT Automotive groeit qua omzet sterk
    3. HG geeft aan dat RNM geen volumedeal is.
    4. Van Volvo heb ik nog geen bericht gezien dat het naar Google gaat

    Bovenstaande bericht is tekenend voor de negatieve beeld dat er heerst. Het grote Google gaat de rest wegvagen zo is de gedachte. Nou ik moet het nog zien. Ik ben het met HG eens, en daar was hij zeer uitgesproken in, dat de auto-industrie zich niet zal uitleveren aan 1 partij en ecosysteem. Dat is strategisch en richting consument niet logisch.

    Dat toetreding van Google geen goed nieuws is voor TT lijkt me trouwens duidelijk. Maar echt een verrassing kan die toetreding toch ook niet zijn als je nagaat hoeveel potentie er wordt toegedicht aan de shift naar autonoom. Tijd voor TT om sterke partners te binden. De tijd om het neutrale Zwitserland te spelen is voorbij. Misschien is het technisch of financieel niet nodig, maar puur om in het krachtenveld te overleven heeft TT sterke vrienden nodig. Dat was een strategische fout van HG.

  4. Benjamin G. 16 oktober 2018 23:00
    quote:

    MeneerKuiken schreef op 16 oktober 2018 22:26:

    Ik lees wel eens dat de Maps misschien al verkocht zijn, dat er dus al een koper en prijs is, kan het dan niet zo zijn dat als precies die grote trouwe klanten van tomtom die nu opeens Google gaan gebruiken, misschien toch bij tomtom blijven, omdat dat straks van Google is?
    Harold wil altijd zo geheimzinnig doen, er mag niks gezegd worden, dus dan zal het ook wel iets raars zijn.
    Bedrijven willen niet met google maar wel met tomtom, maar als google gewoon tomtom koopt stiekem, dan hebben ze in 1 keer de hele markt.

    dat zal niet de reden zijn. Google heeft betrekking op gebruikersinterface = lees wens van de consument en ook passend in een cockpit van een autonoom rijdende auto.

    De pijlers onder de casuïstiek waar TomTom haar strategie op heeft gebaseerd zijn ingestort.

    1. Automakers willen niet met Google, volgens TomTom - Dat is wel het geval en is nu al het geval. De markt van software voor een volledig autonoom rijdende auto moet nog groeien. TomTom komt in een tijdsval en kan niet langer leunen op een zachte landing. Zelfstandigheid is een risicovolle strategie. Afnemers van TomTom kunnen dat mogelijk mee gaan wegen in hun tenders. Hoge mate van onzekerheid voor investeerders in TomTom.

    2. Zelfstandigheid van TomTom - Het wordt duidelijker en duidelijker dat zelfstandigheid geen continuïteit oplevert. Samenwerking moet om een succesvolle propositie aan te bieden en mee te kunnen in de diepe ontwikkelzakken van concurrenten. Kortom de zelfstandigheid van TomTom is geen garantie en ook geen USP voor automotive, eerder het tegenovergestelde.

    3. over al het overige is genoeg gezegd en geschreven. Onvoldoende competenties te commercialiseren (wel veel R&D samenwerkingen), weinig inspirerende communicatie, verkeerde timing om te kapitaliseren (had dit jaar al klaar moeten zijn - deadline verstreken).

    4. Markt gelooft wel in verkoop Telematics.
    4a. Blijkbaar niet in assetwaarde voor overige onderdelen;
    4b. blijkbaar niet in een management dat dat vermogen bij de aandeelhouder
    weet te krijgen.

    Dat Google in de auto zou komen was te voorzien. Momentum had mogelijk nog wat verder weg mogen/kunnen liggen. Geeft aan dat automotive snel stappen zet richting een andere cockpit. Een cockpit dat meer past bij een autonoom voertuig. (in die volgorde) Kortom meer dynamiek en een hoger tempo om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.

    Waar ik mij in heb vergist is in het Management. Was er vanuit gegaan dat zij meerdere scenario´s klaar zouden hebben liggen en in staat zouden zijn te reflecteren op hun uitgangspunten-aannames. Vandaag was voor mij de lakmoes proef. Hopeloos.

