Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Belastingdienst weet het niet meer

Belastingdienst weet het niet meer

Als eerste wil ik alle lezers een zeer gezond 2019 toe wensen. Mijn eerste column van 2019 is gelijk eentje met grote gevolgen. De afgelopen maanden heb ik de Wettelijke Regeling en het Goedkeurend Besluit onderzocht. Vandaag presenteer ik de resultaten. 

Om goed hypotheekadvies te kunnen geven, moeten hypotheekadviseurs kunnen berekenen hoe de situatie is bij de Wettelijke Regeling en bij het Goedkeurend Besluit. Het gaat dan over de duur van de renteaftrek met daarbij de juiste hypotheekbedragen.

Goedkeurend Besluit: Alles zullen we (niet zo) eerlijk delen

Bij het Goedkeurend Besluit gaat het Eigen Woning verleden van de personen voor 50% over naar de ander. Ik zal dit uitleggen door middel van een voorbeeld:

Uitgangspunt

  • A heeft eerder 18 jaar renteaftrek gehad voor een bedrag van 200.000 euro.
  • B is starter.
  • A en B kopen samen een woning van 300.000 euro.
  • A en B nemen een hypotheek van 300.000 euro (150.000 euro per persoon).

Berekening Goedkeurend Besluit
Door te kiezen voor het Goedkeurend Besluit gaat het renteaftrek verleden van A voor 50% over naar B. B (starter) krijgt hierdoor 18 jaar renteaftrek voor een bedrag van 100.000 euro. Dat ziet er zo uit:

  • A heeft nog 12 jaar renteaftrek voor 100.000 euro.
  • A heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 50.000 euro.
  • B heeft nog 12 jaar renteaftrek voor 100.000 euro.
  • B heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 50.000 euro


De gevolgen voor B zijn groot als A en B uit elkaar gaan. B behoudt namelijk 50% van het renteaftrek verleden van A. A zal de vlag uithangen want deze is 50% van zijn renteaftrek verleden kwijt. Het is dus niet verstandig voor hypotheekadviseurs om blindelings hun klanten te adviseren om te kiezen voor het Goedkeurend Besluit.

Probleem Wettelijke Regeling

Vorig jaar hebben veel adviseurs cursussen gevolgd over dit onderwerp. Hierbij moet ook de berekening voor de Wettelijke Regeling uitgelegd zijn. Deze is erg belangrijk, omdat dit de eerste stap is tot een goed advies.

Er is echter een groot probleem met de berekening van de Wettelijke Regeling. Het is niet duidelijk hoe deze berekend moet worden, iets dat vrij essentieel is. Er zijn meerdere mogelijkheden, zoals ik met onderstaande voorbeelden zal laten zien.

Uitgangspunt

  • A heeft eerder renteaftrek gehad van 10 jaar, voor een bedrag van 100.000 euro.
  • B is starter.
  • A en B gaan trouwen in gemeenschap van goederen.
  • A en B kopen samen een woning van 300.000 euro.
  • A en B nemen een hypotheek van 300.000 euro (150.000 euro per persoon).


Uitwerking 1 Wettelijke Regeling
Door het trouwen in gemeenschap van goederen, gaat het renteaftrek verleden van A voor 50% over naar B. B krijgt hierdoor 10 jaar renteaftrek voor een bedrag van 50.000 euro.

  • A heeft nog 20 jaar renteaftrek voor 50.000 euro.
  • A heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 100.000 euro.
  • B heeft nog 20 jaar renteaftrek voor 50.000 euro.
  • B heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 100.000 euro.


Uitwerking 2 Wettelijke Regeling
Door het trouwen in gemeenschap van goederen, gaat het renteaftrek verleden van A NIET voor 50% over naar B.

  • A heeft nog 20 jaar renteaftrek voor 100.000 euro.
  • A heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 50.000 euro.
  • B heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 150.000 euro.

