Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,870   -0,034   (-0,69%) Dagrange 4,834 - 4,994 105.030   Gem. (3M) 248,1K

TomTom nieuws in 2012

1.552 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 78 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 juni 2012 18:24
    quote:

    rolof schreef op 16 juni 2012 15:52:

    Justin, dank je voor je uitgebreide analyse / rekensom (met de nodige aannames).

    Maar hoe kan Deutsche Bank dan op een koersdoel van 2.10 komen.

    Jij komt op basis van de Apple-deal al aan een bijdrage van 45 cent winst per aandeel.

    Dat zou al tot een koersdoel van boven de 6 euro leiden (nog zonder de zaken die T2 buiten de Apple-deal genereert/gaat genereren).

    Ik denk dat je het te hoog / te positief inschat.

    Ik heb weinig verstand van dit soort zaken (maar dat heeft ook zo zijn voordelen).

    Het advies van Deutsche Bank dateert van voor de deal met Apple. En gaat vooral over de consumentenproducten (PND's) die minder verkocht worden, doordat mensen meer mobiel navigeren. Daarbij wordt TomTom weggezet als een bedrijf dat de mobiele trends niet op tijd heeft gevolgd.

    Nu blijkt dat TomTom al ruim een jaar achter de schermen voor Apple bezig is. Met waarschijnlijk ook alle kosten van dien, zonder dat er nog opbrengsten tegenover stonden. De adviezen van de diverse analisten zijn echter wel altijd gebaseerd geweest op de lage winst per aandeel in deze transitieperiode, wat je ook als een soort aanloop periode kan zien, waarin kosten voor de baten uitgaan. In meerdere opzichten zelfs, want ook de Automotive divisie was/is nog in opbouw en groeifase.

    Dat DB na de deal met Apple zijn koersdoel herhaalt en ook Jos Versteeg van Theodor Gillissen zegt dat het alleen om wat kaartinfo gaat, met minimale waarde (waarvan we dus nu al weten dat het meer is dan dat), dat doet mij een beetje denken aan Bert van Marwijk. Gewoon volhouden dat je gelijk had, ookal is het niet zo.

    De berekeningen kunnen uiteraard te positief zijn, omdat we niet weten wat het verdienmodel wordt. Maar ze zouden net zo goed te voorzichtig kunnen zijn. Stel dat het verdienmodel heel anders wordt. Dat TomTom zijn content gratis aanbiedt en meedeelt in advertentie-inkomsten en van het gebruik van de content door app developers. God mag weten wat dat precies kan opleveren. Veel minder of meer? Dan zou je in de verdiensten van Google Maps moeten kijken, al vraag ik me af of die tot dat niveau gespecificeerd zijn.

    Er is echter een grote strijd gaande om locatie (lees artikel in NRC) en de map is daarbij essentieel. Er werd in het artikel al gezegd dat de overname van TeleAtlas voor 3 miljard achteraf misschien toch niet zo'n slechte zet was. Ik heb zelf ook niet het idee dat TomTom er zelf spijt van heeft. Alleen de totale markwaarde van TomTom (800 miljoen) loopt wel erg uit de pas met die overname van 3 miljard en nog 2 andere overnames. Ook wetende dat er daarna nog landen aan de kaart zijn toegevoegd en de traffic database is gebouwd, wat ook waarde toevoegt.

    Ik denk gewoon niet dat ze 3 miljard hebben betaald om zich vervolgens te laten afschepen met een licentie van enkele miljoenen euro's, terwijl Apple er dan mooie sier mee kan maken.

    Een andere invalshoek is deze. Een licentie voor kaarten is duurder wanneer je die gebruikt voor navigeren, vergeleken met alleen een kaartvertoning. Daarom heeft Google voor een groot deel afscheid genomen van TomTom toen zij Android lanceerden, met Google navigatie. Want als ze de TomTom kaarten daarvoor zouden willen gebruiken zou dat denk ik buiten het licentiecontract vallen en zou Google moeten bijbetalen.

