Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Doe eens normaal, bank

Het valt niet mee om anno nu bank te zijn. Je kunt je natuurlijk afficheren met de kleur van het koningshuis, waardoor je ineens miljoenen oranjeklanten hebt. Moet je je als bank onderscheiden, of sta je juist samen sterker?

ABN Amro, ING en Rabobank, ze hebben ieder een eigen manier zich met een korte slogan in de markt te positioneren. ABN Amro geeft aan dat de bank zich dagelijks opnieuw uitvindt. Grappig, maar het lijkt mij een onrustige strategie. ING is naar eigen zeggen oranje en hoopt daarmee het positieve wijgevoel bij grote nationale evenementen te monopoliseren.

Prima, tot het Nederlands elftal een paar missstappen maakt en de stemming omslaat in een negatief zijgevoel. Rabobank beroept zich er op dat samenwerken tot een sterkere positie leidt, maar het lijkt erop dat de bank daar eerst zijn eigen leden van moet overtuigen.

In de naar zijn identiteit zoekend bankwezen weet SNS Bank ineens ook waar het voor staat. De genationaliseerde financiële instelling heeft zichzelf goed geanalyseerd en komt tot een eenduidige conclusie: de bank vindt zichzelf normaal. Zo normaal dat iedereen dit moet weten.

100% normaal

De bank is daarom een grote campagne opgestart. Nu moet je naar mijn mening oppassen als een persoon of instelling zichzelf nadrukkelijk als normaal positioneert. Niet zelden is dat een indicatie voor afwijkend gedrag. Maar goed, dinsdag zag ik een grote advertentie in de krant. Van SNS.

"Bankieren kan een stuk normaler," schrijft de enthousiaste bank. Dat is een opmerkelijke start van de campagne. Helemaal normaal wil de bank kennelijk ook weer niet zijn. OK, een stuk normaler, dat kan wel. Maar voor de volle 100% normaal gaat kennelijk ook SNS iets te ver. Deze kleine vergissing zij de bank vergeven.

Het valt niet mee om jezelf ineens als normaal in de complexe financiële wereld neer te zetten. De bank neemt er dan ook 100 dagen de tijd voor om kennelijk ook zelf aan het idee te wennen. Want wat is eigenlijk normaal bankieren? Volgens SNS betekent dat het aanbieden van simpele producten. Direct een medewerker aan de telefoonlijn in plaats van een keuzemenu.

Vaderfiguur

En de bank communiceert in gewone mensentaal. Ik zou bijna zeggen de Jip-en-Janneke-taal die partijleider Hans Dijkstal in 2002 moest bezigen en daarmee de VVD vakkundig naar een electorale nederlaag leidde. Dat is meteen mijn probleem met de nieuwe positionering van SNS bank.

Het is natuurlijk goed dat een financiële instelling helder wil communiceren met zijn klanten. Maar het lijkt er een beetje op dat de klant wordt gezien als een naïeve, weinig intelligent persoon die tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen. Dat is in ieder geval zoals de campagne op mij overkomt. De bank in de rol als vaderfiguur die het best weet wat voor zijn klantkinderen goed is.

Het lijkt er op dat SNS zich in zijn streven naar een nieuwe cultuur aanpast aan die van zijn eigenaar, minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem. Die maakte het in een interview met Frits Wester op RTLZ afgelopen dinsdag wel helemaal bont, door één van de nieuwe klantenacties van SNS (impliciet) te veroordelen.

Als je Dijsselbloem heet

Die actie houdt in om de klant elke maand maximaal drie dagen over een tegoed van maximaal 2.500 euro geen debetrente in rekening te brengen. Dat is eerder abnormaal, maar wel een aardige geste. Zeker naar mensen met een krappe beurs die soms net een paar dagen door hun geld heen zijn.