Het verschil is duidelijk te zien. Door het trouwen vindt er een boedelmenging plaats waardoor het Eigen Woning Verleden van A wel of niet voor 50% overgaat naar B. Dit kan trouwens ook van toepassing zijn als er getrouwd wordt in beperkte gemeenschap van goederen, waarbij het tijdstip van trouwen dan van belang is.

Grote onduidelijkheid

Hypotheekadviseurs die vorig jaar cursussen hebben gevolgd, zijn onterecht in de veronderstelling dat zij weten hoe zij de berekening moeten maken. Maar de instanties of personen die deze cursussen hebben gegeven, weten het óók niet zeker. Het Ministerie van Financiën heeft namelijk nooit een duidelijke en bindende uitspraak gedaan over het wel of niet overgaan van het Eigen Woning verleden.

Om dit probleem verder uit te zoeken heb ik vorige week Kamerlid Omtzigt (CDA) gesproken. Deze heeft mij verteld dat de belastingdienst ook niet weet wat de juiste berekening is. Hij heeft in 2013 gevraagd welke berekening gevolgd moet worden, maar daar is nooit een duidelijk antwoord op gekomen.

Dit is natuurlijk absurd, want dagelijks moeten hypotheekadviseurs deze berekeningen maken voor hun klanten. Ook worden er nog steeds cursussen en congressen gegeven over dit onderwerp. Hoe is dit mogelijk, als er geen eenduidig antwoord is?

Verder wil ik nog wel dhr. Omtzigt een groot compliment geven voor zijn eerlijkheid. Na publicatie van deze column zullen wij elkaar zeker weer spreken.

Zeer ingewikkelde materie

Ik zal nogmaals aantonen zien hoe ingewikkeld de materie kan zijn door middel van drie berekeningen, die ik apart heb bijgesloten als Pdf. Ik raad u eigenlijk aan om deze niet te openen.

In de uitgewerkte berekeningen is te zien dat iemand al eerder een koopwoning heeft gehad met een andere partner. Deze persoon koopt met zijn nieuwe partner (die ook een koopwoning heeft gehad) een andere woning. Hierbij is er ook nog sprake van een verbouwing en een schenking. Deze situatie komt regelmatig voor, en is dus niets bijzonders.

In de eerste berekening gaan beiden samenwonen (PDF 1). In de tweede en derde berekening besluiten beiden te gaan trouwen in gemeenschap van goederen. In berekening 2 (PDF 2) gaat het Eigen Woning Verleden van M niet over naar V, in berekening 3 wel (PDF 3).

In de berekeningen wordt als eerste de Wettelijke Regeling berekend. Deze wordt daarna geoptimaliseerd (zoveel mogelijk van het bedrag in box 1). Hierna komt het Goedkeurend Besluit aan de orde.

Het zal u opvallen dat de berekening bij het Goedkeurend Besluit bij alle drie hetzelfde is. Bij samenwonenden is het ook nog mogelijk om een draagplicht overeenkomst te regelen.

En nu?

Het is nu aan het Ministerie van Financiën om duidelijkheid te geven. Welke uitwerking is daadwerkelijk van toepassing voor de Wettelijke Regeling?

Het antwoord moet snel komen, aangezien over een paar maanden de IB-aangifte van alle huizenbezitters moeten worden ingevuld. Gaan zij blindelings voor het Goedkeurend Besluit of doen ze helemaal niets, zodat de Wettelijke Regeling van toepassing is? De gevolgen in beide gevallen zijn groot.


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Jos Koets

Auteur:

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Reacties

25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 januari 2019 13:08
    Allemaal het gevolg van het niet volledig af willen schaffen van de HRA, maar het wel aan alle kanten de poten afzagen om tegemoet te komen aan de wensen van ... ja, van wie eigenlijk?

    Hetzelfde geldt voor vrijwel alle toeslagen, X gebonden budgetten...

    Politiek Den Haag verzint maatregelen maar tegelijk ook tegemoetkomingen voor hun achterban of "de minder bedeelde Medelander"...

    Het ironische is tegelijk dat de minder bedeelde Medelanders vaak de kennis niet hebben al die "tegemoetkomingen" te gebruiken, tenzij ze een (dure) adviseur in de hand nemen. Ook weer goed voor de werkgelegenheid.

