Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Dick310: AEX 26% lager

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Gastauteur IEX

Auteur:

Als Gastauteur figureren beleggers die volgens de redactie van IEX bijdragen leveren die het waard zijn een groter publiek te bereiken. Bij de artikelen wordt een korte toelichting gegeven van de schrijver.

Reacties

32 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. geobeo 20 januari 2015 14:33
    Leuk stuk en de conclusie lijkt op die van de vorige gastcolumnist als ik het met goed herinner!

    Ook is te zien dat dit stuk voor vorige week geschreven is, daar we inmiddels ruim boven de 432 staan. Dat maakt het stuk des te leuker eigenlijk.

    Voorlopig heeft Bas het bij het rechte eind.
  2. geobeo 20 januari 2015 14:34
    quote:

    korbe007 schreef op 20 januari 2015 14:27:

    goed te lezen artikel. komt overeen met wat ik elders las. maar waarom jan/febr belangrijk zouden zijn? kan toch ook gewoon nog verder omhoog tot in de zomer en dan zeer scherp dalen vanwege sterk tegenvallende resultaten bij bedrijven?
    Nee, want resultaten van bedrijven hebben tegenwoordig helemaal niets met de beurskoers te maken. Alleen de ECB en FED beslissingen zijn van belang.
  3. [verwijderd] 20 januari 2015 14:51
    Zo zie je maar. Met TA kun je alle kanten op.
    Op de beurs geldt trouwens een survival of the fittest. Kneusjes verdwijnen en nieuwe sterke bedrijven nemen de fakkel over. Dat wil niet zeggen dat er geen downrisk is, maar sinds de crisis is er wel e.e.a veranderd qua financiele regels.
  4. Z.Tulp 20 januari 2015 15:00
    Nou wil ik niet lullig doen maar Bas zegt het zelf, de conclusie van Dick310 staat haaks op die van Bas. Vorige inzenders hadden ook een heel ander scenario voor ogen. Toch werken ze allemaal met de zelfde gegevens (cijfermateriaal).Wat wil dit dan zeggen over de juistheid van technische analyse. Eén van hen zal het achteraf goed hebben en alle andere fout. Is dan de conclusie dat zij er helemaal niets van begrijpen?
    Het is net alsof de waarzegger een hand met kippenbotjes op de grond gooit en uit de ligging van de botjes leest dat je een geweldig jaar tegemoet gaat. Een ander zal uit die zelfde botjes lezen dat het een ramp wordt.

    Nogmaals mijn vraag/opmerking is serieus bedoeld. Het kan toch niet zo zijn dat uit de zelfde gegevens totaal andere dingen worden "gezien" ?
  5. Ole In het Berenbos 20 januari 2015 15:00
    Hoi,

    Leuk stuk met veel waarde.
    Denk dat 2 dingen belangrijk zijn om even duidelijk te hebben.

    1, De AEx is slechte een kleine index in deze wereld. Als je de richting wil bepalen dan is een SenP een beter uitgangspunt. Gebruik je daarbij lange data zoals SenP vanaf 1950 dan tekent zich een andere trend af. De data AEX vanaf 1980/1982 geeft ook een ander beeld waarbij de top van 2000 als een uitzondering gezien kan worden.

    2, en ja in tegenstelling tot wat ik hier boven schrijf ;) denk ik ook dat de A dalende toppen lijn eerst gebroken moet worden. Allen ligt deze volgens mij nu ergens bij 440 in de logaritmische grafiek.
    Er zijn dan twee manieren, een doorbraak op hoog volume en een terug test, of een UPGtje met kopstoot (u) tegen deze lijn.

    Blijft leuk.
    gr.
  6. [verwijderd] 20 januari 2015 15:03
    @Z. Tulp,

    Technische analyse is geen exacte wetenschap. Het gaat om het analyseren van beleggersgedrag door middel van grafieken. De interpretatie van trends, omkeerpatronen, divergentie is natuurlijk een eigen techniek van een analist of belegger. Hoe zit het overigens bij Fundamentele Analyse. De ene analist zegt kopen met een hoger koersdoel en de andere analist zegt verkopen voor hetzelfde aandeel met een aanzienlijk lager koersdoel. Zijn toch ook dezelfde cijfers waar ze naar kijken?

