Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,280   +0,135   (+2,62%) Dagrange 0,000 - 5,325 181.650   Gem. (3M) 181,7K

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 148 149 150 151 152 ... 213 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 juli 2017 12:42
    zou nog even wachten want je kunt terug kopen ver onder de 9 euro over 1 a 2 weken.

    quote:

    KarenT schreef op 21 juli 2017 12:16:

    Zo, de lucht is er weer voor een deel uit gelopen. Vandaag/maandag nog wat meer richting 9.20. Forumleden die dit voorspelde waren bashers en nietsnutten, maar zo zie je maar dat ook zij wel eens gelijk kunnen hebben.
    Op 9.20 pik ik op. Succes
  2. forum rang 4 eduardo3105 21 juli 2017 12:55
    quote:

    Rabow schreef op 21 juli 2017 12:42:

    zou nog even wachten want je kunt terug kopen ver onder de 9 euro over 1 a 2 weken.

    [...]
    Omzet nu alweer boven de 900k. Ze willen vanmiddag inderdaad 9,40 zien maar volgende week kunnen we eindelijk een aanval op de eur 10,00 gaan zien. Mits de beurs een beetje meewerkt natuurlijk.
  3. [verwijderd] 21 juli 2017 13:31
    ter info van dft

    Mega-kartel Duitse autobouwers’
    7 min geleden
    De Duitse autoproducenten VW, Audi, Porsche, BMW en Daimler worden verdacht van kartelvorming.

    Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel op basis van eigen onderzoek naar alle grote autoconcerns. Het kartel zou sinds de jaren negentig actief zijn geweest. De afspraken betroffen regelingen voor kosten, technologie, toeleveranciers en de uitstoot. De toezichthouder zou daarvan op de hoogte zijn gebracht. In totaal zouden tweehonderd mensen bij alle bedrijven betrokken zijn.

    Het zou volgens Der Spiegel om een van de grootste kartelzaken in de Duitse bedrijfsgeschiedenis gaan.
  4. harrysnel 21 juli 2017 13:32
    quote:

    W schreef op 21 juli 2017 12:08:

    @ Harry

    denk dat er toch nog een master-plan kan zijn ( schreef dat een jaar geleden al na uit London te vernemen )

    zoals Maps het bindmiddel is voor autonoom rijden
    zo is Bosch Mr Fix-it en het wapen van Car Inc ( met de 3 Duitsers als initiatiefnemers om zich toch te beschermen zo goed als mogelijk tegen overheersing van Big Tech en dan voornamelijk Google, Apple en toch ook MSFT )
    Bosch is private , HERE is private
    Bosch voor nu geen melding van belang in HERE ( waar dit toch ook best voor de hand ligt, gezien hun enorme belang in de sector ), dus Bosch lijft straks TT in en dan gaat de hele zwik zonder melding als private enterprises samenwerken en meet iedereen gross equity stakes in elkaars onderneming.

    daarom moet je je echt niet rijk rekenen met koersen van 100 of 250 euro voor TT, op 25 euro ( of daarom heen) is het straks allemaal kat in t bakkie.

    Car INC hebben zich dan ingedekt en BIG Tech zal dan moeten samenwerken met CAR INC, je ziet toch ook dat Apple nu een batterij factory begint en weer aan een eigen auto project bezig is.
    samenwerking zal geforceerd moeten worden, BIG TECH heeft zo ontzettend veel vermogen die kunnen het allemaal zelf maken of inkopen.

    dagkoers, weekkoers of maandkoers zal me nu echt worst zijn, ik laat TT mij uit het aandeel zetten, niet markt sentiment of koersdoelen.
    Wies, ben ik helemaal met je eens.

    Mapping is belangrijk onderdeel (zeker bij SDC) en daar willen autobouwers inspraak houden. Het runnen van een winstgevend Map Making bedrijf is zover ik kan inschatten niet hun ambitie. Uiteindelijk willen ze met hun auto's voorzien in een behoefte aan mobiliteit en Maps zijn "een onmisbare grondstof" voor eindproduct. Nokia als eigenaar van Here was "ongevaarlijk". Nu is dus Here veilig gesteld en belangrijkste toeleverancier (en landgenoot) Bosch heeft een nauwe relatie met TomTom. Hebben ze goed gespeeld. Over Duitsers gesproken: CTO van TT is een Duitser afkomstig van Deutsche Telekom, nieuwe commissaris is Duits en komt van SAP, TT Telematics met Duitse invloeden, TT Automotive is ontstaan vanuit R&D team van Siemens.....

