Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

SNS Reaal« Terug naar discussie overzicht

Breaking News SNS

956 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 48 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. A1 26 juli 2018 14:02
    EINDELIJK he he

    Amsterdam, 26 juli 2018
    Vandaag heeft de Ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam een onderzoek bevolen naar het beleid en de gang van zaken van SNS Reaal N.V. en SNS Bank N.V. (hierna samen: SNS Reaal). Het onderzoek behelst de periode vanaf 1 juli 2006 tot 1 februari 2013, de datum waarop SNS Reaal is genationaliseerd.

    De VEB en de Stichting Beheer SNS Reaal hadden om een onderzoek verzocht.

    SNS Reaal is nu bekend onder de naam SRH N.V. en SNS Bank onder de naam Volksbank N.V.

    In het bijzonder worden de volgende onderwerpen onderzocht:

    a. De mate waarin SNS Reaal zich rekenschap heeft gegeven van de voorafgaand aan de overname van SNS Property Finance B.V. (hierna: Property Finance) geïdentificeerde risico’s;

    b. De vraag of de groei van Property Finance in de periode tot en met 2008 gepaard is gegaan met een voldoende zorgvuldige beoordeling van de kredietaanvragen;

    c. De mate waarin de administratie en het risicobeheer van Property Finance ten tijde van de acquisitie en nadien tekortschoot, de mate waarin SNS Reaal zich daarvan bewust was en de wijze waarop SNS Reaal heeft gereageerd op geconstateerde tekortkomingen;

    d. De vraag of SNS Reaal tijdig heeft gereageerd op de verslechtering van de onroerend goed markten, zowel met betrekking tot het beheer van de bestaande projecten van Property Finance als met betrekking tot de aanpassing van de (groei)strategie van Property Finance;

    e. De mate waarin SNS Reaal inzicht had in de aan Property Finance verbonden risico’s en de consequenties van de risico’s voor de continuïteit van het concern als geheel;

    f. Het tijdstip waarop SNS Reaal zich realiseerde dat SNS Bank zich genoodzaakt zag tot aflossing van de Participatie Certificaten na afloop van de termijn van 10 jaar na uitgifte daarvan, de consequentie van die aflossingsverplichting voor de kwalificatie van de Participatie Certificaten als Tier 1 kapitaal en de externe communicatie van SNS Reaal over een en ander;

    g. De vraag waarom SNS Reaal in publicaties over de solvabiliteit van Reaal geen rekening heeft gehouden met de omstandigheid dat de vordering van SRLEV N.V. op SNS Bank was verpand aan SNS Bank tot zekerheid van de vordering van SNS Bank op Reaal;

    h. De wijze waarop in de jaarrekeningen van SNS Reaal over 2008 tot en met 2011 en in overige publicaties van SNS Reaal de in 2008 aan de Staat voor € 750 miljoen uitgegeven securities zijn verantwoord in het licht van de toezegging aan de Europese Commissie om die staatssteun uiterlijk per 31 december 2013 terug te betalen.

    De namen van de onderzoekers worden nog nader bekend gemaakt.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 26 juli 2018 15:00
    De door de Ondernemingskamer nog aan te stellen onderzoekers dienen tevens te bezien of de informatievoorziening van SNS Reaal aan het beleggend publiek over de problemen bij Property Finance en over de financiële en operationele toestand van SNS Reaal, SNS Bank en Property Finance in de periode waarop het onderzoek betrekking heeft, adequaat was.

    Opmaat naar vervolgprocedures
    De uitkomst van het onderzoek zal voor VEB de opmaat zijn voor vervolgprocedures tegen de voormalige bestuurders en commissarissen van SNS alsmede mogelijkerwijs tegen andere partijen zoals de controlerende accountant. Doel van die procedures is nadere compensatie voor gedupeerde beleggers.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 juli 2018 14:23
    26 juli 2018
    Onderzoek naar mogelijk wanbeleid bij SNS

    Onderzoek bestrijkt gehele periode vanaf beursgang in 2006 tot aan nationalisatie in 2013.

    De Ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam heeft op verzoek van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) een omvangrijk onderzoek gelast naar het beleid en de gang van zaken bij SNS over de periode voordat de voormalige bank-verzekeraar door de staat werd genationaliseerd. De Ondernemingskamer acht mogelijk wanbeleid aanwezig en stelt in zijn beschikking van vandaag dat er een maatschappelijk belang bestaat bij het verkrijgen van openheid van zaken over het beleid en de gang van zaken bij SNS alsmede bij een eventueel oordeel van de rechter daarover.

