Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Facebook deleten helpt niet

Facebook deleten helpt niet

Tadek Solarz is marketingdeskundige en schrijft op zijn eigen blog over marketing, communicatie, positionering en dingen die hem opvallen. IEX neemt zijn blogs zo nu en dan over.


Het was de week waarin de digitale dopaminedealers zich achter het oor krabden. De week waarin een handvol social media -predikanten zich razendsnel afkeerden van het eens zo bewierookte Facebook.

Ik vond het vooral vreemd om die omslag te zien, eerst verkocht je social media als de nieuwe marketingmarsroute en nu, nou ja, nu was het allemaal verkeerd. Er zo op tegen dat je je Facebook-account verwijderde en anderen aangespoord moesten worden om vooral jouw voorbeeld te volgen. 

De felheid kwam een beetje op mij over als het verhaal van voormalige rokers. Mensen die gestopt zijn met roken zijn ook vaak het felst in de debatten als mensen overtuigd moeten worden van de kwalijke gevolgen van roken.

Politieke partijen 

Facebook kwam de afgelopen week negatief in het nieuws omdat persoonlijke data gebruikt was op een onverwachte manier. De data werd niet ingezet, zoals voortdurend door digitale datamarketeers wordt gesuggereerd, om de klant te helpen, maar om een politieke partij aan de macht te helpen.

Iets van 200 verkiezingen zouden zijn beïnvloed met het gebruik van persoonlijke data. En dat is slechts wat er nu bekend is geworden, je mag er van uitgaan dat hetgeen dat nog niet bekend is nog een veelvoud erger is. 

Natuurlijk gaat dit niet alleen over Facebook, het gaat om het hele digitale construct waar aan de voorkant verhalen, verpakt als content worden gedeeld en aan de achterkant stiekem klantdata wordt geoogst. Dit gaat over alle online platformen die leven van advertenties.

Participatiemodel

Het gaat over het gratis-participatiemodel. Een model waarin, zoals nu blijkt, de klant niets te vertellen heeft. Een voorzichtige eerste conclusie zou kunnen zijn dat mensen geen probleem hebben met het delen van privédata zolang ze daar zelf voordeel bij hebben. 

Zodra diezelfde data wordt gebruikt voor iets waar je last van kan hebben is het huis al snel te klein. Iets simpeler gezegd: als je een foto deelt van jou en je hond, het type foto waar het internet mee vergeven is, dan is het prima als je een aanbieding krijgt voor een nieuw soort hondenvoer.

Vervelend wordt het als de belastingambtenaar bij je aanklopt omdat je kennelijk wel een hond hebt maar geen hondenbelasting betaalt. Die scheiding tussen voordeel en nadeel bestaat natuurlijk niet. Je hebt toestemming gegeven om je data te delen met commerciële partijen.

Logisch dat je data dan ook naar bedrijven gaat die bereid zijn om diep in de buidel te tasten voor jouw gegevens om er iets totaal anders mee te doen. Iets dat je niet zag aankomen, iets waar je minder blij van wordt. 

Niet verwijderd

Ik heb mijn Facebook-account niet verwijderd en ben het ook niet van plan. Hoewel ik al jaren roep dat digitale marketing niet alleen rozengeur en maneschijn is en in die context moeite heb met de manier waarop Facebook met zijn klanten omgaat, wegen de plussen van Facebook voor mij nog steeds op tegen de minnen.

Ik heb via social media, waaronder Facebook, mensen leren kennen die ik allang uit het oog verloren was en ik heb mensen leren kennen die inzichten delen die voor mij waardevol zijn. De balans slaat voor mij echt nog steeds positief uit. 

Ik heb ook geen andere mensen nodig om mij ervan te overtuigen dat er een leven bestaat buiten social media en mijn smartphone en dat er een verschil zit tussen Facebook-vrienden en vrienden die je kent vanaf groep zes.

Smartphone in kluis

Het relaas van mensen die een beter leven kregen omdat ze niet meer op social media zitten of mensen die hun smartphone in een kluis leggen en dat vervolgens delen via diezelfde sociale media is vooral belangrijk voor henzelf. Het betekent niets. 

