Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Heeft ons huidige schoolsysteem digitale toekomst?

Heeft ons huidige schoolsysteem digitale toekomst?

Ik heb op dit moment drie tieners op de middelbare school zitten. Als ik al hun verhalen hoor, herken ik wel heel veel van mijn eigen middelbare schooltijd; veel kennis in je hoofd stampen, het vervolgens eenmalig reproduceren voor het proefwerk, om het vervolgens weer zo snel mogelijk te vergeten.

Nee, veel lijkt er in 30 jaar niet veranderd in ons systeem van lesgeven en examineren. Dus ondanks dat er in diezelfde 30 jaar een ware digitale revolutie heeft plaatsgevonden, lijkt onze middelbare school simpelweg te hebben stil gestaan.

Ongekende mogelijkheden

Nu kwam ik onlangs op een conferentie Sugata Mitra tegen, en deze Indiër heeft nog wel suggesties voor onze minister van Onderwijs. Dr. Sugata Mitra is een natuurkundige, die aan het einde van de vorige eeuw als experiment een computer en toetsenbord heeft laten monteren in een blinde muur in een sloppenwijk in New Delhi. Hij was als docent programmeren bij het bedrijf NIIT namelijk benieuwd of kinderen zichzelf wegwijs konden maken in computers.

Het resultaat van dit hole-in-the-wall-experiment was zonder meer verbluffend. Zonder enige begeleiding of hulp kostte het de kinderen minder dan één dag om het internet te ontdekken en spelletjes te downloaden. Na een week waren er zelfs al kinderen die op een eenvoudige manier aan het programmeren waren gegaan.

Dit experiment werd op andere plekken in India herhaald, met steeds dezelfde uitkomst. Sterker nog, hoe jonger het kind, hoe beter het resultaat. Een van de succesverhalen is dat een achtjarige jongen mede door dit experiment de sloppenwijken heeft kunnen ontgroeien, om uiteindelijk zijn doctorstitel te behalen.

Cloudscholen

Na een winnende TED-talk in 2013 heeft Dr. Mitra het prijzengeld geïnvesteerd in een aantal Cloudscholen in zowel de sloppenwijken in India als in de arme gedeeltes van het Engelse Newcastle, waar Sugata inmiddels als professor was aangesteld. In deze Cloudscholen werd een twintigtal kinderen van verschillende leeftijden en achtergronden in een lokaal met vijf computers gevraagd een aantal problemen op te lossen.

In het begin waren de problemen nog eenvoudig, maar na verloop van tijd was het mogelijk om een negenjarige te vragen uit te leggen hoe in de kwantummechanica de verstrengeling van deeltjes in zijn werk gaat. Docenten waren in deze Cloudscholen eigenlijk overbodig in de klassieke manier van lesgeven. Docenten mochten zelfs niet aanwezig zijn in het lokaal, omdat volgens Sugata de chaos, herrie, discussies en gebrek aan zitvlees essentieel zijn om het zelflerend vermogen van de kinderen te optimaliseren.

Uit verschillende experimenten bleek zelfs dat een Skype-verbinding met een oma die alleen maar op een bewonderende toon de kinderen complimenteerde net zo goed werkte als de aanwezigheid van een getrainde docent. Ongelofelijk.

Examinering moet anders

Toen ik Sugata vroeg wat hij als eerste zou willen veranderen aan ons schoolsysteem, was hij vrij resoluut: de examinering. Het is volgens hem belachelijk dat kinderen vandaag de dag bijna geboren worden met een smartphone in hun hand, maar dat deze niet gebruikt mag worden bij proefwerken.

Op zich heeft hij hier een punt, want hoe lang zal het nog duren voordat in onze maatschappij een smartphone net zo wordt gezien als een bril? Zonder bril ben je immers stuurloos en voel je je al snel buitengesloten. Mijn, overigens bril-loze, tieners claimen al jaren dat hetzelfde geldt voor hun smartphone of tablet.