    Het onderzoek is gelast over de periode vanaf 1 juli 2006 tot 1 februari 2013, de dag waarop het SNS-concern werd genationaliseerd.

    Paul Koster, directeur van de VEB, is verheugd over de uitspraak. ‘De Ondernemingskamer onderschrijft met deze beschikking het maatschappelijke belang van openheid van zaken. De waarheid over de ondergang van het SNS-concern moet boven tafel komen. Het is het voormalige bestuur van SNS dat – onder toezicht van de commissarissen – de onderneming op onverantwoorde wijze afhankelijk heeft gemaakt van de expansie in de financiering van vastgoed en daarmede haar ondergang heeft ingeluid.’

    Nationalisatie op 1 februari 2013
    Op 1 februari 2013 onteigende de Minister van Financiën aandeel- en obligatiehouders SNS op basis van de Interventiewet. De Minister stelde dat de nationalisatie van SNS Reaal niet meer te vermijden was en nodig om spaarders en het financiële stelsel te redden.

    SNS Reaal ging in het voorjaar van 2006 naar de beurs en kocht direct daarna – zonder dat aandeelhouders zich erover konden uitspreken – van ABN Amro de zakelijke vastgoedportefeuille uit Bouwfonds. Een opmerkelijke stap omdat de bank-verzekeraar tot dan geen enkele ervaring had met vastgoed. Toen de financiële crisis in 2008 toesloeg leed SNS met de financiering van het vastgoed (ondergebracht in SNS Property Finance) forse verliezen. Uiteindelijk sleurde de vastgoeddivisie het concern de afgrond in. Beleggers verloren door de onteigening hun investering van honderden miljoenen euro’s.

    Schadeloosstellingsprocedure
    In een separate procedure bij het gerechtshof Amsterdam wordt nog geoordeeld over de schadeloosstelling van onteigende aandeel- en obligatiehouders per 1 februari 2013. De onderhavige procedure en het gelaste onderzoek zien echter op de periode daaraan voorafgaand en de vraag hoe het ooit zover kon komen.

    SNS en de Staat verzetten zich eerder tegen een onderzoek. Eind 2016 bepaalde de Hoge Raad echter dat ook onteigende aandeelhouders het recht hebben om een dergelijk onderzoek te vragen. Het onderzoek zal naar verwachting circa een jaar in beslag nemen, waarna de Ondernemingskamer zich kan buigen over de vraag of sprake was van wanbeleid.

    Breed onderzoek
    Het onderzoek zal betrekking hebben op de volgende onderwerpen:

    de mate waarin SNS Reaal c.s. zich rekenschap hebben gegeven van de voorafgaand aan de overname van Property Finance geïdentificeerde risico’s;

    de vraag of de door SNS Reaal c.s. vanaf de overname tot en met 2008 nagestreefde en gerealiseerde groei van Property Finance, gepaard is gegaan met een voldoende zorgvuldige beoordeling van de kredietaanvragen;

    de mate waarin de administratie en het risicobeheer van Property Finance ten tijde van de acquisitie en nadien tekortschoot, de mate waarin SNS Reaal c.s. zich daarvan bewust was en de wijze waarop SNS Reaal c.s. hebben gereageerd op geconstateerde tekortkomingen;

    de vraag of SNS Reaal c.s. tijdig hebben gereageerd op de verslechtering van de onroerend goed markten, zowel met betrekking tot het beheer van de bestaande projecten van Property Finance als met betrekking tot de aanpassing van de (groei)strategie van Property Finance en de besluitvorming die in dat verband heeft plaatsgevonden;

    de mate waarin SNS Reaal c.s. inzicht hadden in de aan Property Finance verbonden risico’s en de consequenties van de risico’s voor de continuïteit van het concern als geheel;

    het tijdstip waarop SNS Reaal c.s. zich realiseerde dat SNS Bank zich genoodzaakt zag tot aflossing van de Participatie Certificaten na afloop van de termijn van 10 jaar na uitgifte daarvan, de consequentie van die aflossingsverplichting voor de kwalificatie van de Participatie Certificaten als Tier 1 kapitaal en de externe communicatie van SNS Reaal over een en ander;

    de vraag waarom SNS Reaal in publicaties over de solvabiliteit van Reaal geen rekening heeft gehouden met de omstandigheid dat de vordering van SRLEV N.V. op SNS Bank was verpand aan SNS Bank tot zekerheid van de vordering van SNS Bank op Reaal;

    de wijze waarop in de jaarrekeningen van SNS Reaal over 2008 tot en met 2011 en in overige publicaties van SNS Reaal de in 2008 aan de Staat voor € 750 miljoen uitgegeven securities zijn verantwoord in het licht van de toezegging aan de Europese Commissie om die staatssteun uiterlijk per 31 december 2013 terug te betalen.

