Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Magere zomerrendementen?

Een populaire beurswijsheid is Sell in May and go away but remember to come back in November. Deze wijsheid gaat terug tot minimaal begin jaren 30 van de vorige eeuw. Zo is bijvoorbeeld in de Financial Times van 10 Mei 1935 de volgende quote te vinden  “A shrewd North Country correspondent who likes stock exchange flutter now and again writes me that he and his friends are at present drawing in their horns on the strength of the old adage Sell in May and go away." Het is mei, dus wat kunt u met deze beurswijsheid?

In een eerdere column heb ik al laten zien hoe goed deze wijsheid, ook wel de Halloweenindicator genoemd (31 oktober), voor bijvoorbeeld de Nederlandse markt opgaat over de afgelopen 25 jaar. Een recente studie van Jacobsen en Zhang bestudeerd deze beurswijsheid voor bijna alle aandelen indices over de wereld over periodes die teruggaan tot zelfs 1693. De onderstaande figuur laat de aandelen rendementen zien in de alle ontwikkelde en opkomende markten zien over zo lang mogelijke periodes, gesplitst naar de “sell” (mei-oktober) en de “come back” maanden (november-april).



Duidelijk is dat voor bijna alle landen de maanden november-april veel betere rendementen hebben opgeleverd dan de mei-oktobermaanden. Bovenstaande figuren zijn voor bijvoorbeeld Nederland gebaseerd op data vanaf 1919, voor België vanaf 1897, voor Duitsland vanaf 1870, voor Frankrijk vanaf 1898, en voor de Verenigde Staten vanaf 1791. Dit suggereert dat de Sell in May and go away-beurswijsheid consistent en betrouwbaar aanwezig is geweest en moeilijk aan toeval is toe te wijzen.

Niet negeren
Om deze bewering kracht bij te zetten kijken de auteurs ook nog naar een strategie die aandelen koopt in november en ze verkoopt eind april en dan overstapt naar kortlopende staatsobligaties, die nagenoeg risicovrij zijn. De gestippelde lijn in onderstaande figuur laat de rendementsontwikkeling op deze strategie zien voor het Verenigd Koninkrijk sinds 1693 ten opzichte van een strategie die in 1693 aandelen koopt en deze tot eind 2011 had aangehouden (de doorgetrokken lijn).   

Duidelijk is dat deze beurswijsheid al heel lange tijd opgaat, zowel voor en na het bekend zijn van deze beurswijsheid in de jaren rond 1935. Wat kan deze wijsheid verklaren? Het lijkt erop dat tegen het eind van het jaar beleggers naar het nieuwe jaar kijken en optimistisch over de economische ontwikkelingen zijn, wat zich vertaalt in kapitaalinstroom in aandelen.

Gedurende het midden van het jaar wordt men vervolgens, al dan niet vanwege tegenvallende cijfers ten opzichte van de optimistische verwachtingen, meer pessimistisch over de economische ontwikkelingen en stroomt kapitaal uit de aandelen markt. Kortom, er lijkt een soort optimism cycle in de verwachtingen van beleggers te zitten. Hoewel  sell in may deze maand nog niet opgaat, lijkt het een wijsheid die we voor de lange termijn niet zo maar kunnen negeren.


Dr. Guido Baltussen is expert in behavioral finance, het gebied dat inzichten uit de psychologie gebruikt om beleggingsbeslissingen te verbeteren en nieuwe beleggingskansen te ontdekken. Momenteel is hij werkzaam bij NN Investment Partners, waar hij zijn behavioral finance-kennis gebruikt om beleggingsstrategieën te ontwerpen.

Baltussen schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees hier de volledige disclaimer van Baltussen.


Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Guido Baltussen

Dr. Guido Baltussen is expert in behavioral finance, het gebied dat inzichten uit de psychologie gebruikt om beleggingsbeslissingen te verbeteren en nieuwe beleggingskansen te ontdekken. Hij is gepromoveerd in de (behavioral) finance, en heeft onderzoek gedaan aan gerenommeerde universiteiten als New York University en de...

Meer over Guido Baltussen

Recente artikelen van Guido Baltussen

  1. De valkuil van ranglijsten
  2. Hoe we voortborduren op het verleden
  3. Vergeet het verleden...

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 mei 2013 20:58
    Halloweenindicator.....ja, ja. Sell in may be back in september is een beurswijsheid en wat de Halloweenindicator daarmee te maken heeft is een kwestie van de klok horen luiden maar niet wetende dat dit door de klepel komt. Weinig originele column overigens, want ieder jaar in mei wordt dit onderwerp, tot vervelens toe, behandeld. Daarom probeer volgende keer eens de Glazen Bol te doorgronden.
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.