Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Super de Boer« Terug naar discussie overzicht

AH-Topman: 'overname SdB'

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 juli 2008 17:26
    Dick Boer: ook Nederlander wordt zuiniger
    22-07-2008 13:42

    AMSTERDAM – Het zal niet lang meer duren voordat ook de robuuste Nederlandse consumentenuitgaven worden geraakt door angst voor de kredietcrisis en stagnerende economische groei.


    Die verwachting spreekt Dick Boer, bestuursvoorzitter van Albert Heijn en directielid van Ahold, uit in een interview maandag met het persbureau Reuters. Boer wordt daarin gevraagd naar een reactie op de winstwaarschuwingen bij branchegenoten als Carrefour, Marks & Spencer en Delhaize.

    Retail Index
    Op de aandelenbeurzen kreeg de foodretailsector na de winstwaarschuwingen een forse tik op de vingers. Sinds het begin van het jaar leverde de Dow Jones Stoxx Retail Index al 31,4 procent van zijn waarde in. Ahold wist over die periode de schade te beperken tot 14,7 procent.

    Inkomens
    Volgens Boer treedt de neergang in de Nederlandse consumentenuitgaven langzamer in. Nederlandse consumenten voelen de internationale economische ontwikkelingen nog niet in hun portemonnee. Ook zijn er in Nederland minder zorgen over de werkgelegenheid dan elders, aldus Boer. ‘Heel veel mensen hebben een baan. Aan de inkomenskant voelen consumenten het nog niet.’

    Werkloosheid
    Over de maanden april-juni bedroeg het werkloosheidscijfer in Nederland 4 procent, onveranderd ten opzichte van de periode maart-mei. Het gemiddelde werkloosheidspercentage voor de landen in de eurozone ligt aanzienlijk hoger op 7,2 procent.

    Huismerken
    De AH-topman vreest dat de economische crisis de Nederlandse consument niet lang meer onberoerd zal laten. ‘Er komt een moment dat je meer reactie ziet dan vandaag. Dat kan leiden tot meer aandacht voor goedkopere producten en minder variatie.’
    Volgens Boer is Albert Heijn dankzij de doorgevoerde herpositionering beter opgewassen tegen moeilijker marktomstandigheden. ‘Huismerken zijn een manier om geld te besparen. 50 Procent van ons assortiment, inclusief vers, bestaat uit private labels. Zonder vers is dat 30 procent.’

    Marges opofferen
    Het marktaandeel van Albert Heijn is inmiddels de 30 procent gepasseerd. Toch is de marktleider er altijd op gericht dit verder te vergroten, ook al gaat dit ten koste van de marge, zegt Boer. ‘Wanneer een bedrijf zegt dat het niets geeft om marktaandeel, bestaan ze binnen vijf jaar niet meer. In retail speel je het spel maar op één manier: en dat is groei, wanneer je stopt met groeien, heb je een probleem. Je hebt een groter volume nodig, en soms moet je daarvoor wat marge opofferen.’

    Overnameprooien
    Wanneer Reuters met een verwijzing naar Super de Boer vraag of de AH-topman op zoek is naar overname prooien, reageert Boer met: ‘We sluiten niets uit.’
  2. [verwijderd] 23 juli 2008 11:20
    quote:

    Buffalo(Buff) schreef:

    hij antwoord gewoon correct met niet ja en niet nee maar we sluiten niets uit. Dus de titel van dit draadje dekt de lading niet.
    Zit dus zeker een mogelijkheid in. Ze bekijken deze optie. Dit is een totaal andere reactie dan Sligro onlangs gaf die het gewoon uitsluit
  3. [verwijderd] 18 september 2009 13:09
    quote:

    Meneer Scofield schreef:

    [quote=Buffalo(Buff)]
    hij antwoord gewoon correct met niet ja en niet nee maar we sluiten niets uit. Dus de titel van dit draadje dekt de lading niet.
    [/quote]

    Zit dus zeker een mogelijkheid in. Ze bekijken deze optie. Dit is een totaal andere reactie dan Sligro onlangs gaf die het gewoon uitsluit
    AH is was vorig jaar nog niet zo resoluut en sloot overname niet uit. Hebben dus toch effe wat te lang gewacht.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.