Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Joe Sixpack tankt vertrouwen

Een van de factoren waar de Amerikaanse consument niet blij van wordt is een hoge olieprijs. Dat worden u en ik ook niet, zeker nu de energierekeningen per 1 juli zo hard stijgen. Maar de gemiddelde Amerikaan heeft er veel meer last van.

Dat komt omdat zijn energierekening in percentage van zijn totale kosten een stuk hoger is. Enerzijds komt dat door het feit dat een gemiddelde Amerikaanse auto ongeveer 40% meer verbruikt dan een gemiddelde Nederlandse auto.

Dat verschil zal in de afgelopen jaren alleen maar groter zijn geworden. Tenminste, ik spreek veel autodealers de laatste tijd en allemaal hebben ze het over het  bijzondere verkoopsucces van de fiscaal gestimuleerde kleine modellen.

Blij met het kwartje van Kok
Daarnaast zijn de afstanden in de VS ook nog een stuk groter en er is minder openbaar vervoer. Als derde factor is de belasting op benzine in Amerika een stuk lager, waardoor een stijgende olieprijs bijna 1-op-1 vertaald wordt naar de benzineprijs en dus naar de consument. Je zou bijna blij worden met het (tijdelijke) kwartje van Kok. 

Het gevolg: een stijgende olieprijs zorgt voor een dalend consumentenvertrouwen. In de grafiek ziet u het Amerikaanse consumentenvertrouwen (zwarte lijn) en de beweging jaar op jaar in de olieprijs.

Onverwachte opsteker
Natuurlijk is dit niet de enige verklarende factor. In de tweede helft van 2008 kwam er een kredietcrisis en daar worden mensen ook niet vrolijker van. Maar als er niet al te veel overige bijzonderheden de kop op steken, is er mooie correlatie te vinden.

En nu de olieprijs weer aan het dalen is (van een top van 113 dollar rond Koninginnedag naar 95 dollar per vat nu), mag u verwachten dat Joe Sixpack weer wat vrolijker in het leven gaat staan. Dat zou een onverwachte opsteker voor de Amerikaanse economie zijn. Dat wel onder de voorwaarde dat de olieprijs niet opnieuw gaat stijgen. 


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Corné van Zeijl

Auteur:

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. 2014: Nieuwe eurocrisis?
  2. Tabée Van Zeijl
  3. Héle mooie grafieken

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 New dawn 30 juni 2011 17:31
    Beste Corné.

    Wanneer de olieprijs hoog werd in het verleden, kregen we vaak krimp.
    TNT-Express en Akzo-Nobel meldden dat ze de gestegen olieprijzen niet konden doorberekenen aan hun klanten.

    Wat nu vaak gebeurd is dat als de aandelenbeurzen stijgen, de olieprijzen ook stijgen. Als of de twee met een touwtje aan elkaar vast zitten. Olie met andere grondstoffen zijn een asset.

    Ook als de aandelenbeurzen stijgen dalen vaak de koersen van obligaties.

    Ik zie het als een spagaat. Tesamen met de voortslepende PIGS - kwestie, en de slechtere economisch berichten, ben ik vnl cash en heb een bedrag maar overgeboekt naar Plussparen. Ik vertrouw de markt niet. Misschien heb ik het mis, misschien niet. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar er zijn m..i nu teveel kleine en grote onzekerheden.
  2. [verwijderd] 1 juli 2011 07:45
    Beste Corné
    Ik ben het met de strekking van je verhaal eens met uitzondering van punt 3.
    Dit lijkt me juist een voordeel voor de VS:
    Maar de gemiddelde Amerikaan heeft er veel meer last van.....
    Als derde factor is de belasting op benzine in Amerika een stuk lager, waardoor een stijgende olieprijs bijna 1-op-1 vertaald wordt naar de benzineprijs en dus naar de consument.


    Doordat hier de belasting hoger is op benzine wordt een stijgende olieprijs bij ons niet 1-op-1 vertaald naar de benzineprijs maar stijgt hij zelfs harder, omdat over de prijsstijging ook weer belasting moet worden betaald.

    Dus heeft de Amerikaan hier een voordeel ipv een nadeel
  3. [verwijderd] 2 juli 2011 12:51
    quote:

    williewilwel schreef op 1 juli 2011 11:30:

    hoezo de olieprijs daalt@#@#
    hij heeft een jaar geleden 40 dollar per vat gestaan!!
    mensen zijn al gauw tevreden dan met een luttle 5% daling...
    Inderdaad. Mensen vergeten zoooo snel. Daar moet toch ook wat mee te verdienen zijn, met al die meute die zo kort van memorie is....
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.