    Uit de UWV stukken weten we dat TomTom dit jaar 30 miljoen aan Google omzet kwijtraakt. Maar Google gebruikt al tijden in een hoop landen geen TomTom meer. Dus ik denk dat Google in de hoogtijdagen meer betaalde aan TomTom. Zeg even 50 mln euro. Tegelijkertijd was dat een prijs voor statische informatie en niet voor navigatie. Apple gaat nu veel verder. Ze nemen niet alleen meer kaarten af (meer landen) dan Google, ze nemen het ook af voor navigatie en daarnaast nog aanvullende informatie zoals POI (places) en verkeersinformatie. En TomTom heeft ook geholpen met het maken van de app. Daarom denk ik dat de deal met Apple een stuk groter is dan de 50 mln. die TomTom ooit van Google ontving.
  2. roloff 16 juni 2012 19:05
    quote:

    *Justin* schreef op 16 juni 2012 18:24:

    [...]

    .....
    Ik denk gewoon niet dat ze 3 miljard hebben betaald om zich vervolgens te laten afschepen met een licentie van enkele miljoenen euro's, terwijl Apple er dan mooie sier mee kan maken.

    ......

    Beste Justin, Apple heeft T2 niet gekocht, ze nemen hooguit producten af en werken samen aan nieuwe productontwikkeling.

    Daarmee geeft Apple T2 dan ook weer een enorm platform terug (in een tijd waarin T2 te kampen heeft met moeilijke marktomstandigheden).

    Dat laatste zal ook zijn invloed op de deal (drukkeknd effect op de prijs) hebben gehad.
  3. bart1805 16 juni 2012 19:22
    quote:

    rolof schreef op 16 juni 2012 19:05:

    [...]

    Beste Justin, Apple heeft T2 niet gekocht, ze nemen hooguit producten af en werken samen aan nieuwe productontwikkeling.

    Daarmee geeft Apple T2 dan ook weer een enorm platform terug (in een tijd waarin T2 te kampen heeft met moeilijke marktomstandigheden).

    Dat zal ook invloed op de deal (de financiële details) hebben gehad.
    Met je eens. Terugkijken naar de tijd dat TA 3 miljard kostte is zinloos om te bepalen wat Apple nu voor deze deal wellicht betaald heeft. TA zou nu ook geen 3 miljard meer waard zijn. Ondernemen is vooruit kijken en niet achteruit. Mijn gevoel zegt overigens dat Apple de deal heeft afgekocht.
  4. [verwijderd] 16 juni 2012 19:36
    Eens. Ze krijgen er een groot platform voor terug. Misschien moeten we voorzichtiger zijn met de berekeningen. Al is het tot nu toe gewoon hardop filosoferen.

    Dat grote platform is een gegeven en zou de licentiekosten voor Apple kunnen drukken en hen een onderhandelingspositie geven. Ik las echter ook in NRC dat er in 2011 een lange periode fors onderhandeld is. Dus TomTom zal ook op zijn strepen gestaan hebben. Verder las ik dat TomTom en Apple ook partijen zijn die elkaar liggen en eenzelfde cultuur hebben en een soort natuurlijke klik. Voor wat het waard is.

    Ik denk dus niet dat TomTom zich het kaas van het brood laat eten. Daarom denk ik nog steeds dat het om tientallen miljoenen euros licentie-inkomsten gaat, net als bij Google. En zo gek zijn die bedragen niet.

    Voor TomTom was het kaarten kopen niet alleen duur, ook het onderhouden ervan kost ze denk ik 50-100 miljoen per jaar. Dat zal TomTom in de prijs meewegen. Daarnaast is het ook in Apple's belang dat TomTom er aardig aan verdient, want TomTom moet nu en in de toekomst voldoende in de kaarten blijven investeren om te zorgen dat Apple Maps een goed product blijft. En TomTom zal de vele feedback van Apple users ook snel moeten verwerken, dat gaat denk ik 1-op-1 door. Ook is voor beide partijen bekend dat er voor Apple geen andere bronnen zijn op Microsoft Bing na. Maar dat is de ene concurrent (Google) inruilen voor de andere.

