Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
10,700   -0,350   (-3,17%) Dagrange 10,260 - 11,400 26.211   Gem. (3M) 27,4K

Forum geopend voor Euronav

19.444 Posts
Pagina: «« 1 ... 289 290 291 292 293 ... 973 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Risky bets 26 april 2017 10:45
    quote:

    Seerder schreef op 26 april 2017 10:41:

    Ik snap niet waarom EURN trouwens niet veel meer eigen aandelen inkoopt op dit moment, ze hebben een veel cash en willen geen nieuwbouw orders. ook scheelt dit dividend uitbetalingen.
    Weet niet hoe letterlijk je "op dit moment" bedoeld, maar nu mag het niet. Ja mag als bedrijf niet kopen of verkopen rond nieuws.

    NAV is rond de 8-8.5 ofzo, dus is inderdaad een goede optie. Het lijkt erop dat EURN zelf liever 2e hands tonnage gaat kopen dit jaar, en de waarde daarvan is op all-time-lows, dus dat lijkt me ook wel een goede mogelijkheid.
  2. jik 26 april 2017 11:01
    Wat schreef men onlangs in een column:handelen in euronav vergt goeie zeebenen....
    ik heb volle vertrouwen in het management,bekijken van alle opportuniteiten om dan de juiste weg in te slaan.

    als je rond deze koers bijkoopt krijg je een leuk extraatje bovendien van brutto bijna 3%dividend:in tijde van lage rentes is dat mooi meegenomen!!!!
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 26 april 2017 11:04
    quote:

    jik schreef op 26 april 2017 11:01:

    Wat schreef men onlangs in een column:handelen in euronav vergt goeie zeebenen....
    ik heb volle vertrouwen in het management,bekijken van alle opportuniteiten om dan de juiste weg in te slaan.
    als je rond deze koers bijkoopt krijg je een leuk extraatje bovendien van brutto bijna 3%dividend:in tijde van lage rentes is dat mooi meegenomen!!!!
    En als de koers dan ieder jaar 3% daalt, dan speel je toch mooi quitte.....
  4. [verwijderd] 26 april 2017 11:08
    quote:

    jik schreef op 26 april 2017 11:01:

    Wat schreef men onlangs in een column:handelen in euronav vergt goeie zeebenen....
    ik heb volle vertrouwen in het management,bekijken van alle opportuniteiten om dan de juiste weg in te slaan.

    als je rond deze koers bijkoopt krijg je een leuk extraatje bovendien van brutto bijna 3%dividend:in tijde van lage rentes is dat mooi meegenomen!!!!

    Bij deze een link naar die column voor degenen die het gemist hebben:

    www.iex.nl/Column/259703/Zeebenen-ver...
  5. jik 26 april 2017 11:19
    als je louter naar alle factoren kijkt bij euronav,dan is er maar 1 weg en die gaat omhoog!!!!!Dat noemt men beleggen met een lange termijn visie,wat er vandaag aan de hand is, is speculeren of een ander woord is gokken!!!Leuk bijkoop moment voor mensen die geloven in eurn(ik dus...),een bedrijf dat winst weet te maken in voor de tankersector crisistijden....

    Ik ken andere bedrijven...
  6. Risky bets 26 april 2017 11:30
    Het belangrijkste is dat Rogers aangeeft te verwachten dat de waardeverminderingen op de 2e hands markt de bodem heeft bereikt. Ze zijn zeker gestabiliseerd de laatste maanden;
    www.hellenicshippingnews.com/wp-conte...
    Pagina 6

    Dit is de reden geweest waarom EURN zakt van bijvoorbeeld 12 tot 7 nu, NAV is ook sterk gedaald. NAV ligt nu een beetje boven de 8 euro. Als die NAV niet verder meer daalt, dan is de downside zeer beperkt, aangezien ik het nu ook al opmerkelijk vind dat EURN met een korten tov NAV verhandeld wordt.
  7. jessebrown 26 april 2017 11:31
    quote:

    jik schreef op 26 april 2017 11:19:

    als je louter naar alle factoren kijkt bij euronav,dan is er maar 1 weg en die gaat omhoog!!!!!Dat noemt men beleggen met een lange termijn visie,wat er vandaag aan de hand is, is speculeren of een ander woord is gokken!!!Leuk bijkoop moment voor mensen die geloven in eurn(ik dus...),een bedrijf dat winst weet te maken in voor de tankersector crisistijden....

