Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,005   -0,395   (-7,31%) Dagrange 4,992 - 5,410 717.264   Gem. (3M) 196,8K

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 133 134 135 136 137 ... 213 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 juli 2017 19:28
    quote:

    diederique schreef op 19 juli 2017 19:10:

    Is Barclays nu om....
    Is een terechte vraag. Hun opstelling is het laatste half jaar al iets gewijzigd, nu het koers doel nog ff verdubbelen;-)

    BTW, morgen de TA analisten en hun volgers: kopen op dips; waarmee elke paar dubbeltjes correctie een instapmoment wordt voor de volgers van TA.

    Ik vermoed dat we dan ook heel vlotjes door de 9.70 gaan
  2. [verwijderd] 19 juli 2017 19:36
    quote:

    mjmj schreef op 19 juli 2017 18:41:

    [...]

    Omdat het vraagstuk van map-making al vele jaren bestaat en er heel veel technici vanuit verschillende windstreken en disciplines mee bezig zijn geweest.
    Klopt. maar dat weten deze jongens ook. Er zijn vele redenen om iets niet te doen, die zeker niet altijd met technische haalbaarheid te maken hebben. Vind het wel een attractief verhaal en lekker agressief gebracht.
  3. [verwijderd] 19 juli 2017 19:56
    waarom wij hebben het meest winst gemaakt met onze bijkopen op telkens een swing down.
    En we hebben nog vele aankopen op verschillende koersen die nog verkocht kunnen worden. hoe hoger en hoe lager de koers is des te meer maken wij winst.

    quote:

    Hoop.... schreef op 19 juli 2017 18:41:

    Die Rabow en Rabo en last but not least moneymaker zullen niet lekker slapen vannacht;-)
  4. [verwijderd] 19 juli 2017 20:04
    quote:

    Rabow schreef op 19 juli 2017 19:56:

    waarom wij hebben het meest winst gemaakt met onze bijkopen op telkens een swing down.
    En we hebben nog vele aankopen op verschillende koersen die nog verkocht kunnen worden. hoe hoger en hoe lager de koers is des te meer maken wij winst.

    [...]
    Als jij voor elke leugen een euro had gekregen was jij nu rijk...
  5. Alfonz 19 juli 2017 20:26
    quote:

    Sunshine Band schreef op 19 juli 2017 16:34:

    [...]

    Als je ze graag wilt hebben op 9.25, is 940 toch ook een optie?

    Ik snap het niet; koopkansen genoeg geweest afgelopen maanden/jaren en dan nu schrapen op drie stuivers
    Morgen of de dagen erna ga je gerust kunnen bijkopen tussen de €8,50 & €9,00. Hiertussen zullen wij nog geruime tijd vertoeven tot een delisting aan € ....???
  6. [verwijderd] 19 juli 2017 20:40
    quote:

    Rabow schreef op 19 juli 2017 19:56:

    waarom wij hebben het meest winst gemaakt met onze bijkopen op telkens een swing down.
    En we hebben nog vele aankopen op verschillende koersen die nog verkocht kunnen worden. hoe hoger en hoe lager de koers is des te meer maken wij winst.

    [...]
    Maakt dat de kat wijs. Ah die kat van speurneus. Frida heet dat mormol.

    Wat een gebakken lucht.
  7. [verwijderd] 19 juli 2017 20:45
    quote:

    Alfonz schreef op 19 juli 2017 20:26:

    [...]
    Morgen of de dagen erna ga je gerust kunnen bijkopen tussen de €8,50 & €9,00. Hiertussen zullen wij nog geruime tijd vertoeven tot een delisting aan € ....???
    Ach ja jij voorspelde ook een -7,7% vandaag en die kwam ook niet uit..
  8. [verwijderd] 19 juli 2017 20:49
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 19 juli 2017 18:44:

    Waarom dacht je dat HG vanmiddag zo verliefd sprak over zijn pnd's?
    Ik snap niet waarom hier op het forum nogal negatief wordt gedaan over PND's. Die zullen in aantallen vast gestaag terugvallen, maar niet naar 0. Ik heb van inside TomTom begrepen dat alle ontwikkelwerk is gestopt. Marketingkosten kunnen ze tot een absoluut minimum terugbrengen en voor de resterende verkopen kunnen gerust hogere ASP gerealiseerd worden. De concurrentie stelt toch weinig meer voor.