Als smartphones worden toegelaten bij examens, zijn we ook meteen af van al het huidige stompzinnig reproduceren van feiten als belangrijkste toetsmethode. Wie gebruikt in zijn werk nu geen Wikipedia of Google als er naar feiten moet worden gezocht? Nee, niet de feitenkennis maar vooral het probleemoplossende vermogen van kinderen zou centraal moeten staan bij het toetsen.

Natuurlijk moet kinderen een aantal basisvaardigheden zoals lezen en schrijven worden aangeleerd, maar waarom moet iedereen kunnen staartdelen, terwijl we allemaal met een supercomputer in onze zak lopen?

Digitale revolutie

Als we de digitale revolutie nog even doortrekken, zal het over een aantal jaren wellicht mogelijk zijn computers en mensen te integreren, beginnend bij de smartphone in je pols. Het leren van nieuwe vaardigheden zal dan totaal veranderen.

Vloeiend Chinees spreken zal dan simpelweg te realiseren zijn door een app te downloaden in plaats van jaren te zwoegen in de avonduren. Laat maar komen die toekomst.


Henk Grootveld is hoofd trendsbeleggen bij Robeco, fondsmanager van het groeifonds Rolinco en trendwatcher. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. Robeco kan op ieder moment de in deze column genoemde aandelen of andere instrumenten in portefeuille hebben.Meer over Henk.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Henk Grootveld

Auteur:

Henk Grootveld is hoofd trendsbeleggen bij Robeco, fondsmanager van het groeifonds Rolinco en trendwatcher. Naast aandelenmarkten en economie heeft Grootveld een brede interesse in en schrijft hij over de impact van wetenschap en technologie op de geschiedenis. Hiervoor was hij onder andere hoofd Europese aandelen bij Robeco,...

Reacties

43 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 juni 2018 11:13
    Apart hoe nederlanders altijd verwijzen naar 'succesverhalen' uit landen waar het één droeve ellende is voor de meeste inwoners terwijl in dit land de meesten het goed hebben en een klein deel het zeer goed. We exporteren producten, hebben technologiebedrijven, hoe kan dat toch allemaal als we slecht onderwijs hebben?
  2. löngterm 15 juni 2018 11:27
    quote:

    hansfl schreef op 15 juni 2018 11:13:

    Apart hoe nederlanders altijd verwijzen naar 'succesverhalen' uit landen waar het één droeve ellende is voor de meeste inwoners terwijl in dit land de meesten het goed hebben en een klein deel het zeer goed. We exporteren producten, hebben technologiebedrijven, hoe kan dat toch allemaal als we slecht onderwijs hebben?
    Dit is nou juist de reden dat het mis gaat.
    Het is een drog reden te denken dat dit aan onze huidige systeem te danken is en zelfs als het zo is waarom kan het dan niet beter?
    Stilstand is achteruitgang en ik ben het er volkomen mee eens dat het huidige schoolsysteem achterhaald is. (Ik ben zelf 20 en studeer in Groningen en moet op het moment voor internationaal recht een heel scala aan conventies en regels in mijn hoofd stampen. Dit terwijl ik een economische studie volg)
    Dit betekend dat ik taloze uren ga zitten blokken om het in mijn hoofd te krijgen. Vervolgens maak ik mijn tentamen en zal er maar weinig van deze kennis overblijven. Wanneer ik dan later deze kennis nodig zou hebben moet ik het alsnog opzoeken en ben ik niets verder. Geloof me honderden definities uit je hoofd leren op een vakgebied dat je niet intreseerd is zinloos.

    Daarom ben ik groot voorstander van openboek toetsen zoals ik dat bij statestiek heb gehad. Hierdoor gaat het er om dat je de stof begrijpt en kan toepassen. Zeker niet makkelijker maar wel nuttiger.

    We hebben het zeker niet slecht in Nederland maar het kan nog veel beter.
  3. [verwijderd] 15 juni 2018 12:36
    quote:

    löngterm schreef op 15 juni 2018 11:27:

    [...]