    Wanneer gaan we weer alles via de IB regelen i.p.v. via allerlei omwegen door toeslagen, subsidies en "budgetten" de lasten verlichten?
    Dit geeft ook weer transparantie over de verdeling van de lasten tussen rijk en arm, want er is ook geen hond die meer precies kan vertellen hoe dit nu precies in de steel zit.

    Het was dat de enige die vereenvoudiging van het IB stelsel hoog in het vaandel hadden staan de FVD was, anders had ik bijna blind die partij gekozen.
    Maar hoezee, we gaan naar 2 IB schijven...
  2. forum rang 8 objectief 4 januari 2019 13:56
    Het Nederlandse belastingstelsel zit vrij eenvoudig in elkaar, maar er zijn heel bewust (VVD-beleid) te weinig ambtenaren zodat de uitvoering
    onder de maat is en sommige belastingen (o.a. erfbelasting) niet geind kunnen worden.

    In de media (De Telegraaf) verschijnen fakeverhalen o.a. dat ondernemers geen goede informatie kunnen krijgen, maar ondernemers doen alles via belastingadviseur/boekhouder; dus dat is onzin.
  3. erjee-ff 4 januari 2019 15:12
    quote:

    objectief schreef op 4 januari 2019 13:56:

    Het Nederlandse belastingstelsel zit vrij eenvoudig in elkaar, maar er zijn heel bewust (VVD-beleid) te weinig ambtenaren zodat de uitvoering
    onder de maat is en sommige belastingen (o.a. erfbelasting) niet geind kunnen worden.

    In de media (De Telegraaf) verschijnen fakeverhalen o.a. dat ondernemers geen goede informatie kunnen krijgen, maar ondernemers doen alles via belastingadviseur/boekhouder; dus dat is onzin.
    Het Nederlandse belastingstelsel zit alleen eenvoudig in elkaar als je werknemer met een huurhuis bent. In alle andere gevallen zit het niet eenvoudig in elkaar. Dat begint al bij buitenlandse belastingplicht, dubbele aftrek en dergelijke. En ik kan je uit ervaring vertellen dat de medewerkers van de belastingtelefoon het gewoon niet weten. Drie keer de zelfde vraag gesteld, drie keer een totaal ander antwoord. En dan kan ik het me nog veroorloven een jurist in de arm te nemen, maar als je vanwege een fout een teveel ontvangen toeslag moet terugbetalen... good luck.

    De uitvoering is inderdaad onder de maat, maar ik zou de politiek daar niet alleen de schuld van durven geven. Als je een vertrekregeling afkondigt en een substantieel deel van je mensen loopt weg, dan moet je je wellicht ook eens afvragen hoe leuk de werksfeer bij de dienst is.
  4. Zilverduit 4 januari 2019 15:14
    quote:

    objectief schreef op 4 januari 2019 13:56:

    Het Nederlandse belastingstelsel zit vrij eenvoudig in elkaar, maar er zijn heel bewust (VVD-beleid) te weinig ambtenaren zodat de uitvoering
    onder de maat is en sommige belastingen (o.a. erfbelasting) niet geind kunnen worden.

    In de media (De Telegraaf) verschijnen fakeverhalen o.a. dat ondernemers geen goede informatie kunnen krijgen, maar ondernemers doen alles via belastingadviseur/boekhouder; dus dat is onzin.
    Het klopt dat er te weinig inspecties plaatsvinden met name op het bedrijfsleven dat kost de Staat best veel geld. Tevens is de belastingdienst steeds meer een uithangbord van de politiek. Zie de verdediging van de box 3 heffing met de redenatie dat sparen beleggen en vastgoed ongeveer van hetzelfde risico zijn.
  5. [verwijderd] 4 januari 2019 15:48

    Het is geconstateerd dat de uitwerking nog niet duidelijk is.

    EN NU ?????

    Ik vind dit nog de beste uitwerking.
    wij zijn allemaal individualisten.
    Rente geschiedenis zou je niet moeten mengen.

