Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,150   +0,030   (+0,59%) Dagrange 5,065 - 5,200 202.707   Gem. (3M) 290K

woe 28-05-2014 best case scenario's?

172 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 9 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 mei 2014 18:00
    quote:

    JanK1 schreef op 28 mei 2014 17:27:

    [...]

    Ach hoe een aandoenlijk ventje ben je toch en zo naief

    Heeft u nou niet in de gaten dat u hier alleen maar komt om te zieken. Ik lees van u nooit iets inhoudelijks over TomTom, altijd gehakketak tegen anderen, ook nog eens geheel verspeend van enig gevoel voor humor. Verder speelt u op de dame en niet op de bal, dat is heel lelijk van u.
  2. [verwijderd] 28 mei 2014 18:16
    quote:

    Balimoney schreef op 28 mei 2014 17:39:

    Stelling:

    Mocht het aandeel over 12 maanden op 12 Euro staan heeft het grootste gedeelte van de hier aanwezige aandeelhouders hun aandelen (of een flink gedeelte van hun positie) al verkocht.
    Ook dan zal mijn positie afhankelijk zijn van de inschatting van de toekomst. 12 Euro zou kunnen betekenen dat er eindelijk kans op een reëel bod ontstaat. Uiteraard speelt ook een rol of ik de centjes nodig heb voor iets anders en de macro situatie.
  3. [verwijderd] 28 mei 2014 18:19
    quote:

    Marie Trottoir schreef op 28 mei 2014 18:00:

    [...]

    Heeft u nou niet in de gaten dat u hier alleen maar komt om te zieken. Ik lees van u nooit iets inhoudelijks over TomTom, altijd gehakketak tegen anderen, ook nog eens geheel verspeend van enig gevoel voor humor. Verder speelt u op de dame en niet op de bal, dat is heel lelijk van u.
    Marie je hebt helemaal gelijk
    JanK1 heeft geen verstand van beleggen maar des te meer van het zieken van anderen
    hij zal vast wel weer met een reactie hierop komen want hij heeft de eigenschap ook altijd het laatste woord te willen
    laat hem maar leuteren Marie
    heerlijk idee dat TomTom as. maandag door Apple................
    meteen mijn sportauto bestellen
  4. [verwijderd] 28 mei 2014 18:30
    quote:

    Dinah-Moe Tomm schreef op 28 mei 2014 17:56:

    De kans dat Apple binnen nu en 12 maanden een deel van de tent voor meer dan 12 euro/aandeel overneemt, acht ik overigens aanzienlijk groter dan de kans dat we het WK winnen.
    Da's dan erg jammer. Ik dicht oranje best wel kansen toe. Terwijl dat ik dat onder v Marwijk en zijn kleinzoon minder had. Zal wel weer aan mijn contrarian houding liggen. ;-)
  5. [verwijderd] 28 mei 2014 18:50
    quote:

    *Justin* schreef op 28 mei 2014 18:30:

    [...]

    Da's dan erg jammer. Ik dicht oranje best wel kansen toe. Terwijl dat ik dat onder v Marwijk en zijn kleinzoon minder had. Zal wel weer aan mijn contrarian houding liggen. ;-)
    Moet bekennen dat ik er ook steeds meer vertrouwen in begin te krijgen. Maar de kans dat Apple TT-/-TTT overneemt acht ik na Goddijn's uitlatingen deze week toch wel groter.
  6. emilio!.! 28 mei 2014 18:59
    Autofabrikant Audi gaat in China samenwerken met TomTom en partner AutoNavi.

