Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Waarom brengt Vivendi dochterbedrijf Havas naar de Amsterdamse beurs?

Waarom brengt Vivendi dochterbedrijf Havas naar de Amsterdamse beurs?
Beeld: iStock

Canal+, marketinggroep Havas en de uitgeefactiviteiten (onder meer Lagardère) zijn apart meer waard dan onder de vlag van Vivendi. Dus brengt de Franse moeder ze naar de beurs: Canal+ naar Londen en Havas naar de Euronext in Amsterdam.

Vivendi liet vanaf december 2023 een haalbaarheidsstudie doen naar de splitsing en vervolgens mogelijke beursgangen van de genoemde divisies. De reden: de koers was volgens het concern te laag omdat elke activiteit onvoldoende op haar merites wordt beoordeeld. Bovendien is de internationale slagkracht onvoldoende, door begrenzing van de concernstructuur.

In 2021 bleek de afsplitsing van Vivendi en beursgang van Universal Music Group in Amsterdam al vruchtbaar. Dat smaakt naar meer. Vivendi vindt de NV-vorm voor Havas het gunstigst, vanwege de juridische mogelijkheden om het behoud van de onafhankelijkheid en identiteit van de groep te garanderen, evenals meervoudig stemrecht.

In december 2024 mogen aandeelhouders instemmen met het voorstel voor de splitsing en beursgangen, met een noodzakelijke tweederde meerderheid. Maar eerst moet het bestuur in oktober een definitief besluit nemen.

Grootaandeelhouder en miljardair Vincent Bolloré zal na de beursgangen met zijn Bolloré-Groupe circa 30% van de aandelen in Canal+, Louis Hachette Group en Havas bezitten, en nog ruim 40% van het stemrecht.

Canal+ en Hachette

Canal+ gaat naar Londen teneinde internationaal sterker te worden in de videomarkt, waar vooral Amerikaanse partijen als Netflix, Disney en HBO Max (Warnerbros Discovery) de te kloppen opponenten zijn. In Nederland opereerde Vivendi jarenlang met CanalDigitaal als naam voor aanvankelijk een satellietdienst en later streamingdienst.

De naam wordt weer Canal+, maar de Nederlandse streamingdienst heeft een te klein marktaandeel. Canal+ koopt het Zuid-Afrikaanse Multichoice, wat wellicht een tweede notering in Johannesburg tot gevolg heeft. In 2023 was Canal+ goed voor €6,1 miljard omzet.

De uitgeefclub gaat Louis Hachette Group heten, naar de oprichter en naamgever die vanaf 1846 tijdschriften en romans over reizen verkocht via een eigen keten van kiosken op treinstations. Louis Hachette wordt op Euronext Growth in Parijs genoteerd en omvat vooral het 63,5%-belang in het eveneens genoteerde Lagardère SA plus Prisma Media. Gezamenlijk had de groep in 2023 een omzet van zo’n €8,4 miljard, ofwel 46% van de pro-forma omzet van Vivendi.

Havas op drie poten

Havas is een wereldwijd communicatie- en marketingbedrijf. Het biedt een breed scala aan diensten, waaronder reclame, mediaplanning en -inkoop, digitale marketing, PR en branding. Havas opereert via drie hoofddivisies: Havas Creative (dat creatieve campagnes ontwikkelt voor merken), Havas Media (dat gespecialiseerd is in media- en communicatieoplossingen) en Havas Health (gericht op gezondheid en farmacie).

Het bedrijf is actief in meer dan 100 landen en werkt samen met talrijke toonaangevende merken wereldwijd. Door gebruik te maken van data, technologie en creativiteit, helpt Havas naar eigen zeggen bedrijven om hun doelgroep te bereiken en hun merk te versterken. Met €2,9 miljard omzet is het goed voor slechts 16% van de Vivendi-groep, maar circa 26% van het bedrijfsresultaat.

Havas Nederland kwam in verlegenheid toen Havas Group in 2023 het mondiale Shell-account van $27 miljoen won. Immers, Havas Lemz was één van de eerste ondertekenaars van “Fossiel? No Deal!”, de alliantie van Nederlandse bureaus die weigeren nog voor de ‘fossiele industrie’ te werken

Bescheiden groei

Vivendi rapporteerde voor Havas een netto-omzet van ruim €1,3 miljard over de eerste helft van 2024, een toename van 3,4% ten opzichte van de eerste helft van 2023.

De winst vóór belastingen, rente en afschrijvingen (EBITA) steeg met 3,7% tot €125 miljoen. De waarde van Havas wordt op zo’n €3 miljard geschat en zou daarmee als middenmoter in de AMX-index kunnen komen.

Havas heeft om die reden een programma voor kostenvermindering, een van de redenen voor interne samenwerking. Het personeelsbestand daalde met 12% in 2023 en op aanvangssalarissen van nieuw personeel en premies werd bespaard.

Kostenbesparingen

Havas strijdt met onder meer landgenoot Publicis om de overname van kleine creatieve bureaus. In 2023 werden tien bedrijven overgenomen. De geacquireerde bedrijven waren samen goed voor 3,5% omzetgroei, wat betekent dat de autonome groei beperkt is. In het tweede kwartaal daalde de autonome omzet zelfs met enkele procenten.

Havas heeft om die reden een programma voor kostenvermindering doorgevoerd. Het personeelsbestand daalde met 12% in 2023 en op aanvangssalarissen van nieuw personeel en premies werd bespaard. Dit programma leidde mede tot een toename van de Ebita in de eerste helft van 2024 van 6%, tot €125 miljoen.

Euronext krijgt er met Havas een serieus mediabedrijf bij. Eigenlijk terug, omdat Havas tot 2017 ook genoteerd was, maar dan in Parijs.

Havas komt op basis van de verwachte marktkapitalisatie vrijwel direct in de Midkap index. Vivendi is inmiddels hofleverancier van de Amsterdamse beurs. Naast de afsplitsing van Havas zijn UMG en Banjiay eerdere Vivendi media-investeringen die de afgelopen jaren naar het Damrak gingen.

Om de komende beursgangen te stimuleren, kondigde Havas in juni een investeringprogramma aan van €400 miljoen voor de komende vier jaar in onder andere AI en andere data-gerelateerde initiatieven.

Als de belangrijkste activiteiten een aparte notering hebben gekregen, resteert er van Vivendi niet veel meer dan een holding die grootaandeelhouder kan blijven in de drie of vier afgesplitste bedrijven. Vivendi SA was oorspronkelijk vooral een waterbedrijf dat deze eeuw media als lucratieve kernactiviteit ontdekte, en na het opslokken van het Canadese Seagram (met Universal) stukje bij beetje uitgroeide tot de grootste Europese mediagroep.


De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of tot het doen van bepaalde aanbevelingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Peter Olsthoorn

Auteur:

Peter Olsthoorn is freelance journalist.

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.