Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 179,9K

TomTom september 2018

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 195 196 197 198 199 ... 208 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 29 september 2018 10:51
    Telematics.

    Er is veel interesse getoond en dan wordt de prijs altijd hoger, dan dat TT er mee moet leuren :-)
    Dan weet Harold dus al de prijsrichting.
    Die zal heel goed zijn, anders ga je Barclay niet inschakelen.

    Naar mijn idee ligt er al een prijs die voor zeker 90% aan de prijsstelling van TT voldoet.

    Een soort openbare verkoop, kan ervoor zorgen, dat die 90% zomaar 120 tot 150% wordt.

    Google en apple hebben meer het systeem ikke ikke ikke en de rest kan stikke :-)

    Ik denk dat Microsoft meer het idee vertegenwoordigt, heers en verdeel.
    Niet alles zelf, maar meer, gaat het mij heel goed, dan geef ik anderen ook de kans om het heel goed te doen.

    Zoals ik het nu zie, om in herhaling te vallen.

    Telematics wordt verkocht.
    Consumer gaat naar de founders, want Harold wil sterven in het harnas.
    Alle soorten navigatie van Tom Tom zit al in de cloud van Microsoft.

    Kan mij niet voorstellen, dat als alle navigatie mogelijkheden van Tom Tom worden verkocht, dat de plaats waar ze nu zitten de Microsoft cloud, dan niet de koper wordt.

    Momenteel is dat mijn mening, ook gezien alle samenwerkingsverbanden tussen Tom Tom Microsoft Baidu Uber en anderen.

    We zullen zien.

    Interesse getoond in Telematics.

    In 2015 is iedereen die interesse had in Here, ook bij Tom Tom langs geweest.

    Interesse in telematics en nog geen interesse in de rest exc consumer.

    AMEHOELA :-)
  2. [verwijderd] 29 september 2018 10:52
    quote:

    Accuboor schreef op 29 september 2018 10:18:

    HG heeft zich als een autist gedragen de afgelopen jaren. Er is weinig compassie met hem. De pers ziet hem graag op zijn bek gaan denk ik. Half persoonlijk, half omdat ze onvoldoende geïnformeerd zijn over wat TomTom nu echt doet (Telematics zegt nog weinig mensen wat, ze komen vaak niet verder dan de PNDs). Ook HD maps en de innige samenwerking met Baidu en Microsoft Azure zegt veel mensen niets.

    Dat het nu toch een financieel succes gaat worden dmv een tweetraps verkoopproces is dus moeilijk te verkroppen voor mensen als Jos Versteeg/rtlz. Ik denk dat zij nooit verder zullen komen dan “wat heeft hij een geluk gehad met de verkoop tegen zulke hoge bedragen, en dat voor een failliete tent”. Volledig onterecht mi...

    Enig andere verklaring zou koerscontrole zijn door een Microsoft of Apple welke een bieding wil uitbrengen op dit niveau. Dan zou TomTom deze zet (verkoopproces Telematics) nu gedaan hebben om de prijs op te drijven, of argumenten te hebben om een hogere prijs te kunnen krijgen..
    Beetje korpsbal, slecht Engels, eigenwijze Franse dure vrouw, groot jacht, geen mededelingen als iedereen er om vraagt, wèl mededelingen als speculatie de prijs opdrijft, niet de waarheid vertellen. Zou dat er iets mee te maken hebben?
  3. forum rang 6 NewKidInTown 29 september 2018 10:54
    quote:

    aandeeltje! schreef op 29 september 2018 10:08:

    We zullen zien of er een koper gaat zijn voor Telematics en wat die gaat betalen.
    Ik denk dat dat veel minder zal zijn dan velen denken hier.....
    Denk er een beetje het zelfde over. Beter niet te hoge verwachtingen zoals gewoonlijk op dit forum, dat voorkomt teleurstellingen.
    "De markt" zegt:
    - Waarde TT 8,50
    - Google-RMN-deal 8,50-2,50 -> 6,00
    - "Mogelijke" verkoop Telematics 6,00 + 1,00 -> 7,00