    Audi China zal de verkeersinformatie van TomTom en AutoNavi integreren in zijn automodellen. TomTom levert real time verkeersinformatie over alle snelwegen en provinciale wegen in China.
    'Onze samenwerking met Audi in China is een belangrijke stap binnen onze groeistrategie', zegt Ralf-Peter Schäfer, hoofd Traffic bij TomTom in een schriftelijke verklaring.
    Snelste groeier
    China is al jarenlang de snelst groeiende automarkt ter wereld. Het land neemt maatregelen om verkeersopstoppingen te verminderen zoals aanleg van nieuwe wegen. Desondanks zijn de verkeersproblemen onverminderd groot, met name in de dichtbevolkte stedelijke gebieden.
    De realtime verkeersinformatie moet de verkeerscongestie in China tegengaan. Volgens TomTom kunnen automobilisten hiermee sneller op de plaats van bestemming komen.
  7. [verwijderd] 28 mei 2014 19:00
    quote:

    Marie Trottoir schreef op 28 mei 2014 18:00:

    [...]

    Heeft u nou niet in de gaten dat u hier alleen maar komt om te zieken. Ik lees van u nooit iets inhoudelijks over TomTom, altijd gehakketak tegen anderen, ook nog eens geheel verspeend van enig gevoel voor humor. Verder speelt u op de dame en niet op de bal, dat is heel lelijk van u.
    Kijk al zijn berichten eens na, hij zegt alleen iets om te zeiken tegen of over iemand.
    Je hebt dus echt niks aan hem, zeiken over tomtom kan wel, want dit is het tomtom forum, niet het mensen-afzeiken forum.
  8. forum rang 6 marique 28 mei 2014 22:06
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 28 mei 2014 08:28:

    (...)
    En zo nog wel wat, maar dit lijkt me even genoeg.
    (...)
    Waardering voor je heldere aandachtspunten, Bdb.
    Heb je voor dat 'nog wel wat' ook gekeken naar de relatief zeer magere ebit(da)marge van de laatste jaren?
    Als positief signaal zie ik na de Q14-1 cijfers een heel geringe verbetering van omzet, ebit(da) en eigen vermogen. En verdere schuldreductie.

    De toename van het eigen vermogen is interessant. Ik beschouw die toename als enige echte winst. Gemeten vanaf december '12 is de toename van het eigen vermogen 11,7 cent over 5 kwartalen. Op jaarbasis 9,4 ct. Uiteraard een momentopname. En als de winstgevendheid in '14 sterk gaat verbeteren, kan dat wellicht voor '14 uitkomen op 20 ct. Wie weet.
    Op huidige koers zit je dan op een k/w van 25-30. Is een koers van 6-8 euro dan realistisch?
    K/w ratio's zeggen wel iets maar niet veel. Alles (naast sentiment) draait om toename van omzet, ebit en nettowinst. In die volgorde.

    Ik verbaas me al enkele jaren over de buitengewoon magere winstgevendheid van TT. Ik lees op dit forum prachtige getuigenissen over de unieke technologie die TT in huis heeft. Maar soortgelijke verhalen las ik jaren geleden ook al. Als die technologie zo uniek is, waarom wordt die dan nog steeds niet zichtbaar in klinkende winstcijfers?

    NB
    Momenteel geen positie in TT.

  9. [verwijderd] 28 mei 2014 22:25
    Marique, misschien ben ik niet de eerste om te reageren. Beperktedijkbewaking zal dat ook doen. Ik zie de ebit(da) marges ook als laag, maar dat zit hem mede in voorinvesteringen. Dit jaar worden R&D uitgaven gedaan, om volgend jaar navigatie te leveren aan het gehele PSA (Peugeot/Citroen) concern.

    Martijn den Drijver ging in een analistenrapport uit van een omzet uit PSA die start op 20 miljoen en daarna kan oplopen tot 70 miljoen euro. Dit lijkt mij bijzonder veel, als je kijkt naar de huidige omzet uit automotive. Ruim te veel. Maar desondanks denk ik wel dat het om substantiële bedragen gaat. Waarbij er vrijwel geen variabele kosten zitten aan de levering.

    Zo is er nog wel een aantal dingen. Degene die er het meest uitspringt is een extra uitgave van rond de 25 miljoen euro dit jaar aan een nieuw (meer geautomatiseerd) kaarten-onderhoudsysteem en de operationele kosten moeten verlagen zodra deze in gebruik genomen wordt, in Q1 2015.