    (Ik ben zelf 20 en studeer in Groningen en moet op het moment voor internationaal recht een heel scala aan conventies en regels in mijn hoofd stampen. Dit terwijl ik een economische studie volg)
    Dit betekend dat ik taloze uren ga zitten blokken om het in mijn hoofd te krijgen. Vervolgens maak ik mijn tentamen en zal er maar weinig van deze kennis overblijven. Wanneer ik dan later deze kennis nodig zou hebben moet ik het alsnog opzoeken en ben ik niets verder. Geloof me honderden definities uit je hoofd leren op een vakgebied dat je niet intreseerd is zinloos.
    Het is juist erg goed dat je je voor je studie moet verdiepen in een gedeelte dat je 'totaal niet interesseert'. Het dwingt je om iets vanuit een andere invalshoek te bekijken. Je weerstand daartegen verduidelijkt veel...
    Als je die hobbel neemt zal later blijken dat je een bredere algemene ontwikkeling hebt gescoord. En daar kom je beslist verder mee.
  4. kuddedier 15 juni 2018 13:36
    quote:

    löngterm schreef op 15 juni 2018 11:27:

    [...]

    Stilstand is achteruitgang en ik ben het er volkomen mee eens dat het huidige schoolsysteem achterhaald is. (Ik ben zelf 20 en studeer in Groningen en moet op het moment voor internationaal recht een heel scala aan conventies en regels in mijn hoofd stampen. Dit terwijl ik een economische studie volg)
    Dit betekend dat ik taloze uren ga zitten blokken om het in mijn hoofd te krijgen. Vervolgens maak ik mijn tentamen en zal er maar weinig van deze kennis overblijven. Wanneer ik dan later deze kennis nodig zou hebben moet ik het alsnog opzoeken en ben ik niets verder.
    Löngterm, als jouw studie een MBO studie is ben ik het met je eens. MBO studies zouden er grofweg op gericht moeten zijn om iemand één afgekadert vak te leren waarin deze persoon kan exceleren. Hierbij is er geen of beperkt een noodzaak dat de persoon begrijpt wat de kruisverbanden zijn tussen zijn beroep en de rest van de samenleving/economie.

    Voor een HBO en WO opleiding is het daarentegen belangrijk dat de persoon wordt opgeleid om kritisch te denken en risico's te kunnen onderkennen en analyseren. Dit kan alleen op het moment dat de persoon in kwestie een bredere basis kennis heeft. Zodat hij ook kruisverbanden tussen tema's, actie en reactive, kan herkennen en onderkennen. Deze basis kennis doe je alleen op door stomweg veel feiten tot je te nemen. Hoewel je de kennis waarschijnlijk niet meer paraat hebt over een jaar weet je bewustzijn op de achtergrond wel dat het bestaat, en wordt daarmee defacto gebruikt in je analytisch denkprocess. Dit is niet het geval als je de feiten ad-hoc had mogen opzoeken op je tentame.
  5. mrC2 15 juni 2018 13:52
    Gebruik van je smartphone tijdens proefwerken lijkt mij heel handig. Dan hoeft elke leerling in de klas maar 1 opgave te maken.
    Proefwerken kunnen dan in een kwartiertje worden afgenomen. Een paar leerlingen maken de vragen en appen de antwoorden naar de rest die hoeven ze dan nog alleen maar in te vullen.
    Scheelt ook voor het grootste deel van de leerlingen een hoop tijd zonder leren haal je dan toch een tien.... /sarcasme uit
  6. mrC2 15 juni 2018 13:59
    quote:

    löngterm schreef op 15 juni 2018 11:27:

    [...]