    Je ziet nu al dat het door Bosch en TomTom ontwikkelde RRS ook toegepast kan worden als er gebruik wordt gemaakt van een Here kaart. Ook in het geval dat er niet van TT kaarten gebruik wordt gemaakt speelt TomTom een rol bij RRS. Here zou daarom weleens de belangrijkste klant voor TomTom kunnen worden. Het proces van "in elkaar schuiven" denk ik nu al te zien op operationeel niveau. Op gebied van eigendomsstructuur zie ik dat net als jij uiteindelijk ook gebeuren. Bosch lijkt de logische eigenaar van de Mapping bedrijven.

    Waar ik sinds de webcast van afgelopen woensdag minder voor ben bevreesd is dat Maps op korte termijn al verkocht zal worden (deels via deelname of exit) ver onder assetwaarde. Dat komt doordat er knopen doorgehakt zijn mbt Sports/PND en de commitment om Telematics een nieuwe impuls te geven (uitspraak dat "Telematics beter moet" en dat dit ook beter zal gaan worden). UBS heeft dat aspect ook uitgelicht. Daardoor denk ik dat we wel de goede volgorde gaan zien voor ons als aandeelhouder: afstoten Sports, verzelfstandiging Telematics en dan de rest naar Bosch. Volledige focus op BtoB en afstand nemen van Consumer....dat wilde ik graag horen.
  5. forum rang 6 tatje 21 juli 2017 14:06
    Begin dit jaar gaf Tom Tom als omzet aan in 2017, tussen de 925 en 950.

    2Q 2017.

    Taco : we expect around 925, dus de ONDERKANT.

    Na het impairment is er geen goodwill meer bij Consumer.
    Goodwil op de balans : Automotive en licensing 192 en Telematics 63.

    Sport eind 2016 100 miljoen omzet we hebben 200 miljoen omzet nodig om breakeven te spelen.

    Q1 en Q2 2017 lieten weinig groei zien bij sports.

    opties
    - stoppen
    - hoogste bieder
    - mevrouw

    200 miljoen om breakeven te spelen, dan heb je bij 100 miljoen toch een gigantisch verlies.

    Links of rechtsom, sports gaat verdwijnen.
    Daarom zullen de marketingkosten van 80 miljoen 2016 in 2017 nar 60 miljoen gaan.

    PND: its cash generative, brengt dus goed geld op
    Harold : weinig kosten, kaarten hebben we al !

    PND: There maybe some pleasant surprises there. I don't know. We will see
    Ze zullen toch niet hinten op PND met ingebouwde dashcam :-):-):-)

    Dus taco gaat niet meer tussen 925 en 950 zitten, maar zegt rond de 925.

    Als ik zie dat sports waarschijnlijk nog een gigantisch verlies maakt en de marketingkosten met 20 miljoen verminderen in 2017.

    Consumer PND - Sports is dus behoorlijk winstgevend, dus wordt niet verkocht.

    Ik verwacht ook in Q3 afscheid van Sports.

    Daardoor verwacht ik ook voor 2017 een beter resultaat dan in de outlook.

    Gewoon mijn mening.
  6. [verwijderd] 21 juli 2017 14:15
    Geen goed nieuws, VW vandaag met bijna 5% gezakt nadat we sprokkelend weer een beetje hoger zijn komen staan de laatste maand. Jammer. Die auto industrie is ook zo verrot als het maar kan zijn. En daar is TT dan van afhankelijk !!

    quote:

    usg fan schreef op 21 juli 2017 13:31:

    ter info van dft

    Mega-kartel Duitse autobouwers’
    7 min geleden
    De Duitse autoproducenten VW, Audi, Porsche, BMW en Daimler worden verdacht van kartelvorming.

    Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel op basis van eigen onderzoek naar alle grote autoconcerns. Het kartel zou sinds de jaren negentig actief zijn geweest. De afspraken betroffen regelingen voor kosten, technologie, toeleveranciers en de uitstoot. De toezichthouder zou daarvan op de hoogte zijn gebracht. In totaal zouden tweehonderd mensen bij alle bedrijven betrokken zijn.

