Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,150   +0,030   (+0,59%) Dagrange 5,065 - 5,200 202.707   Gem. (3M) 290K

Vr 16 Mei: Het waren 2 verschrikkelijke dagen

154 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Kniesoor 15 mei 2014 19:24
    Lot Keijzer naar TomTom
    NIEUWS - 15 mei 2014 08:06 Redactie Emerce

    Lot Keijzer, de voormalige directeur marketing oplossingen van LinkedIn Benelux, is TomTom komen versterken als Digital Transformation executive.

    Tot voor kort werkte ze als marketingdirecteur voor Vente Exclusive. Ze hield zich daar bezig met het uitbouwen van de strategie van de winkelclub en de shop Yaminta. Vente-Exlusive is een besloten winkelclub die tegen fikse korting courante modeartikelen verkoopt. Het nieuwe zusterbedrijf Yaminta is een wat opener webwinkel die zich positioneert met een wat luxer aanbod voor vrouwen.

    Eerder werkte ze voor Universal Media, Kobalt en Twist.

    Bij Tom Tom gaat ze zich bezighouden met het ontwikkelen van een digitale lange termijn-visie.

    Link: www.emerce.nl/nieuws/lot-keijzer-tomtom

    Leuke dame ;-)

    ===================================================================

    'Toenadering TomTom tot Apple kansloos'
    AMSTERDAM - do 15 mei 2014, 18:30
    De nieuwe toenadering tot Apple door TomTom-topman Harold Goddijn is vrijwel kansloos. Hooguit de kaarten van het Nederlandse navigatiebedrijf zijn relevant voor de Amerikanen, aldus analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen.

    Meer kan ik niet lezen want hoort bij Premium van DFT.

    ==================================================================

    Wat een ontzettend vreemd koersverloop gisteren en vandaag!
    Woensdag van een plus van ca. 4% naar uiteindelijk een plus van 0,5%; vandaag van een plus van ca. 6% naar uiteindelijk een min van 0,1%.
  2. [verwijderd] 15 mei 2014 19:34
    do 15 mei 2014, 18:30
    ´Producten slechter dan die van Google´
    'Toenadering TomTom tot Apple kansloos'
    Van onze financiële redactie
    AMSTERDAM -
    De nieuwe toenadering tot Apple door TomTom-topman Harold Goddijn is vrijwel kansloos. Hooguit de kaarten van het Nederlandse navigatiebedrijf zijn relevant voor de Amerikanen, aldus analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen.

    TomTom-topman Harold Goddijn.
    Foto: Dijkstra bv
    ,,Het is erg jammer, maar de producten van TomTom zijn gewoon heel veel slechter, afgezet tegen die van Google. Bij Google kun je bijvoorbeeld met enkele steekwoorden al een adres krijgen, bij TomTom heb je vrijwel altijd eerst het adres nodig voordat je weg kunt. Daarmee gaat TomTom het niet redden'', stelt Versteeg.
    De koers bewoog donderdag nauwelijks op de uitlatingen van Goddijn.
    De Amerikanen hebben geen haast om TomTom over te nemen, een van de scenario's die al langer in de markt rondgaan, zegt de analist met een koersdoel van €2. ,,Ze kunnen wachten, het kopen en alleen de digitale kaart-ontwikkeling eruit tillen. Aan de rest heeft Apple noch een andere partij heel veel.''
    TomTom heeft wel een sterke positie bij de ingebouwde navigatie in auto's, terwijl inkomsten uit de losse kastjes verdwijnen. TomTom levert al grafische navigatiekaarten aan Apple voor de smartphones. Die plaatst Apple via zijn CarPlay-project, dat de iPhone verbindt met de auto, bij een kleine twintig autofabrikanten waaronder Mercedes Benz, BMW, Ford, GM en Toyota.
    'Inferieur'
    ,,Het probleem is telkens dat de kaarten inferieur blijken te zijn. Lang dacht ook ik bijvoorbeeld dat TomTom met real time navigatie een marktvoordeel had'', zegt Versteeg, ,,maar dat bleek geen rocket science voor andere partijen. De kaart is daarbij te duur voor wat je krijgt.''
    Apple laat iPhone-gebruikers actief bijdragen aan betere digitale kaarten. Ze kunnen fouten rechtstreeks doorgeven. TomTom ziet ook nieuwe toepassingen voor de locatiegegevens uit de smartphones. Versteeg: ,,Maar dat staat bij elkaar totaal niet in verhouding tot het grote netwerk dat Google heeft opgezet, daarin heeft Google met 80% marktaandeel de dominante positie in handen.''
    TomTom-topman Harold Goddijn liet gisteren in een interview met De Telegraaf weten dat ondanks de gedaalde vraag naar deze apparatuur hij doorgaat met de losse navigatiekastjes. „Want de daling vlakt af”, aldus Goddijn, die een nieuwe periode van expansie in vooral China ziet naderen. Met fleetmanagement is TomTom de grootste en daar liggen ook nog veel mogelijkheden tot groei, stelde hij.