    De door de Ondernemingskamer nog aan te stellen onderzoekers dienen tevens te bezien of de informatievoorziening van SNS Reaal aan het beleggend publiek over de problemen bij Property Finance en over de financiële en operationele toestand van SNS Reaal, SNS Bank en Property Finance in de periode waarop het onderzoek betrekking heeft, adequaat was.

    Opmaat naar vervolgprocedures
    De uitkomst van het onderzoek zal voor VEB de opmaat zijn voor vervolgprocedures tegen de voormalige bestuurders en commissarissen van SNS alsmede mogelijkerwijs tegen andere partijen zoals de controlerende accountant. Doel van die procedures is nadere compensatie voor gedupeerde beleggers.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 31 juli 2018 07:31
    Column
    Les trekken uit ondergang SNS

    Door Paul Koster
    Updated Gisteren, 21:37
    Gisteren, 20:07 in FINANCIEEL

    Het was een oefening in geduld, maar nu gaat het er dan toch van komen: een grootschalig onderzoek naar de oorzaken van de ondergang van SNS Reaal.

    Eindelijk moet duidelijk worden welke oorzaken hebben geleid tot verzwakking van de bankverzekeraar, resulterend in de nationalisatie in 2013. Was de kredietcrisis de hoofdoorzaak, zoals SNS zelf beweerde? Dat is hoogst onwaarschijnlijk, zoals ook valt af te leiden uit de woorden van de rechters die vorige week het onderzoek naar SNS gelastten. Zij houden terdege rekening met de mogelijkheid dat bestuurders en commissarissen zich schuldig hebben gemaakt aan wanbeleid.

    Gezien de periode die wordt onderzocht - onderzoekers gaan twaalf jaar terug in de tijd - is het goed te beseffen dat het om meer gaat dan enkel het schrijven van de geschiedenis van een dramatische episode uit de Nederlandse financiële geschiedenis.

    Allereerst hebben betrokkenen er recht op om de waarheid te kennen achter de neergang van SNS. Het is immers zeer uitzonderlijk dat een grote financiële instelling, onder meer bestaand uit een systeembank, ten onder gaat. Onderzoekers zullen oorzaken van en de verantwoordelijken voor deze deconfiture op een zakelijke manier identificeren. Dat is de juiste remedie om een herhaling te voorkomen van de onsmakelijke heksenjacht tegen voormalige SNS-bestuurders, zoals vijf jaar geleden het geval was.

    De uitkomsten van het onderzoek naar het SNS-debacle beloven nuttige lessen te bevatten voor alle beleggers, bestuurders en commissarissen; ook zij die niet direct betrokken zijn of waren. Het is het verhaal van een club mensen, die het geld van beleggers gebruikt, om ‘iets nieuws’ te beginnen, in dit geval grootschalige financiering van vastgoed in binnen- en buitenland. De commissarissen die de wilde groeiplannen van de raad van bestuur hadden moeten controleren, ontbrak het aan voldoende specifieke kennis en ervaring. Desondanks riepen ze het bestuur op tot versnelde uitbouw van de nieuwe activiteit.

    Die hang naar groei ging ten koste van zorgvuldigheid en risicobeheersing. De administratie was gebrekkig en riskmanagers waren niet onafhankelijk. Ze zaten onder de plak bij commercieel gedreven divisiedirecteuren. Als ze al zorgen hadden, drongen die niet door tot de hoogste regionen. Het gebrekkige risicobeheer was bekend bij de SNS-bestuurders en toch is men lang blijven geloven dat de portefeuille uitstaande leningen solide was. Toen het besef van het tegendeel, onder invloed van de kredietcrisis, indaalde, was de reactie te laat en te weinig doortastend.

    Hoge ambities, roekeloos handelen en falende controle. Je mag hopen dat het zaken uit het verleden zijn. Gerust ben ik er niet op. Laat het komende rapport over SNS helpen om iedereen bij de les houden.