Ik hoef ook het media-opportunisme van Elon Musk niet, die met veel poeha zijn Tesla-Facebook-account delete en daarmee het werk van misschien wel tientallen social media medewerkers met een pennenstreek teniet doet omdat zijn ego en ijdelheid boven alles gaat.

Hij laat daarmee eerder zien dat hij een egocentrische, impulsieve leider is. Zoals in elke marketing-vakdiscipline krijgen de cowboys meer aandacht dan de mensen die dag in, dag uit op een integere manier met hun vak bezig zijn. Online en offline.

Settings aangepast

De Facebookstorm van afgelopen week gaat waarschijnlijk snel weer liggen. Het zou jammer zijn als we er niets mee deden. Ik keek zelf in mijn privacy- en app-settings en schrok ervan.

Dusdanig zelfs dat ik die settings meteen heb aangepast en me er meer van bewust ben geworden om er zorgvuldiger mee om te gaan. Het is klip en klaar dat iedere Facebook-gebruiker zonder dat hij of zij het wil data beschikbaar stelt voor commerciële doelen die niet transparant zijn, ongeacht de setting. Niemand is slimmer dan Facebook. 

Ik vond het een gemiste kans dat op de social conference, die afgelopen week voor de elfde keer gehouden werd, niet wat dieper op deze problematiek werd ingegaan. In plaats van de boodschap dat Facebook onmisbaar is had er ook een wat meer inhoudelijk signaal afgegeven kunnen worden. Dat er iets moet veranderen, dat er wat minder zakelijk opportunisme moet zijn en wat meer visie. 

Volwassen discipline

Social media wordt meer en meer een volwassen discipline. Daar hoort ook reflectie en misschien wat zelfregulering bij. In een week dat naar buiten komt dat miljoenen mensen zich bedonderd voelen en de Europese gemeenschap zich druk maakt over privacyregels rondom sociale platformen als Facebook is het misschien iets minder verstandig om te roepen dat je als adverteerder zo blij bent met adverteren op Facebook en de voordelen van retargeting

Eerlijk gezegd hoop ik dankzij deze Facebookstorm op meer zelfreflectie van digitale ambassadeurs. Op minder geklets over traditionele marketing versus moderne online marketing. Op wat minder dode oude media versus nieuwe “dit is het helemaal en niets anders” digitale media.

We werden deze week nog maar weer eens met de neus op de feiten gedrukt dat ook digitale media een zwarte kant hebben wanneer je er niet verstandig mee omgaat. 

Storm in glas water

Ik hoop dat deze Facebookstorm niet een storm in een glas water is. Ik hoop ook op iets meer regulering, dat de overheid burgers beter helpt met het beschermen van persoonlijke data, nu het zo duidelijk is dat je dat niet alleen aan commerciële partijen kan overlaten.

Zodat je data niet stiekem wordt misbruikt om politieke partijen in het zadel te helpen of via een onduidelijk achterdeurtje de fiscus met het innen van hondenbelasting. 

Ik hoop dat privédata wel wordt ingezet voor positieve zaken, zoals het helpen van klanten met een betere service en het vinden van betere producten. Ik hoop ook dat digitale platformen als Google en Facebook ontdaan worden van hun digitale vooruitgangsaura en gewoon net zo kritisch door ons allemaal beoordeeld worden als elke andere multinational, zoals Shell, ING of Unilever. 

Verwijderen helpt niet

Het verwijderen van je Facebook-pagina helpt daarbij weinig. Het is vooral jammer als mensen met een kritische inhoudelijke blik zich afwenden van een platform en een systeem dat de komende jaren niet valt weg te denken uit het digitale landschap.

Facebook en Google hebben vooral kritiek nodig om beter worden. 

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor Tadek Solarz ideaal. De lessen die hij leert brengt hij dagelijks in de praktijk als Directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland.Tadek heeft zijn eigen blogspotwebsite en schrijft vooral over marketing, communicatie en internettechnologie. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. 