  3. diederique 15 mei 2014 19:40
    uitdaging voor de experts om dit artikel te bekritiseren of te onderschrijven......

    quote:

    Fredtt schreef op 15 mei 2014 19:34:

    do 15 mei 2014, 18:30
    ´Producten slechter dan die van Google´
    'Toenadering TomTom tot Apple kansloos'
    Van onze financiële redactie
    AMSTERDAM -
    De nieuwe toenadering tot Apple door TomTom-topman Harold Goddijn is vrijwel kansloos. Hooguit de kaarten van het Nederlandse navigatiebedrijf zijn relevant voor de Amerikanen, aldus analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen.

    TomTom-topman Harold Goddijn.
    Foto: Dijkstra bv
    ,,Het is erg jammer, maar de producten van TomTom zijn gewoon heel veel slechter, afgezet tegen die van Google. Bij Google kun je bijvoorbeeld met enkele steekwoorden al een adres krijgen, bij TomTom heb je vrijwel altijd eerst het adres nodig voordat je weg kunt. Daarmee gaat TomTom het niet redden'', stelt Versteeg.
    De koers bewoog donderdag nauwelijks op de uitlatingen van Goddijn.
    De Amerikanen hebben geen haast om TomTom over te nemen, een van de scenario's die al langer in de markt rondgaan, zegt de analist met een koersdoel van €2. ,,Ze kunnen wachten, het kopen en alleen de digitale kaart-ontwikkeling eruit tillen. Aan de rest heeft Apple noch een andere partij heel veel.''
    TomTom heeft wel een sterke positie bij de ingebouwde navigatie in auto's, terwijl inkomsten uit de losse kastjes verdwijnen. TomTom levert al grafische navigatiekaarten aan Apple voor de smartphones. Die plaatst Apple via zijn CarPlay-project, dat de iPhone verbindt met de auto, bij een kleine twintig autofabrikanten waaronder Mercedes Benz, BMW, Ford, GM en Toyota.
    'Inferieur'
    ,,Het probleem is telkens dat de kaarten inferieur blijken te zijn. Lang dacht ook ik bijvoorbeeld dat TomTom met real time navigatie een marktvoordeel had'', zegt Versteeg, ,,maar dat bleek geen rocket science voor andere partijen. De kaart is daarbij te duur voor wat je krijgt.''
    Apple laat iPhone-gebruikers actief bijdragen aan betere digitale kaarten. Ze kunnen fouten rechtstreeks doorgeven. TomTom ziet ook nieuwe toepassingen voor de locatiegegevens uit de smartphones. Versteeg: ,,Maar dat staat bij elkaar totaal niet in verhouding tot het grote netwerk dat Google heeft opgezet, daarin heeft Google met 80% marktaandeel de dominante positie in handen.''
    TomTom-topman Harold Goddijn liet gisteren in een interview met De Telegraaf weten dat ondanks de gedaalde vraag naar deze apparatuur hij doorgaat met de losse navigatiekastjes. „Want de daling vlakt af”, aldus Goddijn, die een nieuwe periode van expansie in vooral China ziet naderen. Met fleetmanagement is TomTom de grootste en daar liggen ook nog veel mogelijkheden tot groei, stelde hij.



