Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,010   -0,050   (-1,23%) Dagrange 3,982 - 4,074 612.397   Gem. (3M) 767K

BAM januari 2018

2.127 Posts
Pagina: «« 1 ... 86 87 88 89 90 ... 107 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 HenkdeV 24 januari 2018 18:55

    TECHNISCHE ANALYSE
    door Royce Tostrams
    gepubliceerd 24 jan 2018 om 08:15

    TA: Druk op o.a. ING, Mittal en Ahold
    Op korte termijn raakt de opmars van de Nederlandse beurs vermoeid. We zien een aantal individuele aandelen haperen, o.a. ING, Ahold, Mittal en Aegon. Daarnaast is de RSI van de AEX iets te ver doorgeschoten, wat op een lichte overboughtconditie wijst.

    Niets verontrustends, maar het signaleert dat er wat lucht uit de ballon moet. Tenslotte is de AEX, vanaf de eerste beursdag dit jaar, ruim 30 punten opgelopen, wat een reactie (winstnemingen) kan uitlokken.

    Overigens lijkt de schade beperkt te blijven, want de koersdruk vindt alleen op korte termijn plaats. De lange termijn technische ontwikkelingen blijven gezond.
  2. Brokie Even 24 januari 2018 19:24
    quote:

    niek60 schreef op 24 januari 2018 14:40:

    Ter herinnering belegd in Bam cals, geschreven cals en puts uitoefend.d. juni2019
    koers 11/9/17 1/1/2018 24/1/2018
    20 Cals 4 euro juni19 aank. 1,22 o,53 0,65
    -20 " 5 " " ontv. 0,62- 0,21- 0,27-
    -20puts 4,5 " " ontv. 0,55- 1,03- 0,95-
    ____ ____ ____

    Saldo betaald x 20 x 0,05 100,00 1420,00 1140,00
    Het gaat de goede kant op!! nog 17 maanden de tijd!! komt goed, bij een koers van 4,50 is er 900 eurootjes verdiend!
    Zo'n driepoot altijd leuk!!
    Leuk, ik heb er nu al meer dan 900 verdiend. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
  3. [verwijderd] 25 januari 2018 10:15
    Pssst!

    Bouwbedrijf Ballast Nedam gaat aan de slag met een 150 meter hoge woontoren in Rotterdam. De bouwer kreeg de opdracht voor de Cooltoren in het centrum van de stad gegund van UVastgoed.

    Met de bouw is een bedrag van 100 miljoen euro gemoeid, maakt het bedrijf donderdag bekend.
    De Cooltoren verrijst nabij de Witte de Withstraat, de Schiedamsedijk en het Vasteland. Het complex telt vijftig verdiepingen en is goed voor 270 appartementen met woonoppervlakten uiteenlopend van 60 tot 400 vierkante meter.
    Dit jaar wordt nog gestart met de bouw. In 2021 moet de Cooltoren worden opgeleverd.
  4. adri67 25 januari 2018 10:32
    quote:

    Ben313 schreef op 25 januari 2018 07:42:

    www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2018/0...
    Het zou toch moeten kunnen dat BAM van onderstaand nieuws een graantje meepikt.

    Prognose EIB: bouw blijft nog jaren floreren. Dit zijn de 7 redenen waarom


    De bouw groeit zowel in 2018 als in 2019 met 4,5 procent en blijft daarmee de snelst groeiende sector van de Nederlandse economie, voorspelt het Economisch Instituut voor de Bouw. De opvallendste ontwikkelingen in de sector op een rij.

    1. Met de infra gaat het na jaren sappelen een stuk beter
    De gww-sector bleef de afgelopen jaren sterk achter bij de opleving in de bouw, maar herstelt zich de komende twee jaar sterk. In 2018 verwacht het EIB een productiegroei door nieuwbouw van 7 procent, in 2019 zelfs 9,5 procent. Een belangrijke impuls is volgens Taco van Hoek het rijker gevulde infrafonds van de Rijksoverheid. In totaal is voor 2018 vanuit het Infrastructuurfonds, het Deltafonds en de investeringsimpuls 7,8 miljard euro beschikbaar, 15 procent meer in vergelijking met 2017. In 2018 is het budget 8,3 miljard euro. Het geld gaat onder meer naar de vervanging en reparatie van bruggen, sluizen en de reconstructie van wegen. Ook marktpartijen voeren hun investeren in infra op, denk aan energie- en telecombedrijven. Tot slot staan gemeenten en provincies er financieel beter voor.