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Tadek Solarz

Auteur:

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor Tadek Solarz ideaal. De lessen die hij leert brengt hij dagelijks in de praktijk als Directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Tadek heeft zijn eigen blogspotwebsite en schrijft vooral over marketing, communicatie en internettec...

Gerelateerd

Reacties

19 Posts
| Omlaag ↓
  1. hap 25 maart 2018 18:12
    Wat een onsamenhangend artikel dat alleen maar probeert een rookgordijn op te werpen. Marketing wordt zelden tot nooit ingezet om de klant te helpen, maar eigenlijk altijd om een bedrijf of in dit geval een politieke partij te helpen. Meer kritische zin is altijd goed maar dan graag over het gehele, oude en nieuwe, marketing-gebeuren. Meer transparantie begint met de expliciete erkenning dat marketing altijd plaatsvindt om de commerciele of politieke belangen van andere partijen te dienen. We hebben in meerderheid tegen de sleepnet gestemd, laten we ook tegen deze marketing stemmen door en masse onze facebook-accounts te deleten.
  2. forum rang 4 theo1 26 maart 2018 10:11
    Alsjeblieft knul. Facebook is een reclameboer, niks meer en niks minder. Ze verkopen klantendata aan iedereen die betaalt, verder interesseert het ze geen ruk wie dat is. Het enige dat Zuckerberg spijt is dat nu is uitgekomen hoe schaamteloos ze zijn en dat het slechte publiciteit geeft. Dat geldt trouwens voor alle asociale media bedrijven.

    En adverteerders "helpen" hun doelgroep hooguit van hun geld af. Doe niet zo hypocriet. Het gaat om spullen verkopen en geld verdienen. Dat weet iedereen en dat is niet erg. Maar "helpen" is het niet. Doe daar dan ook niet moeilijk over.
  3. [verwijderd] 26 maart 2018 13:24
    Facebook Hired a Former DARPA Head To Lead An Ambitious New Research Lab (Regina Dugan)

    Dugan will bring the same sink-or-swim mindset to Facebook. “This method is characterized by aggressive, fixed timelines, extensive use of partnerships with universities, small and large businesses, and clear objectives for shipping products at scale,” Zuckerberg said in a post announcing the hire.

    Artikel van Time uit 2016... #nuffsaid #DARPA #BigBrada
  4. putter 26 maart 2018 16:57
    Ik heb nooit mee gedaan aan faceboek, ga het ook nooit doen. Hoef niet zo nodig gevonden worden door jan en alleman en zeker niet voor de marketing van producten, bepaal mijn leven zelf.Face book is part of the secret goverment die 1 doel heeft , absolute macht over de bevolking. Ik vind het wel knap hoe het geinstutionaliseerd is in alles.
  5. forum rang 4 theo1 26 maart 2018 17:02
    Nu ben ik minder chagrijnig dan vanochtend dus met wat meer nuance:
    Facebook is nog steeds gewoon een reclameboer die zijn data verkoopt aan wie maar betaalt. Dat is gewoon een feit. Wat ik onethisch vind is dat ze alle activiteit van hun gebruikers tracken en dat alle activiteit van hun gebruikers koopwaar is. Een krant verkoopt ook advertentieruimte om artikelen heen, maar een krant houdt niet precies bij wie welk artikel leest en gaat niet die gegevens verkopen aan wie het maar hebben wil. Dat is het wezenlijke verschil. Komt natuurlijk ook omdat dat bij een papieren krant technisch onmogelijk is en daarom wil ik niet van die papieren krant af, ook al vindt iedereen me een fossiel. Interesseert me niet.

