Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,350   0,000   (0,00%) Dagrange 12,270 - 12,450 24.790   Gem. (3M) 28,8K

Forum geopend voor Euronav

19.433 Posts
Pagina: «« 1 ... 292 293 294 295 296 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Risky bets 28 april 2017 12:44
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 28 april 2017 11:42:

    [...]
    De koers heeft niets met het eigen vermogen te maken, maar alles met de (dag)huurprijzen van de schepen.

    In een slecht jaar kan de koers makkelijk dalen naar 50% of minder van het eigen vermogen.
    Dit is gewoon niet waar. Sentiment, rates spelen uiteraard mee op de korte termijn. Maar ik heb het niet nagerekend, maar EURN heeft denk ik 80% van de tijd tussen 0.9 en 1.1x NAV gehandeld en bijna altijd tussen 0.8-1.2x.

    Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over het eigen vermogen zoals door EURN zelf gerapporteerd, maar over up-to-date resale waarde van de vloot.
  2. Risky bets 28 april 2017 14:06
    Nee, aan wat ie nu waard is. Een 22,5 jaar oude tanker is ongeveer tegen scrap gewaardeerd op het moment, dus voor dergelijk oude tankers gaat jou opmerking op. Voor nieuwe tankers uiteraard niet.

    Dit is een gratis bron om een beeld te krijgen (pagina 6).
    www.hellenicshippingnews.com/wp-conte...

    Resale (new) VLCC doet op het moment ongeveer 83M en een 5 jaar oude 63M$.

    www.vesselsvalue.com/
    Dit bedrijf heeft veel specifiekere data, maar daar moet flink voor betaald worden. Maar hun hebben een waarde inschatting per schip en nemen dus ook dingen mee als kwaliteit (korea vs china bouwer bijvoorbeeld), grootte, stookolie verbruik,... dat soort dingen.
  3. sip 29 april 2017 08:18
    quote:

    Risky bets schreef op 28 april 2017 09:12:

    [...]

    Dividendbeleid lijkt me prima, omdat
    a. De balans al super sterk is
    b. EURN super concervatief afschrijft, waardoor de winsten veel kleiner gerapporteerd worden dan peers en dus 80% wordt betaald over een lagere winst.
    c. Elk kwartaal blijft de volledige depreciatie + 20% van de winst binnen het bedrijf (schepn verjaren natuurlijk wel). De balans wordt dus automatisch nog verder versterkt elk kwartaal en er is wat geld voor groei.

    Vooral punt b is belangrijk om te realiseren. EURN schrijft af in 20 jaar naar 0. De scrap waarde van een VLCC is momenteel bijvoorbeeld 15.5-16 miljoen. Dus door naar 0 af te schrijven bouw je een enorm conservatisme in. Tevens opereren tankers in de meeste markten wel langer dan 20 jaar, zeker de "kleinere" Suezmax schepen. De meeste peers schrijven af in 25 jaar naar scrap waarde en rapporteren dus veel meer winst. Partijen als NAT, FRO, DHT betalen allemaal meer van de Cash flow uit dan EURN.
    Ben het helemaal eens met je reactie en dat Euronav koncervatief is, is duidelijk
    Het gaat mij erom bij slecht jaar niet naar nul dividend te gaan en de balans ondanks dat hij
    er erg goed uitziet nog sterker te maken.
    De olie wereld is nauwelijks te voorspellen door de politieke risico's.
    ook milieu zaken spelen een rol. Er komt een omschakeling naar andere energie vormen.
    Een bedrijf als Euronav zal moeten kunnen schakelen om erop in te kunnen spelen.
    Een erg sterke balans zonder schulden en erg sterke liquiditeit zijn dan nodig.
    Je hebt de kans in sterke jaren om erop in te spelen grijp die kans.
    Het opzetten van een andere activiteit of tweede poot om als bedrijf door te kunnen kan wel
    eens realiteit worden er zijn duidelijk veranderingen gaande.
    Als leiding van bedrijf zou ik daar rekening mee houden.
    Politiek , milieu en innovatie spelen grote rol in de energie wereld.