Spectaculair is de actie natuurlijk niet. Bij een gemiddelde roodstand van 1.250 euro elke drie dagen van de maand, en een SNS debetrente van 11% (overigens, een abnormaal percentage), scheelt dat 13,56 euro per jaar. Leuk, maar niet iets om je verder druk over te maken. Behalve als je Jeroen Dijsselbloem heet.

De minister vindt deze ontwikkeling zorgwekkend. Mensen moeten zich bewust zijn dat geld lenen geld kost. Tjonge, wat een ongelooflijk paternalistische houding. SNS is met een aardige actie een heel klein beetje behulpzaam aan mensen die een paar dagen rood staan. En als gevolg daarvan dreigt het gevaar dat SNS klanten, nee de hele samenleving, de weg kwijt raken en als een bezetene gaan lenen.

Koekje van eigen deeg

De minister ziet liever dat we een fikse rente betalen over onze schulden. Dat zegt hij terwijl de staat sinds half juni 2014 een negatieve rente heeft (dus een ontvangst!) op schuld (schatkistpapier) met looptijden tot maximaal 1 jaar. Gunt de minister de SNS klant niet waar hij zelf al maanden van profiteert?

Vreemd, die reactie van Dijsselbloem, maar gezien de campagne van SNS krijgt de bank wel een koekje van eigen deeg. Elke bank krijgt de aandeelhouder die het verdient... Hoe dan ook, ik wens SNS succes met zijn omvorming naar een normale bank.

Ik hoop echter wel dat er banken, anno nu, oranje, samen sterker of met welke andere slogan dan ook, blijven die zich op de veeleisende, maar wel kritische klanten richten. Inclusief het aanbieden van interessante financiële producten, die natuurlijk wel helder uitgelegd moeten worden. Niet in gewone mensentaal, maar in normaal Nederlands.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Marcel Tak

Auteur:

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. Van pindakaas tot bitcoin
  2. AFM: Meer verbiedend dan bindend
  3. Turbo: hoge hefboom in de ban?

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 oktober 2014 14:53
    Jeroen Dijsselbloem leent soms zelf voor een negatieve renten geld dit verslaaft zijn van lenen dan ook niet voor de staat, zou dit dan ook niet verboden moeten worden ? Het is trouwens toch vreemd banken lenen bijna voor niks maar de burger moet vooral veel blijven betalen maar tegelijkertijd wel meer consumeren, meneer Dijsselbloem zorg er eens voor dat er wat meer overblijft door de belastingen te verlagen ivp te verhogen. en zorg er voor dat mensen weer een zeker gevoel hebben ipv alles en iedereen maar aan zijn lot over te laten en te stelen van de pensioenen. dit is de rede waarom mensen niks meer durven uit te geven staat is totaal onbetrouwbaar geworden
  2. Da Freeze 2 oktober 2014 15:11
    Ik denk dat de banken ook niet de instanties (meer) zijn die de economie gaan redden. Dit zal echt de staat moeten doen. Onder andere met vereenvoudigen regels, verlagen van belastingen en handen af van de economie met allerlei prijsverstorende "stimuleringsmaatregelen" zoals zonnecel-windmolen-autosloopsubsidie, CO2 taks op auto`s (bijtelling), complexe kinder-, huur- en zorgtoeslagen en HRA. Dat kan allemaal veel eenvoudiger en alleen al door de subsidies eenvoudiger te maken wordt al veel bespaart.
  3. jandiver 2 oktober 2014 21:08
    Leuke column. Doe eens normaal dat vragen de particuliere beleggers van het inmiddels failliete Attica Long/Short Selector Fund zich ook af. Hoe kan het bestaan dat toen en zelfs nu SNS gewoon doorgaat om klanten te bedond#ren. OORDEEL ZELF door dit filmpje te bekijken www.youtube.com/watch?v=dxGnsRfgCCw (vanaf 6:40 of 7:08 min) en bedenk dat deze beleggers door deze en andere marketing campagnes hun inleg vrijwel geheel in rook op hebben zien gaan.

