Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,060   -0,110   (-2,13%) Dagrange 5,030 - 5,240 50.066   Gem. (3M) 255,4K

TomTom februari 2017

3.568 Posts
Pagina: «« 1 ... 138 139 140 141 142 ... 179 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 februari 2017 09:32
    quote:

    Dokus_ schreef op 21 februari 2017 08:25:

    [...]

    en als HG nu eens niet die 50% haalt. maar het blijft "gewoon" 80 -20 of in het beste geval 70-30. wat is dan je koersdoel in 2020?
    TomTom heeft het nu over 15% CAGR in de periode 2016-2020. Dat zou dan ergens 750 miljoen omzet uit Telematics en Maps (automotive + licensing) moeten opleveren in 2020.
    Omzet met een marge van 85-90% dus zeer interessant voor de winstgroei.
    Dat lijkt mij echter de onderkant van de verwachtingen en strookt ook niet met de uitspraak van Goddijn van 50% marktaandeel Automotive in 2020.


    Geen zorgen overigens want zelfs met 20% marktaandeel gaat de omzet Automotive op termijn boven de 1 miljard uitkomen. Dat wordt dan wel pas ergens in de periode 2022-2023.

    Bij het vaststellen van een koersdoel draait alles om groei en omzet/winstontwikkeling. Het maakt nogal uit of je 20%-30% marktaandeel haalt of 50%. De markt groeit de komende 10 jaar gigantisch. Vooral in de periode 2020-2025. In 2020 zie ik ook bij een lager marktaandeel toch vrij eenvoudig een koers van ergens tussen de 25-50 euro.
  2. forum rang 6 tatje 21 februari 2017 09:41
    Waarom blijf ik tot het bittere eind in Tom Tom zitten.

    Uit het jaarverslag 2016.

    Tom Tom is well placed to provide the kind of map that autonomous driving needs.

    Autonomous driving continues gain momentum and we have no doubt that major oppertunities will arise for Tom Tom in this space.

    Hoe kun je je toppers houden als de koers rond de personeelsopties al op 30 staat.

    Lage koers en personeelsopties.

    SAMEN de dood of de gladiolen :-)

    Gezien het feit dat alle toppers blijven, worden het de gladiolen :-)

    Tja !
  3. Dokus 21 februari 2017 09:59
    quote:

    groeibriljant schreef op 21 februari 2017 09:32:

    [...]

    TomTom heeft het nu over 15% CAGR in de periode 2016-2020. Dat zou dan ergens 750 miljoen omzet uit Telematics en Maps (automotive + licensing) moeten opleveren in 2020.
    Omzet met een marge van 85-90% dus zeer interessant voor de winstgroei.
    Dat lijkt mij echter de onderkant van de verwachtingen en strookt ook niet met de uitspraak van Goddijn van 50% marktaandeel Automotive in 2020.


    Geen zorgen overigens want zelfs met 20% marktaandeel gaat de omzet Automotive op termijn boven de 1 miljard uitkomen. Dat wordt dan wel pas ergens in de periode 2022-2023.

    Bij het vaststellen van een koersdoel draait alles om groei en omzet/winstontwikkeling. Het maakt nogal uit of je 20%-30% marktaandeel haalt of 50%. De markt groeit de komende 10 jaar gigantisch. Vooral in de periode 2020-2025. In 2020 zie ik ook bij een lager marktaandeel toch vrij eenvoudig een koers van ergens tussen de 25-50 euro.
    en dat is dan alleen op de "normale" navigatie, toch? autonoom rijden (hdmaps, roaddna,) komt hier nog eens bovenop?
  4. [verwijderd] 21 februari 2017 10:28
    quote:

    groeibriljant schreef op 21 februari 2017 09:32:

    [...]

    TomTom heeft het nu over 15% CAGR in de periode 2016-2020. Dat zou dan ergens 750 miljoen omzet uit Telematics en Maps (automotive + licensing) moeten opleveren in 2020.
    Omzet met een marge van 85-90% dus zeer interessant voor de winstgroei.
    Dat lijkt mij echter de onderkant van de verwachtingen en strookt ook niet met de uitspraak van Goddijn van 50% marktaandeel Automotive in 2020.


    Geen zorgen overigens want zelfs met 20% marktaandeel gaat de omzet Automotive op termijn boven de 1 miljard uitkomen. Dat wordt dan wel pas ergens in de periode 2022-2023.