    Het grote platform zou dus zoals jij zegt ingezet kunnen zijn in harde onderhandelingen. Waardoor er misschien minder aan verdiend wordt dan bij Google het geval was. Tegelijkertijd is de content die nu geleverd wordt wel groter. En als er in-app aankopen zitten in de app, (de hamvraag) dan zou dat grote platform ook voor grote inkomsten kunnen zorgen. Maar dan niet rechtstreeks van Apple, maar van de consument.

    Ook zegt Apple dat ze de gegevens van hun gebruikers omzetten in verkeersinformatie. Dat is echter een zeer complex iets, wat maar weinigen kunnen. Ook gezien de plaatjes hiervan ga ik er van uit dat TomTom dit voor Apple doet. Apple levert de data, TomTom maakt er verkeersinfo van. Net als bij Autonavi. Ook dat zou ergens in de licentie inkomsten terug moeten komen, tenzij het op in-app aankopen gaat. Dan zouden TT en Apple mogelijk die inkomsten delen. Apple als dataleverancier en TomTom die er informatie van maakt.

    Alles bij elkaar ademt gewoon die hele Apple app TomTom. Hardop nadenken erover is leuk, maar wel met de disclaimer erbij zoals ik gaf. Je kan er pas echt een beleggingsbeslissing op nemen als dit najaar duidelijk wordt hoe het nou precies in elkaar zit.
  5. danicole 17 juni 2012 01:05
    quote:

    *Justin* schreef:

    Dan de rekensom:
    45 miljoen Apple klanten per kwartaal x 1 euro = 180 miljoen euro.

    5% doet een extra aankoop à 10 euro. Bijvoobeeld een downloadkaart of traffic. 180 mln x 5% x 10 = 90 mln.

    Vervolgens kunnen de kaarten door andere app ontwikkelaars gebruikt worden tegen een licentieprijs voor grootverbruikers. Kijkend naar hoe Google dat nu doet: nog eens 20 mln aan licenties.

    Totale opbrengst: 180 + 90 + 20 = 290 mln.

    Totale inkomstenderving: 50% minder verkoop van de app = 20 mln. (en concurrenten als navigon raken out of business).

    Lagere prijs HD traffic: 1,7 mln x 40 = 68 mln

    10% extra pnd krimp = 60 mln. Maar de marges daarop zijn wel 2x zo laag, dus ik zet dat op 30.

    Totale derving: 20 + 68 + 30 = 118.

    Totale waarde Apple deal: 290 - 118 = 172 mln. Marge: 75% en belasting: 25%. Netto winst bijdrage = 96 mln = 45 cent per aandeel. 

    Volgens mij moet je met 5% van de 45 kiljoen klanten rekenen voor de extra aankopen:

    45 miljoen Apple klanten per kwartaal x 1 euro = 180 miljoen euro.

    5% doet een extra aankoop 10 euro. Bijvoobeeld een downloadkaart of traffic. 45 mln x 5% x 10 = 22,5 mln.

    Totale opbrengst: 180+ 22,5+ 20 = 222,5 mln.

    Totale derving: 20+ 68+ 30 = 118.

    Totale waarde Apple deal: 222,5 - 118 = 104,5 mln. Marge: 75% en belasting: 25%. Netto winst bijdrage = 58 mln = 26 cent per aandeel.