    Als nu SNS wordt gevraagd waarom dit zeer risicovolle fonds destijds als zeer defensief beleggingsproduct überhaupt is verkocht reageert men niet eens. Van een normale bank verwacht je toch een normaal antwoord niet waar?

    Of lees dit eens op het SNS forum (reactie nr. 10):
    forum.snsbank.nl/beleggen-64/sns-fund...

    SNS neemt ook daar niet eens de moeite om te reageren. Niet normaal! Zeker niet van een bank die normaal probeert te zijn!
  4. [verwijderd] 3 oktober 2014 00:58
    "ABN Amro geeft aan dat de bank zich dagelijks opnieuw uitvindt."

    Die bank is het RBS&Fortis-debacle niet eens te boven gekomen. Wat ze ook (zogenaamd) uitvinden, de producten die ik bij ze had vind ik niet meer, en komen er ook niet meer bij. Sterker nog, hun aanbod (en service) krimpt.

    In hun (bedrijfs)pensioenfonds kon je vroeger (vóór die aanvankelijke splitsing + Fortis-fusie erna) uit zo'n 40 fondsen kiezen. Nu kun je alleen kiezen uit een zestal modelfondsen (op het internet melden ze een 5-tal meer, maar als je belt zeggen ze dat je inmiddels alleen uit die modelfondsen kunt kiezen.)

    Als ze zich elke dag opnieuw uitvinden, dan worden ze elke dag minimalistischer, behalve met de bankkosten natuurlijk want die nemen keer op keer toe.

    De bankwereld wordt zo weer een oligopolie, banken zijn steeds minder van elkaar te onderscheiden. Vinden ze niet erg, want als consument heb je immers niets te kiezen, dus waarom zou je overstappen als ze allemaal iedentiek zijn?

    En praatjes vullen geen gaatjes, dus die marketingslogans waarmee ze aanduiden dat ze "anders" of "normaal" zijn, die mogen ze achterwege laten.
  5. sremmal1 3 oktober 2014 09:25
    quote:

    jandiver schreef op 2 oktober 2014 21:08:

    Leuke column. Doe eens normaal dat vragen de particuliere beleggers van het inmiddels failliete Attica Long/Short Selector Fund zich ook af. Hoe kan het bestaan dat toen en zelfs nu SNS gewoon doorgaat om klanten te bedond#ren. OORDEEL ZELF door dit filmpje te bekijken www.youtube.com/watch?v=dxGnsRfgCCw (vanaf 6:40 of 7:08 min) en bedenk dat deze beleggers door deze en andere marketing campagnes hun inleg vrijwel geheel in rook op hebben zien gaan.

    Als nu SNS wordt gevraagd waarom dit zeer risicovolle fonds destijds als zeer defensief beleggingsproduct überhaupt is verkocht reageert men niet eens. Van een normale bank verwacht je toch een normaal antwoord niet waar?

    Of lees dit eens op het SNS forum (reactie nr. 10):
    forum.snsbank.nl/beleggen-64/sns-fund...

    SNS neemt ook daar niet eens de moeite om te reageren. Niet normaal! Zeker niet van een bank die normaal probeert te zijn!
    Ik heb het eens bekeken maar volgens mij heeft de bank meerdere keren gereageerd op uw klachten.
    U dient natuurlijk wel de juiste procedure te volgen en dat is niet via een SNS forum lijkt me. U kunt gewoon naar het Kifid stappen, alleen geef ik u weinig kans.
    Ik heb zelf ook de Attica fondsen gehad (en nog steeds in bezit, alleen zijn ze niet te verkopen), maar als belegger heb je ook je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb mijn verlies genomen en geaccepteerd. Les geleerd, even slikken, en weer verder.
    Probeer niet alles bij een ander te leggen, u hebt zelf ervoor gekozen dit fonds te kopen. Afgaan op tips van anderen zonder zelf uw huiswerk te doen is geen reden om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.