Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

SNS Reaal« Terug naar discussie overzicht

Breaking News SNS

956 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 48 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. DaarIsDePoen 28 november 2017 09:09
    quote:

    A1 schreef op 25 november 2017 21:34:

    Roept bij mij alleen meer vragen op waarom geheim houden als er toch ook nog een enquête kan komen want dan wordt alles toch ook openbaar. Of zou dit een teken zijn dat ze toch willen schikken omdat er al voldoende wanbeleid is aangetoond en een enquête SNS kan leiden tot jaren van meer onrust bij andere financiële instellingen.
    Het zou wel eens een maneuver kunnen zijn van de minister om cassatieberoep te kunnen instellen. De redenering gaat als volgt:

    - Er is nu een conceptrapport waarop partijen commentaar kunnen leveren. Na verwerking van de commentaren wordt het definitieve rapport gepubliceerd (in princiepe 2 maanden na het concept)

    - Partijen kunnen geen commentaar leveren als ze het concept niet te zien krijgen

    - Er zijn een groot aantal partijen. Het is dus vrijwel zeker dat informatie naar derden zal gelekt worden

    - Als de rechter beslist dat derden geen informatie mogen ontvangen dan heeft de minister indien dat wel gebeurd wellicht een stok om cassatieberoep aan vast te hangen.

    Zoek ik het te ver?
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 28 november 2017 10:01
    quote:

    Hierdiepoen schreef op 28 november 2017 09:09:

    [...]Het zou wel eens een maneuver kunnen zijn van de minister om cassatieberoep te kunnen instellen. De redenering gaat als volgt:

    - Er is nu een conceptrapport waarop partijen commentaar kunnen leveren. Na verwerking van de commentaren wordt het definitieve rapport gepubliceerd (in princiepe 2 maanden na het concept)

    - Partijen kunnen geen commentaar leveren als ze het concept niet te zien krijgen

    - Er zijn een groot aantal partijen. Het is dus vrijwel zeker dat informatie naar derden zal gelekt worden

    - Als de rechter beslist dat derden geen informatie mogen ontvangen dan heeft de minister indien dat wel gebeurd wellicht een stok om cassatieberoep aan vast te hangen.

    Zoek ik het te ver?
    Ja, het is totale onzin. De rechters laten zich sowieso niet beïnvloeden, ook al zou het concept bekend worden.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 28 november 2017 15:14
    quote:

    A1 schreef op 28 november 2017 15:07:

    Hierdiepoen:- Als de rechter beslist dat derden geen informatie mogen ontvangen dan heeft de minister indien dat wel gebeurd wellicht een stok om cassatieberoep aan vast te hangen.
    Ben er bang voor, dan zijn we weer 1 jaar verder..pffff
    Er komt sowieso een cassatieberoep.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 28 november 2017 23:15
    quote:

    Atari schreef op 28 november 2017 22:58:

    www.nrc.nl/nieuws/2017/11/29/ruzie-ov...
    Ruzie over rapport dat er nog niet is

    Deskundigen onderzoeken wat SNS Reaal waard was toen het in 2013 werd genationaliseerd. De staat wil dat de uitkomst vertrouwelijk blijft, tot woede van beleggers.

    Joris Kooiman

    29 november 2017
    Jeroen Dijsselbloem tijdens een persconferentie over de nationalisatie van SNS Reaal, begin 2013. Foto David van Dam

    Wat was SNS Reaal waard op 1 februari 2013, de dag waarop toenmalig minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem de bankverzekeraar nationaliseerde en beleggers onteigende? Over die vraag hebben drie deskundigen zich de voorbije 21 maanden gebogen. Het concept-antwoord wordt naar verwachting één dezer dagen verstuurd naar de partijen die bij de Ondernemingskamer om het onafhankelijke oordeel hebben gevraagd. Maar de staat en beleggers maken er nú al ruzie over.

    Dat valt af te leiden uit een verzoek dat landsadvocaat Richard de Haan (Allen & Overy) heeft ingediend bij de Ondernemingskamer en dat donderdag wordt behandeld. De staat wil dat de Ondernemingskamer beleggers dwingt tot geheimhouding over het concept-rapport.

    Zo moet worden voorkomen dat bedrijfsgevoelige informatie over SNS (nu Volksbank), verzekeringsdochter Reaal (het huidige Vivat) en vastgoedpoot Property Finance (tegenwoordig Propertize) op straat komt te liggen, laat een woordvoerder van Financiën weten.

    Maar zowel beleggersclub VEB als de advocaat van voormalig obligatiehouders William Schonewille (BarentsKrans) is fel gekant tegen dit verzoek. „De nationalisatie is alweer bijna vijf jaar geleden,” stelt Schonewille, „dus welke gegevens kunnen in vredesnaam nog bedrijfsgevoelig zijn?” De advocaat vindt dat álle belanghebbenden de kans moeten krijgen de voorlopige conclusies in te zien én erop te reageren voordat ze definitief worden, ook zij die nog geen partij zijn in het juridische gevecht met de staat over SNS.

