Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

TA: Zware turbulentie voor luchtvaart

TA: Zware turbulentie voor luchtvaart

Het lukt de aandelenmarkten maar niet om onder de verkoopdruk uit te komen die inmiddels al enkele weken voortduurt.

De angst onder beleggers dat de economische gevolgen van de coronapandemie veel groter zullen zijn dan we nu kunnen inschatten, zorgt ervoor dat er bijna dagelijks weer grote minnen op de borden staan.

Iedere kleine opleving wordt door beleggers aangegrepen om alsnog hun stukken van de hand te doen. Dit heeft er voor gezorgd dat bijvoorbeeld de AEX-index inmiddels al 35% vanaf haar hoogtepunt begin dit jaar heeft moeten prijsgeven.

Het openbare leven lijkt volledig stil te komen liggen en zeker de luchtvaart voelt momenteel de financiële gevolgen daarvan. Hoewel de overheid al heeft aangegeven er alles aan te zullen doen om Air France-KLM in leven te houden, zien beleggers het somber in. Ik bespreek zo de technische plaatjes van Air France KLM en twee andere luchtvaartmaatschappijen.

De AEX-index blijft onder druk staan

De Nederlandse beurs is de afgelopen weken keihard omlaag gevallen en weet nog altijd geen overtuigend herstel in te zetten. Verkopers blijven dominant en zetten de beurs telkens weer lager.

De steun van de bodem van medio 2016 rond 409 is bereikt, maar we zien nog geen signalen dat de index hier ook opgevangen zal worden. Na een weekslot onder dit niveau zal de AEX-index verder omlaag kunnen richting 378 punten.
Rond dat niveau liggen meerdere oude toppen en bodems die de daling een halt toe zouden kunnen roepen.

Air France KLM nadert steun

De luchtvaartsector krijgt rake klappen en ook Air France KLM ontkomt niet aan de zware verkoopdruk. In slechts een maand tijd heeft het aandeel meer dan de helft van zijn beurswaarde zien verdampen.

De koers beweegt in een dalende trend waarbij lagere toppen en bodems wijzen op aanhoudende verkoopdruk. Een klein lichtpuntje aan de horizon is dat een belangrijk steunniveau nu is bereikt. In de zone 3 tot 4 euro liggen meerdere oude koersbodems die de daling tijdelijk zouden kunnen stoppen.

Een eventueel herstel zal echter een lagere koerstop opleveren waarna de kans op een nieuwe daling weer toeneemt.

Lufthansa zoekt bodem

Ook de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa staat onder druk. Sinds begin 2018 is er sprake van een dalende trend met steeds lagere toppen en bodems. De laatste maanden is deze trend aan het versnellen en verloor het aandeel in korte tijd veel terrein.

Net als bij Air France KLM is nu echter een belangrijke steunzone bereikt. Tussen 7 en 8 euro liggen meerdere oude bodems die sinds 2003 zijn gevormd. Deze zouden de koers kunnen opvangen en een herstel kunnen inluiden.

American Airlines blijft dalen

Het technische plaatje van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines oogt erg zwak. De gematigd dalende trend vanaf begin 2018 is recent overgegaan in een steile dalende fase waarbij het aandeel veel terrein heeft moeten prijsgeven.

Het berekende steunniveau rond $13,48 is bereikt waardoor er wellicht wat herstel kan gaan optreden. Zolang de trend echter neerwaarts is, blijft het technisch plaatje zwak en sluit ik een grotere koersdaling niet uit.

Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Analistenteam. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Royce Tostrams

Analyse door:

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Gerelateerd

Reacties

572 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 29 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. geobeo 19 maart 2020 07:51
    quote:

    Nuchtertransparant schreef op 19 maart 2020 07:44:

    Wat moet je met zo'n stukje.... Gooi de TA voorlopig maar in het magazijn want op dit moment is alles wat normaal leek niet meer normaal en vice versa. Je kunt er echt werkelijk niets mee.
    Alsof TA normaal gesproken wel werkt. Is al lang en breed aangetoond dat TA niets anders is dan een industrie van waarzeggers.
  2. [verwijderd] 19 maart 2020 08:03
    AF/KLM is juist NU een koopje. De koers heeft zo langzamerhand wel alle ellende in zich verwerkt. Alles wat tegen kan zitten zit tegen en is wel in de koers opgenomen. Corona zal zoals dat in China inmiddels het geval is ooit een keertje verdwijnen en dan is NU kopen een prima zet om over een half jaar / jaartje met 3 a 4 euro winst per aandeel een lekkere winst te maken. En wat mij betreft zo goed als 100% zeker ook nog.
    De Franse en Nederlandse overheden gaan financieel ondersteunen en zorgen er dus voor dat de kosten grotendeels worden weggenomen (vooral personeelskosten nu)....dus tja.....AF/KLM is een mooi aandeel om nu op te pakken en even weg te leggen.
    Dit gaat 100% centen opleveren vanaf de zomer (3 - 4 maanden van nu....en nog verderop in het jaar zal je nog meer koerswinst behalen !!).
    En zo zitten er bij de financials ook koopjes -- ABN, AEGON, ING.
    Als dit verhaal straks voorbij is zullen dat met AF/KLM de eersten zijn die omhoog spuiten....en bij de financiaals helemaal als ook nog eens de rente gaat oplopen. Dus ook een koopTIP !!
  3. [verwijderd] 19 maart 2020 08:20
    Met al die lockdowns en dus mensen die niet meer op straat komen + een week vertraging door de incubatietijd is het gewoon nog een paar dagen (?) wachten tot het bericht komt dat het aantal dagelijkse besmettingen in Europa voor het eerst daalt. Zal inslaan als 'Koezma's moeder'. En dan openen we 100 punten hoger.

    Misschien sorteren de markten daar nu wel langzamerhand een beetje op voor. Want de markt is slimmer dan alle mensen bij elkaar.
  4. Sem_7 19 maart 2020 08:34
    quote:

    ren-je-dement schreef op 19 maart 2020 08:20:

    Met al die lockdowns en dus mensen die niet meer op straat komen + een week vertraging door de incubatietijd is het gewoon nog een paar dagen (?) wachten tot het bericht komt dat het aantal dagelijkse besmettingen in Europa voor het eerst daalt. Zal inslaan als 'Koezma's moeder'. En dan openen we 100 punten hoger.

    Misschien sorteren de markten daar nu wel langzamerhand een beetje op voor. Want de markt is slimmer dan alle mensen bij elkaar.
    Wel oppassen met nep nieuws, wat moet je geloven in deze tijd !
  5. [verwijderd] 19 maart 2020 08:37
    Echt - AF/KLM is 100% een koopje zo langzamerhand.
    En je mag natuurlijk je doemscenario hebben, maar veel meer slecht nieuws is er bijna niet meer te verwachten.
    Steun komt er hoe dan ook, dus het bedrijf staat gewoon klaar om wanneer het Corona gebeuren op de achtergrond gaat verdwijnen keihard te stijgen.
    Je ziet het ook al een aantal dagen dat als de beusr iets omhoog gaat dit aandeel een van de hoogste stijgers is. Helaas is er nog steeds teveel paniek waardoor als de AMX-index weer hadr wegzakt uiteraard AF/KLM ook meegaat, maar instappers genoeg die ook kopen op dit niveau.
    En ik snap dat heel goed :-)
    We spreken elkaar wel over 3-4 maanden....en nog beter half jaartje....jaartje. Wedden dat je NU in had willen stappen !!
572 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 29 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.