    Mocht Telematics echt verkocht gaan worden, dan zal er meer zekerheid zijn en zal de waarde iets hoger worden ingeschat.
    Ik ga, heel los uit de pols en kort door de bocht, uit van een opbrengst van 600 miljoen voor Telematics of een 2,50 per aandeel. EDIT: (ING denkt dat de waarde van Telematics circa 700 miljoen euro bedraagt.)
    Daarmee zou de waarde van de rest van TT terug kunnen van 7,00 naar 4,50. Even afgezien van die 2,50 betaald en in cash op de TT-rekening of deels uitgekeerd als bijzonder dividend.
    En dan maar hopen dat de rest van TT genoeg verdiencapaciteit overhoudt om de koers op peil te houden. Want wat gaat er per aandeel nog netto verdiend worden zonder Telematics ?
    Ik houd voor de komende weken toch rekening met een terugval naar de 6,50-6,75 area, ook op basis van sentiment.
  4. forum rang 6 NewKidInTown 29 september 2018 10:59
    quote:

    martinmartin schreef op 29 september 2018 10:46:

    .... wat HG met het geld gaat doen.
    Indien hij het wenst te gebruiken om zich dieper in te vechten op gebieden waar Automtive en Enterprise zich kunnen onderscheiden heeft hij mijn zegen.
    Het merendeel ziet deze optie mede op basis van de (gekleurde) berichtgeving als te risicovol waarbij de opbrengst zal verdampen.
    Ik behoor ook tot het "merendeel". Laat HG als slechte koopman bewezen in het verleden, a.u.b. niets meer gaan kopen. Zijn aankoop van Teleatlas is TT nooit te boven gekomen.
  5. Juun 29 september 2018 11:01
    quote:

    martinmartin schreef op 29 september 2018 10:46:

    [...]

    Twee zaken vooraf:
    a) de koop is nog niet gesloten waarbij
    b) de overwaarde van telematics nog niet is bepaald.

    DE kans dat het aandeel nu op dit nivo nog een duikvlucht maakt is uiterst klein maar ik heb gekkere dingen meegemaakt op de beurs.
    Bij AND hebben ze in 7 jaar tijd 6 keer melding gemaakt van interesse voor het bedrijf door een andere partij, maar het aanbod steeds afgeslagen. Dan zou je denken, er zit steeds meer in het vat, en er ligt in ieder geval een aardige bodem onder de koers.

    De werkelijkheid is weerbarstiger, AND staat er m.i. slechter voor dan ooit. Hadden ze maar verkocht, en had ik maar verkocht, ik sta nu weer op mijn oorspronkelijke aankoopkoers, in 10 jaar tijd niks opgeschoten.
  6. [verwijderd] 29 september 2018 11:11
    on.ft.com/2xXN84t

    German carmakers test autonomous vehicles in China

    Audi, Mercedes and BMW conduct trials despite having to partner with Beijing groups

    Audi, Mercedes-Benz and BMW have agreed to use Chinese mapping and data providers

    Wang Xueqiao in Wuxi and Tom Hancock in Shanghai SEPTEMBER 26, 2018

    Germany’s three largest carmakers have begun quietly testing autonomous vehicles in China despite rules that force them to partner with local software companies.

    To conduct trials, Audi, Mercedes-Benz and BMW have all agreed to use Chinese mapping and data providers, setting aside their existing international systems in order to gain a foothold in the nascent technology being deployed in the world’s largest car market.

    Audi began trials of self-driving technology in the eastern city of Wuxi this month, following trials by its rival Daimler, Mercedes’ parent company, in Beijing.

    BMW gained a licence to test autonomous cars in Shanghai in May, the first foreign company to gain such permission in China.

    Carmakers all over the world are developing self-driving systems, partnering with an array of technology businesses, but may be forced to make concessions to operate in China, a market where some technology businesses such as Google face restrictions.

    Paul Gong, China car analyst from UBS, said that restrictions on foreign companies participating in China’s map and communication industry “have no effect on traditional automakers”, as they specialise in hardware.

    But he added that the disadvantages of China’s investment restrictions would fall on companies that develop software that works inside autonomous vehicles — such as Google’s Waymo, which registered a subsidiary in China last month.

    BMW is working with Intel, while Audi and its parent company VW have partnered with Aurora, a self-driving start-up led by former Waymo founder Chris Urmson.
    Daimler is developing its systems in house.

    Audi, BMW and Daimler own stakes in mapping business Here, which forms part of their autonomous car efforts.