    Paul Koster is directeur bij de Vereniging van Effectenbezitters.
  5. AngelEye 31 juli 2018 10:15
    Dat de zaak barst van wanbeleid is wel duidelijk. Ik twijfel er niet aan dat over een 3 of 4 jaar wanneer de uiteindelijke definitieve uitspraak wordt gedaan de toenmalige bestuurders wanbeleid zal worden aangerekend.

    Vraag is echter wat dat uiteindelijk voor de aandeel- en obligatie houders gaat betekenen. De bestuurders zullen een verzekering hebben (gebruikelijk 1 tot 5 miljoen) die kan worden aangesproken. In ernstige gevallen (waar in dit geval wel eens sprake van zou kunnen zijn) kunnen ze nog eens persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. In totaal gaat dat misschien 10 a 20 miljoen opleveren.

    Duidelijk is dat de schade voor alleen de aandeelhouders een veelvoud daarvan is. Kan de rest van de schade dan nog uit de nog bestaande restanten van SNS komen? Of vanuit de regering die heeft geprobeerd de aansprakelijkheid af te snijden met dubieuze constructies?

    Wel laten we hopen dat de aansprakelijkheid niet vervalt door verjaring, dat zie ik ook nog als ernstig punt van zorg.

    Zelf heb ik enkele dagen na de beursgang geïnvesteerd in SNS. Op latere momenten uitgebouwd. Eind 2012 grootste deel van aandelen verkocht en omgezet in obligaties (holding en bank). Reden overigens om toch weer in SNS te stappen (met obligaties) was de aflossing van de Participatie certificatie in december 2012. Daarvoor werd door DNB toestemming gegeven. Dat gaf mij de indruk dat de financiën dus zodanig waren dat die ruimte er was. Achteraf gezien is dat maar de vraag. Duidelijk een vorm van misleiding dus. Hoop ook dat dit punt prominent meegenomen gaat worden.
  6. forum rang 6 TonyX 5 augustus 2018 09:04
    Bewuste misleiding door DNB of misinterpretatie van de context door deze belegger?

    Echter ook hier handelingen die neigen naar een bewuste actio Pauliano op instigatie van DNB en een politiek ipv rechtsstaat gedreven minister van Financien.

    Er waren geen dusdanige marktveranderingen dat de fin.situatie van SNS Reaal eind bij de acuut noodzakelijke nationalisatie dramatisch anders was dan 2 maanden daarvoor. Vastgesteld is dat van een dreigende bankrun ook geen sprake was.
  7. AngelEye 8 augustus 2018 20:07
    quote:

    Tony B schreef op 5 augustus 2018 09:04:

    Bewuste misleiding door DNB of misinterpretatie van de context door deze belegger?
    Wat betreft het argument tot aflossing van de achtergestelde tweede serie Participatie Certificaten zie ik 3 mogelijkheden;
    1 - Situatie was in december 2012 al kritiek. Om paniek te voorkomen en rustig te werken naar een oplossing werd de markt gerustgesteld met aflossing.
    2 - De situatie was in december 2012 niet kritiek, in tegendeel er was voldoende ruimte om achtergestelde lening af te lossen. In de korte tijd tot 1 feb. 2013 is situatie snel verslechterd.
    3 - De situatie was in december 2012 niet kritiek en ook op 1 feb. 2013 niet.

    Mogelijkheid 1 betekend dat er willens en wetens geld is ontrokken uit een (waarschijnlijk) failliet en dat beleggers zijn misleid. Mogelijkheid 3 betekend dat er ten onrechte is onteigend. Mogelijkheid 2 zou de enige terechte mogen zijn, maar die zie ik zo niet.

    Mogelijkheid 1 kan met alle goede bedoelingen zijn gedaan, om schade te beperken bijvoorbeeld. Maar dat maakt het nog niet juist.
  8. AngelEye 8 augustus 2018 20:33
    Overigens zijn de derde serie Participatie Certificaten in juli 2013 uitbetaald tegen 90,16% (100% minus compensatie voor verhoogde rente vanwege achtergesteldheid). Dit vanwege het feit "dat klanten bij de aankoop onvoldoende op de hoogte waren van de kenmerken en risico’s van deze certificaten".

    www.parlementairemonitor.nl/9353000/1...

    www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

    Het feit dat de klanten niet voldoende op de hoogte zouden zijn geweest van de risico's is iets wat in december 2012(bij aflossing tweede serie) nog niet bekend was (en er werd toen ook tegen 100% afgelost). Als dat argument niet had meegespeeld dan hadden de derde serie's ook gewoon achteraan hebben moeten sluiten in het faillissement.
  9. forum rang 10 voda 14 augustus 2018 15:29
    Beursblik: overname Vivat interessante deal voor ASR

    (ABM FN-Dow Jones) ING stelt dat een mogelijke overname van Vivat een interessante deal zou betekenen voor ASR Nederland. De analisten zeggen dat dinsdag in reactie op een mediabericht dat zakenbanken gevraagd zouden zijn voor de ondersteuning van de verkoop van de financiële dienstverlener.