    Als je als management niet begrijpt dat de wereld om je heen veranderd, dat dat vraagt om visie, leiderschap en communicatie, simpelweg probeert te relativeren wat Google doet en niet begrijpt dat dat overkomt als zwakte, dan is dat ongekend. Ongekend hopeloos.
  5. VanillaSky 16 oktober 2018 23:00
    [quote alias=*Justin* id=11157280 date=201810162240]
    [...]

    Er wordt hier ook veel op elkaar gegooid. Dat Volvo Android gebruikt is al lang bekend, al heel lang. Bovendien gaat het daar om Android Auto, niet vergelijkbaar met oplossing Renault. Het enige waar het hier dus om gaat is een 50 miljoen order - verspreid over meerdere jaren - dan is dit echt een extreem overdreven reactie.

    /quote]

    Onvoorstelbaar dat je dit nu al aan het bagatelliseren bent. Het gaat er niet om dat er enkel 50-75mio aan omzet verloren gaat van 1 klant.

    1) een klant zegt een contract VOOR ingang al op en meent google te MOETEN hebben
    2) dit kort na renault, mazda en nissan

    De kans is HEEL groot dat op zeer korte termijn er nog wel een paar volgen. Dan komt apple mogelijk met eigen maps ook nog de auto in in de nabije toekomst. Maw SD maps is einde verhaal over een paar jaar.

    Resteert de grote gok op autonoom rijden:

    1) hoe belangrijk zijn de HD maps en welke waarde vertegenwoordigen ze
    2) verkrijgt TT nog voldoende data hiervoor
    3) gaan we wederom gokken dat ondanks dat google prima HD maps kan bieden (en veel meer kan investeren/meer capabilities heeft) men toch google op dat vlak niet binnen laat?

    Redelijk risicovol scenario lijkt mij en ook exact de reden voor afslachting van het aandeel. Gaat absoluut niet om alleen die 50mio omzetverlies als je dat oprecht gelooft zou ik aanraden de oogkleppen af te zetten.
  6. [verwijderd] 16 oktober 2018 23:04
    Google wil de auto in, nu als entertainment en androidbesturing, en zelf hebben ze GEEN HD maps.
    Door tomtom over te nemen, hebben ze dat in 1 klap.
    Daarom nu deze bommen van google gegooid denk ik.
    Zoals men al zei, de koers staat net zo hoog als bod Telematics en cash geld, maps op 0, daarom doen ze een totaal bod morgen van 9 euro op heel tomtom.
    Even die laatste free float opkopen voor weinig, krijgt Harold gewoon een euro of 20 straks voor zijn aandelen.
    Plus nog een stoel bij de board van Google.
    Soort Dr. Dre en zijn koptelefoondeal bij Apple.
  7. keiharde winst 16 oktober 2018 23:04
    quote:

    VanillaSky schreef op 16 oktober 2018 22:43:

    [...]

    Het zou natuurlijk mooi zijn een eerste bod 50% bovenop de notering en onmogelijk is het niet. Maar denk toch dat het vooral wensdenken is.

    Eerst telematics cashen dan met nog wat cashaanwas zit er 1.2-1.5miljard in. Dan zit er wel een eerste bod van 9 euro in. Nog een keer verhogen naar 10-10,50 mooie strik erom heen en afscheid nemen van dit gedrocht aan de beurs.
    Allemaal wishful thinking.
    Waarom zouden ze, als het nog veel lager kan?
  8. VanillaSky 16 oktober 2018 23:10
    quote:

    MeneerKuiken schreef op 16 oktober 2018 23:04:

    Google wil de auto in, nu als entertainment en androidbesturing, en zelf hebben ze GEEN HD maps.
    Door tomtom over te nemen, hebben ze dat in 1 klap.
    Daarom nu deze bommen van google gegooid denk ik.
    Zoals men al zei, de koers staat net zo hoog als bod Telematics en cash geld, maps op 0, daarom doen ze een totaal bod morgen van 9 euro op heel tomtom.
    Even die laatste free float opkopen voor weinig, krijgt Harold gewoon een euro of 20 straks voor zijn aandelen.
    Plus nog een stoel bij de board van Google.
    Soort Dr. Dre en zijn koptelefoondeal bij Apple.
    Of ze tomtom willen kopen weet ik niet maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