    2. Transformatie valt sterk terug
    Het aantal vergunningen om kantoren om te bouwen naar woningen is vorig jaar sterk gedaald en dit werkt volgens het EIB door in de productie van 2018 en 2019. Niet helemaal een verrassing volgens Van Hoek. Het aantal kantoren dat kansrijk is voor transformatie is al een tijdje op aan het raken. Het EIB verwacht bijna een halvering van het aantal in voormalige kantoren opgeleverde woningen. Waar er de laatste jaren vaak zo’n 7.000 woningen in voormalige kantoorpanden gebouwd werden, blijft de teller dit jaar hangen op zo’n 4.000. Van Hoek: “Er zijn heel veel transformaties geweest de afgelopen jaren, het houdt ergens een keer op.” Dat er minder getransformeerd wordt, komt ook omdat de vraag naar kantoorruimte aantrekt.

    3. Utiliteitsbouw groeit krachtig
    Tijdens de crisis hadden utiliteitsbouwers het moeilijk. In 2017 bleek er opeens weer meer ruimte voor nieuwe gebouwen. In 2018 zal de nieuwbouwproductie met 7,5 procent groeien. Ook in 2019 zal de nieuwbouwproductie volgens het EIB nog krachtig (5,5 procent) toenemen. Daarmee houdt de utiliteitsbouw bijna gelijke tred met de woningbouwers. Van Hoek verwacht oplevende markten voor kantoren en zorggebouwen.

    4. Personeelstekort remt productie nog niet
    De roep om personeel is groot. Een kwart van de woningbouwers zegt een personeelstekort te hebben. “Maar tot nu toe wordt de bouwproductie nog niet aantoonbaar geremd door de tekorten”, constateert Van Hoek. “Het lijkt erop dat bedrijven toch allerlei oplossingen vinden.” Dat kan volgens hem door het werk anders te organiseren, arbeidsbesparende technieken te gebruiken, extra uren te draaien, mensen uit andere branches binnen te halen, buitenlandse arbeidskrachten in te huren of zzp’ers in te zetten. “Anders dan de gevoelstemperatuur bij bouwondernemers doet vermoeden, weten bouwers met extra inspanningen toch voldoende mensen op de been te krijgen.” De verklaring van de EIB-directeur: “Onder druk worden zaken vloeibaar.” Hij verwacht dat de personeelstekorten de productie in 2018 en 2019 wel enigszins remmen. “Maar de omvang hiervan is bescheiden: minder dan 1 procent van de productie.”

  5. adri67 25 januari 2018 10:32
    5. Arbeidsproductiviteit hoger dan voor de crisis
    “Er wordt hard gewerkt in de bouw”, zegt Van Hoek. De arbeidsproductiviteit is tijdens de crisis hard gegroeid en ligt nu hoger dan voor de crisis. Maar de rek lijkt er inmiddels uit. Afgelopen jaar groeide de arbeidsproductiviteit nauwelijks meer. De bouwproductie groeide met 4,5 procent en dat kwam volgens Van Hoek volledig tot stand door een groei van de werkgelegenheid, die ook met 4,5 procent groeide. De arbeidsproductiviteit in de bouw is conjunctuurgevoelig. “Dat heeft te maken met de projectgebonden manier van produceren. Dat de productiviteit nu hoger ligt, komt omdat de klanten in de rij staan en de levertijden oplopen. Voor de bouw betekent het dat ze efficiënter kunnen werken.”
    Wel zit er volgens Van Hoek een plafond aan de stijging van de arbeidsproductiviteit. Het is volgens hem niet zo dat we over een paar jaar tot enorm hogere productiviteitscijfers komen door de technologische vooruitgang. Op langere termijn is er wel sprake van een iets structureel hogere productiviteit. “Maar het gaat niet met sprongen vooruit.”