    Overseas companies have previously expressed worries over Chinese regulations limiting high-definition mapping technology and “telematics” services that handle information flowing from vehicles to companies with Chinese ownership, raising fears that sensitive data could be lost. 

    But if carmakers want to launch autonomous vehicles commercially in China, the world’s number one car market by sales, companies will need to test them locally as road conditions are markedly different from developed countries.

    “No one wants to miss this market,” said Yale Zhang, head of Auto Foresight, a Shanghai-based consultancy. 

    Audi carried out four days of autonomous driving tests in Wuxi this month and will launch a development and testing centre in the city early next year, where it eventually expects to employ 150 staff.

    “I think it is a great chance?.?.?.?when there are not too many regulations and standards at the moment,” said Alexander Pesch, Audi’s director of automated driving.
    The group will partner with Huawei and China Mobile for telematics.

    Daimler said in July that its test vehicles would begin road tests in Beijing. Chinese traffic poses special challenges because of a “high density of cars, two-wheelers, three-wheelers and pedestrians and the associated traffic behaviour”, it said. 

    Recommended

    Lex
    Driverless cars: soft machines
    Because of national security concerns, foreign carmakers need to collaborate with local companies for surveying and mapping.

    The three largest are the map unit of Chinese search engine giant Baidu, Alibaba’s AutoNavi unit, and NavInfo, which is backed by internet company Tencent. 

    Apart from mapping, foreign investment restrictions also apply to the real-time storage of data collected during vehicle tests, according to Atticus Zhao, a Shanghai-based lawyer at King & Wood Mallesons.

    Due to the use of cameras by self-driving cars, “some sensitive infrastructure may be photographed, and the data needs to be cleaned,” he said, a process that would require involvement from a wholly-owned Chinese company or joint venture company.
  7. [verwijderd] 29 september 2018 11:16
    quote:

    Was here schreef op 29 september 2018 10:15:

    De automarkt gaat veel meer de richting op van de volkswagen microsoft deal van gisteren dan dat je google maps uit de playstore op je infotainment kan plaatsen.

    RNM die gaan ook met microsoft in zee. Microsoft kan een hele grote slag slaan in automotive. Waar iedereen bang is voor apple en google heeft microsoft de beste papieren en wordt als partij ook meer geaccepteerd. Google is toch regelmatig in opspraak.

    Tt is de perfecte toevoeging voor microsoft. Voor 31 dec 2019 is tt een lege beurshuls. Opbrengst wordt minimaal 20euro per aandeel. Het werkt nu in ons voordeel dat founders een groot belang hebben. Nog 1 keer maximaal cashen en het personeel bij een goede partij onderbrengen.

    [...]
    Daar geef je mee aan, dat er weinig vertrouwen is in een zelfstandig voortbestaan van TT. De mogelijkheid bestaat, dat ook het bestuur sinds enkele weken die mening is toegedaan.
    Dan is het een goede zet om uitverkoop te houden. Na 2020 kunnen de kaarten heel anders liggen.
  8. Energy 29 september 2018 11:23


    Dat geef ik niet aan! Harrold laat geen andere ceo toe en gaat niet aan de zijlijn toekijken. De contacten met Microsoft lopen al minimaal vanaf begin 2015.
    Harrold en corrine hebben 25% van de aandelen. Nog 1 keer 4 miljard cashen, waarvan 1 miljard voor de familie Goddijn. Waarom nog doorgaan? Dit zijn tropen jaren geweest voor de familie. Vanaf 2011 tot mogelijke verkoop is het bedrijf van 600miljoen gegroeid naar 4miljard.

    Een keer is het genoeg. Microsoft perfect match.

    quote:

    Chiddix schreef op 29 september 2018 11:16:

    [...]

    Daar geef je mee aan, dat er weinig vertrouwen is in een zelfstandig voortbestaan van TT. De mogelijkheid bestaat, dat ook het bestuur sinds enkele weken die mening is toegedaan.
    Dan is het een goede zet om uitverkoop te houden. Na 2020 kunnen de kaarten heel anders liggen.
  9. DerksVisie 29 september 2018 11:26
    quote:

    Accuboor schreef op 29 september 2018 10:19:

    [...]
    Ik zie Microsoft ook als de logische koper voor de maps uiteindelijk..
    Microsoft zal geen keus hebben. Of ook zij moeten aan eigen maps gaan beginnen, maar dan loop je zo ver achter dat de achterstand niet meer in te halen is. Enige oplossing is TomTom overnemen, alleen voorheen was dit onmogelijk dankzij het meerderheidsbelang van de founders.