    Met vriendelijke groet,

    Bas Heijink
  7. [verwijderd] 20 januari 2015 15:10
    quote:

    Met Effekt schreef op 20 januari 2015 14:45:

    Leuk al dat lijnen trekken. Doe eens 2 [jaar] stappen terug en "voorspel" dan op dezelfde manier de AEX eindstand van 2013. Ik ben benieuwd!
    Helemaal eens. Overigens de helft van de getrokken lijntjes slaan nergens op....maar dat zal wel aan mij liggen

    Wel dapper dat Dick310 zijn analyse deelt en bereid is het commentaar van alle "profs" op IEX te incasseren ;-)
  8. [verwijderd] 20 januari 2015 15:15
    Z, Tulp... je slaat de spijker op de kop. TA is vooral een speeltje. Proberen te voorspellen. En dat blijft leuk voor sommige mensen. Toc een vorm van gokken en hopen dat lijnen iets vertellen. Bas zit op hoofdlijnen vaak aardig goed, maar de timing klopt vaak niet. Dat is natuurlijk ook het moeilijkste. Natuurlijk gaat de beurs weer een keer dalen, maar wanneer dat begint. Is niet te voorspellen. Principe daarachter is heel simpel. De beurs stijgt. Veel beleggers krijgen hoogtevrees, willen winst nemen. Er wordt een aanleiding gezocht. Bijvoorbeeld.... Ebola vormt een wereldbedreiging. De aanleiding is daar. Angst is gerechtvaardigd er kan winst genomen worden. De beurs daalt. Nog meer beleggers zien dat en willen hunmooie opgebouwde winst niet kwijt. Ook zij nemen winst. Beurs daalt verder tot een punt dat de eerste uitstappers het wel weer interessant vinden om in te stappen. Koers is zo fors lager. Gelijktijdig is er een deel die denkt... tja winst is vervlogen, dus uitstappen heeft geen zin meer. Dus de eerste groep uitstappers begint weer te kopen. Daling verzwakt, maar daalt nog een beetje. Je weet maar nooit. Vervolgens vindt groep 2 van uitstapper het weer een mooi instapmoment en die kopen weer. Daling is tot stilstand gekomen. Niet zelden boven een eerdere bodem. En we gaan weer omhoog. Iets hoger dan de vorige keer. Hoogtevrees, aanleiding, angst, uitstappen. Wanneer die hoogtevrees optreedt... dat weet niemand. En de aanleiding verschilt ook enorm. Daar is geen lijn in te bekennen. Maar het is wel iets dat gebeurt.
    Ik weet wel dat de lange termijn veel meer oplevert, dan constant die ritjes. Heb ik het niet over de AEX want met die aandelen is geen droog brood te verdienen. USA aandelen daar is het te doen.
  9. gam gam 20 januari 2015 15:43
    quote:

    B. Heijink schreef op 20 januari 2015 15:03:

    @Z. Tulp,

    Technische analyse is geen exacte wetenschap. Het gaat om het analyseren van beleggersgedrag door middel van grafieken. De interpretatie van trends, omkeerpatronen, divergentie is natuurlijk een eigen techniek van een analist of belegger. Hoe zit het overigens bij Fundamentele Analyse. De ene analist zegt kopen met een hoger koersdoel en de andere analist zegt verkopen voor hetzelfde aandeel met een aanzienlijk lager koersdoel. Zijn toch ook dezelfde cijfers waar ze naar kijken?