    Bij het vaststellen van een koersdoel draait alles om groei en omzet/winstontwikkeling. Het maakt nogal uit of je 20%-30% marktaandeel haalt of 50%. De markt groeit de komende 10 jaar gigantisch. Vooral in de periode 2020-2025. In 2020 zie ik ook bij een lager marktaandeel toch vrij eenvoudig een koers van ergens tussen de 25-50 euro.
    Jou punt m.b.t. het uitkomen van boven de 1 miljard aan Automotive omzet in 2020 of 2021 vind ik te positief.

    Zeker als je nagaat dat deals pas na 2,5 jaar enige substance krijgen en als je rekening houdt met deferred revenue wat heel langzaam de W/V in loopt. (zie rekendraad MartinMartin).

    Het voordeel van deze langzame opbouw is dat het ook heel lang duurt voordat de omzet daalt mocht TT de plank ergens misslaan.
  5. forum rang 6 tatje 21 februari 2017 10:31
    Misschien loop ik achter de muziek aan.

    Waarom gaat Tom Tom Automotive en licensing samen als 1 business unit presenteren.

    Om de groei van automotive te verbloemen, want Tom Tom wil nog geen hogere koers.

    Is dat zo, ja dat is zo.
    Mijn mening.

    De 3 units automotive licensing en Telematics hadden in :
    2015 : 383
    2016 : 424

    Een groei van 10,7%.

    Gaan we het uitsplitsen dan zien we iets anders.

    Automotive en Licensing
    2015 248
    2016 269

    groei 8,47%

    Gaan we dat uitsplitsen !

    Licensing 2015 142

    Maar in het jaarverslag 2016 staat :
    Licensing showed a modest decline year on year.

    Licensing
    2015 142
    2016 zeg 140

    Als licensing 2016 140 is dan is automotive 129 en dat was in 2015 106

    EEN GROEI IN AUTOMOTIVE VAN 21,7% in 2016.

    En daarom nemen ze Licensing en automotive samen.

    Ik verwacht in 2017 WEER een daling van Licensing en daardoor gaan we de werkelijke groei van automotive weer niet zien.

    Ze hebben goud in handen, maar doen er volgens mij alles aan, om de koers laag te houden.

    Ik snap het :-)



  6. forum rang 6 tatje 21 februari 2017 10:40
    15% CARG between 2016 - 2020.

    Dit is al een teken, dat ze alles willen VERBLOEMEN.

    Als je 15% CARG kan geven voor die 3 nu 2 business units, dan kan je dat ook geven PER UNIT.

    MAAR dat doen ze niet, want dan zien we een TE onstuimige groei in Automotive, die in 2016 al 21,7% was.

    Maar ik snap het wel, je hebt toppers in huis en de worst moet flink groeien.

    Dan heb je een lage koers nodig bij het begin van toekennen.

    En de hele inner circle speelt mee, mijn gedacht :-)
  7. harrysnel 21 februari 2017 11:00
    quote:

    trend follower schreef op 21 februari 2017 10:23:

    Geely and PSA bid for Lotus owner Proton. (FT.com). Zou dit voor TT misschien een voet tussen de deur zijn in China?

    Geely is eigenaar van Volvo en trekt op met Baidu in China.

    TomTom is ooit JV "Golden Tom" aangegaan met Autonavi (is nu in handen van Alibaba). Die JV zou ontbonden worden viel er te lezen in jaarverslag 2015. Heb daarover afgelopen jaar diverse malen gemaild met IR (nav samenwerking met Telechips en het "gebonden zijn aan Autonavi" volgens Den Drijver om de Chinese markt te betreden). Wilde weten of TomTom bv met Baidu voor China kon partneren.

    In het jaarverslag 2016 op pagina 90 staat opnieuw:

    "Although we will continue our activities in China, Beijing Golden Tom is in process to be liquidated..."

    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...
  8. [verwijderd] 21 februari 2017 11:00
    quote:

    tatje schreef op 21 februari 2017 10:45:

    Ha Tini.

    Mijn berekening is glaszuiver.

    Alleen in het jaarverslag 2016 staat dat Licensing a modest decline liet zien year on year.
    Ik heb een daling van 2 miljoen genomen, of te wel 1,4% lijkt me a modest decline year on year.