    Allianz, Aegon, een dochterbedrijf van durfinvesteerder Appollo en ASR zouden in de markt zijn om Vivat, het oude SNS Reaal, van het Chinese Anbang over te nemen.

    De analisten menen dat een mogelijke overname van Vivat door ASR zeer positief is, "hoewel de timing, prijs en financieringsmix onzekerheden bieden".

    Uitgaande van een overnameprijs van 1,75 miljard euro, waarbij 1,1 miljard euro in aandelen wordt gefinancierd, denkt ING dat de financiële dienstverlener 25 procent kan toevoegen aan de vrije kasstroom per aandeel. Het rendement op de investering schatten zij in op ongeveer 13 procent.

    Doet ASR geen grote overnames, dan is er volgens ING ruimte voor een aandeleninkoopprogramma van 100 miljoen tot 150 miljoen euro per jaar.

    ASR blijft een favoriet van ING in de Benelux. ING heeft een koopadvies voor het aandeel, met een koersdoel van 45,00 euro.

    Het aandeel ASR noteerde dinsdag 0,7 procent lager op 37,88 euro.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  10. forum rang 10 voda 14 augustus 2018 15:54
    Anbang wil definitief af van Vivat - media

    (ABM FN-Dow Jones) Het Chinese Anbang wil definitief de Nederlandse verzekeraar Vivat verkopen, dat het in 2015 verwierf. Dit schreef De Telegraaf dinsdag.

    Volgens de krant, zich baserend op vier bankiers, heeft Anbang in de afgelopen weken een aantal internationale zakenbank aangeschreven met de vraag of zij een voorstel kunnen maken over de verkoop.

    Anbang is eigenaar van onder meer Zwitserleven, Reaal en Actiam.

    Er is nog geen beoogde tijdlijn voor een transactie, meldde de krant nog.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved
  11. forum rang 10 voda 16 augustus 2018 15:44
    'Volksbank laat beursgang onderzoeken'

    Gepubliceerd op 16 aug 2018 om 06:43 | Views: 1.150

    AMSTERDAM (AFN) - Staatsbank de Volksbank heeft zakenbank Goldman Sachs ingehuurd om te onderzoeken of een beursgang mogelijk, is waarbij de macht van aandeelhouders sterk is ingeperkt. De bank werkt volgens het Financieele Dagblad aan een structuur waarbij de belangen van aandeelhouders niet het zwaarst wegen, maar in balans zijn met die van klanten, werknemers en de samenleving.

    De Volksbank bereidt zich volgens diverse ingewijden rond de bank voor op een toekomst buiten de overheid. Sinds enkele maanden zijn werkgroepen aan de slag om de bank technisch voor te bereiden op een exit. Het is de bedoeling dat de bank in de loop van 2019 zover is dat de Staat het officiële besluit tot verkoop kan nemen. De privatisering kan in 2020 plaatsvinden, zeven jaar nadat de voorloper van de Volksbank, SNS Reaal, werd genationaliseerd.

    www.iex.nl/Nieuws/ANP-160818-061/Volk...
  12. forum rang 4 DaarIsDePoen 18 augustus 2018 20:35
    quote:

    voda schreef op 16 augustus 2018 15:44:

    <...>De bank werkt volgens het Financieele Dagblad aan een structuur waarbij de belangen van aandeelhouders niet het zwaarst wegen, maar in balans zijn met die van klanten, werknemers en de samenleving.
    <...>
    Wordt er gedacht aan aandelen zonder stemrecht? Want lastige aandeelhouders die beheerders en directeuren in de gaten houden dat is maar niks? En kapitaal vergoeden, dat is zo 20ste eeuws? Waarom niet delokaliseren naar Noord-Korea? Maakt de zaken juridisch veel simpeler. Of de beursintroductie een succes wordt? Je mag tweemaal raden.
956 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 48 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.