    Mensen gebruiken facebook als een digitaal fotoboek, maar intussen is alles wat ze doen te koop. Ik vind dat achterbaks. Ze mogen er best geld aan verdienen, wat mij betreft mogen ze er achterlijk veel geld aan verdienen, daar heb ik geen probleem mee, maar doe dat straight. Verkoop een product en vraag daar een prijs voor. Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Dat is eerlijk. Vraag een abonnementsprijs of zo. Verkoop banners. Maar ga niet je gebruikers bespioneren en die gegevens verkopen. En dan ook nog van die pseudo-idealistische prietpraat uitslaan. Dat vind ik heel fundamenteel niet deugen. Dat vind ik slecht en verwerpelijk. Dat geldt net zo goed voor google trouwens en alle bedrijven die dit soort dingen doen. Zoals ik ook onder het artikel van Inberg aangaf: met tabak, drank, wapens en olie heb ik geen problemen. Hiermee wel. Dit gedrag vind ik echt een hele fundamentele grens over gaan. "Sociale" media is de enige sector die ik om ethische redenen niet aan wil raken.

    Ander punt waar ik me aan stoor is adverteerders die pretenderen dat ze hun publiek helpen. Dat vind ik het toppunt van hypocriet. Adverteerders willen dingen verkopen. Dat is volkomen legitiem. Waarom daar omheen draaien? Unilever wil me pindakaas en ijsjes verkopen. Mercedes wil me auto's verkopen. Nike wil me sportschoenen verkopen. Mag. Geen probleem. Maar ga niet net doen alsof je daar mijn leven zinvol mee maakt. Want dat is gewoon onzin. Bedrijven maken daar alleen maar zichzelf belachelijk mee. Het treurige is dat marketingfiguren dat niet door hebben.
  6. Verkruimel 27 maart 2018 05:53
    Ik hoop dat Elon Musk een Internetreclamebemiddelaar begint die de winst deelt met de reclamelezer, en die ook macht geeft (wat wil ik delen met wie). Op het moment dat je geld verdienen kunt met reclamekijken wordt het verhaal heel anders. The Economist had onlangs een verhaal hoe onwaarschijnlijk veel onze gegevens waard zijn - daarvan kunnen best een paar tientjes naar onszelf.
  7. privee 27 maart 2018 10:59
    Alles van Google ook maar de deur uit?
    Zie deze link uit de liveblog van vandaag op IEX
    mobile.twitter.com/iamdylancurran/sta...

    Als je dit combineert met wat China aan het uittesten is met database koppelingen met geregistreerd gedrag op internet maar ook via camera's middels gezichtsherkenning etc om zo goed burgerschap te waarborgen, dan krijg je een beetje een idee waar dit heen kan gaan met een iets meer op controle ingestelde overheid.