  4. forum rang 6 hvasd2 15 mei 2014 19:50
    14-05-2014 Morgan Stanley Equal-weight 4,70
    30-04-2014 Rabo Hold 5,40
    30-04-2014 Kepler Capital Reduce 4,80
    29-04-2014 SNS Securities Hold 5,50
    14-04-2014 UBS Sell
    28-03-2014 Kepler Capital Reduce 4,30
    25-03-2014 Rabo Hold 4,50
    17-02-2014 SNS Securities Hold 5,00

    SNS Securities verhoogt het houdadvies voor TomTom naar kopen (Buy)
    dinsdag 29 april 2014 - 23:00u
    -
    SNS Securities verhoogt het koersdoel van TomTom naar € 5,50 van € 5,00. Het houdadvies van maandag 17 februari 2014 wordt vervangen door een koopadvies. Dit vorige advies heeft geresulteerd in een rendement van 5,35%.
    Fonds: TomTom Guru: SNS Securities
    Advies: Kopen Status: Actief
    Koersdoel: € 5,50 Score: 3,97%
    Startkoers: € 5,11 Huidige koers: € 5,31
    Verw. rendement: 7,63% 15 mei 2014 - 17:35u
    Historische adviezen

    Iig weinig koersdoelen van 2 Euro...... Slaap lekker Jos !!
  5. [verwijderd] 15 mei 2014 20:03
    Versteeg kan het duidelijk allemaal niet meer volgen met z'n gegoogle. Ik wil weten waar NU de files op m'n route staan Jos, waar ik heen moet, weet ik zelf ook wel. Wellicht hebben ze bij Theodoor Gilissen nog een baantje op de koffiekamer voor hem. Of doet hij (meesterlijk) net alsof hij achterlijk is en zitten zijn klantjes op zijn advies stevig short?
  6. [verwijderd] 15 mei 2014 20:09
    TomTom heeft een moeilijke periode gehad van 2011 tot nu. In 2011 kwam een omzet en winstwaarschuwing door TomTom, die voor analisten als een verrassing kwam en mogelijk ook tot irritatie leidde. Jos Versteeg verlaagde zijn BUY 10,00 koersdoel naar SELL 2,50 destijds.

    Prima als hij dat destijds zo zag. Maar nu TomTom eindelijk de weg naar boven weer vindt, is het voor een vermogensbeheerder nogal riskant om daar in te blijven hangen.

    Wat ik echter ernstiger vindt zijn uitspraken als "toenadering tot Apple kansloos". Tijdens de Aandeelhoudersvergadering heeft een gast die voor mij zat nog nagevraagd of er kansen zijn tot uitbreiding bij Apple en hoe nu precies het businessmodel er uit ziet, ook in relatie tot het data sharen. Dit is door Goddijn beantwoord dat TomTom en Apple inderdaad met e.e.a. bezig zijn, ook om Apple een rol te geven in het onderhoud van kaarten, maar dat ze er van Apple helaas niks over mogen zeggen.

    Iedereen die Goddijn een beetje heeft meegemaakt weet dat hij geen praatjesmaker is die gaat opscheppen over partnerships die er helemaal niet zijn of rept over kansen als die er niet zijn. Ik vind hem daar heel reeel in. Op welke kennis zou Jos Versteeg zich kunnen beroepen om beter dan Goddijn zelf te weten dat een toenadering tot Apple 'kansloos' is. Terwijl er volgens mij helemaal geen sprake is van toenadering maar van een al bestaande samenwerking en planvorming waar Goddijn een tipje van de sluier van oplicht.

    Bovendien is de prijsstelling voor kaarten anders in het mobiele segment dan in het automotive segment. Dus ook als Apple "slechts" de kaarten van TomTom gebruikt, betekent iOS in the car dat de licentieinkomsten omhoog kunnen. Verder heeft TomTom offline maps (en eind dit jaar realtime maps, mix van offline en online) in de aanbieding en realtime traffic. Plus IQ routes en route software. Allemaal dingen die Apple additioneel zou kunnen inkopen bij TomTom.

    Ook stelt Versteeg doodleuk dat andere partijen HD traffic zo kunnen namaken en dat het niet uniek is. Waarom wil Autonavi dan van deze expertise gebruik maken in de joint venture die ze hebben met TomTom? En waarom koopt Google verkeersinfo in bij INRIX? Een partij die files op binnenwegen niet kent en die ook een stuk minder uit de tests kwam van dat Berlijnse instituut. Wat mij opvalt is dat Versteeg bewust zoekt naar zaken waar beleggers vertrouwen danwel hoop op hebben en juist die zaken onderuit probeert te halen.

