Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Ali-Big-baba

Ali-Big-baba

Binnenkort gaat het Chinese internetbedrijf Alibaba naar de beurs. Voor die beursgang heeft Alibaba niet Hongkong of Shanghai uitgekozen, maar heeft het de voorkeur gegeven aan een beursnotering in New York, vanwege het meer soepele corporate governance-regime.

Dat Alibaba buitengewoon winstgevend is staat wel vast, samen met zijn dochters Taobao en Tmall is het concern groter dan Amazon, eBay en Paypal bij elkaar. Volgens The Wall Street Journal bedroeg het gezamenlijk transactievolume van Taobao en Tmall in 2012 al meer dan 163 miljard dollar, dat is meer dan de omzet van Amazon en eBay samen.

Concrete gegevens zijn echter schaars. Alibaba heeft tot nu toe namelijk geen bedrijfsresultaten gepubliceerd. Maar omdat het Amerikaanse Yahoo een belang van 24% in Alibaba heeft, blijkt uit de laatste cijfers van Yahoo wel dat de winstgevendheid van Alibaba zeer sterk toenam en dat het extreem hoge winstmarges heeft.

Maar een succesvolle beursgang is hiermee nog niet gegarandeerd...

Lees hier de hele analyse van Wim Zwanenburg.


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Wim Zwanenburg

Auteur:

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. Sweet Sanofi
  2. Ali-Big-baba
  3. Is Priceline te prijzig?

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. Met Effekt 30 april 2014 17:46
    quote:

    jonas schreef op 30 april 2014 16:29:

    Wim is er niet een klein minpuntje? Wordt Alibaba (mooie naam ik mis alleen die 40 rovers )niet stevig wordt gecensureerd door de Chinese overheid?

    Wat voor een censuur bedoel je? Ze bestaan al meer dan 10 jaar en je kunt er van alles kopen. Van bling-bling kettingen tot olietankers, Kijk eens op www.alibaba.com
    Ik kocht er een 100 Euro smartphone die heel redelijk was (incl reserve batterij).
    China is een enorme markt. Alibaba brengt ook welvaart voor de niet-stedelijke bevolking. Lees www.usatoday.com/story/news/world/201...

    Ik geloof hier wel in.
  2. forum rang 4 theo1 1 mei 2014 10:11
    quote:

    jonas schreef op 30 april 2014 19:02:

    Dank voor de reacties. Met Effect; ik zat er wat naast. Ergens had ik opgevangen dat Alibaba een nieuwe Facebook was. Het is dus meer een soort Amazon concurrent. Dat soort bedrijven beleg ik trouwens niet in. Te modieus gevoelig en een gebrek aan kennis bij mij.

    Groet, Jonas

    Ik denk dat alibaba meer vergelijkbaar is met ebay dan met amazon. Amazon is een winkel, ze hebben zelf voorraden en pakhuizen en de hele logistiek. Alibaba en ebay zijn marktplaatsen. Ze hebben zelf geen pakhuizen en voorraden, maar brengen alleen kopers en verkopers bij elkaar. Daarom zijn hun marges ook veel hoger.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.