    Ten eerste denk ik dat een overname door google niet toegestaan is. Ten tweede google heeft al zoveel ervaring in de maps business en is heer en meester in software en AI. Vermoedelijk hebben ze al lang HD maps en zo niet kunnen ze die (als ze dat willen) maken daar hoef je absoluut niet over in te zitten.
  9. [verwijderd] 16 oktober 2018 23:12
    quote:

    VanillaSky schreef op 16 oktober 2018 22:31:

    Ben benieuwd waar het schip gaat stranden. Harold met de rug tegen de muur bij deze executie verkoop.

    Hoe moet je aan automotive een waarde plakken, het huidige business model zeg maar 100% van de omzet krijgt klappen en zal vermoedelijk naar 0 gaan in enkele jaren. Dan is het dus een autonoom rijden startup met wat patenten waar de eerste orders nog binnengehaald moeten worden tja.

    Zelfstandig doorgaan is waanzin en neem aan dat zelfs Harold dat inmiddels accepteert. Hoe kan TT in godsnaam de beste talenten binnenhalen en behouden met dit imago??? En ze kunnen ook onmogelijk een competitief arbeidsvoorwaardenpakket bieden, niet zoveel geld en aandelen/optiepakketten zijn sowieso waardeloos.

    Wat wies al suggereert telematics verkoop, investeringen on hold, beknibbelen op opex zodat er nog iets meer geld in de onderneming blijft. Dan zit er 1.2 - 1.5 miljard in de toko en is het voor een overnemer wel interessant bieden 700-1000mio voor de maps en HD technologie en de patenten (dus 2.5 miljard totaal). Founders krijgen consumer (word toch geen waarde aan toegekend) en kunnen nog een paar jaar hobby'en.

    Zoiets zal het wel worden. Harold zal net als ons balen hij weet nu ook dat hij een paar jaar geleden voor 4mrd kon cashen.
    Echt serieus, ik vraag me af waarom ik hier eigenlijk op reageer. TomTom heeft een 400 miljoen orderboek in 2017, wint nog steeds deals, verlengt PSA tot 2025 en zit in een groeiende automotive markt. Het idee dat deze omzet naar 0 gaat door Google komt volstrekt uit jouw dikke duim. Dit soort zorgen hoor ik niet bij TomTom en ook niet bij HERE trouwens. Autofabrikanten gebruiken bovendien altijd meerdere leveranciers, soms ook verschillende tussen modellen en continenten.

    Quotes van vanmiddag:

    It's important to understand that we have continued to collaborate with both the Renault Alliance and with Volvo. For the Alliance, the opportunity to provide location/navigation technology where the volume segment remains wide open and there are further offer opportunities for ADAS and for self-driving services.

    =====

    We will also continue to work on the Volvo Drive Me program, a research program for autonomous driving and we have collaborated with Zenuity, which is a joint venture between Volvo Cars and Autoliv, with whom we are developing car to cloud to car technology.

    =====

    We don't think that Google's phone-in-the-dashboard approach will satisfy the needs of all automotive customers and that there is a strong case for multi-display, fit-for-purpose approach based on modern software practices that puts a premium on privacy and on safety.

    =====

    Many OEM customers have indicated they want to stay in control of the dashboard and don't want to hand over the proverbial keys to a third party whose strategy may not be aligned, or even conflicts.

    =====

    Yeah, difficult for me too to comment specifically on behalf of our customers. Some of them are not going to go there. I want to – there’s a couple of comments I want to make, however. So, in the alliance case. It's a limited number of cars that will equip with Google services. There remains a great opportunity and a great market for the volume segment of the market to be equipped with our technology, our location technology and routing and traffic information. And on top of that, there is a wide open opportunity also for ADAS and self-driving maps. So, that remains.

    =====

    I don't think it will be in anybody's interest, or the car industry's interest, if there will be one dominant monopolist who does software for the dashboard. That’s simply not going to happen. But it’s also raising the standards and the expectations, and that is where we need to change tack. And that is a move that we've been advocating for some time, but now the urgency to keep pushing for that better software practices and development collaboration in the auto industry are more urgent than ever. And I think that’s a positive development.