    Het zou volgens Der Spiegel om een van de grootste kartelzaken in de Duitse bedrijfsgeschiedenis gaan.
  7. [verwijderd] 21 juli 2017 15:33
    Techgigant Apple zou een samenwerking zijn aangegaan met de Chinese batterijfabrikant Contemporary Amperex Technology Limited (CATL). De twee werken aan accu’s voor elektrische voertuigen.
    Dat meldt Yicai Global op basis van bronnen die op de hoogte zijn van de samenwerking.

    De twee bedrijven zouden een geheimhoudingsverklaring hebben getekend toen de samenwerking werd gestart, waardoor ze hier niet officieel over kunnen spreken.

    CATL zegt de op twee na grootste fabrikant van batterijen voor elektrische en hybride auto’s te zijn. Daarmee staat de fabrikant achter Tesla en Panasonic. Accu’s van het bedrijf worden gebruikt in consumentenauto’s en bussen.

    Apple richt zich volgens CEO Tim Cook op de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. De samenwerking met de batterijmaker suggereert dat het bedrijf daarbij ook eigen voertuigen wil maken.

    Volgens eerdere berichtgeving weigerde BMW en Daimler vorig jaar om met Apple samen te werken aan een auto. De partijen konden het niet eens worden over de opslag van data van bestuurders, aldus ingewijden.

    Door: NU.nl
  8. outofthebox 21 juli 2017 15:40
    quote:

    harrysnel schreef op 21 juli 2017 13:32:

    [...]

    ...

    Je ziet nu al dat het door Bosch en TomTom ontwikkelde RRS ook toegepast kan worden als er gebruik wordt gemaakt van een Here kaart. Ook in het geval dat er niet van TT kaarten gebruik wordt gemaakt speelt TomTom een rol bij RRS. Here zou daarom weleens de belangrijkste klant voor TomTom kunnen worden. Het proces van "in elkaar schuiven" denk ik nu al te zien op operationeel niveau. Op gebied van eigendomsstructuur zie ik dat net als jij uiteindelijk ook gebeuren. Bosch lijkt de logische eigenaar van de Mapping bedrijven.

    ...
    Zonder naar aandelen te kijken..
    Het lijkt me wenselijk in de (verdere) toekomst naar een kaart te gaan, waar iedereen mee rijdt/ fietst/ loopt als een nutsvoorziening die mogelijk door meer partijen beheerd wordt.
  9. Regenboog33 21 juli 2017 16:06
    Ik weet niet of het klopt dat ZE er belang bij hebben om te expireren op € 9,40 maar ik verwonder me er wel over dat de koers zo makkelijk naar beneden gedwuwd kan worden. Nou ja, het sentiment werkt vandaag wel mee om de koers nasr beneden te duwen en laat ik hem nu maar positief oppakken: één van de laatste kansen om ze op deze prijs op te pakken alvorens we naar de € 10.- plus gaan?
  10. [verwijderd] 21 juli 2017 16:07
    Volkswagen had een partnership met TomTom om te onderzoeken aan welke specificaties een HD map moet voldoen. Vervolgens is het werk klaar en kopen ze (onder de vlag van 'Audi') met BMW en Daimler HERE. Als ik dit schreef vond ik het altijd wat conspiracy achtig klinken. Maar met het nieuws van vandaag is het misschien wel opmerkelijker als ze de overname van HERE niet onderling hadden voorbereid door ook bij TomTom in de keuken te kijken.
  11. [verwijderd] 21 juli 2017 16:14
    quote:

    usg fan schreef op 21 juli 2017 13:31:

    ter info van dft

    Mega-kartel Duitse autobouwers’
    7 min geleden
    De Duitse autoproducenten VW, Audi, Porsche, BMW en Daimler worden verdacht van kartelvorming.

    Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel op basis van eigen onderzoek naar alle grote autoconcerns. Het kartel zou sinds de jaren negentig actief zijn geweest. De afspraken betroffen regelingen voor kosten, technologie, toeleveranciers en de uitstoot. De toezichthouder zou daarvan op de hoogte zijn gebracht. In totaal zouden tweehonderd mensen bij alle bedrijven betrokken zijn.