    Microsoft heeft gisteren met VolksWagen haar tegenreactie aan Google en Apple gegeven. De drie grootmachten zetten dus volop in op de auto vanaf nu.
  10. forum rang 4 OPT 29 september 2018 11:33
    quote:

    holenbeer schreef op 29 september 2018 09:53:

    Ben wel benieuwd of Google of andere geïnteresseerden nog bommetjes gaan gooien. Zou me niet verbazen als er nog al dan niet fake nieuws opduikt. Even terug richting de 6 op zo’n bommetje is een risico. Puts 6 oktober kosten weinig nu, ik heb er een stel voor de zekerheid. Ben ik meteen beschermd tegen evt blunders in de CC bij de q3. De cijfers zelf heb ik wel vertrouwen in.
    Vergis je je niet ? Q3 cifers komen toch pas 16 oktober ?
  11. [verwijderd] 29 september 2018 11:38
    quote:

    NewKidInTown schreef op 29 september 2018 10:54:

    [...]

    Denk er een beetje het zelfde over. Beter niet te hoge verwachtingen zoals gewoonlijk op dit forum, dat voorkomt teleurstellingen.
    "De markt" zegt:
    - Waarde TT 8,50
    - Google-RMN-deal 8,50-2,50 -> 6,00
    - "Mogelijke" verkoop Telematics 6,00 + 1,00 -> 7,00

    Mocht Telematics echt verkocht gaan worden, dan zal er meer zekerheid zijn en zal de waarde iets hoger worden ingeschat.
    Ik ga, heel los uit de pols en kort door de bocht, uit van een opbrengst van 600 miljoen voor Telematics of een 2,50 per aandeel.
    Daarmee zou de waarde van de rest van TT terug kunnen van 7,00 naar 4,50. Even afgezien van die 2,50 betaald en in cash op de TT-rekening of deels uitgekeerd als bijzonder dividend.
    En dan maar hopen dat de rest van TT genoeg verdiencapaciteit overhoudt om de koers op peil te houden. Want wat gaat er per aandeel nog netto verdiend worden zonder Telematics ?
    Ik houd voor de komende weken toch rekening met een terugval naar de 6,50-6,75 area, ook op basis van sentiment.
    Indien je een beetje hebt opgelet verkondig je naadloos mijn redenatie.

    De markt waardeert Tomtom voor alle commotie op 8,50 euro
    Onderverdeeld in
    4 euro voor Automotive en Enterprise
    1,75 euro voor Consumer
    1,75 euro voor Telematics en
    1 euro aan kas

    Na het bericht van Google denkt de markt dat de rol van Tomtom is uitgespeeld op het gebied van Automtive waardoor de omzetten en daardoor ook de EBIT sterk zal dalen.
    De waardering van Automotive wordt aangepast naar 1,50 euro.
    Dan volgt de bekendmaking van het in de etalage zetten van Telematics bij een geschatte netto opbrengstwaarde na betaling commissie van zeshonderd vijftig mio wordt de waardering met 1 euro naar boven bijgesteld.
    Per saldo heb je dan de stand van vandaag ad 7 euro onderverdeeld in
    1,50 euro Automotive en enterprise
    1,75 Consumer
    Twee, 75 Telematics en
    1 euro kas

    Daarna ben ik je kwijt, maar dat is ook niet zo erg want daar zullen we elkaar toch niet in vinden.
    Jouw insteek is dat telematics verkocht wordt voor zeshonderd miljoen
    In het waardeverdeelstaatje gebeurt er niets anders dan dat de naam Telematics veranderd in KAS telematics met een waarde die twintig cent onder de bijgestelde waarde ligt en daarmee uitkomt op zes euro en 80 cent wat weer perfect ansluit bij jouw koersdoel op korte termijn.

    Ik heb een heel ander scenario voor ogen:
    Cijfers 3q tonen aan dat Automotive en Enterprise op stoom beginnen te komen en dat Consumer verder terugvalt.
    Vooruitzichten in Enterprise zijn wonderbaarlijk goed en hoewel Automotive last zal hebben van uitval van vraag bij infotainment toepassingen zijn de verwachtingen van orders met HD -maps toepassingen verrassend goed te noemen.
    Op slag wordt ook de verkoopprijs van Telematics bekendgemaakt een whopping 1,5 miljard.

