Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,405   -0,025   (-0,46%) Dagrange 5,275 - 5,445 118.276   Gem. (3M) 194,3K

TomTom september 2018

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 125 126 127 128 129 ... 208 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 september 2018 15:03
    quote:

    Hoop.... schreef op 23 september 2018 14:28:

    [...]

    Toen was Toyota nog niet bekend. Ik hoop 1 procentje erbij...maar ik vrees
    Non-nieuws. Android Auto is een pairing technologie. Je komt het wel vaker tegen, bijvoorbeeld naast de Peugeot head-unit die powered is by tomtom. In tegenstelling tot dit soort half nieuws was er vorige week ook echt nieuws. TomTom heeft een global deal met Daimler trucks.

    Kijk ff mee...

    Dat is niet “een kleine trucks divisie van Daimler”.

    470,705 (units) Unit sales 2017
    previous year 415,108
    Omzet: 35,7 miljard

    www.daimler.com/company/business-unit...

    Ze verkopen tegen een half miljoen trucks met een omzet van 35,7 miljard en de oplossingen die tomtom biedt zijn de kern van hun verkoop propositie, want het gaat de truck eigenaar om de totale running costs, niet alleen de aanschafkosten:

    We offer our customers the leading-edge technologies that they need for their business to be successful. When it comes to efficiency, safety and connectivity we lead the way and continue to raise the bar. In these areas we are constantly working on new technologies, which provide our customers with financial benefits and promote society's interests. Fuel consumption is a key factor in determining a truck's overall running costs – making it a decisive purchasing argument for our customers.

    While it may still be some time before autonomous trucks are approved for usage on public roads worldwide, connectivity is already a routine part of daily life for many long-distance drivers. The usage of state-of-the-art telematics systems offers fleet operators major benefits: overall they benefit from lower fuel consumption and higher vehicle availability. Telematics is therefore a key component in the connected truck.


    Wat gaat dat tomtom opleveren?

    Je krijgt als truck driver maps en traffic en navigatie van tomtom en en de Bridge die tomtom heeft ontwikkeld op basis van Android (hey, tomtom gebruikt Android?) voor toegang tot voertuig diagnostiek via diverse logistieke Android apps. De tomtom bridge hub wordt geintegreerd in de daimler trucks. corporate.tomtom.com/news-releases/ne...

    Wat kost dat?

    BRIDGE HUB CONNECTED PREMIUM
    The Ultimate Gateway
    www.tomtom.com/nl_nl/business-and-gov...

    Android™ 6
    Fully configurable
    Screen replication via USB/WiFi/HDMI
    Lifetime Maps and Traffic updates
    Truck-specific routing*
    Internal WiFi
    Bluetooth® antenna
    SD Card slot
    USB interface
    1.5GB RAM 32GB Storage
    Internal GNSS/ 4G-LTE antenna
    External GNSS/4G-LTE antenna connector
    HDMI interface
    CAN interface

    The TomTom BRIDGE Hub is now available for pre-order whereas shipment is expected in the fourth quarter of 2017 in North America, Europe, APAC and South Africa with prices starting from $419 USD excluding VAT www.businesswire.com/news/home/201709...

    419 dollar is de vanaf prijs , en wat Daimler gebruikt is de duurdere variant. En dat in een half miljoen trucks? Daimler zal vast een kwantum korting bedongen hebben, maar reken maar dat dit geen kleine deal is.

    NB
    En de telematics markt in het algemeen? Die groeit 60% in de komende 5 jaar:
    www.ptolemus.com/blog/fleet-telematic...