    Het zou volgens Der Spiegel om een van de grootste kartelzaken in de Duitse bedrijfsgeschiedenis gaan.
    laat in ieder geval wel zien dat de wirtschaftswunders goed met elkaar kunnen samenwerken en dat ze ook een ferme lange termijn sjoemelview durven nemen :)
  12. PentaGoNix 21 juli 2017 16:27
    quote:

    Turquoisine schreef op 21 juli 2017 16:06:

    Ik weet niet of het klopt dat ZE er belang bij hebben om te expireren op € 9,40 maar ik verwonder me er wel over dat de koers zo makkelijk naar beneden gedwuwd kan worden. Nou ja, het sentiment werkt vandaag wel mee om de koers nasr beneden te duwen en laat ik hem nu maar positief oppakken: één van de laatste kansen om ze op deze prijs op te pakken alvorens we naar de € 10.- plus gaan?
    Als het zo makkelijk gaat kunnen ze volgende week en de weken hierna ook wel even doorgaan met drukken. Ik hoop het niet maar het gaat ze vandaag vrij makkelijk af.
  13. PentaGoNix 21 juli 2017 16:35
    quote:

    PentaGoNix schreef op 21 juli 2017 16:27:

    [...]Als het zo makkelijk gaat kunnen ze volgende week en de weken hierna ook wel even doorgaan met drukken. Ik hoop het niet maar het gaat ze vandaag vrij makkelijk af.
    en ja hoor, doel is bereikt. Maar waarom stoppen als het aandeel zo makkelijk nog verder naar beneden geduwd kan worden? Koers blijft echt hangen rond de € 9,40. Zou het dan toch iets met de expiratie te maken hebben?
  14. [verwijderd] 21 juli 2017 16:45
    quote:

    KarenT schreef op 21 juli 2017 12:16:

    Zo, de lucht is er weer voor een deel uit gelopen. Vandaag/maandag nog wat meer richting 9.20. Forumleden die dit voorspelde waren bashers en nietsnutten, maar zo zie je maar dat ook zij wel eens gelijk kunnen hebben.
    Op 9.20 pik ik op. Succes
    Kijk maar uit dat je zelf niet wordt opgepikt.
  15. [verwijderd] 21 juli 2017 16:52
    CEO Harold Goddijn: ‘Ik hoop dat TomTom mij zal overleven’

    Sinds de oprichting in 1991 van TomTom staat Harold Goddijn (57) er aan het roer. Hij vormt zijn bedrijf, bekend van de navigatiekastjes, om in een softwareleverancier.

    Nonchalant werpt TomToms CEO Harold Goddijn zijn portemonnee, pakje sigaretten en fietssleutels op tafel. De man die zijn navigatiekastjes voor in de auto aan de halve wereld verkocht, is op de fiets gekomen. Zoals hij vrijwel alles in Amsterdam op de fiets doet, of lopend. Zonder navigatie. ‘Dat gaat uit het hoofd. Hoewel je in Amsterdam altijd even moet nadenken voor je vertrekt. Wat optisch de kortste route lijkt, is niet altijd de snelste.’

    Na een verblijf van tien jaar in Londen woont hij, samen met zijn Franse vrouw, medeoprichter en tweede ‘man’ van TomTom Corinne Vigreux, alweer zeven jaar in de hoofdstad. In Londen stond de hardwaredivisie van TomTom, de software wordt in Nederland ontwikkeld. ‘Op een gegeven moment stonden we voor de keuze: willen we Nederlands blijven of een Brits bedrijf worden.’

    Het werd het eerste. TomTom koos, min of meer gedwongen door de omstandig­heden, voor een nieuwe strategie. Hoewel de helft van de omzet, zo’n half miljard euro, nog uit consumentenproducten komt, verdient het bedrijf nu het meeste geld met het leveren van software aan bedrijven. ‘We waren een bedrijf voor consumentenelektronica, maar worden steeds meer een techbedrijf. Nieuwe software ontwerpen is belangrijker dan producten maken.’

    Wereldmarktleider
    Dat is wel eens anders geweest. In 2001 zette TomTom, in 1991 door Goddijn en twee studievrienden opgericht als PalmTop, de wereld op zijn kop met de TomTom Navigator. Een mobiel en betaalbaar ­navigatiekastje voor particulieren. Razendsnel groeide het bedrijf uit tot wereldmarktleider in navigatieapparatuur. De gouden jaren hielden aan, tot tien jaar geleden.