    =====

    Marc, so market share, there is no reliable numbers. Yeah, it’s very difficult to see where Google will end. What I would say is that we’re doing – vis-à-vis traditional competition, we are doing well. We are increasing our market share. I'm also pleased to see that the overall market is expanding. So, the attachment rates on new vehicles is increasing, but I can't give you detailed numbers on exactly what our market share is and how it is developing unfortunately.

    ===

    Marc Hesselink: Maybe I should follow up on that one, which is that the Renault opportunity remains wide open for volume part of the market. Harold Goddijn: Yeah, that’s right. Marc Hesselink: So, could it be that that is still the majority of the revenues potentially from Renault or…? Harold Goddijn: In volume, absolutely. It’s only a small number of cars that will be equipped, as far as we understand, as far as Renault has communicated in their press release. A limited number of cars. And the volume segment will remain open.

    ===

    I think the majority of the players want to stay in control of their own destiny. Giving away the software and the dashboard one way or another is – it can be problematic over time, and that's not somewhere carmakers – most car makers want to go. But at the same time, they also see that they are investing significant amounts of money in software systems that fail to meet end user expectations. And that’s where the problem is coming from.

    ===

    We see nearly one in six cars driving around the globe. So, that’s not a – depending on the hour and what have you, but we have a lot of data to make accurate services and do map corrections and change detection and so on and so forth.

  10. forum rang 4 marathon 11 16 oktober 2018 23:17
    quote:

    VanillaSky schreef op 16 oktober 2018 22:43:

    [...]

    Het zou natuurlijk mooi zijn een eerste bod 50% bovenop de notering en onmogelijk is het niet. Maar denk toch dat het vooral wensdenken is.

    Eerst telematics cashen dan met nog wat cashaanwas zit er 1.2-1.5miljard in. Dan zit er wel een eerste bod van 9 euro in. Nog een keer verhogen naar 10-10,50 mooie strik erom heen en afscheid nemen van dit gedrocht aan de beurs.
    Met €1.5 miljard in kas kun je tegen €9 per aandeel 166 mio aandelen opkopen.
    Voor €6 per aandeel koop je alles op en hou je nog 120 mio over en de rest van de hut.
    Ik ben een voorstander om voor de opbrengst van ttt aandelen in te gaan kopen en daarna op de rest te laten bieden. Herinvesteren in maps lijkt me niet zinvol.
  11. [verwijderd] 16 oktober 2018 23:17
    quote:

    VanillaSky schreef op 16 oktober 2018 23:00:

    1) een klant zegt een contract VOOR ingang al op en meent google te MOETEN hebben
    2) dit kort na renault, mazda en nissan

    De kans is HEEL groot dat op zeer korte termijn er nog wel een paar volgen.

    Je bedoelt Renault-Nissan-Mitsubishi. Die zijn dus gewoon nog open als target voor TomTom voor massa modellen. Hun deal met Google is volgens Goddijn klein. (had ie wel wat eerder mogen zeggen). Daarnaast denk ik (heb ook wel wat rumors gehoord) dat Volvo helemaal niks met Google te maken heeft. Ik verwacht eigenlijk dat Volvo gewoon zoals ze nu doet HERE maps blijft gebruiken. Het enige dat dus verandert is dat de HERE map niet wordt vervangen door een TomTom map. Indien er HERE in Volvo blijft - zal eens kijken of ik daar achter kan komen - dan betekent dit dat Google geen enkele rol speelt in de keuze van Volvo. Ze hebben bij Volvo een heel goed en sterk gewaardeerd eigen infotainment systeem + navi dat nu op Android draait. Geen reden voor Volvo lijkt me om dat te veranderen.
  12. [verwijderd] 16 oktober 2018 23:22
    quote:

    *Justin* schreef op 16 oktober 2018 23:12:

    [...]