  2. [verwijderd] 23 september 2018 15:09
    quote:

    Accuboor schreef op 23 september 2018 14:04:



    Ja. Waarbij opgemerkt moet worden dat deze zelfrijdende techniek uiteindelijk zal bepalen wie controle heeft over de value chain.
    Er vindt een veldslag plaats onder de techgiganten wie wat mag of kan leveren in de auto en gebruiksvriendelijk. Google heeft zijn eerste grote vis binnen. Dit staat los van autonoom of semi autonoom rijden. Die taart wordt later verdeeld.
    Weet niet wat Jos V precies denkt. Zijn reaktie was sterk overtrokken vorige week.
    Misschien denkt hij, dat TT nog meer klanten gaat verliezen? Neem aan, dat hij geen verband ziet tussen de ontwikkeling van autonoom rijden en de overstap van Renault naar Google.
  3. [verwijderd] 23 september 2018 15:14
    quote:

    Penge_miner schreef op 23 september 2018 14:41:

    Het totaal pakket van TomTom zijn overall gezien tevens haar kernproducten en het bedrijf is daar geheel afhankelijk van, haar verdiensten op jaarbasis zijn al vele jaren pover.
    De investering van 2,9 miljard in TeleAtlas kan niet via doormodderen terug verdiend worden, want totale nettowinst vanaf 2008 nog geen werkelijke 500 miljoen nettowinst.
    Ik denk dat deze kernproducten beter ondersteunend kunnen worden binnen een bedrijf dat daar niet afhankelijk van is maar wel een beduidende bijdrage levert in haar gehele concept.
    Dat betekent dat Harold en zijn oprichtingspartners dat onder ogen moeten zien en hun bedrijf in de etalage of anderzijds moeten zetten.
    Voor vele aandeelhouders is dat een compensatie voor de investering en/of voor een groot deel een compensatie voor de geleden verliezen.
    Gezien het feit dat Harold en compagnons zwemmen in het geld is bij hun de noodzaak er niet echt, de enige mogelijkheid is er dan dat de aandeelhouders immer luidruchtig de RVB voor zover mogelijk daartoe dwingen (ik ken de hoeveelheden aandelen van de oprichters).
    Snap ik allemaal wel maar laat ik het beetje matig stellen het sentiment zit ernstig tegen. Dat wordt " bevestigd" door uitspraken als "doodsteek voor TT". Plus HG himself "wake up call" what ever that means. Onrust en onduidelijkheid bepalen de koers, analisten die het ook nog 'ns downgraden (deels). Dan denkt de "markt" weg met die rommel and never catch a valling knife. De enige die daar duidelijkheid in kan geven is TT zelf. Niet een mercedestruckdeal want het sentiment voert de overhand. Ik hoop op een positief berichtje van TT zelf en de forumbezoekers bepalen niet de koers van TT.
  4. [verwijderd] 23 september 2018 15:15
    quote:

    Hoop.... schreef op 23 september 2018 15:14:

    [...]

    Snap ik allemaal wel maar laat ik het beetje matig stellen het sentiment zit ernstig tegen. Dat wordt " bevestigd" door uitspraken als "doodsteek voor TT". Plus HG himself "wake up call" what ever that means. Onrust en onduidelijkheid bepalen de koers, analisten die het ook nog 'ns downgraden (deels). Dan denkt de "markt" weg met die rommel and never catch a valling knife. De enige die daar duidelijkheid in kan geven is TT zelf. Niet een mercedestruckdeal want het sentiment voert de overhand. Ik hoop op een positief berichtje van TT zelf en de forumbezoekers bepalen niet de koers van TT.
    Falling autocorrectie en leesbril van hema
  5. [verwijderd] 23 september 2018 15:19
    Even alles samenvattend:
    Toyota had een bericht in april dat ze onder geen beding met google in zee zouden gaan.
    Nu is er volgens een ‘anonieme’ bron iemand die zegt dat ze ‘waarschijnlijk’ wel met google in zee gaan.
    Anonieme bron en waarschijnlijk.
    Het is overduidelijk dat google met het Renault nieuws tomtom een dreun wil geven.
    Dat was gelukt, maar nu komen er uit alle hoeken en gaten mensen en berichten die het nog erger maken, zelfs anonieme en waarschijnlijke berichten worden geloofd, maar tot dusver niks gebasseerd op feiten.

