Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
Technische analyse: Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis en Renault
Beeld: iStock

Stille krach in de Europese autosector

In de Europese autosector lijkt zich een langzame implosie te voltrekken. De afgelopen maanden zijn de koersen van autoaandelen fors gedaald.

De sector als geheel, gemeten aan de Euro Stoxx sectorindex Automobiles & Parts, heeft sinds medio april bijna 20% aan beurswaarde ingeboet. 

De beurskoers van BMW is de afgelopen maanden ruim 25% gedaald, nagenoeg evenveel als die van Volkswagen. Bij Mercedes-Benz Group is zo'n 20% van de koers af. Het aandeel Renault verloor 22%.

Bovenaan de verlieslijst prijkt het aandeel Stellantis, waarin de automerken Fiat, Maserati, Citroën, Peugeot en Chrysler zijn verenigd. De beurskoers is sinds begin april nagenoeg gehalveerd.

Volgens mijn IEX-collega Martin Crum zijn er meerdere oorzaken voor de koersdalingen, zoals de moeizaam draaiende economie in de eurozone, afnemend consumentenvertrouwen, overheden die snijden in subsidies voor EV's en handelsspanningen met China.

Zelf dacht ik dit voorjaar overigens nog dat de Europese autosector een inhaalmanoeuvre zou maken.

Technisch staat de autosector thans met panne op de vluchtstrook. Vandaag beoordeel ik de technische langetermijnplaatjes van de Europese autoproducenten Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis en Renault, alsmede de Euro Stoxx sector Automobiles & Parts-index.

Euro Stoxx sector Automobiles & Parts 

De Euro Stoxx sectorindex Automobile & Parts is technisch serieus verzwakt. Nadat de koers terugzakte onder de top van begin 2022 rond €689 is er weer verkoopdruk in gekomen. 

Inmiddels ontwikkelt de sectorindex een neerwaartse trend. Lagere toppen signaleren verkoopdruk. Er ligt een eerste steun rond €534,10 (bodem van 9 augustus). De Euro Stoxx sector Automobiles & Parts heeft weerstand rond €715,56 (gevormd op 12 april).

Het 200-daags voortschrijdende gemiddelde krult neerwaarts. Dit signaleert zwakte in de technische omstandigheden. De dalende B.O.B.-indicator signaleert dat de Europese autosector slechter presteert dan andere sectoren.  

Technische analyse Euro Stoxx sectorindex Automobile & Parts

Renault test oude toppen

Technisch maakt Renault een pullback-achtige beweging. De recente correctie zet Renault terug naar de voorliggende koerstoppen op €39,48 (van 22 september 2023).

Zolang de koers hierboven weet te blijven, oogt het technische beeld redelijk. Weerstand ligt op €54,54 (gevormd op 7 juni). Er ligt een sterke steun rond €31,05 (bodem van 23 december 2022) en die staat nu onder druk. Na een doorbraak gaat het luik naar onderen verder open. 

De 200-dagenlijn van Renault draait neerwaarts. Dit duidt op een verslechtering in de technische conditie.

B.O.B. vormt eveneens een neerwaartse krul; dit geeft aan dat Renault wat slechter presteert dan de rest van de markt.

Technische analyse: aandeel Renault

Mercedes draait stationair

De koers van het aandeel Mercedes-Benz Group is al drie keer vastgelopen op de barrière rond €77,90 van begin 2022. Daar ligt dus stevige verkoopdruk. Technisch draait het aandeel al bijna drie jaar stationair.

Op de korte termijn hapert Mercedes-Benz Group tussen steun €55,08 (bodem van 3 november 2023) en weerstand €77,90 (top van 18 februari 2022). Het technisch beeld is voorlopig niet interessant voor posities. De uitbraak buiten de neutrale bandbreedte zal meer duidelijkheid geven.

De 200-dagenlijn van Mercedes-Benz Group tendeert neerwaarts. Dit duidt op een zwakke technische conditie. De dalende B.O.B.-indicator (blauwe lijn) indiceert dat het  aandeel slechter presteert dan de rest van de markt.

Technische analyse: aandeel Mercedes-Benz Group

Pullback Stellantis geeft er de brui aan

De daling van Stellantis onder de top van begin 2022 rond €19,35 heeft het aandeel verzwakt. Hierdoor is de eerdere uitbraak geneutraliseerd.

Zoomen we wat meer in, dan valt op dat de koers onder de bodems van mei en juli is gebroken. Stellantis had bovendien al eerder de stijgende trend van 2023 gebroken.