    Het plaatje zal er dan na dit nieuws als volgt uitzien:
    Automotive het bedrag erbij ipv eraf dus zes euro 50 cent
    Consumer bijgesteld naar 1,50 euro
    Kas Telematics zes euro 50 cent
    Kas 1 euro
    Totaal 15,50 euro.
  12. [verwijderd] 29 september 2018 11:45
    MAX FOR CEO TOMTOM?

    MAX VERSTAPPEN HAALT HARD UIT NAAR RENAULT

    vandaag, 09:30 Jan van der Burgt 1 reacties



    Renault-teambaas Cyril Abiteboul opende op vrijdag de aanval op Max Verstappen door te stellen dat hij zich beter met zichzelf bezig kon houden dan met het openlijk bekritiseren van Renault. Wie kaatst kan echter de bal verwachten, en dus zet Verstappen Abiteboul op zijn beurt op zijn plaats.
    Renault-teambaas Cyril Abiteboul reageerde op vrijdag op de uitspraken van Max Verstappen dat Red Bull teruggrijpt naar de Spec B-motor van Red Bull. Volgens de Nederlander deed Red Bull dat, omdat de Spec C niets brengt op grote hoogte zoal in Mexico. Als Max Verstappen door Ziggo Sport geconfronteerd wordt met de uitspraak van Abiteboul dat hij zich beter op de auto kan richten, maakt hij in niet mis te verstane woorden duidelijk dat hij wat hem betreft het gelijk aan zijn kant heeft:

    "Die man is gewoon gefrustreerd", zo begint de Red Bull-coureur. "Ik zeg gewoon waar het op staat, zonder te liegen. Al we de Spec C-motor zouden gebruiken in Mexico, dan houdt die turbo dat niet en zien we de finish sowieso niet. Daar is geen woord aan gelogen, maar ik denk dat Abiteboul er niet tegen kan dat ik zo recht voor mijn raap ben."

    "Natuurlijk vraag ik veel van het materiaal", vervolgt Verstappen. "Ik ben hier om te winnen en niet om zevende te worden zoals zij. Misschien moet hij zich meer op zijn eigen team concentreren in plaats van dat hij mij de hele tijd loopt af te zeiken. Dan waren ze nu misschien wel wereldkampioen geweest."

    Interviewer Olav Mol probeert Max Verstappen nog een beetje te susses, of hem misschien te behoeden voor onhandige uitspraken, maar de Nederlander wil daar niets van weten: "Maar het is zo! Ik snap dit soort dingen gewoon niet. Laten we ons allebei gewoon op onze eigen dingen concentreren."
  13. harrysnel 29 september 2018 11:50
    quote:

    Was here schreef op 29 september 2018 10:15:

    De automarkt gaat veel meer de richting op van de volkswagen microsoft deal van gisteren dan dat je google maps uit de playstore op je infotainment kan plaatsen.

    RNM die gaan ook met microsoft in zee. Microsoft kan een hele grote slag slaan in automotive. Waar iedereen bang is voor apple en google heeft microsoft de beste papieren en wordt als partij ook meer geaccepteerd. Google is toch regelmatig in opspraak.

    Tt is de perfecte toevoeging voor microsoft. Voor 31 dec 2019 is tt een lege beurshuls. Opbrengst wordt minimaal 20euro per aandeel. Het werkt nu in ons voordeel dat founders een groot belang hebben. Nog 1 keer maximaal cashen en het personeel bij een goede partij onderbrengen.

    [...]
    Exact.

    Ik heb het transcript van de TT Q2 results zojuist opnieuw doorgelezen. Voor het eerst zie ik daar dat TT echt moeite doet om duidelijk te maken waar de verschillen zitten tussen de traditionele Maps (ND) die nu gebruikt worden door huidige bestuurders en de HD Maps voor autonoom rijden. Dat er verschillende eisen gesteld worden afhankelijk van het soort Map zoals bv het continue updaten. Dat het verdienmodel bij HD Maps anders ligt (transcription) dan nu het geval is voor de traditionele Maps. Dat er bij de traditionele Map gecommuniceerd wordt met de bestuurder en dat de HD Maps "praten" met de auto.