    Dit is nou juist de reden dat het mis gaat.
    Het is een drog reden te denken dat dit aan onze huidige systeem te danken is en zelfs als het zo is waarom kan het dan niet beter?
    Stilstand is achteruitgang en ik ben het er volkomen mee eens dat het huidige schoolsysteem achterhaald is. (Ik ben zelf 20 en studeer in Groningen en moet op het moment voor internationaal recht een heel scala aan conventies en regels in mijn hoofd stampen. Dit terwijl ik een economische studie volg)
    Dit betekend dat ik taloze uren ga zitten blokken om het in mijn hoofd te krijgen. Vervolgens maak ik mijn tentamen en zal er maar weinig van deze kennis overblijven. Wanneer ik dan later deze kennis nodig zou hebben moet ik het alsnog opzoeken en ben ik niets verder. Geloof me honderden definities uit je hoofd leren op een vakgebied dat je niet intreseerd is zinloos.

    Daarom ben ik groot voorstander van openboek toetsen zoals ik dat bij statestiek heb gehad. Hierdoor gaat het er om dat je de stof begrijpt en kan toepassen. Zeker niet makkelijker maar wel nuttiger.

    We hebben het zeker niet slecht in Nederland maar het kan nog veel beter.
    Openboek toetsen gebeurd toch ook al bij andere vakken?
    Alleen bij het leren van woordjes lijkt mij het vrij zinloos. Je hebt nu eenmaal een woordenschat nodig om een vreemde taal te leren. Mijn zoon leert trouwens Engels door films te kijken zonder ondertiteling. Dus wat betreft kan het vak Engels kan dat tot een filmuurtje worden gereduceerd.
  7. [verwijderd] 15 juni 2018 14:02
    Wat een totale onzin, dit artikel...

    in 30 jaar niets veranderd?
    Ik weet niet hoe het bij u zit, maar t.o.v. mijn ouders en oudste broer heb ik nauwelijks "rijtjes hoeven stampen" en werd al veel meer op inzicht geschoold. Dit is nu 15 jaar later alleen maar meer geworden.

    De feitenkennis die ze dan wel moeten leren daar wordt dan op afgegeven, want dat is saai en voegt niets toe...
    Joh, deal with it... niet alles in het leven is leuk, dat geldt ook voor school.
    Doe je een studie en moet je er vakken als kennis bijleren waar je toch niets mee doet? Deal with it... alsof werken altijd maar leuk is.

    Mijn generatie wordt de eersten van de google generatie genoemd... Het enige probleem is dat een flink deel het leest, uitvoert, maar niet begrijpt (omdat ze niet (genoeg) geleerd hebben).
    Het is weliswaar een tussengeneratie, maar er is zeker niets mis met het hebben van de nodige (basis)kennis. Ik kan dit alleen maar toejuigen. Gebrek aan kennis leidt tot desinteresse, met alle sociaal maatschappelijke gevolgen van dien...
  8. [verwijderd] 15 juni 2018 14:35
    Wat een flauwekul, deze column. Mijn zoon zit ook te zeuren dat hij tafels moet stampen en dat dat saai is. Hij is 7..... Van een volwassene mag je toch iets meer overzicht verwachten.

    Als je in 30 jaar geen verandering hebt gezien, moet je bij jezelf te rade gaan, of een keer de moeite te nemen eens echt geïnteresseerd op een school te gaan kijken.

    En een bepaalde basiskennis is saai om je eigen te maken, maar wel noodzakelijk. Anders wordt het hierboven genoemde opzoeken op Wikipedia (betrouwbaar?) klakkeloos reproduceren en dat klinkt mij niet zo best in de oren.

  9. Met Effekt 15 juni 2018 15:20
    Parate kennis is heel zinvol. Om iets op te zoeken moet je wel weten dat het bestaat. En mocht je de informatie hebben gevonden dan moet je wel de waarde van die info kunnen beoordelen (dit artikel is een goed voorbeeld; ongenuanceerd en vol met vooroordelen => beperkte waarde).
    Als ik met een klant in gesprek ga kan ik niet continu zeggen "dat zoeken we op".