    Buiten dit, niemand kijkt naar de rest.
    We hebben Microsoft, Baidu, Nvidea en nog vele anderen.
    Deze zeer grote bedrijven gaan onder GEEN BEDING met Google samenwerken, simpelweg omdat ze concurrent zijn van Google.
    En Baidu mag niet eens samenwerken van China met Google, en waarom zouden ze, ze ZIJN de Chinese Google!
    Dus de grootste namen zijn veilig.
    Dan hebben we nog het Apollo platform, waar alle grote jongens inzitten.
    Dat gaat zeker de basis worden van de zelfrijdende auto in de toekomst.
    Daar zien we EN geen Google in, maar OOK geen HERE.
    Dus voor nu voor de regulaire navigatie in de auto’s, daar valt een speler uit waarschijnlijk, hoewel ook dat niet zeker is, want via Android kun je alles ‘afspelen’ zeg maar.
    Maar we gaan ervan uit dat dat een beetje omzet gaat kosten.
    Anderzijds, Google levert geen HD kaarten, en misschien een platform in je auto kun je op android laten draaien, de zelfrijdende auto gaat niet op Android rijden.
    Daar is Nvidea voor en die gaan een wereldstandaard leveren, hebben ze zelf al beaamd.
    Dus eigenlijk in 2021 wanneer Renault voor Android kiest qua platform, zullen ze ongetwijfeld voor Nvidea dus TomTom kiezen.
    Om maar niet te spreken over alle Renaults in China, daar mag al sowieso geen Google het land in.
    Renault is om, mogelijk voor een zak geld, maar China gaat niet om, gewoon omdat ze koppig zijn (net zoals Harold Goddijn) en omdat ze niet omkoopbaar zijn door Google met een zak geld.

    Ik heb absoluut vertrouwen erin dat de GROTE business waar tomtom op doelt, de HD kaarten en techniek voor de zelfrijdende auto, totaal niet in gevaar loopt, simpelweg omdat hun wortels al diep geworteld zitten in alle grote platformen.
    Die gaan in wanneer Renault stopt, dus ik zie absoluut geen omzetverlies tegen die tijd.
    Alle paniek om niks, dus de koers zal gewoon terug omhoog veren.

    De reden waarom wij allemaal in tomtom zitten/zaten is totaal niet veranderd, de zelfrijdende auto technieken en kaarten hebben totaal geen gevaar van Google.
  6. [verwijderd] 23 september 2018 15:22
    quote:

    *Justin* schreef op 23 september 2018 15:03:

    [...]

    The TomTom BRIDGE Hub is now available for pre-order whereas shipment is expected in the fourth quarter of 2017 in North America, Europe, APAC and South Africa with prices starting from $419 USD excluding VAT www.businesswire.com/news/home/201709...

    419 dollar is de vanaf prijs , en wat Daimler gebruikt is de duurdere variant. En dat in een half miljoen trucks? Daimler zal vast een kwantum korting bedongen hebben, maar reken maar dat dit geen kleine deal is.

    Financiële impact van deal met Daimler is even groot als de impact wanneer Renault na 2021 in een modellen aan de onderkant segment geen tomtom navigatie meer zou gaan gebruiken maar alleen Google Maps.

    Het eerste is een gegeven en gaat direct in, het andere is een nog onbewezen vrees per 2021.
  7. [verwijderd] 23 september 2018 15:27
    quote:

    *Justin* schreef op 23 september 2018 15:22:

    Financiele impact van deal met Daimler is even groot als de impact wanneer Renault na 2021 in een modellen aan de onderkant segment geen tomtom navigatie meer zou gaan gebruiken maar alleen Google Maps.