    Ik ken andere bedrijven...
    Ik krijg toch steeds meer het gevoel dat die hele geile tanker sector in
    een blijvende crisis zitten en de weg omhoog nog vele jaren gaan duren en al die
    analisten die de sector volgen en al 2jr koop adviezen geven,maar laten nu wel de
    koersdoelen mee zakken met de realiteit en dat is dalen.
  8. jessebrown 26 april 2017 11:51
    Euronav onderuit door olietankercrisis

    26 april 2017 11:42
    Koen Lambrecht
    Corrigeren
    Bewaren
    Afdrukken
    Geef zelf een reactie
    De Suezmax tanker Maria van Euronav © Euronav
    De Suezmax tanker Maria van Euronav © Euronav

    Euronav heeft er enkele mooie jaren op zitten, maar een nieuwe crisis in de olietankermarkt is begonnen.
    Advertentie



    Advertentie

    RECENT ADVIES
    Euronav kopen of verkopen?
    Bekijk hier het advies op belegger.be
    Zoals verwacht namen de resultaten van Euronav
    EURN -6,10%
    een forse duik in het eerste kwartaal. Dat is normaal gesproken samen met het vierde kwartaal, de beste periode van het jaar voor tankeroperatoren. Maar dit jaar valt het tegen. De vrachttarieven begonnen al in februari te verzwakken.
    Dat had niet zozeer te maken met de productiebeperking waartoe de OPEC-landen eind vorig jaar besloten, als wel met een forse aangroei van de tankervloot. De impact van de olieproductiedaling door de OPEC werd gecompenseerd door de stijging van de productie van schalie-olie in de Verenigde Staten, die over langere afstanden moest worden vervoerd. Ook de vraag naar olie blijft over het algemeen robuust.
    Druk
    Het probleem zit hem bij tankervloot. In het eerste kwartaal werden volop nieuwe tankers opgeleverd – omgerekend 27 equivalenten van een VLCC (een supertanker tussen 260.000 en 320.000 ton) – en in het tweede kwartaal worden er nog eens zoveel verwacht. Die nieuwe schepen vervoegen een tankervloot die al met overcapaciteit kampt en dat zet druk op de vrachttarieven.
    CYCLISCHE ACTIVITEIT
    De tankervaart is bij uitstek een cyclische activiteit. Diepe dalen en hoge pieken wisselen elkaar voortdurend af. Voor tankeroperatoren komt het erop aan goed te verdienen tijdens de topperioden, zodat ze de crisismomenten kunnen overleven.
    Die moeilijke perioden hebben steevast te maken met een onevenwicht tussen vraag en aanbod. De vraag naar scheepscapaciteit om aardolie te vervoeren groeit wel jaar na jaar, maar momenteel zijn er te veel tankers op de markt. Die werden de voorbije twee jaar besteld, toen het de sector (overigens na een lange crisis) weer voor de wind ging. Het gros van die nieuwe tankers komt dit jaar op de markt.
    Positief is dat heel wat oudere tankers - van 15 jaar of meer - noodgedwongen uit de vloot zullen verdwijnen. Nieuwe regelgeving rond ballastwater en de uitstoot van de motoren zal de reders verplichten tot zware investeringen en bij oudere schepen zullen die niet meer lonen. Die schepen zullen dan ook gesloopt worden.
    Op die manier zal het evenwicht tussen vraag en aanbod stilaan meer in evenwicht komen. Het is alleen de vraag wanneer dat zal gebeuren. Tot dusver hoopten de meeste analisten op beterschap in 2018, maar als er verder nieuwe tankers worden bijbesteld, kan de crisis ook in de eerste helft van 2018 voortduren.
    Positief is wel dat Euronav een sterke balans heeft. Het bedrijf wist onlangs nog een nieuwe kredietlijn van 410 miljoen dollar te verkrijgen. Volgens analist Luuk van Beek van Degroof Petercam zou Euronav een periode van bijna drie jaar van lage vrachttarieven kunnen overleven.
    In het eerste kwartaal wist Euronav met zijn VLCC’s op de spotmarkt nog een gemiddeld vrachttarief te realiseren van 40.500 dollar per dag (tegenover 60.600 dollar een jaar eerder). Op de spotmarkt wordt de supertankers voor een enkele transportopdracht of reis bevracht.
    Met zijn Suezmax tankers verdiende Euronav gemiddeld 24.000 dollar per dag (tegen 38.400 dollar een jaar eerder). Dat is telkens beter dan de vrachttarieven waarop analist David Vagman van KBC Securities rekende (respectievelijk 38.000 en 22.000 dollar).
    De bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) van Euronav viel in het eerste kwartaal bijna 43 procent terug tot 101,3 miljoen dollar. Dat is niettemin beter dan verwacht. De nettowinst kende een forsere daling, van 113,5 tot 34,3 miljoen dollar. Ook dat is een tikkeltje beter dan verwacht: analisten rekenden volgens Bloomberg op 33,1 miljoen dollar.
    Overspoeld
    Euronav verwacht dat de vrachttarieven in de rest van het jaar 'uitdagend' zullen blijven. De vraag naar olie blijft wel sterk en de olie moet ook over langere afstanden worden vervoerd – zodat er meer tankers nodig zijn om de klus te klaren – maar de markt wordt overspoeld door nieuwe tankers waarvoor er amper werk is. En dat net in een kwartaal dat traditioneel een van de zwakkere is voor de tankervaart.
    Een extra bron van zorgen is dat in het eerste kwartaal weer nieuwe (speculatieve) tankerorders werden geplaatst. Volgens Clarksons, leverancier van scheepvaartdiensten, werden 15 nieuwe VLCC’s besteld. ‘Een ontgoochelende ontwikkeling aangezien de orderstroom nul was in de laatste vier maanden van 2016’, klinkt het in Euronavs persbericht.
19.444 Posts
Pagina: «« 1 ... 289 290 291 292 293 ... 973 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.