    Echt serieus, ik vraag me af waarom ik hier eigenlijk op reageer. TomTom heeft een 400 miljoen orderboek in 2017, wint nog steeds deals, verlengt PSA tot 2025 en zit in een groeiende automotive markt. Het idee dat deze omzet naar 0 gaat door Google komt volstrekt uit jouw dikke duim. Dit soort zorgen hoor ik niet bij TomTom en ook niet bij HERE trouwens. Autofabrikanten gebruiken bovendien altijd meerdere leveranciers, soms ook verschillende tussen modellen en continenten.

    Quotes van vanmiddag:

    It's important to understand that we have continued to collaborate with both the Renault Alliance and with Volvo. For the Alliance, the opportunity to provide location/navigation technology where the volume segment remains wide open and there are further offer opportunities for ADAS and for self-driving services.

    =====

    We will also continue to work on the Volvo Drive Me program, a research program for autonomous driving and we have collaborated with Zenuity, which is a joint venture between Volvo Cars and Autoliv, with whom we are developing car to cloud to car technology.

    =====

    We don't think that Google's phone-in-the-dashboard approach will satisfy the needs of all automotive customers and that there is a strong case for multi-display, fit-for-purpose approach based on modern software practices that puts a premium on privacy and on safety.

    =====

    Many OEM customers have indicated they want to stay in control of the dashboard and don't want to hand over the proverbial keys to a third party whose strategy may not be aligned, or even conflicts.

    =====

    Yeah, difficult for me too to comment specifically on behalf of our customers. Some of them are not going to go there. I want to – there’s a couple of comments I want to make, however. So, in the alliance case. It's a limited number of cars that will equip with Google services. There remains a great opportunity and a great market for the volume segment of the market to be equipped with our technology, our location technology and routing and traffic information. And on top of that, there is a wide open opportunity also for ADAS and self-driving maps. So, that remains.

    =====

    I don't think it will be in anybody's interest, or the car industry's interest, if there will be one dominant monopolist who does software for the dashboard. That’s simply not going to happen. But it’s also raising the standards and the expectations, and that is where we need to change tack. And that is a move that we've been advocating for some time, but now the urgency to keep pushing for that better software practices and development collaboration in the auto industry are more urgent than ever. And I think that’s a positive development.

    =====

    Marc, so market share, there is no reliable numbers. Yeah, it’s very difficult to see where Google will end. What I would say is that we’re doing – vis-à-vis traditional competition, we are doing well. We are increasing our market share. I'm also pleased to see that the overall market is expanding. So, the attachment rates on new vehicles is increasing, but I can't give you detailed numbers on exactly what our market share is and how it is developing unfortunately.

    ===

    Marc Hesselink: Maybe I should follow up on that one, which is that the Renault opportunity remains wide open for volume part of the market. Harold Goddijn: Yeah, that’s right. Marc Hesselink: So, could it be that that is still the majority of the revenues potentially from Renault or…? Harold Goddijn: In volume, absolutely. It’s only a small number of cars that will be equipped, as far as we understand, as far as Renault has communicated in their press release. A limited number of cars. And the volume segment will remain open.

    ===

    I think the majority of the players want to stay in control of their own destiny. Giving away the software and the dashboard one way or another is – it can be problematic over time, and that's not somewhere carmakers – most car makers want to go. But at the same time, they also see that they are investing significant amounts of money in software systems that fail to meet end user expectations. And that’s where the problem is coming from.

    ===

    We see nearly one in six cars driving around the globe. So, that’s not a – depending on the hour and what have you, but we have a lot of data to make accurate services and do map corrections and change detection and so on and so forth.

    Justin, je hebt helemaal gelijk!! Het staat zo veel beter geschreven dan door HG uitgesproken! 100 % ander gevoel bij!
  13. bart1805 16 oktober 2018 23:25
    Justin, je quote een van de meest pijnlijke dingen uit de call:
    It’s only a small number of cars that will be equipped, as far as we understand, as far as Renault has communicated in their press release. A limited number of cars. And the volume segment will remain open.