    6. Woningmarkt komt in een rustiger vaarwater
    Doordat door transformatie jaarlijks enkele duizenden woningen minder worden opgeleverd, moeten er meer nieuwe woningen gebouwd worden om in de pas te lopen met de huishoudensgroei. Het aantal huishoudens groeit op middellange termijn (2020-2023) met 55.000 huishoudens per jaar. Gunstig voor de bouw is dat de huishoudensgroei minder snel afvlakt dan eerder werd verwacht. Tel bij de 55.000 benodigde woningen 15.000 stuks op aan vervangende nieuwbouw, dan kom je jaarlijks op 70.000 nieuwe woningen. Haal daar grofweg 5.000 transformatiewoningen vanaf, dan moet je volgens Van Hoek jaarlijks 65.000 nieuwe woningen produceren.
    Dit jaar rekent het EIB op 67.000 opgeleverde nieuwbouwwoningen, waaronder 7.000 onzelfstandige wooneenheden, zoals studentenkamers en zorgeenheden. In 2020 worden naar verwachting 74.000 woningen gebouwd, oplopend naar 79.000 woningen in 2023. Daarna zakt de productie wat terug. Van Hoek: “Tijdens de crisis liep het aantal opleveringen achter op de huishoudensgroei. Gemiddeld werden er zo’n 50.000 nieuwbouwwoningen gebouwd, terwijl een productie van 70.000 woningen nodig was.”
    Inmiddels is er een kentering. Het aantal opgeleverde woningen nam stevig toe van 55.000 in 2016 naar ongeveer 64.000 in 2017. “We landen langzamerhand op het niveau aan die nodig is voor de structurele groei. We lopen zelfs iets in. We verwachten dat de komende jaren de productie weer wat hoger zal zijn dan de huishoudensgroei. De woningmarkt komt daardoor op middellange termijn, in de periode 2020-2023, in een rustiger vaarwater.” Als blijft het opschroeven van de woningbouwproductie volgens Van Hoek afhankelijkheid van voldoende bouwlocaties en voldoende personeel.
    Woningcorporaties gaan de komende jaren een groter deel van de totale productie voor hun rekening nemen. Bleef de teller voor de volkshuisvesters in 2017 nog staan op achtduizend gereedgemelde woningen, in 2018 zullen dat er 15.000 zijn, in 2019 al 19.000 en vanaf 2021 20.000 nieuwbouwwoningen.

    7. De winstgevendheid is sterk verbeterd
    Als je midden in de crisis alle nettoresultaten van bouwbedrijven bij elkaar optelde, kwam er een negatief getal uit. “De rendementen zijn aanmerkelijk verbeterd”, constateert Van Hoek inmiddels. “Het beeld is dat de winstgevendheid terug is op het niveau van voor de crisis. Een ruime meerderheid van de bedrijven boekt goede resultaten. De stijging van de arbeidsproductiviteit die geboekt is, is zeer positief voor het rendement. En vergeet ook niet dat de prijzen serieus meewerken. Dat hebben aannemers ook nodig om terrein goed te kunnen maken. Het weerstandsvermogen van veel bedrijven kan een steuntje in de rug gebruiken.” Al met al is gemiddeld genomen de solvabiliteit van bouwers volgens hem “niet slecht”.
    De kans op faillissementen is sinds 2015 een stuk kleiner. Is een faillissement van een grote bouwer, net als in Engeland, mogelijk? “Ja, dat kunnen we niet uitsluiten”, zegt Van Hoek. “Het is wel zo dat de risico’s tijdens de crisis veel groter waren. Vóór 2015 bestond er een wezenlijk andere markt.” Voor grote bouwers die op langjarige infraprojecten werken, die in de crisis zijn aangenomen, geldt nog wel dat de winstgevendheid achter kan blijven, zeker als bedrijven aanlopen tegen tegenvallers. “Dat kan een nasleep hebben. Je hebt een aantal jaren nodig om vet op de botten op te bouwen. Maar de grootste pijn voor de sector is hier achter de rug.”