    De rest is gewoon optellen en aftrekken.
    Jouw berekeningen staan vol met aannames die gepresenteerd worden als jouw mening.
    Niks mis mee maar verre van glaszuiver.
  9. [verwijderd] 21 februari 2017 11:19
    Misschien ook een strategie:

    elke maand 10 Call opties extra kopen, bijv juno 2018 12 0.33-0.38 nu

    Dus ook bij lage koers steeds bijkopen iedere maand en bij hogere koers ook, dan einde jaar zit je al op 100 opties..

    en max verlies de maandelijkse..300-500 ?

    en dan wil je ook dat de koers nog effe laag blijft

    haha if we can't beat them...join them

    maar dan moeten we wel hopen dat de koers idd begin volgend jaar boven 10 gaat en liefst naar 12 + natuurlijk..
  10. harrysnel 21 februari 2017 11:24
    quote:

    Stille vennoot schreef op 21 februari 2017 11:03:

    9 maart is Geneve autosalon...verwachten we daar iets van ?
    persberichten toch vaak ook 1 of 2 dagen vooraf ?

    of valse hoop en maart opties maar doorzetten naar zo ver mogelijk...als het nog iets opbrengt...
    Vorig jaar veel nieuws vanuit Genève:

    - Real Time Maps.
    - Volkswagen Up navigatie.
    - Lancering van PSA platform.
    - Toyota deal voor Europa.
    - Fiat Tipo en Fiat 500 navigatie.
    - Rinspeed/Bandit.

    corporate.tomtom.com/releases.cfm?Yea...

    Dit zette de koers destijds iets boven de E9.

    Ik verwacht Toyota Noord Amerika omdat Den Drijver dat terloops noemde in een "stel dat" vraag over Capex/Opex bij het eventueel winnen van contracten.
  11. Dokus 21 februari 2017 11:27
    quote:

    tatje schreef op 21 februari 2017 10:40:

    15% CARG between 2016 - 2020.

    Dit is al een teken, dat ze alles willen VERBLOEMEN.

    Als je 15% CARG kan geven voor die 3 nu 2 business units, dan kan je dat ook geven PER UNIT.

    MAAR dat doen ze niet, want dan zien we een TE onstuimige groei in Automotive, die in 2016 al 21,7% was.

    Maar ik snap het wel, je hebt toppers in huis en de worst moet flink groeien.

    Dan heb je een lage koers nodig bij het begin van toekennen.

    En de hele inner circle speelt mee, mijn gedacht :-)
    leuk dat je het laag wilt houden zodat de big bang voor de nu uit te geven opties groter KAN zijn. maar...eens moet er toch gecashed worden. Wanneer is dit punt bereikt dan? stel dat het een bewustje is, wanneer mag de koers van TT zelf dan wel richting 20??
  12. forum rang 6 tatje 21 februari 2017 11:27
    quote:

    Faustian Pact schreef op 21 februari 2017 11:00:

    [...]

    Jouw berekeningen staan vol met aannames die gepresenteerd worden als jouw mening.
    Niks mis mee maar verre van glaszuiver.

    zal het helemaal helder maken.

    Licensing a modest decline year on year zo staat het in het jaarverslag 2016.

    2015
    Licensing 142
    automotive 106

    2016
    Licensing geen daling maar gelijk aan 2015 142 dus 0% groei
    Automotive 2015 106 2016 127 groei 19,81%

    Licensing 2015 142 daling naar 141 Daling 0,70%
    Automotive 2015 106 2017 128 Groei 20,75%

    Licensing 2015 142 2016 140 daling 1,4%
    Automotive 2015 106 2017 129 groei 21,7%

    Licensing 2015 142 2016 139 daling 2,11%
    Automotive 2015 106 2016 130 groei 22,64%

    Licensing 2015 142 2016 138 daling 2,81%
    automotive 2015 106 2016 131 groei 23,6%

    Ik denk dat Licensing niet verder daalde dan 138, dus heb je alle mogelijkheden.

  13. [verwijderd] 21 februari 2017 11:30
    Nog even het nieuwsbericht van Mobileye-VW.

    VW en Mobileye ontwikkelen navigatie voor zelfrijdende auto's
    Automotive Management-14 feb. 2017
    Volkswagen en technologiebedrijf Mobileye gaan samen een navigatiesysteem voor zelfrijdende auto's ontwikkelen.

    Aangezien TomTom tot op heden een "goede samenwerking" heeft met VW, schuilt hierin gevaar? Dreigen ze business kwijt te raken? Of zal er juist synergie en samenwerking ontstaat tussen Mobileye, VW én TomTom?
3.568 Posts
Pagina: «« 1 ... 138 139 140 141 142 ... 179 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.