    Met vriendelijke groet,

    Bas Heijink
    Gebruik de margin of safety, dan maakt het precieze niet zo veel uit. Lees The Intelligent Investor van Benjamin Graham, staat wrgens gratis met commentaar van Jason Zweig.
  10. Met Effekt 20 januari 2015 16:47
    quote:

    deschaker schreef op 20 januari 2015 15:10:

    [...]

    Helemaal eens. Overigens de helft van de getrokken lijntjes slaan nergens op....maar dat zal wel aan mij liggen

    Wel dapper dat Dick310 zijn analyse deelt en bereid is het commentaar van alle "profs" op IEX te incasseren ;-)
    Een ander probleem dat ik heb met TA op de AEX, is dat de AEX over die langere tijdspanne van samenstelling is veranderd. De voorspellende waarde wordt daardoor minder. Het doet mij denken aan die voetbal vergelijkingen: club A heeft zovaak gewonnen van club B en daarom ... Dat de club A van 20 jaar geleden - behalve de naam - niets meer te maken heeft met de club A van vandaag vindt men kennelijk niet relevant.

    Nou maar hopen dat niemand hier TA losliet op EURCHF, dat was lang een horizontale lijn.
  11. [verwijderd] 20 januari 2015 18:03
    quote:

    schreef:

    Een ander probleem dat ik heb met TA op de AEX, is dat de AEX over die langere tijdspanne van samenstelling is veranderd. De voorspellende waarde wordt daardoor minder.
    Als je uitgaat van het principe dat alle informatie in de koers verwerkt is, maakt dit niet zoveel uit. Voorspellen is ook lastig en ik denk dat zelfs Bas zal toegeven dat hij niet aan voorspellen doet.

    Met TA kun je wel scenario's schetsen met een bepaalde aannemelijkheid. Ik zie ook dat de toppenlijn zoals Dick310 schetst mogelijk een zware weerstand kan gaan vormen, maar ik heb geen idee of deze gebroken zal worden of dat de koers hier op afketst.

    Het scenario dat ik aanhoud op dit moment is (net als Bas) dat deze weerstand op termijn gebroken gaat worden (gewoon omdat ik trendvolgend ben en vanuit de trend nog geen aanleiding zie om hier op dit moment anders over te denken). Ik ben wel alert, maar handel niet pro-actief. Ik blijf zitten tot het tegendeel (namelijk trend gebroken) is bewezen.

    In 8 van de 10 gevallen veranderd de trend niet van het een op andere moment. Er zijn uiteraard uitzonderingen (TA is geen exacte wetenschap) maar daarom dien je ook altijd te spreiden.
  12. Bully 77 20 januari 2015 19:12
    ik vind het een interessant verhaal van Dick. Maar ik verwacht nu nog geen grote daling.
    bij de top van 2001 hadden we nog niet te maken met de centrale banken en nu wel!!!! Die top neem ik persoonlijk dan ook niet mee in mijn analyse. Ik verwacht medio april/mei een daling want dan kruist de bodemlijn van de laatste 3 correcties(oktober, december en januari) de stijgende toppenlijn van de laatste 200 dagen elkaar. dan is het of omhoog of naar beneden! Mijn gedachten is naar beneden want dan zal de fed wel aansturen op een rente verhoging omdat het eerste kwartaal van 2015 veel sterker zal zijn dan van 2014(koude winter). De correctie zal niet verder gaan dan tot circa 360/370 want dat is dan het weerstandpunt van de stijgende bodemlijn van de diepte punten 195 van 2009 en 281 van 2012.
    Er komt dus wel een fikse correctie van circa 20% 450 tot 360 maar daarna weer omhoog.
    Als je dan kijkt vanaf wanneer de centrale banken zijn gaan stimuleren, Fed eind 2008 dan zie je de 1e top in 2010 en de 2e in 2011 en als je die lijn doortrekt dan stijgt hij minder snel dan de bodemlijn van 2009, 2012. over circa 2 jaar is die ruimte tussen die 2 lijnen gering en zal er wel een dalende markt gaan komen. Tot die tijd lang leve de centrale banken.
32 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.