    8. Duurzaamheid gaat serieus meetellen
    In 2022 is 8 procent van de bouwproductie aan te merken als groen. Het groene regeerakkoord, de duurzame ambities van woningcorporaties om gemiddeld label B te halen in 2021, windparken, en de plicht om kantoren te verbeteren naar minimaal label C – op middellange termijn het zijn enkele drivers die ervoor zorgen dat duurzaamheid de bouw wezenlijk meer werk – dus omzet – gaat bezorgen.
    Om de uitstoot van broeikasgassen in 2030 ten opzichte van 1990 met 49 procent te verminderen stelt het kabinet Rutte III volgens het regeerakkoord 4 miljard euro beschikbaar om dit te verwezenlijken. De verwachting is dat een groot deel hiervan bestemd zal worden voor de verduurzaming van de gebouwenvoorraad.
    De huidige totale productie in het kader van duurzaamheid neemt hierbij toe van naar schatting 4,5 miljard tot 6 miljard euro in 2022. “Dat is niet niks”, zegt Van Hoek. De groei van duurzame investeringen dragen eraan bij dat de bouwproductie na 2020 blijft groeien.
  6. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 25 januari 2018 10:33
    nog ff onder de aandacht brengen voor de komende weken

    Berliner Autobahn: DLA-Mandantin BAM sichert sich milliardenschweres ÖPP-Projekt

    Das Bundesverkehrsministerium hat den Auftrag für Ausbau, Instandsetzung und Betrieb der A10/A24 in Brandenburg an ein Konsortium um die niederländische BAM PPP und die österreichische Habau-Gruppe vergeben. Das konkurrierende Konsortium um die französische Vinci ging leer aus. Der rund 1,2 Milliarden Euro schwere ÖPP-Vertrag soll im März 2018 in Kraft treten. Bis dahin verhandelt das Konsortium mit den finanzierenden Banken.

    Roth_Frank

    Frank Roth

    Das Gesamtprojekt umfasst den sechsstreifigen Ausbau der A10 zwischen den Dreiecken Havelland und Pankow sowie die Sanierung der A24 zwischen Neuruppin und Kremmen. Mit dem Ausbau der A10 wird auch der Berliner Nordring geschlossen, ein prioritäres Ziel des neuen Bundesverkehrswegeplans 2030. Die Bauphase soll bis Ende 2022 abgeschlossen sein.

    Das ÖPP-Projekt ist als Verfügbarkeitsmodell konzipiert. Die Vergütung des Betreibers hängt demnach davon ab, wie gut die Strecke verfügbar ist, ob also etwa alle Spuren befahrbar sind. Bei früheren ÖPP-Projekten war die Vergütung des Betreibers an das Verkehrsaufkommen gekoppelt, so zum Beispiel auch bei dem Projekt, dessen Betreibergesellschaft A1 Mobil im Sommer sogar die Insolvenz drohte.

    Das A10/A24-Projekt ist das erste der in der vergangenen Legislatur gestalteten ’neuen‘ ÖPP-Generation. Zuständige Vergabestelle ist die Deges, die Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und- bau GmbH, die im Auftrag des Landes Brandenburg tätig ist.

    Mit der Entscheidung der Vergabestelle tritt das Projekt in die Planungsschlussphase: Das siegreiche Konsortium muss nun die Fremdkapitalfinanzierung verhandeln. Das finanzierende Bankenkonsortium steht fest. Es hatte bereits das Angebot, auf dessen Grundlage die Auswahlentscheidung gegen den Mitbieter Vinci fiel, begleitet.
    Neumann_Dieter