De lagere top op €19,54 (gevormd op 25 juni) signaleert verkoopdruk. Er ligt wel steun rond €13,05 (bodem van 30 december 2022). 

De dalende 200-dagenlijn wijst op een zwakke technische conditie. De neerwaartse draai van de B.O.B.-indicator (blauwe lijn) signaleert dat Stellantis veel slechter presteert dan de rest van de markt.

In Stellantis zijn onder andere de automerken Fiat, Maserati, Citroën, Peugeot en Chrysler verenigd. Stellantis is inmiddels verkocht uit de langetermijn-TA-portefeuille van Tostrams. 

Technische analyse: aandeel Stellantis

Stille krach bij Volkswagen

Het technische plaatje van Volkswagen is recent serieus verzwakt. 

Het luik ging open nadat de koersbodem van eind 2023 werd gebroken. Er is neerwaarts ruimte richting steun €79,38 (bodem van 20 maart 2020). De eerste weerstand ligt op €123,95 (top van 31 mei).

De dalende 200-dagenlijn geeft een zwakke technische conditie weer. De neerwaartse B.O.B.-indicator (blauwe lijn) geeft aan dat Volkswagen de achterstand op de rest niet inloopt. 

Technische analyse: aandeel Volkswagen

BMW gestrand

De Duitse autobouwer is dit voorjaar op de horde rond  €113,46 (top van 16 juni 2022) gestrand. De neerwaartse doorbraak onder de novemberbodem op €86,80 heeft de verkoopdruk bevestigd. 

Het dalende 200-daags voortschrijdende gemiddelde signaleert een zwakke technische conditie. De dalende B.O.B.-lijn geeft aan dat BMW minder presteert dan de rest van de markt.

Technische analyse: aandeel BMW

 

Probeer Tostrams Premium 3 maanden voor slechts €19,95 (73% korting)

Wilt u dagelijks technische aandelenanalyses en concrete kooptips ontvangen? Abonneer u dan op Tostrams Premium. Met een universum van meer dan 500 verschillende aandelen, grondstoffen, valuta's en indices zorgen onze specialisten ervoor dat u niets over het hoofd ziet.

U kunt ook persoonlijke alerts instellen, zodat u een seintje krijgt als er een technische doorbraak plaatsvindt of een belangrijk steunniveau wordt gebroken. Hierdoor mist u geen (ver)koopkansen meer!

Verder krijgt u als Tostrams-abonnee automatisch toegang tot maar liefst vier modelportefeuilles met de beste aandelen voor Nederland, Europa en de VS en ETF’s. De Tostrams-portefeuilles weten de markt al sinds 2006 te verslaan.

Wilt u Tostrams.nl proberen? Ga dan naar tostrams.nl/actie en lees drie maanden onze technische analyses voor slechts €19,95. Dat komt neer op een korting van maar liefst 73%.

Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Analistenteam. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Royce Tostrams

Analyse door:

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 De verhapstukkende bekokstover 3 september 2024 10:20
    quote:

    Doptieman schreef op 3 september 2024 09:42:

    Gewoon ordinaire Premiesloop zoals 90 % - 95 % van de tijd. Toch Bekokstover ??
    Nee, 100% van de tijd. Ook bij welke beweging dan ook gaat de premiesloop gewoon door, snap je dat niet? :OI
  2. forum rang 7 handyman6 3 september 2024 10:35
    TA en duiding. Om het Tostrams "beestje" maar even bij zijn naam te noemen Rennie.
    In maart ,dit jaar hielden de meeste € automerken zich kranig,las ik in de 7 maart collum,bezig met inhaalslag misschien wel,Auto Parts etf kon naar boven uitbreken met als "outperformer "Stellantis.....

    In april en volgende maanden zette de daling echter vol door,werd Stellantis daar maar verkocht en moet de konklusie eigenlijk gewoon zijn : te vroeg victorie gekraaid....

    Nu is achteraf je gelijk halen nooit fraai,maar als je dagelijks hierro wordt uitgenodigd om lid te worden van een sukses volle beleggers site,is het mij volstrekt onduidelijk hoe je destijds in maart met een TA collum kunt komen met TA konklusies die in april al helemaal werden gelogen straft.

    Overigens begreep ik er destijds ook al niks van ,gezien me postings toen.
    Moest me ff van de tong hoor....
    Sorry
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.