    Eerder gaf ik al aan dat ik best wel nog een PND-markt voor elektrische tweewielers zie. Waarom zou je zo'n "brave" productgroep op de rand van cashcow naar dog (maar wel nog aan de goede kant) zonodig moeten killen?
  9. aandeeltje! 19 juli 2017 20:57
    Die sport-navigatie-en-verdere-onzinhorloges-business kan ook weer de prullenbak in. Gelukkig maar. Verder zullen er geen kopers voor zijn, waarom eigenlijk.
    Verder denk ik dat er ook geen koper zal opstaan voor de consumer PND's.
    Ik zou niet weten wat daar nu te halen valt voor een koper met gedwongen winkelnering van kaartjes.
    Veel gaat het niet opleveren, wat met de app? Is toch ook consumenten business?
    Enorm gemiste kans nog altijd om teveel te vragen voor de app/kaartjes....
    Strategisch gezien een grote fout....
  10. Gerard_ecb 19 juli 2017 21:14
    Albert van Pro beleggen heeft zijn hele positie in TT vandaag verkocht. Hij geloofd nog steeds in het bedrijf en de turn around alleen denkt hij dat het langer gaat duren voordat we dit in de cijfers gaan zien en hij verwacht dus wenig upswing voor de koers van TT.

    Ik heb een reactie geplaatst en zal die hier ook plaatsen. Het zijn mijn redenen om mijn strategie aan te houden. Ik heb dus niets gedaan vandaag.

    Hoi Albert,

    Ieder zijn reden. Ik blijf zitten, overigens vnl met opties en de meeste langlopend, alleen calls schrijf ik voor de KT om extra premie te ontvangen. Zoals tijdens de Pro-beleggen dag al aangegeven heb ik koersdoelen bepaald op basis van 15% CAGR voor de BU die er toe doen. Ik verwacht een koers van 10+ op het einde van het jaar. Ik verwacht namelijk een groeispurt na de cijfers van Q3. Waarom?

    Tijdens de cc die ik beluisterd heb viel mij het volgende op:

    - HG zei, zeker 2 keer maar ik dacht zelfs 3 keer dat er in 2017 meer orders te verdienen zijn dan in 2016. Ik denk dat je zoiets alleen dan herhaald als je zeker weet dat je resultaten beter zijn dan in 2016. Dat betekent dus een orderboek van meer dan 300 miljoen en dus zal de 400 miljoen mij niet verbazen
    - sportwatches, ze kunnen meer duiding geven bij de cijfers van Q3 dit gecombineerd met het feit dat de kosten minder zullen zijn omdat ze de marketingbudgetten terugdraaien, doet mij vermoeden dat ze al een oplossing hebben voor de sprotwatches en ik denk verkoop.
    - Telematica viel tegen en ook hier was HG erg duidelijk over. Die zullen na Q3 moeten gaan presteren en de eerste resultaten verwacht ik in Q3 met extra services voor connected cars en denk daarbij aan Leasemaatschappijen.
    - Licensing was een echte verrassing, evenals automotiv en die laatste gaat de komende tijd nog meer verrassen is mij stellige overtuiging. PND loopt mede harder terug doordat de take rates bij nieuwe auto's toenemen. Nu vertelde HG 30% terwijl dit eerder altijd 20% was. Dat is 50% plus.

    Dat zijn de redenen dat ik mijn strategie blijf doorzetten.

    Ik wilde dit plaatsen niet om jou te overtuigen maar wellicht dat iemand er iets aan heeft.

    Fijne avond,

    Gerard
  11. forum rang 6 Tordan 19 juli 2017 21:36
    quote:

    Gerard_ecb schreef op 19 juli 2017 21:14:

    Albert van Pro beleggen heeft zijn hele positie in TT vandaag verkocht. Hij geloofd nog steeds in het bedrijf en de turn around alleen denkt hij dat het langer gaat duren voordat we dit in de cijfers gaan zien en hij verwacht dus wenig upswing voor de koers van TT.

    Ik heb een reactie geplaatst en zal die hier ook plaatsen. Het zijn mijn redenen om mijn strategie aan te houden. Ik heb dus niets gedaan vandaag.

    Hoi Albert,

    Ieder zijn reden. Ik blijf zitten, overigens vnl met opties en de meeste langlopend, alleen calls schrijf ik voor de KT om extra premie te ontvangen. Zoals tijdens de Pro-beleggen dag al aangegeven heb ik koersdoelen bepaald op basis van 15% CAGR voor de BU die er toe doen. Ik verwacht een koers van 10+ op het einde van het jaar. Ik verwacht namelijk een groeispurt na de cijfers van Q3. Waarom?