    Dieter Neumann

    Berater Konsortium BAM PPP/Habau-Gruppe
    DLA Piper (Köln): Dr. Frank Roth (Vergaberecht), Dr. Torsten Pokropp (beide Federführung; Projektfinanzierung), Dr. Michael Holzhäuser (Kartellrecht), Okko Behrends (Projektfinanzierung, alle Frankfurt), Guido Kleve (Öffentliches Recht), Cornelius Frie (Corporate), Robert Hofbauer (Projektfinanzierung, Frankfurt), Regina Fock (Vergaberecht); Associates: Kais Torchani, Marc Kirchner (beide Projektfinanzierung, Frankfurt), Dr. Berit Geuenich-Schmitt (Vergaberecht)
    Inhouse Recht BAM PPP (Stuttgart): Antje Désor (Head of Legal Services), Christian Höche (Legal Manager)
    Inhouse Recht Habau (Perg/Österreich): Martin Kauz (Leitung Vertragsmanagement)

    Berater Bundesministerium Verkehr und digitale Infrastruktur
    Greenberg Traurig (Berlin): Dr. Dieter Neumann (Öffentliches Wirtschaftsrecht/Vergaberecht)
    White & Case (Berlin): Prof. Dr. Norbert Wimmer (Öffentliches Wirtschaftsrecht)

    Berater Deges/Land Brandenburg
    Greenberg Traurig (Berlin): Dr. Franz-Josef Hölzl; Associate: Nicolas Wettstädt (beide Vergaberecht)

    Berater Konsortium Vinci (unterlegener Mitbieter)
    Clifford Chance (Frankfurt): Beda Wortmann (Bank- und Finanzrecht), Steffen Amelung (Vergaberecht) – aus dem Markt bekannt

    Hintergrund: Den erfolgreichen Bieter, das Konsortium um die niederländische BAM PPP, berieten die DLA-Partner Roth und Prokopp federführend. DLA berät BAM bereits seit vielen Jahren auch international. Für BAM Deutschland kam das DLA-Team erstmals rund um den Vertrag zum Ausbau der A94 ins Mandat, der Anfang 2016 vergeben wurde. Damals kam das Kölner Team um Partner Roth über einen Pitch ins Mandat. Bei BAM arbeitete er heute wie damals mit der Chefjuristin Antje Désor zusammen. Dem Vernehmen nach begleitet DLA-Partner Prokopp BAM nun die Verhandlungen mit dem Bankenkonsortium, das, wie im A94-Verfahren, von Allen & Overy-Partner Dr. Peter Stenz beraten wird.

    Die Deges wurde im Vergabeverfahren von Greenberg Traurig-of Counsel Hölzl beraten. Aufsicht über das Verfahren führte das Bundesverkehrsministerium, das von Greenberg Traurig-Partner Neumann und White & Case-Partner Wimmer beraten wurde.
    Wimmer_Norbert

    Norbert Wimmer

    Neben den beratenden Kanzleien wirkten auch der weltweit agierende Projektberater Drees & Sommer aus Stuttgart-Vaihingen, das zum Porsche-Konzern gehörende badische Softwareunternehmen PTV Planung Transport Verkehr sowie ein Team von PricewaterhouseCoopers gemeinsam an den Planungen mit. Kanzleien und ihre Partner sind nur von der Gewerbesteuer befreit, wenn sie nicht mit anderen Berufsgruppen im selben Team zusammenarbeiten. Deshalb gründeten Wimmer und Neumann eine Rechtsanwaltsgesellschaft, für die sie als Unterauftragsnehmer in dem interdisziplinären Team die Verträge verhandelten.

    Wie bereits bei den Verhandlungen zum A7-Ausbauprojekt wurden Wimmer und das Beraterkonsortium bis zuletzt unterstützt von Dr. Antje Mattfeld, die bis 2012 bei White & Case war, dann jedoch zu Krohn und im Oktober 2015 zu Brödermann Jahn wechselte.

    Der unterlegene Bieter Vinci ließ sich, wie zuletzt auch beim Vergabeverfahren zur Pkw-Maut, zu dem aufseiten des Bundes ebenfalls Greenberg Traurig berät, von einem Team von Clifford Chance beraten. (Martin Ströder)
2.127 Posts
Pagina: «« 1 ... 86 87 88 89 90 ... 107 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.