    A heeft nog 20 jaar renteaftrek voor 100.000 euro.
    A heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 50.000 euro.
    B heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 150.000 euro.

    Wat moet je als woning bezitter nu doen voor 2018 ??

    Afvinken of niet afvinken....?

  6. Jos Koets 4 januari 2019 16:26
    quote:

    Hermando schreef op 4 januari 2019 15:48:

    Het is geconstateerd dat de uitwerking nog niet duidelijk is.

    EN NU ?????

    Ik vind dit nog de beste uitwerking.
    wij zijn allemaal individualisten.
    Rente geschiedenis zou je niet moeten mengen.

    A heeft nog 20 jaar renteaftrek voor 100.000 euro.
    A heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 50.000 euro.
    B heeft nog 30 jaar renteaftrek voor 150.000 euro.

    Wat moet je als woning bezitter nu doen voor 2018 ??

    Afvinken of niet afvinken....?

    Het Goedkeurend Besluit gaat terug tot 5 jaar. Dus eigenlijk hebben huizenbezitters die in 2013 een woning hebben gekocht er nu mee te maken. Zij moeten een beslissing gaan nemen.
  7. [verwijderd] 4 januari 2019 17:36
    Je moet ook vooral geen kinderen hebben en geen recht op toeslagen...

    Het ligt niet aan te weinig ambtenaren, er zouden er juist minder moeten zijn. Hoewel je wel vragen kan stellen bij de hoeveelheid capabele ambtenaren ;-)

    Minder toeslagen, subsidies, aftrekposten (of juist beperkingen) vereenvoudigen aanzienlijk... dat maakt weer tijd vrij voor het reeds bestaande ambtenaren apparaat. Dus win-win
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 4 januari 2019 22:14
    quote:

    Weert=No.1 schreef op 4 januari 2019 21:46:

    Meen dat de wetgeving van Vermeend/Moord vroeger de belasting zou vereenvoudigen ?? Ik sprak 2 maanden geleden met een inspecteur. Ze worden er zelf horenddol van.Verder wijd ik hier niet over uit, anders moeten er 12 A-4-tjes aan besteed worden.
    Vermeend heeft de belasting ook fors vereenvoudigd, maar daarna is het ieder jaar weer moeilijker geworden door allerlei veranderingen om iedereen te vriend te houden.
  9. Dikke Durk 5 januari 2019 09:59
    quote:

    objectief schreef op 4 januari 2019 13:56:

    Het Nederlandse belastingstelsel zit vrij eenvoudig in elkaar, maar er zijn heel bewust (VVD-beleid) te weinig ambtenaren zodat de uitvoering
    onder de maat is en sommige belastingen (o.a. erfbelasting) niet geind kunnen worden.

    In de media (De Telegraaf) verschijnen fakeverhalen o.a. dat ondernemers geen goede informatie kunnen krijgen, maar ondernemers doen alles via belastingadviseur/boekhouder; dus dat is onzin.
    Sorry, maar dit is absolute onzin die jij hier verkondigt.

    Het Nederlandse belastingstelsel is er vooral op ingericht om de werknemer in vaste dienst vsn dienst te zijn. Zodra je uitzendkracht bent in tijdelijke posities is het al lastiger met belastingen, en als oproepkracht in een nul-uren constructie is het nog lastiger. De echte complexiteit komt echter pas als je voor jezelf begint. Op een gegeven moment moet je ook een belastinadviseur/boekhouder inschakelen en dan kom je er achter dat zij het ook niet altijd weten en ook (grote) fouten maken.
  10. forum rang 8 objectief 5 januari 2019 11:12
    quote:

    Durk de baas yn it lizzende wurk schreef op 5 januari 2019 09:59:

    [...]
    Sorry, maar dit is absolute onzin die jij hier verkondigt.

