Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Mark Baak - Losse stenen, long en short

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 juni 2007 14:37
    De boodschap is duidelijk: long gaan in subprime hypotheken is op dit moment niet zo'n goede keuze. Binnenkort staat er op euronext een IPO gepland van Carlyle Capital Corporation. Volgens het prospectus gaan zij ook vooral een long positie aan op de Amerikaanse hypothekenmarkt, maar niet in het sub-prime segment. Ook hanteren zij een behoorlijke leverage, tot wel 30x het eigen vermogen. Is deze IPO een aanrader of zijn er voor partculiere beleggers betere mogelijkheden in deze belggingscategorie?
  2. [verwijderd] 27 juni 2007 18:35
    quote:

    raulgol schreef:

    Beetje populistisch om te stellen dat de hedgefundgemeenschap in zijn algemeen subprime short zit, en er dus momenteel flink aan verdiend.
    Wel eens van Cheyne Capitol Management gehoord? www.larouchepac.com/pages/breaking_ne...
    De hedgefundgemeenschap in z'n algemeenheid zit ruim subprime long zoals ze alle risky assets long zit.
  3. [verwijderd] 27 juni 2007 18:36
    quote:

    de bos schreef:

    [quote=BJL]
    [quote=rogervdb]
    De boodschap is duidelijk: long gaan in subprime hypotheken is op dit moment niet zo'n goede keuze.
    [/quote]

    *was* zeg 2 maanden geleden niet zo'n goede keuze.
    stuk goedkoper geworden ondertussen.
    [/quote]
    Ruik ik nog een contrair beleggingstype?

    Ja, 3 mnd geleden vastgoed short gegaan :)
    Wat betreft subprime, weet niet of je dat nu moet hebben, maar zal vast een beter instappunt zijn nu dan 2 maanden geleden. Denk dat het allemaal wat overtrokken is, maar liquidatiemoves kunnen vrij pijnlijk zijn (zie 1998).
  4. Mark Baak 28 juni 2007 21:15
    Ik ken Cheyne Capital inderdaad, we hebben er geen posities. Er zullen nog wel meer hedge funds zijn die long subprime zitten, maar ik ken er ook nog wel meer die short zitten.

    In nu long gaan in subprime zie ik de contrarian beleggingen ook, wel maar mijn geld beleg ik er nog niet in. Ik denk namelijk niet dat, hoewel het nu alle krantekoppen haalt, de bodem al in zicht is. Het nadeel meet CDO's is namelijk dat de mark-to-market vaak een mark-to-model is.

    In dit geval betekent dat gewoon dat er eerst een serieus probleem moet komen, voordat de prijs van de underlyings weer op marktwaarde gewaardeerd is. Zo'n serieus probleem zorgt er namelijk voor dat er openlijk een prijs is voor subprime mortgage pools. Vervolgens moeten brokers wel uit gaan van die prijzen in plaats van modellen. Tot die tijd blijf ik er met mijn handen vanaf.

    Het is overigens waar dat veel hedge funds de meest risicovolle posities van de CDO's in handen hebben. Maar vergeet niet dat hier veel correlation traders bij zitten.

    Hun posities zijn vergelijkbaar met een optie spread. Ze hebben dus welliswaar de meest risicovolle traches in bezit, maar hebben bescherming door de minder risicovolle tranches (vaak in veel grotere hoeveelheden) short te zitten. Dat kunnen hele leuke posities zijn als het echt fout gaat! Het risico is dat het een heel klein beetje fout gaat (en alleen de meest risicovolle tranches geraakt worden).

    Per saldo zijn de hedge funds die wij kennen short sub prime, maar dat kan ook aan onze bias liggen.

    Het is als particulier overigens lastig om aan een directe short in sub prime te komen. Dat zijn bovendien nog dure shorts ook. Je kunt wel short gaan in partijen die veel sub prime exposure hebben, maar wellicht is de reactie daar nu al in de koers verwerkt.
  5. Mark Baak 28 juni 2007 21:17
    Ik ken Cheyne Capital inderdaad, we hebben er geen posities. Er zullen nog wel meer hedge funds zijn die long subprime zitten, maar ik ken er ook nog wel meer die short zitten.

    In nu long gaan in subprime zie ik de contrarian beleggingen ook, wel maar mijn geld beleg ik er nog niet in. Ik denk namelijk niet dat, hoewel het nu alle krantekoppen haalt, de bodem al in zicht is. Het nadeel met CDO's is namelijk dat de mark-to-market vaak een mark-to-model is.

    In dit geval betekent het dat er eerst een serieus probleem moet komen, voordat de prijs van de underlyings weer echt op marktwaarde gewaardeerd is. Zo'n serieus probleem zorgt er namelijk voor dat er openlijk een prijs is voor subprime mortgage pools. Vervolgens moeten brokers wel uit gaan van die prijzen in plaats van modellen. Tot die tijd blijf ik er met mijn handen vanaf.

    Het is overigens waar dat veel hedge funds de meest risicovolle posities van de CDO's in handen hebben. Maar vergeet niet dat hier veel correlation traders bij zitten.

    Hun posities zijn vergelijkbaar met een optie spread. Ze hebben dus welliswaar de meest risicovolle tranches in bezit, maar hebben bescherming door de minder risicovolle tranches (vaak in veel grotere hoeveelheden) short te zitten. Dat kunnen hele leuke posities zijn als het echt fout gaat! Het risico is dat het een heel klein beetje fout gaat (en alleen de meest risicovolle tranches geraakt worden).

    Per saldo zijn de hedge funds die wij kennen short sub prime, maar dat kan ook aan onze bias liggen.

    Het is als particulier overigens lastig om aan een directe short in sub prime te komen. Dat zijn bovendien nog dure shorts ook. Je kunt wel short gaan in partijen die veel sub prime exposure hebben, maar wellicht is de reactie daar nu al in de koers verwerkt.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.