    Het eerste is een gegeven en gaat direct in, het andere is een nog onbewezen vrees per 2021.
    Gelukkig iemand die het wel snapt.
    Mensen, ik vraag jullie, geloven jullie onbevestigde nieuwsberichten met anonieme bron die zegt dat iets ‘waarschijnlijk’ gaat gebeuren, of een zeer ingelezen Justin?
    Plus het feit dat het Toyota nieuws niet eens inpact heeft dus op de toekomstige omzet, gezien de vele andere dingen die ervoor terugkomen die nu nog 0 bijdrage aan de huidige omzet.
  8. [verwijderd] 23 september 2018 15:35
    quote:

    BentleyRolls schreef op 23 september 2018 15:27:

    [...]
    Gelukkig iemand die het wel snapt.
    Mensen, ik vraag jullie, geloven jullie onbevestigde nieuwsberichten met anonieme bron die zegt dat iets ‘waarschijnlijk’ gaat gebeuren, of een zeer ingelezen Justin?
    Plus het feit dat het Toyota nieuws niet eens inpact heeft dus op de toekomstige omzet, gezien de vele andere dingen die ervoor terugkomen die nu nog 0 bijdrage aan de huidige omzet.
    Hiervoor hoef je niet ‘zeer ingelezen’ te zijn.

    Tomtom verspreidde zelf het nieuwsbericht woensdag. We wisten dat die zou komen. Ik kende niet de volumes (van daimler) en prijzen (van tomtom). Met twee minuten Googlen weet je dat.

    We wisten dat dit soort nieuws woensdag zou komen en dat het voorkomt dat er voorafgaand aan tomtom nieuws een ‘pre-emptive strike’ plaatsvindt. Ik hield er vooraf al rekening mee, maar niet 1 dag van tevoren. En ook niet zo extreem.

    Was het toeval dat het Android nieuws kwam, waar optimaal van gebruik gemaakt is? God only knows. Feit is dat TT een mooie deal met Daimler had en dat iedereen zo zat te janken dat ze er overheen keken.
  9. [verwijderd] 23 september 2018 15:54
    quote:

    BentleyRolls schreef op 23 september 2018 15:38:

    Justin, nu ik bij jou lees hoe groot die Benz deal wel niet is, heb ik nog meer een vieze bijsmaak dat dat Google nieuws daar 1 dag voor kwam, tomtom niet die deal uitvergroot en zelfs negatieve dingen zegt.
    Denk jij dat dit alles te maken heeft met een dirty exit?

    Je ne sais pas.

    Het is alweer eeuwen geleden dat google tomtom bij de neus nam door met nieuwsberichten te komen gelijktijdig met kwartaalcijfers. Of, ook uit de oude doos, een rel om privacy doordat tomtom “snelheidsdata aam de politie” zou verkopen ook precies op ochtend van cijfers. Dat was echter in 2011 (heb het net opgezocht, ben geen encyclopedie) Dat soort incidenten heb ik laatste jaren niet meer meegemaakt.

    Wat mij persoonlijk veel meer opviel is dat Goddijn zich uitsprak over Google. Ik heb Goddijn - gereserveerd als hij is en ook pro competitie - nog nooit iets negatiefs horen zeggen over een concurrent of partner. Niet over Garmin, niet over Google, niet over Mobileye. Het is altijd geweest: we werken samen en concurreren op de markt met elkaar en het is vervolgens een kwestie van vraag en aanbod op de aandelenmarkt hoe het aandeel tomtom daar op reageert. Hij wenst zich ook nooit uit te laten over de koers vh aandeel.

    Dit is ondernemers niet vreemd. Liberaal en uitgaand van eigen kracht.

    Nu zegt hij voor het eerst dat het een wake-up call is voor de hele auto-industrie en dat autofabrikanten hun privacy en verdienmodel in het dashboard moeten bewaken.

    TomTom en Google dus geen maatjes. Hoewel tomtom ook relaties heeft met Google. De bridge hub die daimler nu gaat gebruiken is er op gebaseerd (zie bericht van net), R-link voor Renault ook, tt heeft ook diverse apps. Moeten ze natuurlijk ook wel. Ik sluit ook niet uit dat tomtom data leverancier is voor Google, in elk geval bepaalde geografieen.

    Nu toch een (voor Goddijn begrippen) scherpe opmerking over Google.