    Tijdens de cc die ik beluisterd heb viel mij het volgende op:

    - HG zei, zeker 2 keer maar ik dacht zelfs 3 keer dat er in 2017 meer orders te verdienen zijn dan in 2016. Ik denk dat je zoiets alleen dan herhaald als je zeker weet dat je resultaten beter zijn dan in 2016. Dat betekent dus een orderboek van meer dan 300 miljoen en dus zal de 400 miljoen mij niet verbazen
    - sportwatches, ze kunnen meer duiding geven bij de cijfers van Q3 dit gecombineerd met het feit dat de kosten minder zullen zijn omdat ze de marketingbudgetten terugdraaien, doet mij vermoeden dat ze al een oplossing hebben voor de sprotwatches en ik denk verkoop.
    - Telematica viel tegen en ook hier was HG erg duidelijk over. Die zullen na Q3 moeten gaan presteren en de eerste resultaten verwacht ik in Q3 met extra services voor connected cars en denk daarbij aan Leasemaatschappijen.
    - Licensing was een echte verrassing, evenals automotiv en die laatste gaat de komende tijd nog meer verrassen is mij stellige overtuiging. PND loopt mede harder terug doordat de take rates bij nieuwe auto's toenemen. Nu vertelde HG 30% terwijl dit eerder altijd 20% was. Dat is 50% plus.

    Dat zijn de redenen dat ik mijn strategie blijf doorzetten.

    Ik wilde dit plaatsen niet om jou te overtuigen maar wellicht dat iemand er iets aan heeft.

    Fijne avond,

    Gerard

    Ik volg Albert in deze ook niet en heb ook een paar lange calls en aandelen met geschreven calls(OTM). Een prima combinatie overigens.
  12. Advocaat van de Duivel 19 juli 2017 21:43
    quote:

    Alfonz schreef op 19 juli 2017 20:26:

    [...]
    Morgen of de dagen erna ga je gerust kunnen bijkopen tussen de €8,50 & €9,00. Hiertussen zullen wij nog geruime tijd vertoeven tot een delisting aan € ....???
    Hey...ben jij de andere helft van het duo RABOW?
    Nog zo'n narcist....
  13. DerksVisie 19 juli 2017 22:09
    Mooi stukje van de Volkskrant:

    Stilstand is achteruitgang, zo merkt ook TomTom
    Wat heb je aan een navigatiekastje in een zelfrijdende auto?

    De presentatie van de kwartaalcijfers van TomTom vormt een waterscheiding. Zeker, het bedrijf lijdt verlies, maar de voormalige beurslieveling lijkt eindelijk ook een duidelijke keuze in zijn strategie te willen maken: het leveren van gedetailleerde informatie voor auto's. Uitstapjes als actiecamera's en sporthorloges zullen hiervoor moeten wijken.

    Door: Laurens Verhagen 19 juli 2017, 20:14

    Een jaar of tien geleden had bijna iedereen een navigatiekastje in de auto. Logisch, want het gehannes met geprinte A4'tjes of kaarten behoorde hiermee tot het verleden. En daarmee werd menig echtelijke ruzie in de kiem gesmoord. Vaak was zo'n kastje van het Nederlandse TomTom. Het succes was zelfs zo overweldigend dat de naam TomTom synoniem werd met navigatie-apparatuur. Net zoiets als aspirine. Of, in moderne tijden, 'netflixen' of 'googelen'.


    Consumentendivisie


    In totaal leed het bedrijf het afgelopen kwartaal een verlies van 160 miljoen en een omzetdaling van 4 procent

    Het kan verkeren: in de jaren erna stokte de groei, om daarna zelfs gestaag af te nemen. De smartphone nam het navigeerwerk over en bedrijven als TomTom en Nokia bleven berooid achter. Er zat niets anders op: TomTom moest zichzelf opnieuw uitvinden, en doet dat eigenlijk nog steeds. Natuurlijk worden er nog altijd wat navigatiekastjes verkocht, net zoals er ook nog weleens een dvd-speler over de toonbank gaat. Maar iedereen, ook bij TomTom, weet al heel lang dat het einde voor dit product in zicht is.

    Sporthorloges en actiecamera's moesten de gaten in de verkoop opvangen, zo hoopte TomTom nog niet eens zo heel lang geleden. Maar de verkoop van die spullen valt fors tegen, bleek woensdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Waar de top van het bedrijf tot nu toe niets wilde weten van opsplitsing of afstoting van de consumententak, liggen de kaarten nu anders. De prestaties van de consumentendivisie (horloges, ­camera's, navigatiekastjes) vallen zo tegen dat TomTom 169 miljoen heeft moeten afboeken op deze tak. In totaal leed het bedrijf het afgelopen kwartaal een verlies van 160 miljoen en een omzetdaling van 4 procent.