    Het gesteggel over een concept-rapport dat er nog niet is verraadt hoeveel er op het spel staat. Financieel natuurlijk: beleggers hopen met het oordeel van de deskundigen in de hand aanspraak te maken op een schadeloosstelling. Maar voor de staat draait de kwestie-SNS óók om reputatie. Bij de nationalisatie werd voor het eerst (en voorlopig voor het laatst) gebruikgemaakt van de Interventiewet die de Nederlandse regering slechts een half jaar eerder had ingevoerd. Die wet – een reactie op de kredietcrisis en bedoeld om de financiële stabiliteit te waarborgen– geeft de minister van Financiën de mogelijkheid aandeelhouders én obligatiehouders van een financiële instelling te onteigenen als hij dat nodig acht.

    Dijsselbloem nam de ingrijpende maatregel op 1 februari 2013 nadat SNS Reaal (toen 6.700 werknemers) zijn buffers in hoog tempo had zien slinken. Dat kwam vooral door grote problemen en corruptie bij de vastgoedpoot van SNS, Property Finance. Een private reddingspoging – een overname door private equity-partij CVC – was ternauwernood mislukt.
    Angst voor bankrun

    Het vertrouwen in SNS Reaal nam af en de overheid vreesde voor een bankrun, waardoor een faillissement onvermijdelijk zou worden. Overmacht, dus.

    Ruimte voor schadeloosstelling voor beleggers was er niet, oordeelde Dijsselbloem. Volgens zijn berekeningen was SNS Reaal op het moment van onteigening namelijk al niets meer waard, ondanks het feit dat op de beurs nog bijna 250 miljoen euro voor de onderneming werd betaald en er meer dan een miljard aan obligaties uitstond.

    Beleggers zijn het vanzelfsprekend niet met Financiën eens. Zij betwijfelen of de nood wel zo hoog was. Bovendien maken ze een ander sommetje als het gaat om de waarde van de bank-verzekeraar ten tijde van de nationalisatie. In meerdere procedures hebben aandeelhouders en obligatiehouders daarom zowel de onteigening als de waardebepaling door Financiën aangevochten. Verzet tegen de onteigening liep spaak, maar een verzoek om onafhankelijke deskundigen naar de waardebepaling te laten kijken, werd door de Ondernemingskamer uiteindelijk wel ingewilligd.

    Daarnaast hebben beleggers nóg een ijzer in het vuur. Aangevoerd door de VEB hebben zij de Ondernemingskamer deze zomer verzocht om een onderzoek naar wanbeleid bij SNS Reaal in de periode tussen de beursgang in 2006 en de nationalisatie in 2013. Als het aan de beleggersclub ligt, nemen deskundigen zowel de rol van de bedrijfstop, toezichthouders als accountant KPMG onder de loep. Ergens in de komende weken wordt naar verwachting duidelijk of de Ondernemingskamer aan die wens gehoor geeft.

    Mocht dat zo zijn, dan is dat natuurlijk een opsteker voor de onteigende beleggers. Maar een schadevergoeding is ook via die route nog ver weg. Niet alleen duurt zo’n onderzoek naar verwachting minstens een jaar, ook wijst het geen schuldigen aan, als die er al zijn. Daarvoor zullen beleggers verder moeten procederen.
  5. Atari 29 november 2017 13:03
    Geheimzinnigheid om niets. Op en top bureaucratie. SNS REAAL is een zooitje achter de schermen geweest. Bouwfonds is een grote kat in de zak geweest en dat wist de overheid. Er is sprake geweest van onbehoorlijk bestuur. Er is informatie achtergehouden. De overheid heeft geen toezicht gehouden en slap ingegrepen. Er zijn voldoende misstanden aangetoond en nog is er een hoop te onderzoeken en probeert men tijd te rekken. Er zijn zelfs al strafzaken geweest!!!! Ik hoop dat Hetty van der Laar meer feiten naar buiten brengt. Daarnaast moet dit de bank gewoon blijven achtervolgen. Het is natuurlijk gek dat de aandeelhouder van alles de schuld moet krijgen. Klop beleggen brengt risico's met zich mee. Maar van 16 euro naar 0,846 cent is toch al een afstraffing. Deze waarde zal waarschijnlijk terugkomen net als de wettelijke rente. Mensen moeten rekening houden met een eurie per aandeel.
  6. A1 29 november 2017 15:25
    Zonder een BAVA een bedrijf (130 Milj.) onteigenen kan niet mag niet. Iedere speculant weet niets van toekomstige beursontwikkelingen (zie koers bitcoin). SNS had wel degelijk een overlevingskans al het andere zijn aannames en geen feiten. Hoop dat de OK zijn rug recht houd en op zeer korte termijn een einde maakt aan dit debacle.
  7. [verwijderd] 30 november 2017 23:17
    Financiën eist geheimhouding SNS Reaal dossier
    Welke informatie over SNS Reaal van voor de nationalisatie in januari 2013 kan nog zo gevaarlijk, zo concurrentiegevoelig zijn dat het ministerie van Financiën geheimhouding eist? Advocaat Jacob Cornegoor kan er namens beleggersbelangenclub VEB niet bij. 'Informatie over mogelijke fusiepartners. Interessant? Ja. Maar gevaarlijk? Nee. Informatie over de marge van verzekerings- en bankproducten. De opvolgers van SNS Reaal produceren actuele jaarresultaten waar we heel veel uit kunnen halen.'