    Daarbij geeft Goddijn aan dat het duidelijk geworden is welke eisen er gesteld worden aan de HD Maps en TT dus "weet wat het moet doen". Er wordt ook gezegd dat het hebben van beide soorten Maps een plus is bij tenders met autobouwers. Er wordt gesteld dat er al inkomsten binnenkomen van HD Maps nog voor er daadwerkelijk autonoom gereden kan worden en dat er begin volgend jaar trucks gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden die HD kaart biedt.

    Kortom: het speelveld is duidelijker geworden vwb technologie/verdienmodel mbt navigeren in de toekomst en de eerste contracten obv HD Maps zijn aanstaande. Daarom denk ik ook dat TT nu Telematics kan verkopen omdat het toekomstige verdienmodel van Automotive voorbij de traditionele Maps voldoende vorm heeft gekregen.

    Als je op deze manier naar TT kijkt dan zie je een bedrijf dat erin geslaagd lijkt te zijn een relevante positie te veroveren binnen een toekomstige miljardenmarkt. Dit is echter niet het beeld dat in de media "leeft". Daar was het eerst de "ten dode opgeschreven kastjesmaker" en vorige week was TT het bedrijf dat "doodsteek kreeg van Google".

    Wat voor mij de grootste opluchting is sinds de aangekondigde strategische heroriëntatie Telematics, naast het feit dat dit dus via de beurs gaat, is dat TT nu eindelijk ook de vorderingen en kansen op het gebied van autonoom rijden lijkt te gaan benadrukken. Dat Goddijn eindelijk (sinds een jaar of 3) de woorden "moeizame transitie" niet meer gebruikt bij het openen van nieuwe vestiging gericht op toekomst.

    Dat TT zoveel zakt op Renault - Google nieuws was onnodig en resultaat van het jarenlang niet goed informeren waar het bedrijf mee bezig is. Dat geeft nono's als Jos Versteeg een podium om onzin uit te kramen. Op forum is Zenrin genoemd. Een kaartenmaker die geen last had qua beurskoers van het Google nieuws. Ik heb een ander voorbeeld dat m.i. perfect aansluit op de posting waar ik op reageer: Blackberry.

    BlackBerry profit beats on autonomous tech demand, shares jump

    ....

    In the second quarter, BlackBerry's revenue from its technology and solutions business jumped 29 percent to $49 million, largely driven by the QNX unit that makes software for next-generation autonomous cars.

    ....

    The QNX unit, which has long been used to run car infotainment consoles, is expected to start generating revenue in 2019...

    finance.yahoo.com/news/blackberry-qua...

    Blackberry gaat dus ook van infotainment naar autonoom rijden met software. Bij dit bedrijf was er geen daling nav "Google-Renault" omdat de markt deze strategie "al snapt". Blackberry boekt overigens nog geen E200mln omzet over het afgelopen kwartaal maar heeft wel een marketcap van $6 miljard.
  14. rjohnson 29 september 2018 11:53
    Vandaag interview met Harold Goddijn in Trouw

    Koers TomTom stuitert op de beurs

    navigatie - De wegwijskastjes van TomTom kampen met moordende concurrentie van onder meer Google Maps. Een interview met topman Harold Goddijn over een turbulente week.
    JOOST VAN VELZEN, REDACTIE ECONOMIE
    Het is onrustig rondom navigatiebedrijf TomTom. De Nederlandse multinational (4700 werknemers, kantoren in 37 landen, jaaromzet: ruim 900 miljoen euro) stuiterde op de beurs in amper een week van laag naar hoog.

    Eerst nam de koers een milde duikvlucht nadat Renault en zijn partners Nissan en Mitsubishi aankondigden voor concurrent Google Maps te kiezen als wegwijskastje in hun modellen. Enkele dagen later herstelde het bedrijf van topman Harold Goddijn zich weer, toen bekend werd dat het bedrijfsonderdeel Telematics 'tegen het licht' wordt gehouden. Wat zoiets betekent als: verkopen ligt voor de hand.

    Goddijn, CEO en mede-oprichter van TomTom, heeft een loodzware klus aan het leiden van een bedrijf dat zich voortdurend moet aanpassen aan zeer onvoorspelbare marktomstandigheden. Als hij met de krant spreekt, is hij net onderweg naar de opening van een nieuw TomTom-kantoor op de High Tech Campus in Eindhoven. Het ontwikkelingscentrum, waar driehonderd mensen komen te werken, ging vrijdag in bedrijf.