    Ze hebben geen flauw idee wat de betekenis en impact is. Het is allemaal giswerk. Oftewel: op korte termijn ziet het er voor TomTom beter uit dan gisteren. Op lange termijn is het slechts vager geworden. En dat is wat het slechte nieuws is van vandaag.
    Maar goed: saai was het vandaag in elk geval niet.
  14. [verwijderd] 16 oktober 2018 23:26
    We don't think that Google's phone-in-the-dashboard approach will satisfy the needs of all automotive customers and that there is a strong case for multi-display, fit-for-purpose approach based on modern software practices that puts a premium on privacy and on safety.

    ik moest even wennen, maar ben nu tevreden over duckduckgo ipv google.
    Voordat ik van alle google ellende af ben zijn we nog wel een tijdje verder.

    Dat particulieren google willen in hun auto geloof ik wel. Dat ze er na een tijdje anders over denken; ja dat lijkt me serieus

    vgl duckduck go met tomtom go en go ogle

    het zal niet eenvoudig zijn voor T2, maar google kent ook steeds meer afkeer

    wie is er echt blij met de macht van Google, facebook, twitter etc?
  15. VanillaSky 16 oktober 2018 23:31
    quote:

    *Justin* schreef op 16 oktober 2018 23:12:

    [...]

    Echt serieus, ik vraag me af waarom ik hier eigenlijk op reageer. TomTom heeft een 400 miljoen orderboek in 2017, wint nog steeds deals, verlengt PSA tot 2025 en zit in een groeiende automotive markt. Het idee dat deze omzet naar 0 gaat door Google komt volstrekt uit jouw dikke duim. Dit soort zorgen hoor ik niet bij TomTom en ook niet bij HERE trouwens. Autofabrikanten gebruiken bovendien altijd meerdere leveranciers, soms ook verschillende tussen modellen en continenten.

    Quotes van vanmiddag:

    It's important to understand that we have continued to collaborate with both the Renault Alliance and with Volvo. For the Alliance, the opportunity to provide location/navigation technology where the volume segment remains wide open and there are further offer opportunities for ADAS and for self-driving services.

    =====

    We will also continue to work on the Volvo Drive Me program, a research program for autonomous driving and we have collaborated with Zenuity, which is a joint venture between Volvo Cars and Autoliv, with whom we are developing car to cloud to car technology.

    =====

    We don't think that Google's phone-in-the-dashboard approach will satisfy the needs of all automotive customers and that there is a strong case for multi-display, fit-for-purpose approach based on modern software practices that puts a premium on privacy and on safety.

    =====

    Many OEM customers have indicated they want to stay in control of the dashboard and don't want to hand over the proverbial keys to a third party whose strategy may not be aligned, or even conflicts.

    =====

    Yeah, difficult for me too to comment specifically on behalf of our customers. Some of them are not going to go there. I want to – there’s a couple of comments I want to make, however. So, in the alliance case. It's a limited number of cars that will equip with Google services. There remains a great opportunity and a great market for the volume segment of the market to be equipped with our technology, our location technology and routing and traffic information. And on top of that, there is a wide open opportunity also for ADAS and self-driving maps. So, that remains.

    =====

    I don't think it will be in anybody's interest, or the car industry's interest, if there will be one dominant monopolist who does software for the dashboard. That’s simply not going to happen. But it’s also raising the standards and the expectations, and that is where we need to change tack. And that is a move that we've been advocating for some time, but now the urgency to keep pushing for that better software practices and development collaboration in the auto industry are more urgent than ever. And I think that’s a positive development.

    =====

    Marc, so market share, there is no reliable numbers. Yeah, it’s very difficult to see where Google will end. What I would say is that we’re doing – vis-à-vis traditional competition, we are doing well. We are increasing our market share. I'm also pleased to see that the overall market is expanding. So, the attachment rates on new vehicles is increasing, but I can't give you detailed numbers on exactly what our market share is and how it is developing unfortunately.

    ===

    Marc Hesselink: Maybe I should follow up on that one, which is that the Renault opportunity remains wide open for volume part of the market. Harold Goddijn: Yeah, that’s right. Marc Hesselink: So, could it be that that is still the majority of the revenues potentially from Renault or…? Harold Goddijn: In volume, absolutely. It’s only a small number of cars that will be equipped, as far as we understand, as far as Renault has communicated in their press release. A limited number of cars. And the volume segment will remain open.