  10. steelfighter72 23 september 2018 15:55
    quote:

    BentleyRolls schreef op 23 september 2018 15:38:

    Justin, nu ik bij jou lees hoe groot die Benz deal wel niet is, heb ik nog meer een vieze bijsmaak dat dat Google nieuws daar 1 dag voor kwam, tomtom niet die deal uitvergroot en zelfs negatieve dingen zegt.
    Denk jij dat dit alles te maken heeft met een dirty exit?

    Gezien het verleden is dit bij Tomtom altijd zo... een plotseling forse daling en daarna topnieuws (waar dit keer feitelijk helemaal geen aandacht aan wordt besteed, echter zitten een paar hier op het forum die het wel goed kunnen voorspellen wat de Daimler deal inhoud en dat is veel meer dan de elektrische karretjes van PSA in 2022

    Gek he dat je Jos daarover niet hoort.... typisch een anaalist die in zn eigen straatje lult
  11. Kuiken 23 september 2018 16:04
    Even voor de juiste beeldvorming: Goddijn heeft letterlijk in het engels gezegd dat de auto-industrie op een "critica moment" is aangekomen. Dat is door een koppenmaker veranderd in "Wake Upcall" een term die veel lekkerder bekt en door veel media is over genomen. Daaraan is dan weer door menigeen gekoppeld dat Goddijn (terwijl zijn TT in brand staat) notabene de auto industrie in het vizier neemt en geen zelfreflectie vertoont. Edoch Goddijn zegt NOG sterk te staan en TT acht zich NOG steeds leading in de stormachtige HD/AD-ontwikkelingen. Goddijn beseft dus dat de klok verder tikt. En als hij het nog niet zou weten, dan brengt alle berichtgeving en paniek van de laatste dagen hem wel tot dat besef. Ik denk wel, dat waar TT heel misschien dacht zelf de agenda te bepalen van "the endgame", die toch echt in handen ligt van de economische grootmachten. In die zin is de rol van de RvC EN die van de huis-accountant van groot belang. Voor de boodschappers onder ons die de AFM,VEB en TT bestoken: wellicht is het handig de TT -accountant ook in de cc's mee te nemen.
  12. forum rang 6 ketchup 23 september 2018 16:34
    quote:

    BentleyRolls schreef op 23 september 2018 15:38:

    Justin, nu ik bij jou lees hoe groot die Benz deal wel niet is, heb ik nog meer een vieze bijsmaak dat dat Google nieuws daar 1 dag voor kwam, tomtom niet die deal uitvergroot en zelfs negatieve dingen zegt.
    Denk jij dat dit alles te maken heeft met een dirty exit?

    JdM snapt het prima, werd destijds door HG weggezet met " hij is welkom voor een kop koffie, verder moet hij vooral doen waar hij goed in is, doen wij waar wij goed in zijn "

    wel , wellicht is dit allemaal niet goed genoeg voor ome John en hij heeft en het netwerk en de middelen hier wat aan te doen

    wie zal het zeggen, maar de daling van de koers en het verdampen van de beurswaarde is een veel groter gevaar en kan een veel grotere impact dadelijk hebben voor wat er met TT als bedrijf staat te gebeuren, dan die mooie Truck deal en de positievere outlook voor Q3 cijfers.

  13. [verwijderd] 23 september 2018 16:48
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 23 september 2018 16:34:

    [...]

    JdM snapt het prima, werd destijds door HG weggezet met " hij is welkom voor een kop koffie, verder moet hij vooral doen waar hij goed in is, doen wij waar wij goed in zijn "

    wel , wellicht is dit allemaal niet goed genoeg voor ome John en hij heeft en het netwerk en de middelen hier wat aan te doen

    wie zal het zeggen, maar de daling van de koers en het verdampen van de beurswaarde is een veel groter gevaar en kan een veel grotere impact dadelijk hebben voor wat er met TT als bedrijf staat te gebeuren, dan die mooie Truck deal en de positievere outlook voor Q3 cijfers.

    Dat bedoel ik....
4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 125 126 127 128 129 ... 208 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.