  4. Lammetod 29 april 2017 12:55
    @dezwarteridder


    Menu
    Oud ijzer prijs
    Oude metalen
    Containerservice
    Slopen & demontage
    Computer recycling
    Speciale metalen
    Edelmetalen
    Schrootprijzen
    De laatste Krommenhoek Metals acties
    OUD IJZER
    Grote partij?
    Neem contact op
    HomeOud ijzer prijsOud zwaar ijzer prijs
    Oud zwaar ijzer prijs

    Oud zwaar ijzer prijs€ 0,16 per kg
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 april 2017 13:12
    quote:

    Lammetod schreef op 29 april 2017 12:55:

    @dezwarteridder
    Menu
    Oud ijzer prijs
    Oude metalen
    Containerservice
    Slopen & demontage
    Computer recycling
    Speciale metalen
    Edelmetalen
    Schrootprijzen
    De laatste Krommenhoek Metals acties
    OUD IJZER
    Grote partij?
    Neem contact op
    Home
    Oud ijzer prijs
    Oud zwaar ijzer prijs
    Oud zwaar ijzer prijs
    Oud zwaar ijzer prijs€ 0,16 per kg
    Je vergeet nog iets: Je kunt zo'n schip niet even naar de oud-ijzerboer brengen; je moet 'm eerst in kleine stukjes zagen en dat is een hoop werk.....
  6. Risky bets 29 april 2017 15:10
    quote:

    Murex123 schreef op 29 april 2017 11:01:

    SALT
    28/4 Scorpio Tankers expects 'substantial' rate upturn:
    www.tradewindsnews.com/tankers/124984...

    Murex, Salt is Scorpio's bulker bedrijf en Scorpio product tankers is STNG.

    seekingalpha.com/article/4066283-scor...

    Was een bizarre earnings call van de week. Die CEO liet mensen de vragen niet eens af maken en begon weer de ene of de andere hyper bullish opmerking. Laten we hopen voor product tanker bedrijven (Ik heb exposure met cplp, insw, stng) dat minstens 5% van wat hij zegt, uitkomt. Dan ziet het er al prima uit :P
  7. Risky bets 29 april 2017 15:13
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 29 april 2017 13:12:

    [...]

    Je vergeet nog iets: Je kunt zo'n schip niet even naar de oud-ijzerboer brengen; je moet 'm eerst in kleine stukjes zagen en dat is een hoop werk.....
    Ik moet hier denk niet serieus op reageren, maar als je op de hoogte wil blijven van scrap prijzen is dit een goed wekelijks rapport. Scrap staal prijzen zijn bijna verdubbeld de afgelopen 2 jaar. In de tussentijd is de waardering van 20 jaar oude tanker sterk afgenomen. Op zich een goede ontwikkeling, want hoe kleiner die spread, hoe groter de kans dat partijen voor scrap kiezen (zeker als je extra ballast water investeringen mee neemt).

    www.hellenicshippingnews.com/wp-conte...
  8. Lammetod 30 april 2017 10:47
    [quote alias=Risky bets id=10015712 date=201704291513]
    [...]

    Ik moet hier denk niet serieus op reageren, maar als je op de hoogte wil blijven van scrap prijzen is dit een goed wekelijks rapport. Scrap staal prijzen zijn bijna verdubbeld de afgelopen 2 jaar. In de tussentijd is de waardering van 20 jaar oude tanker sterk afgenomen. Op zich een goede ontwikkeling, want hoe kleiner die spread, hoe groter de kans dat partijen voor scrap kiezen (zeker als je extra ballast water investeringen mee neemt).

    www.hellenicshippingnews.com/wp-conte...
    [/quote)

    Ach Risky bets reageerde op hem omdat hij zo negatiev over Euronav is , als hij het niks vindt moet hij ze verkopen ,en als hij er geen heeft gewoon lekker weg blijven en niet de zaak aan het sch** ten brengen
19.433 Posts
Pagina: «« 1 ... 292 293 294 295 296 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.