    Toch maar weer brieven schrijven en aandelen post.nl dan maar ??
  8. Manofaction 27 maart 2018 12:46
    Volslagen onzin artikel, van iemand die gehersenspoeld is sinds zijn geboorte. Ik heb nog meegeschreven aan de eerste besturingssystemen, voordat Bill Gates in beeld kwam, met zijn mislukte DOS. En Facebook is wel degelijk weg te denken. Als je tenminste wete hoe het anders kan. Het is een typisch product, met door Amerikanen gemaakt verdien model. Helaas krijgen gelijke alternatieven in de rest van de wereld geen kans.. Europa is '' te oud '' en leeft nog in de 20e eeuw ( enige uitzonderingen nagelaten) en geeft zijn creative ( vaak jonge ) vernieuwers geen kans. Bovenstaande geldt overigens ook voor alle andere succesverhalen van Amerikaanse makelij. We hebben in Europa en met name Nederland geweldige initiatieven gezien. Nagenoeg allen zijn vroegtijdig vastgelopen. Geen financiering, geen overheid die het begrijpt. Dan ga je naar de US en daar krijg je het wel gefinancierd, maar moet je ook mee in de American Way. Wij maakten bijvoorbeeld een spelcomputer met sprookjesfiguren. In de US werd ons te verstaan gegeven dat dit soldaten en generaals moesten worden. Dat bracht volgens hen, meer bucks. Bye bye facebook.
  9. Manofaction 27 maart 2018 12:59
    Het zit in de primitieve aard van de mens om alles tot slaaf te willen maken en te gebruiken voor het eigen belang. Die aard zit ook in de leiders die wij ' kiezen ' of hebben toegelaten over ons te regeren. Zij omarmen ( onbewust ) alles wat het volk tot slaaf maakt en hen daarmee de macht laat behouden. Bijbelse en andere voorspellingen waren niet zo moeilijk te maken, omdat men in die tijd ook al de menselijke ziel en het menselijke brein observeerde. Dus de mens/machine gaat er komen. En de totale onderdrukking vanzelfsprekend ook. Want met onze technische 'vooruitgang' , bedenken wij tegelijkertijd onze eigen ketenen. omdat we ons collectief moreel niet evenredig ontwikkelen.
    En post.nl is geen goed idee. DHL is vanaf dit jaar al veel goedkoper en beter. Dus dat gaat post.nl verliezen. De brievenbussen zijn ze zelf al aan het opruimen, de rest doet de markt voor ze :)
  10. Henk30 30 maart 2018 10:29
    1: Als niet facebook gebruiker, die nooit een kontrakt met ze heeft afgesloten, is de aan mijn uitgespioneerde PC gebonden data al lang bij ze, iedere site heeft via de eeuwige facebook buttons en trackers op alle sites. Als ik het niet geblokkeerd had was het nog veel meer geweest. Er bestaan zelfs drive by technieken die iedere toestenaanslag, en muisbeweging registregen en ´naar huis zenden, handig voor overheden zoals de Chinese of andere. Registreer ik me op die computer/ via de browser wordt al die al verzamelde data direkt aan mijn naam gekoppeld en misbruikt.
    2: In duitsland zijn ze met veiligheid een stuk verder en het zo handig zijn als me hier inplaats engels wat meer duits zouden leren.En bijv Xing inplaats een amerikaanse firma gebruiken.Ixquick en co, europese VPN, zoekalternatieven naast Google, er zijn alternatieven.
    3 Een aan uit schakelaar werkt altijd, voor weinig kosten gedurende minstesn twintig jaar.Via het instabiele en gehackte internet ben je uren bezig met programmeren en updaten en vernieuwen van konstant verouderde HW en idioot hoge rekeningen ervoor te betalen.
    Dom dus, niet smart. Net zoals peperdure samrtphones kopen die al na 3 jaar niet meer bruikbaar zijn, of onbruikbaatr gemaakt worden.
  11. efreddy 2 april 2018 22:29
    In België is de hondenbelasting al ruim 30 jaar geleden afgeschaft en aangezien een Nederlander naar België komt om te verjongen aangezien ze er minstens 25 jaar achter lopen had ik niet verwacht dat dit in Nederland (blijkbaar) niet het geval zou zijn.
    Ik heb mijn facebook account ook niet verwijderd om de heel eenvoudige reden dat ik geen facebook account heb en ik ben dat ook niet van plan.
    Ongeacht het feit dat de belastingambtenaar gerust mag weten dat ik een hond heb omdat ik daar toch geen belasting voor hoef te betalen heb ik geen enkele behoefte om dit op facebook mee te gaan delen.
  12. holenbeer 4 april 2018 23:53
    quote:

    efreddy schreef op 2 april 2018 22:29:

    In België is de hondenbelasting al ruim 30 jaar geleden afgeschaft en aangezien een Nederlander naar België komt om te verjongen aangezien ze er minstens 25 jaar achter lopen had ik niet verwacht dat dit in Nederland (blijkbaar) niet het geval zou zijn.
    Ik heb mijn facebook account ook niet verwijderd om de heel eenvoudige reden dat ik geen facebook account heb en ik ben dat ook niet van plan.
    Ongeacht het feit dat de belastingambtenaar gerust mag weten dat ik een hond heb omdat ik daar toch geen belasting voor hoef te betalen heb ik geen enkele behoefte om dit op facebook mee te gaan delen.
    Maar wel op IEX :-)
    Hondenbelasting hangt hier van de gemeente af, genoeg gemeenten zonder.
19 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.