    Goddijn: ‘Het was een perfect storm van veranderingen. De smartphone wierp elke industrie ondersteboven, inclusief de onze. Google kwam met gratis kaarten, de financiële crisis brak uit. Consumenten stopten van het ene op het andere moment met kopen.’ Goddijn knipt met zijn vingers. ‘Klik, alsof het licht uitging.’

    TomTom had toen zo’n 800 miljoen euro schuld op de balans staan, maar moest juist investeren om de overgang te maken van hardware- naar softwarebedrijf. Er werd flink in de kosten gesneden, er volgden ontslagrondes. ‘Het was een lastige tijd. We hadden veel jongelui rondlopen die gewend waren aan jaren van groei. Als dat opeens stopt, moet je ze een nieuw perspectief geven. Gelukkig kon ik het verhaal als oprichter beter uitgelegd krijgen dan een CEO die alleen naar de beurskoers kijkt. Ik zei gewoon: we gaan dit doen, het wordt niet makkelijk, maar het komt goed.’

    Zelfrijdende auto
    TomTom is nog lang niet op het niveau van voor de crisis. De consumententak zorgt nog steeds voor een dalende omzet, bleek vorige week uit de halfjaarcijfers. Maar dankzij de nieuwe activiteiten kan Goddijn weer vooruitkijken. Net als bij techbedrijven als Amazon werken bij TomTom kleine teams met een eigen verantwoordelijkheid aan nieuwe producten. ‘Dat moet wel, want anders krijg je een soort centraal geleid sovjetsysteem. Dat werkt bij technologie totaal niet. We zijn wel beursgenoteerd, maar we runnen het bedrijf nog steeds met heel korte lijntjes. Wat dat betreft zijn we nog gewoon een start-up.’

    De teams werken hard aan intelligente kaartproducten voor de zelfrijdende auto. ‘Elk jaar gaan één en een kwart miljoen mensen dood in het verkeer, een schandalig hoog aantal. Alsof er elke dag vijf vliegtuigen neerstorten. De luchtvaart zou dat nooit accepteren, maar de auto-industrie wel, omdat er geen alternatief is. Nog niet.’

    We zitten volgens Goddijn nu in fase drie van de vijf fases naar de volledig autonome auto. ‘De technologie is nog niet volwassen genoeg. Als je 98 procent klaar bent, dan ben je dus nog niet klaar. Die laatste 2 procent is het moeilijkst.’ Los van de technologie zal ook de regelgeving moeten worden veranderd. Hier ligt volgens Goddijn een kans voor Europa. ‘Laten we hierin een keer vooroplopen op de anderen. We lopen al met zoveel dingen achter.’

    Techbedrijven komen en gaan
    Goddijn verbaast zich erover dat Europa zich zo makkelijk neerlegt bij de groeiende macht van een handjevol bedrijven aan de westkust van Amerika. ‘We vinden Facebook en Google hartstikke leuk, want het is toch gratis? Niemand vindt die dominantie erg.’

    Of ook TomTom een prooi is voor de koopzuchtige reuzen uit Silicon Valley laat hij in het midden. ‘Als ik er iets van zou merken, zou ik het niet zeggen: we zitten natuurlijk in een hot segment. Maar onze strategie is erop gericht dat wij zelfstandig onze bijdrage aan de zelfrijdende auto leveren.’

    Misschien zit ook zijn vaderlandse trots een buitenlandse overname wel in de weg. ‘Ik heb genoeg verdiend om me niet meer zoveel zorgen te hoeven maken over geld, ik doe het ook wel een beetje voor de eer. We hebben iets gecreëerd dat sterk genoeg is om ons te overleven. Ik zou het jammer vinden als het niet lukt om het te laten bloeien over een lange periode. Want succes is geen gegeven meer. Techbedrijven komen en gaan. Je moet het elke dag weer opnieuw verdienen.’

    Waar?
    The Lobby, Amsterdam

    Wat?
    Hoofdgerecht: Flammküchen met zalm

    Drank:
    Bruisend water

    Kassa
    € 15,50

    Wie is Harold Goddijn?
    Geboren in Oegstgeest (1960). Studeerde economie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1991 mede-oprichter van softwarebedrijf Palmtop, dat in 2001 doorging als TomTom. Sinds die tijd is hij er CEO. Getrouwd met Corinne Vigreux met wie hij twee kinderen heeft die computerwetenschappen studeren in Amerika.
4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 148 149 150 151 152 ... 213 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.