    En een taal leer je niet van het internet, dat is gewoon weg woordjes stampen (ik beheers behalve europese talen ook chinees en japans. Dat kostte honderden zoniet duizende uren zwoegen, terwijl ik wel in die landen woonde).
  10. löngterm 15 juni 2018 15:26
    quote:

    Bowski schreef op 15 juni 2018 12:36:

    [...]
    Het is juist erg goed dat je je voor je studie moet verdiepen in een gedeelte dat je 'totaal niet interesseert'. Het dwingt je om iets vanuit een andere invalshoek te bekijken. Je weerstand daartegen verduidelijkt veel...
    Als je die hobbel neemt zal later blijken dat je een bredere algemene ontwikkeling hebt gescoord. En daar kom je beslist verder mee.

    Helemaal mee eens. Echter is het de manier waarop waar ik het niet mee eens ben. Het uit het hoofd leren van definities en conventies schiet ik niets tot weinig mee op.
  11. forum rang 7 rene l 15 juni 2018 15:31
    Waarschijnlijk heeft de auteur inspiratie opgedaan over het stukje wat hij gisteravond op tv gezien heeft over wat tieners die blijkbaar hoogbegaafd zijn en het prima zelf aankunnen.

    Persoonlijk heb ik nog niet vaak zoveel onzin gelezen in een kort stuk tekst.
    Blijkbaar loopt de auteur met zijn hoofd in de wolken en ontgaat hem de realiteit van allerdag.

    Het is juist goed om op jonge leeftijd van alles wat te leren en herhaling is gewoon de beste methode om het voor altijd in je hersens op te slaan.

    Ja, kaart maar even een succes-story aan, menige puber heeft gewoon structuur en begeleiding mogelijk en daarvoor heb je scholen.
    Hoofdrekenen is goed, het is een verrijking voor later, net als schoonschrijven, hiermee ontwikkel je juist goede handvaardigheden wat absoluut handig is voor later.

    Maar meneer denkt blijkbaar anders, straks is iederéén toch in een robot veranderd en we laten alles wel doen.

    Ik ken zelf ook successtories van mensen die een groot bedrijf opgericht hebben en het door hun kinderen naar de filisteinen hebben laten gaan omdat ze niet zelfredzaam zijn en totaal geen aanleg voor ondernemen hebben.

    En wat mij het meest verbaasd heeft.
    De auteur denkt nog steeds dat zijn pubers staartdelingen hebben leren maken.
    Helaas zijn staartdelingen al meer dan 15 jaar geleden uit de rekenboeken verdwenen en vervangen door een onlogisch systeem.
    Waarschijnlijk is hij zeer begaan met zijn kinderen en heeft hij altijd grote interesse getoond en ze flink geholpen met hun huiswerk.

    Ik zou zeggen, als je niet weet waar je het over hebt kun je beter niets schrijven.
  12. löngterm 15 juni 2018 16:01
    quote:

    mrC2 schreef op 15 juni 2018 13:59:

    [...]

    Openboek toetsen gebeurd toch ook al bij andere vakken?
    Alleen bij het leren van woordjes lijkt mij het vrij zinloos. Je hebt nu eenmaal een woordenschat nodig om een vreemde taal te leren. Mijn zoon leert trouwens Engels door films te kijken zonder ondertiteling. Dus wat betreft kan het vak Engels kan dat tot een filmuurtje worden gereduceerd.
    Talen zijn natuurlijk een uitzondering op de regel.
    Maar naar twee jaar op de uni te hebben gezeten heb ik 2 van de 24 tentamens met boek mogen maken. De opleiding zelf is al engels talig dus daar hebben we geen les meer in.
  13. taurus86 15 juni 2018 16:52
    quote:

    rene l schreef op 15 juni 2018 15:31:

    En wat mij het meest verbaasd heeft.
    De auteur denkt nog steeds dat zijn pubers staartdelingen hebben leren maken.
    Helaas zijn staartdelingen al meer dan 15 jaar geleden uit de rekenboeken verdwenen en vervangen door een onlogisch systeem.
    Waarschijnlijk is hij zeer begaan met zijn kinderen en heeft hij altijd grote interesse getoond en ze flink geholpen met hun huiswerk.