    De besparingen in de opex moeten gaan zorgen dat die ebit(da) marge die je noemt omhoog kan. Ik weet niet hoeveel kosten TomTom denkt te kunnen besparen. Maar een extra uitgave van 25 miljoen, bovenop bestaande uitgaven, en wetende dat ze er al vele jaren aan werken, zou het best weleens om flinke besparingen kunnen gaan. Gezien het feit dat de marge nu zo dun is, kan een kleine verbetering in de operationele kosten al verhoudingsgewijs een behoorlijk verschil maken.

    Verder zijn nu die Cardio horloges een hit (heb ik het gevoel) en deze gaan voor USD 399 over de toonbank. De marges daarop moeten dus heel behoorlijk zijn (Garmin behaalt 60% brutomarge op horloges), maar zijn uiteraard zeer afhankelijk van de volumes. Bij productintroductie (is pas net geweest) heb je waarschijnlijk veel meer kosten (vaste kosten) gemaakt, dan er aan baten binnenkomen. Zowel in termen van productontwikkeling, distributie en marketing zal e.e.a. aan kosten gemaakt zijn. Als de bestellingen hoger zijn dan TomTom verwacht (waar het nu op lijkt) gaat de prijs per product ook omlaag.

    Verder heeft beperktedijkbewaking nog veel gekeken naar deferred revenues.

  10. [verwijderd] 28 mei 2014 22:58
    quote:

    Dinah-Moe Tomm schreef op 28 mei 2014 17:56:

    De kans dat Apple binnen nu en 12 maanden een deel van de tent voor meer dan 12 euro/aandeel overneemt, acht ik overigens aanzienlijk groter dan de kans dat we het WK winnen.
    www.z24.nl/bijzaken/goldman-sachs-voo...

    Brazilië, Duitsland, Argentinië en Spanje bereiken de halve finales. En Brazilië verslaat Argentinië in de finale. Dat althans voorspelt de bank Goldman Sachs. Wereldkampioenschappen zijn aanleiding voor de bank om een rapportje over de relatie tussen voetbal en de wereldeconomie uit te brengen, de vijfde editie al weer.

    Prutsers, bij GS. Nederland ook bij laatste vier. De jonge jongens zijn eager en fit.
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 mei 2014 01:12
    quote:

    marique schreef op 28 mei 2014 22:06:

    [...]
    Waardering voor je heldere aandachtspunten, Bdb.
    Heb je voor dat 'nog wel wat' ook gekeken naar de relatief zeer magere ebit(da)marge van de laatste jaren?
    Als positief signaal zie ik na de Q14-1 cijfers een heel geringe verbetering van omzet, ebit(da) en eigen vermogen. En verdere schuldreductie.

    ...

    Bij een hightech bedrijf als TT veroudert de knowhow en m.n. de software gauw, je moet denken aan life cycles van 4-6 jaar. En nieuwe producten of technieken vragen om voorinvesteringen (voor voorbeelden, zie het antwoord van Justin hierboven).
    DUS gaat veel geld naar R&D (in 2013: 165 mln plus 63 mln 'capitalized', bij een gross result van 521 mln).
    Daarnaast schrijft TT al jaren lang zo'n 80 mln pj af op oude TeleAtlas-zooi als ik het even zo oneerbiedig mag zeggen. Verder is er in 2013 een extra 19 mln tijdelijk 'verdwenen' in de deferred revenues. Je mag bij wijze van spreken blij zijn dat er nog een positieve EBIT overbleef.

    Daarom is het zo belangrijk dat de omzet weer eens gaat stijgen. Bij de dalende omzetten van de laatste jaren deden de bovengenoemde (overwegend vaste) kosten natuurlijk pijn. Het verbeterde sentiment rond TT heeft ermee te maken dat er in 2015 en volgende jaren idd omzetstijging zit aan te komen (uit verschillende business segmenten, zie weer de post van Justin, of echte optimisten zoals groeibriljantje).
    Mits er niet teveel beren op de weg verschijnen dus...