    ===

    I think the majority of the players want to stay in control of their own destiny. Giving away the software and the dashboard one way or another is – it can be problematic over time, and that's not somewhere carmakers – most car makers want to go. But at the same time, they also see that they are investing significant amounts of money in software systems that fail to meet end user expectations. And that’s where the problem is coming from.

    ===

    We see nearly one in six cars driving around the globe. So, that’s not a – depending on the hour and what have you, but we have a lot of data to make accurate services and do map corrections and change detection and so on and so forth.

    Ik zeg niet direct naar 0. Van 2016 verdampt even 17%. Die 400mio van 2017 moet ook nog blijken dat die houdbaar is als de ene na de andere fabrikant naar google gaat. Onder druk is alles vloeibaar (zie maar hoe makkelijk dat volvo contract gecanceled is). Die 400mio kan evengoed straks <300mio waard blijken. Dat volvo bij here blijft lijkt mij onwaarschijnlijk en zou ook alle berichtgeving tegenspreken.

    Daarbij heeft google een heel ander verdienmodel het kan dus best zo zijn dat SD maps straks niet veel waard meer zijn zeker als al vooruit gekeken word naar HD maps. Dan is dus enkel de vraag hoeveel kan TT aan HD maps verdienen en welk deel van de markt kunnen ze bemachtigen? En helaas kan niemand daar een zinnig woord over zeggen.

    Overigens geeft die laatste quote van jou exact het probleem aan. Ze willen misschien niet perse naar google maar moeten wel omdat hun eigen software faalt.

    "But at the same time, they also see that they are investing significant amounts of money in software systems that fail to meet end user expectations. And that’s where the problem is coming from."
  16. [verwijderd] 16 oktober 2018 23:31
    Android/Apple/wat anders in de auto zal nog altijd de keuze worden van de eindklant - de koper van de auto. Ikzelf wil bijv. koste wat kost geen Apple in mijn toekomstige auto. Elke autofabrikant zal hier rekening mee houden. Alle varianten zullen dus als optie worden aangeboden. Al die deals nu in de media telkens zijn gewoon PB momentjes die op dat moment een bepaald doel dienen van Google/Apple en/of de autofabrikant. Het zijn allemaal geen exclusieve langetermijn overeenkomsten voor in-car navigatie/maps.
    Microsoft is daarnaast ook al langere tijd bezig met een Windows versie voor in de auto; sinds zeker 2014 al ( www.theverge.com/2014/4/5/5585148/mic...
    www.zdnet.com/article/ces-2017-micros... )
    En ook dat wordt gewoon een optie die elke autofabrikant gaat leveren. Ik werk al sinds jaar en dag op een Windows laptop en zou niets anders willen (geen Linux, geen Chromebook, en zeker geen OSX).

    Het mooie is nu; TomTom kan als app op AL die systemen worden gebruikt. TomTom kan dus ook deals maken met AL die autofabrikanten, om TomTom i.c.m. Apple Carplay, Android Auto, Windows Car of wat dan ook te leveren. Ik vind persoonlijk de navigatie + traffic van TomTom, zeker in de Benelux, veel fijner dan Google Maps (laat staan de troep van Apple). Dus voor de juiste meerprijs neem ik dat er zeker bij. Tuurlijk doet lang niet iedereen dat. Maar al doet maar een paar procent het.
  17. keiharde winst 16 oktober 2018 23:32
    quote:

    Sunshine Band schreef op 16 oktober 2018 23:26:

    We don't think that Google's phone-in-the-dashboard approach will satisfy the needs of all automotive customers and that there is a strong case for multi-display, fit-for-purpose approach based on modern software practices that puts a premium on privacy and on safety.

    ik moest even wennen, maar ben nu tevreden over duckduckgo ipv google.
    Voordat ik van alle google ellende af ben zijn we nog wel een tijdje verder.

    Dat particulieren google willen in hun auto geloof ik wel. Dat ze er na een tijdje anders over denken; ja dat lijkt me serieus

    vgl duckduck go met tomtom go en go ogle

    het zal niet eenvoudig zijn voor T2, maar google kent ook steeds meer afkeer

    wie is er echt blij met de macht van Google, facebook, twitter etc?
    De Betamax was ook veel beter dan de VHS. Alles is marketing.
7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 203 204 205 206 207 ... 371 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.