    Ik zou zeggen, als je niet weet waar je het over hebt kun je beter niets schrijven.
    Je laatste zin klopt volledig. Wat je over staartdelingen beweert, is gelukkig al weer door de realiteit van vandaag achterhaald. Staartdelingen maken namelijk een 'come-back'.

    En als je de rest van je commentaar, nu eens niet op de persoon maar op de materie had gericht, dan hadden we daarover ook eens een discussie kunnen hebben.
    Ik durf niet te gissen naar je drijfveren, maar bespeur ik iets van 'ik heb dit moeten doen, dan nu de rest ook!'?

    Begin eens, met het Ministerie van Onderwijs en haar enorme schare knechten en volgelingen, te zien als een organisatie die het eigenbelang altijd voorop stelt.
    Gewoon dat 'bredere perspectief' zullen we maar zeggen.
    Wat ziet je getrainde oog?

    Leg daarnaast eens een model waarbij de echte belanghebbenden(studenten van 4 tot 27 jaar), hun eigen onderwijs vrij zouden mogen inkopen (zie zorgverzekering)
    Wat ziet je getrainde oog nu?

    Leuk hè. 'Out of the Box' denken.
  14. [verwijderd] 15 juni 2018 23:20
    Ben het met hen eens dat kinderen al jong wordt bijgebracht ook de dingen te leren wat 'saai' overkomt.
    In de hoogste groepen van het LO kan het verschil tussen het tweetallig en het decimaal stelsel aanschouwelijk worden gemaakt.
    Met een inleiding in de kwantum mechanica met het oog op de quantum computer.
    Dat is de elementaire kennis dat aan de basis ligt van de digitale wereld.
    De rest van app's en andere rommel volgt vanzelf.

    Ieder kan ik deze link aanbevelen :
    www.youtube.com/watch?v=9YRMwqXXRo0
  15. Dikke Durk 15 juni 2018 23:36
    Sorry, niet eens met dit artikel.

    Goed onderricht krijgen in de primaire verstandelijke disciplines, oftewel: hoofdrekenen, kennis stampen, kaartlezen, tekenen, (stil)lezen en schrijven, is van groot belang in zowel de verstandelijke als mentale en motorische ontwikkeling van kinderen.

    Het is al vaak aangetoond dat mensen die pas in hun tienertijd (of daarna) goed onderricht hebben gekregen in het ontwikkelen van deze competenties, op volwassen leeftijd gemiddeld veel lager scoren op het vlak van ruimtelijk inzicht en in het leggen van verbanden. Tevens zijn het veelal tragere lezers en vertonen ze opvallende gebreken in hun verfijnde fysieke motoriek. Dat laatste komt vooral voor bij kinderen die niet leren tekenen en schrijven, of daar weinig aan hoeven te doen.

    Het gericht op zoek gaan naar informatie en het gebruiken daarvan - ongeacht of dit digitale of papieren bronnen zijn - is een secundaire discipline. Net als het gebruiken van klad, een rekenmachine, of een functionele programmeertaal bij het rekenen dat is. Deze disciplines zijn zeker belangrijk om te beheersen in onze 'geavanceerde dienstenmaatschappij', maar als kind moet daar niet de basis liggen, anders wordt de fundering zwak.

    ---

    Overigens is oefening in de primaire fysieke disciplines: gym, zwemmen en fietsen, net zo belangrijk maar dan vooral voor het ontwikkelen van balans en grove motoriek. Iemand die daar op jonge leeftijd geen, of onvoldoende onderricht in krijgt en pas op latere leeftijd (ca. 15+) daar mee verder gaat, presteert gemiddeld gewoon ook niet zo goed in die dingen.





43 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.