    Beter gaat het met de zakelijke activiteiten, waar wél flinke groei zit, en die voor het eerst ook groter zijn dan de consumentenpoot.
    Tijdelijk succes

    Inmiddels is TomTom terug bij waar het echt goed in is: het leveren van kaarten, diensten en verkeersinformatie

    Voor het eerst laat TomTom zich nu ook uit over mogelijk ingrijpen. De woorden zijn zoals gebruikelijk omfloerst ('alle strategische opties worden bekeken'), maar de kans dat TomTom de afdeling fitnesshorloges en actiecamera's afstoot is groot. Zodat TomTom zich kan concentreren op die diensten waar het echt goed in is en waar de groei ligt: het leveren van gedetailleerde verkeersinformatie en kaarten aan autofabrikanten, leasemaatschappijen, overheden of techbedrijven als Uber en Apple.

    Deze te verwachten omslag is eigenlijk een hele logische, zegt Carlo van de Weijer, directeur van de afdeling Smart Mobility van de TU Eind­hoven en zelf in het verleden ook werkzaam bij TomTom. 'TomTom begon in 1991 als softwarebedrijf. Pas vanaf 2004 kwamen daar de (uiterst winstgevende) kastjes bij die de omzet omhoog stuwden. Maar het is altijd duidelijk geweest dat dit succes tijdelijk was.' Inmiddels is TomTom volgens Van de Weijer terug bij waar het echt goed in is: het voornoemde leveren van kaarten, diensten en verkeersinformatie. 'En dat doen ze echt heel erg goed. We hoeven daar niet bescheiden over te zijn. TomTom doet mee in de Champions League.'

    Toekomst van de auto

    Het bedrijf concurreert in deze voorhoede feitelijk met twee andere grote partijen: Google en Here. Net als TomTom heeft Here Nederlandse wortels. 'Blijkbaar zit het kaarten maken ons in het bloed. Waarom was de VOC zo succesvol? Omdat ze de beste ­cartografen hadden', aldus Van de Weijer. Inmiddels is Here deels in handen van een aantal grote Duitse autofabrikanten: Audi, BMW en Daimler.

    Tomtom zit momenteel in naar schatting circa 30 procent van alle auto's met zijn kaarten en zelfs in ongeveer 80 procent van de auto's met zijn verkeersinformatie, schat ING-analist Marc Zwartsenburg. Een grote aanwinst afgelopen jaar was Volvo. Zwartsenburg: 'Nu is het de vraag wat de grote spelers als Toyota, Ford en General Motors gaan doen. Die zitten nu nog bij Here, maar de onafhankelijkheid van Tomtom kan weleens een groot voordeel zijn.'

    Niet alleen in het huidige speelveld, maar meer nog in de nabije toekomst van de autonoom rijdende auto's is TomTom met Here en Google in een felle concurrentiestrijd verwikkeld. Autonoom rijden is 'the next big thing', zegt Van de Weijer. 'Hierbij is nog veel gedetailleerdere informatie nodig dan nu het geval is. Om een zelfsturende auto goed te laten rijden, heb je extreem nauwkeurige kaarten nodig.'

    Uber werkt al samen met TomTom voor de kaarten en verkeersinformatie die zijn chauffeurs gebruiken. Het is niet ondenkbaar dat Uber ook voor zijn autonoom rijdende auto's TomTom zal gebruiken. In elk geval ligt het gebruik van concurrent Google niet voor de hand. Met de Chinese techmoloch Baidu heeft TomTom sowieso al een samenwerkingsverband gesloten. Baidu wil over een paar jaar een autonoom rijdende auto in massaproductie nemen.

    Het gaat Google ondertussen volgens Van de Weijer niet om het autonoom rijden op zichzelf, maar om de data die met zelfstandig rondrijdende auto's kunnen worden vergaard. 'Auto's zijn de nieuwe spionnen van de wereld. Die data zijn extreem waardevol.'

    TomTom zal zich op dit totaal nieuw speelveld moeten gaan bewijzen, zegt ook Zwartsenburg van ING. 'De zelfsturende auto is een megatrend, maar we weten niet wie daarin de grote winnaars zullen zijn. Wie gaat straks de kaarten en andere informatie leveren voor al die zelfrijdende auto's? En hoeveel investeringen moet Tomtom hiervoor doen?' Het is, kortom, de uiterste complexe aanloopfase waar TomTom, Here en Google zich in bewegen, omgeven door vraagtekens. 'Maar ook met zeer grote kansen voor TomTom.'

    Het navigatiekastje, het sport­horloge en de actiecamera maken vermoedelijk geen deel uit van deze toekomst.
4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 133 134 135 136 137 ... 213 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.