    Bovendien ging het interview over veel meer dan Apple. Bijvoorbeeld een verdubbeling van Telematics omzet van 100 naar 200 miljoen in 2-3 jaar. Terwijl ikzelf uitging van 80 naar 160 (80 is het 2013 niveau en 100 het 2014 niveau). Plus de omzet uit fitness van 20 naar BOVEN DE 50. Meer dus dan de verdubbeling en de inschatting die ik had (dat het die kant op zou gaan) werd door sommigen te optimistisch gezien, maar blijkt dus waar te zijn. Ik vind het dus een beetje cynisch (ook op de homepage van IEX) om te doen alsof het alleen maar om Apple gaat en alle overnamespeculatie daar omheen. Het is ook een indicatie van te verwachten resultaten. Waarbij ook nog eens gezegd is dat omzet PND begint te stabiliseren. (daar horen we Jos Versteeg niet over)

    Van mij mag eenieder zijn mening hebben, denk ook aan de discussies die ik met Bart1805 voerde die ik weliswaar te negatief vond en hij mij te optimistisch. Maar Bart heeft ze wel allemaal op een rijtje. Die Jos Versteeg van TG die roept maar wat, ook vanwege zijn shortpositie waarschijnlijk (zou wel netjes zijn als ie dat er even bij zegt) zonder daar enige onderbouwing voor te hebben behalve zijn prive gebruik van Google Maps. Dat is ongeveer het niveau van een aandeelhoudersvergadering van Philips waar iemand 30 minuten de tijd neemt om zich te beklagen over een kapotte electrische tandenborstel (=echt gebeurd!)

    Serieus vermogen verdient serieus aandacht is de slogan van Theodor Gilissen. Ik laat nog liever mijn vermogen beheren door een chimpansee dan door iemand van TG. (rijmt ook nog)
  7. [verwijderd] 15 mei 2014 20:24
    quote:

    Fredtt schreef op 15 mei 2014 19:34:

    ,,Het is erg jammer, maar de producten van TomTom zijn gewoon heel veel slechter, afgezet tegen die van Google. Bij Google kun je bijvoorbeeld met enkele steekwoorden al een adres krijgen, bij TomTom heb je vrijwel altijd eerst het adres nodig voordat je weg kunt.

    MUST SEE. Kijk eens naar de eerste 48 seconden van deze video.

    www.youtube.com/watch?v=kQMdK93bZbs

    Dan zie je gewoon dat het niet waar is wat hij zegt.

    Jos heeft waarschijnlijk een apparaatje van een paar jaar oud in zijn Ford Escort.
  8. harrysnel 15 mei 2014 20:38
    Ik begrijp Jos Versteeg en zijn voorliefde voor Google wel.

    Jos is compleet de weg kwijt. Verder is Jos niet zo heel erg begaafd, of zoals hij het zelf zou zeggen "heel erg minder intelligent". Wat heeft Jos iedere dag nodig? Juist....Google Maps om op zijn werk te kunnen komen. De zoekfunctie van Google is daarbij ideaal voor iemand als Jos die geen normale zin kan formuleren. Jos staat iedere dag weer op, probeert te poepen, knalt wat steekwoorden in zijn telefoon en best wel heel erg vaak lukt het hem om op zijn werk te verschijnen. Als Tom Muller ook zijn werk heeft weten te vinden zijn Peppi en Kokki weer herenigd en gaat de vlag uit bij ThG...;)
  9. [verwijderd] 15 mei 2014 20:43
    quote:

    *Justin* schreef op 15 mei 2014 20:24:

    [...]

    MUST SEE. Kijk eens naar de eerste 48 seconden van deze video.

    www.youtube.com/watch?v=kQMdK93bZbs

    Dan zie je gewoon dat het niet waar is wat hij zegt.

    Jos heeft waarschijnlijk een apparaatje van een paar jaar oud in zijn Ford Escort.
    Die Jos. Door mij al meer aangegeven: alles aan sbm offshore is meer dan goud, en alles van tomtom is slechter dan stront..hoe doorzichtig kun je zijn?! Inderdaad zou het fair zijn als hij zijn belangen erbij vermeld
  10. forum rang 6 pwijsneus 15 mei 2014 20:54
    quote:

    *Justin* schreef op 15 mei 2014 20:09:

    Bovendien ging het interview over veel meer dan Apple. Bijvoorbeeld een verdubbeling van Telematics omzet van 100 naar 200 miljoen in 2-3 jaar. Terwijl ikzelf uitging van 80 naar 160 (80 is het 2013 niveau en 100 het 2014 niveau). Plus de omzet uit fitness van 20 naar BOVEN DE 50. Meer dus dan de verdubbeling en de inschatting die ik had (dat het die kant op zou gaan) werd door sommigen te optimistisch gezien, maar blijkt dus waar te zijn. Ik vind het dus een beetje cynisch (ook op de homepage van IEX) om te doen alsof het alleen maar om Apple gaat en alle overnamespeculatie daar omheen. Het is ook een indicatie van te verwachten resultaten. Waarbij ook nog eens gezegd is dat omzet PND begint te stabiliseren. (daar horen we Jos Versteeg niet over)

    Die Jos Versteeg van TG die roept maar wat, ook vanwege zijn shortpositie waarschijnlijk (zou wel netjes zijn als ie dat er even bij zegt) zonder daar enige onderbouwing voor te hebben behalve zijn prive gebruik van Google Maps. Dat is ongeveer het niveau van een aandeelhoudersvergadering van Philips waar iemand 30 minuten de tijd neemt om zich te beklagen over een kapotte electrische tandenborstel (=echt gebeurd!)

    Serieus vermogen verdient serieus aandacht is de slogan van Theodor Gilissen. Ik laat nog liever mijn vermogen beheren door een chimpansee dan door iemand van TG. (rijmt ook nog)
    De spijker op zijn kop.

    Ik kan niet ontkennen dat de navigatie van Google goed is, en een makkelijke zoekfunctie heeft, maarja, dat is dacht ik de core-business van Google.

    Jos Versteeg echter is beursanalist, een fonds beoordelen op dit soort pietluttigheden is wat te simpel. Als ik een tosti-ijzer van Philips koop lukt het me niet om een goede analyse over het bedrijf te maken. Om bij Philips te blijven was Video2000 ook een beter systeem dan VHS, maar wie is er gewonnen?

    TomTom heeft maar 2 punten van zorg, de PND's, en Licensing.

    De PND markt krimpt, maar er lijkt voorzichtig stabilisatie te komen, en de sportwatches gaan steeds meer opvangen. Concurrentie van de iWatch of Samsung gear lijkt mee te vallen, omdat het een compleet andere doelgroep aangaat. De TomTom watch is echt een fitness gadget, wat hip is en waar mensen bereid toe zijn grof geld voor te betalen. Toch maakt de PND-omzet nog steeds het grootste deel van de omzet uit, met de verbeterde marges en nieuwe modellen in Europa en VS lijkt dit op korte termijn nog geen problemen op te leveren. Sterker, er wordt gewoon geld aan verdient.

    Om minder of niet meer afhankelijk te zijn van die krimpende PND's is er de groeiende TT Telematics tak, en Automotive. Over TT Telematics hoef ik het niet te hebben, dat groeit als kool. Automotive zal in 2014 ook nog veel moois laten zien door nieuwe deals.

    Blijft het laatste puntje van zorg over, Licensing. In de markt zie je dat bedrijven als Waze en Autonavi worden opgekocht voor resp. 1 miljard en dik 1.5 miljard dollar. En Jos Versteeg dicht de hele onderneming TomTom een waarde toe van € 2 per aandeel, wat neerkomt op ongeveer € 450 miljoen....

    Natuurlijk krimpt die omzet in Licensing afgelopen tijd, en dat ziet er eerlijk gezegd niet goed uit. Voor een groot deel is dat te verklaren doordat Apple niet in Euro's betaald, maar in data. Waar TomTom vervolgens hun traffic systeem mee kan maken. Als Goddijn aangeeft dat ze de samenwerking met Apple willen intensiveren door navigatie voor Carplay te leveren - wat eerst als bedreiging voor TomTom werd gezien - is het nog niet goed, nu er wellicht eindelijk euro's in het laatje gaan komen?!

    Google mag wellicht een steengoed product hebben waar ze veel geld aan verdienen, maar als er partijen zijn die de strijd aan willen gaan met Google zijn Nokia HERE en TomTom de partijen die ervan profiteren. Samsung kiest namelijk niet voor Google maps, Yahoo ook niet, Microsoft, Alibaba en Facebook ook niet. En Apple zeker niet.

    Serieus vermogen verdient serieus aandacht, alleen heeft Jos niet zoveel vermogen.
154 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.