    Het was me het weekje wel. Hoe gaat het met TomTom?

    "Het gaat prima. Nooit een saai moment, zullen we maar zeggen. Dat is ook inherent aan de hightech-branche, die natuurlijk constant aan het veranderen is."

    In welke markt moet TomTom opereren? Wat is het strijdtoneel, met welke spelers moeten u afrekenen?

    "Nou, afrekenen hoeven we met niemand. Maar mensen vergeten wel eens dat wij niet alleen bezig zijn met kaartenmakerij. Het gaat er ons om wat je op basis van die kaarten kunt doen. En dat is veel. Wij ontwikkelen niet alleen toepassingen voor de automotive, maar ook sportapps en fitnesshorloges en we leveren software aan publieke diensten van de overheid, bijvoorbeeld rondom verkeersinformatie. We hebben klanten als Microsoft, Apple en Tesla, maar als je alle bedrijfjes die we bedienen bij elkaar optelt, geven die ons in totaal een sterke positie."

    Toch verloor u deze week een goede klant aan Google: Renault en zijn partners Nissan en Mitsubishi zien meer in Google Maps. Hoe komt zo'n verlies binnen?

    "Dat is natuurlijk een belangrijk verlies voor ons. Het dwingt ons tot nadenken. Als een grote klant Google binnenlaat, geeft hij daarmee veel uit handen. Maar wij weten ook dat het in de auto-industrie een doodzonde is om slechts één leverancier te hebben, omdat een autofabrikant zich daarmee te afhankelijk maakt. Wij verwachten dan ook niet dat de Renault-alliantie ons helemaal de rug toekeert."

    Maar waarom kiest de 'Renault-groep' voor Google Maps?

    "Daar ga ik niet over speculeren."

    Zit TomTom wel scherp genoeg op die extreem beweeglijke markt waarin u opereert?

    "Dat denk ik wel. De navigatiesector speelt zich voor een belangrijk deel af aan de westkust van de VS, en daar hebben wij veel mensen zitten. Wij hebben genoeg inzicht in wat er gebeurt. Of het nu gaat over Noord-Amerika, Europa of Azië, wij hebben bijna alle grote autofabrikanten ter wereld op een of andere manier als klant."

    TomTom is beursgenoteerd, ontwikkelingen hebben direct effect op de waarde van uw bedrijf. Wordt u niet zenuwachtig van al dat geschommel op de beurs?

    "Nou, leuk vind ik het niet. Maar ook dat hoort bij deze branche."

    U maakte deze week bekend dat TomTom zijn divisie Telematics, een dienst die als het ware toezicht houdt op het gebruik van voertuigen, misschien gaat verkopen. Stel, u vindt een koper, wat gaat TomTom dan met het geld doen? Zien bijvoorbeeld aandeelhouders daar nog iets van terug?

    "Die beer is nog niet geschoten, dus daar kan ik echt nog niks over zeggen."

    Waar gaat TomTom op termijn het geld mee verdienen?

    "Dat zal zijn met een hele lange lijst aan toepassingen. Van ADAS ( Advanced Driver Assistance Systems, red.) tot aan software voor zelfrijdende auto's. Onze ADAS-kaarten en -technologieën, die als rij-assistent in de auto fungeren, zijn zeer geavanceerd. Wij hebben daarin een leidende positie en zullen die verder uitbouwen."

  15. forum rang 7 JP Samosa 29 september 2018 11:58
    Eindhoven Dagblad vandaag:

    Opening nieuw gebouw tomtom op high tech campus eindhoven :
    TomTom: alle ballen op autonoom rijden.........Goddijn is niet bang dat Tomtom na het afstoten van Telematica , met een vijfde van de omzet , te klein wordt:
    "Of we aan overnames denken? Dat ligt natuurlijk gevoelig. We doen veel kleine overnames om specialistische kennis in huis te halen. We zijn nog steeds een groot,gezond bedrijf met veel groei, eem goed financiële positie en een volle orderportefuille."

    Andere quote: " natuurlijk is het nooit leuk als de koers zo daalt. Maar we hebben nu wel duidelijk kunnen maken dat autonoom rijden onze toekomst is..."
4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 195 196 197 198 199 ... 208 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.