  12. forum rang 6 marique 29 mei 2014 11:58
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 mei 2014 01:12:

    (...)
    Verder is er in 2013 een extra 19 mln tijdelijk 'verdwenen' in de deferred revenues.
    (...)
    Bdb,
    Ik weet dat je een keer jouw visie hebt gegeven op de deferred revenue.
    Kan betreffende draad/posting niet terugvinden.
    Als jij die nog kan terugvinden, graag de link.

    Heb zelf even teruggebladerd in de jaarverslagen.
    Dan zie ik:
    - 61,8 mln in '10
    - 82,8 mln in '11
    - 95,2 mln in '12
    - 113,8 mln in '13

    De vraag is hoeveel van die 'vooruitbetaalde omzet' van voorbije jaren inmiddels als gerealiseerde omzet in de jaarrekeningen is verwerkt.
    Vanaf '12 wordt een splitsing gemaakt in kortlopende DR en langlopende DR.
    De kortlopende DR in '12 van 18,1 mln zou dan in '13 als gerealiseerde omzet zijn geboekt.
    De kortlopende DR in '13 van 38,3 mln komt dan in '14 als gerealiseerde omzet in de Resultatenrekening.
    Hopelijk/mogelijk/vermoedelijk/waarschijnlijk komt er eind '14 een hoger bedrag aan DR op de balans te staan.
    Nou en?

    Ik vind eerlijk gezegd die DR niet zo spannend. De enige positieve draai die je er aan kan geven is dat er groei is in lang(er) lopende contracten met vooruitbetalingen (van 61,8 in '10 naar 113,8 in '13).

    Als ik het verkeerd zie, graag je vernietigende commentaar :-)
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 mei 2014 13:25
    @marique:
    Dit is de link:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1306144/Last/d...

    Let vooral op de laatste pgs, het inzicht groeide geleidelijk.
    Je conclusie over het vrijvallen van kortlopende defrev klopt, behalve de bedragen. Je neemt daar abusievelijk de langlopende (non-current) defrevs.

    De balanspost deferred revenues is op zich idd niet zo spannend. Wel de verandering daarin!! Want in die verandering (stijging) zit een nog niet ingeboekte omzetstijging. Met hoge marge, want de costs of sales zijn al geboekt.
    En de afschrijvingen ook.

    Probeer de EBIT van TT door optellen van de DA uit de jaarrekening maar eens te matchen met de EBITDA. Dat lukt je niet, tenzij je rekening houdt met de defrev (en de 'stock compensation', en een geniepig opmerkinkje op pg 11 van JV2013).

    In gewoon Hollands:
    Zonder het fenomeen defrev zou de EBITDA in 2013 niet 143 mln zijn geweest, maar 162 mln. Voor 2014 verwacht ik dat dit effect nog groter zal zijn, orde 40-50 mln aan voorlopig gemiste EBITDA.
    Zie hier een deel van het antwoord op je vraag naar de idd lage EBIT(DA)-marge bij TT.

  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 mei 2014 13:46
    @marique, vervolg:

    De defrev is ook om een andere redenen interessant. Als je weet hebt van de looptijden van vooruitbetaalde contracten (bijv. 4 jaar voor de content bij all-in PND's) geeft het verloop van de langlopende defrev je inzicht in de verkoopaantallen. Andersom trouwens ook (zo kom ik aan mijn schatting van de 40-50 mln extra defrev in 2014).
    De kortlopende defrev geeft inzicht in seizoenspatronen (ook door TT zelf genoemd).

    Al moet ik er hier bij zeggen dat de komst van nieuwe apps (GO Mobile) met allerlei (gratis of goedkope) introductiemaanden, en diverse abonnementsvormen, het beeld diffuser maakt, en het rekenen aan opbouw en vrijval van defrev lastiger maakt.

172 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 9 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.