    Het Nederlandse belastingstelsel is er vooral op ingericht om de werknemer in vaste dienst vsn dienst te zijn. Zodra je uitzendkracht bent in tijdelijke posities is het al lastiger met belastingen, en als oproepkracht in een nul-uren constructie is het nog lastiger. De echte complexiteit komt echter pas als je voor jezelf begint. Op een gegeven moment moet je ook een belastinadviseur/boekhouder inschakelen en dan kom je er achter dat zij het ook niet altijd weten en ook (grote) fouten maken.
    Ik kom met een eigen mening als (voormalig) belastingdeskundige en ik blijf erbij dat ons belastingstelsel eenvoudig is. Net zoals het voor een bouwvakker waarschijnlijk gemakkelijk is een eigen huis te bouwen, wat ik dan weer niet kan.
    Ieder heeft zijn eigen specialiteit en als een belastingadviseur/boekhouder het niet weet dan zou ik snel een andere kiezen.
  11. forum rang 7 am1993 5 januari 2019 12:01
    quote:

    objectief schreef op 5 januari 2019 11:12:

    [...]

    Ik kom met een eigen mening als (voormalig) belastingdeskundige en ik blijf erbij dat ons belastingstelsel eenvoudig is. Net zoals het voor een bouwvakker waarschijnlijk gemakkelijk is een eigen huis te bouwen, wat ik dan weer niet kan.
    Ieder heeft zijn eigen specialiteit en als een belastingadviseur/boekhouder het niet weet dan zou ik snel een andere kiezen.

    Als oud - belastinconsulent ben ik het niet met u eens.
    Door allerlei nieuwe regeltjes (die inmiddels jaarlijks kunnen verschillen) is ons belastingsysteem complexer dan ooit geworden en ben ik blij, dat ik geen aangiftes meer hoef te verzorgen. De vereenvoudiging van ons belastingstelsel door Vermeend is in de jaren daarna volledig om zeep geholpen door politici, die niet gehinderd worden door kennis van zaken. We zitten daardoor met een inmiddels "onbetrouwbare overheid" op dat vlak. Kan er een boek over schrijven, maar ga ik niet doen.
    Wat de hypotheekaftrek betreft: dat is een vreemd fenomeen. Daar moeten we eigenlijk van af. Vanaf nu de renteaftrek jaarlijks met 3% verlagen en je bent er met 31 jaar helemaal vanaf. Als iemand dan over 15 jaar een huis koopt, kan die nog maar 50% van de rente aftrekken. Vrij simpel. Maar dan ook weer gelijk de aflossingsvrije hypotheek invoeren, want het maakt niet uit of je rente of huur betaalt. Financiële levensloopplanning wordt dan ook een stuk eenvoudiger.
    De huidige verplichting voor een annuïteitenhypotheek is nu eigenlijk een spaarverplichting (in de eigen woning), terwijl dat voor huurders niet geldt.
    Dan is de ongelijkheid tussen huurders en kopers ook gelijk opgeheven.
    Voor zowel kopers als banken wordt het aanvragen/verstrekken van hypotheken dan ook een stuk eenvoudiger.
    Tenslotte: De selfie van Jos boven het artikel vind ik erg mooi.
  12. edkilb 5 januari 2019 16:46
    Hoi Jos
    Een vraag:
    in april 1988 huis gekocht (aflossingsvrij) in 2007 dit verkocht met overwaarde
    direct nieuw huis gekocht (aflossingsvrij) overwaarde van t eerste huis hiervoor ook gebruikt.
    Hebben we nu tot 2018 hypotheek aftrek? of gaan de 30 jaar weer opnieuw in op 2007?
    En regelt de fiscus dit automatisch?

    bijvoorbaat dank vr groet Jos
  13. Belangstellende 6 januari 2019 13:58
    Jos, in je artikel geef je aan dat de datum van huwen bij een beperkte gemeenschap (dus vanaf 1-1-2019) ook van belang is. Dat heb je verder niet uitgewerkt en/of toegelicht.
    Het huwelijksvermogensrecht maakt voor de keuze dus ook niet veel uit maar als je nu buiten gemeenschap huwt dan maak je over dit onderwerp vooraf afspraken en gaat niet 50% van de partner met al bestaande aftrek over.
25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.