    Een uitzonderlijke en verstrekkende ingreep
    Voor de VEB en een aantal gedupeerde beleggers is er geen twijfel. De Staat probeert het ze zo moeilijk mogelijk te maken informatie te vergaren en te gebruiken die ze zou helpen bij de onderbouwing van hun claim voor schadevergoeding. Tegenover de Ondernemingskamer stellen zij donderdagavond dat de Staat maar moet aangeven welke van de achthonderd documenten in de zogenoemde data-room vertrouwelijk zijn, in plaats van voor het gemak alles dat oormerk te geven. En wat hen betreft moet de Ondernemingskamer bepalen of dat terecht is of niet.

    Nederland, Den Haag, 1 februari 2013Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën geeft 1 februari 2013 een toelichting op het nationaliseren van SNS.
    Nederland, Den Haag, 1 februari 2013Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën geeft 1 februari 2013 een toelichting op het nationaliseren van SNS.Foto: Bart Maat / Hollandse Hoogte
    Waar gaat het ook weer om? Op 31 januari 2013 onteigent de Staat de wankelende bank-verzekeraar SNS Reaal, een uitzonderlijke en verstrekkende ingreep. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën bepaalt daarop dat houders van schuldpapier — waaronder obligatiehouders, aandeelhouders en eigenaren van achtergestelde leningen — kunnen fluiten naar een vergoeding omdat de waarde van de bankverzekeraar op dat moment nul is.

    De 467 gedupeerden starten daarop een procedure bij de Ondernemingskamer. Die bepaalt dat SNS Reaal op het moment van onteigening een waarde had. Het gespecialiseerde gerechtshof benoemt daarop een commissie van deskundigen onder leiding van de bekende curator Louis Deterink (Econcern, Fokker) om een waarde te bepalen.

    Geheimhouding
    Deterink laat donderdagavond weten dat een vijftigtal experts alleen wilde meewerken aan het onderzoek als geheimhouding was gegarandeerd. Hij heeft hun opinies daarom in de data-room gestopt en hecht eraan dat alle informatie daarin vertrouwelijk blijft. De curator laat echter doorschemeren dat hij geen bezwaar heeft tegen het vrijgeven van zijn conceptverslag aan betrokken partijen. Iets wat Financiën niet wil omdat de conclusies gebaseerd kunnen zijn op vertrouwelijke informatie van bijvoorbeeld DNB of van de bank-verzekeraar.

    De advocaten van de gedupeerden stellen op hun beurt dat deze laatste inperking onwerkbaar is omdat zij de informatie niet kunnen gebruiken voor hoor- en wederhoor met de eigen achterban en daarmee ook niet voor een adequate respons richting Deterink voor diens definitieve rapport. 'We willen de gedachtelijn van het conceptrapport kunnen bespreken. Want uw gerechtshof zal het eindrapport zeker volgen', motiveert Cornegoor. Vertrouwelijke informatie kan ook niet worden gebruikt in andere procedures van de gedupeerden tegen de Staat. Er loopt bijvoorbeeld nog een enquêteverzoek.

    Binnen twee weken uitspraak
    De gedupeerde beleggers zouden bij voorkeur zonder voorbehoud de data-room ingaan, vooral om het rapport van Cushman & Wakefield in te zien dat een belangrijke basis vormt voor het onteigeningsbesluit. Dat rapport over de kwaliteit van het vastgoed van SNS Reaal heeft van de Staat al eerder het etiket 'geheimhouding vereist' gekregen. Omdat een hypotheekportefeuille een lange looptijd heeft, vaak dertig jaar, schatten deskundigen de concurrentiegevoeligheid van deze specifieke data in als groot.

    De Ondernemingskamer doet binnen twee weken uitspraak. De vertegenwoordiger van een belanghebbende schat in dat het gerechtshof zal besluiten het conceptrapport achter gesloten deuren samen met advocaten van alle partijen te bespreken om te zien wat vertrouwelijk moet blijven. 'Dit verhaal is nog lang niet ten einde.'
  8. DaarIsDePoen 1 december 2017 17:01
    quote:

    Atari schreef op 1 december 2017 00:37:

    Wat een slappe zooi allemaal. Er moet spoedig duidelijkheid komen voor de gedupeerden. Als belanghebbenden hen je recht op informatie. Geheimhouding is onzin. Dan had je niet moeten onteigenen. Ze moeten met de billen bloot
    Als je het mij vraagt zal de rechter toch iets terughoudender oordelen.
956 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 48 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.