    Danicole
  6. forum rang 5 boem! 17 juni 2012 01:53
    quote:

    *Justin* schreef op 17 juni 2012 01:29:

    Nee, want die 45 is per kwartaal. Dus dan moet je nog x4 doen om op jaarbasis te komen. 4 x 22,5 = 90.
    Maar het was maar een vingeroefening / sigarendoosje.
    op basis van de aanname 5% additionele omzet zou deze omzet over 2013 110 bedragen ipv 90 indien 10% van de gebruikers uit 4de kwartaal besluit het contract niet te verlengen. en daarna weer bijna verdubbelen in 2014.
    het blijft allemaal gissen:
    wat is de basis licensingfee( antwoord komt hierop uiterlijk na publicatie 4de kwartaalcijfers.)
    apple heeft tom2 uitgekozen tot strategische partner en die gebruik je niet als een citroen dus dat zal wel redelijk goed komen.
    belangrijker zijn de mogelijkheden die tom2 geboden krijgt om daarbovenop omzet te genereren al of niet gedeeld met apple.

    vooralsnog kan ik in het verhaal van justin geen gekke dingen ontdekken daar alle door analysten aangegeven pijn uit deze deal door hem zijn meegenomen.
    daling abonnement met 65%
    extra daling pnd op de al sterk dalende omzet.
    opbrengsten bestaande app worden gedecimeerd.
  7. [verwijderd] 17 juni 2012 10:11
    Wat ik niet zo goed snap is het volgende: jullie gaan uit van 1,7 milj. gebruikers van hd traffic. aangezien er per jaar 100 milj. iphones worden verkocht en ook hd beschikbaar komt op Android dan moeten deze abonnementen toch een veelvoud worden van 1,7 milj. Laten we zeggen 25 milj. om te beginnen.Als je dit meeneemt in de bereking dan zijn de resultaten bijna niet te bevatten, zelfs al wordt de prijs maar 10 euro per abonnement per jaar. Als Apple dit afgekocht zou hebben dan moet hier een gigantisch bedrag tegenover staan.Tja helaas is het allemaal nog gissen maar dat deze deal een gigantische inpact heeft fat mag duidelijk zijn!
  8. bakkie koffie 17 juni 2012 10:20
    quote:

    *Justin* schreef:

    [...]

    Dan de rekensom:
    45 miljoen Apple klanten per kwartaal x 1 euro = 180 miljoen euro.

    5% doet een extra aankoop à 10 euro. Bijvoobeeld een downloadkaart of traffic. 180 mln x 5% x 10 = 90 mln.

    Vervolgens kunnen de kaarten door andere app ontwikkelaars gebruikt worden tegen een licentieprijs voor grootverbruikers. Kijkend naar hoe Google dat nu doet: nog eens 20 mln aan licenties.

    Totale opbrengst: 180 + 90 + 20 = 290 mln.

    Totale inkomstenderving: 50% minder verkoop van de app = 20 mln. (en concurrenten als navigon raken out of business).

    Lagere prijs HD traffic: 1,7 mln x 40 = 68 mln

    10% extra pnd krimp = 60 mln. Maar de marges daarop zijn wel 2x zo laag, dus ik zet dat op 30.

    Totale derving: 20 + 68 + 30 = 118.

    Totale waarde Apple deal: 290 - 118 = 172 mln. Marge: 75% en belasting: 25%. Netto winst bijdrage = 96 mln = 45 cent per aandeel. 

    Dit alles exclusief Android waar ook een hoop verdiend kan worden. Daar kan ook nog veel uit komen.

    Bijkomend voordeel: klap aan navigon en grote klap aan Google maps. Google Maps moet wel meer geld gaan vragen nu ze 45% mobiele klanten kwijtraken. Dat is goed voor de waardebeleving van een kaartendatabase en voor de licentie business.

    Leuk bierviltje.
    De waarde van de deal is simpel, wat betaalt apple vast aan tomtom voor het gebruik van hun product en wat komt er nog bij per gebruiker.
    Verder moet je ook bedenken, dat als een concurrent deze deal had gesloten, je deze inkomsten niet had gehad en dat de neveneffecten zoals geschetst (minder pnd verkoop, minder app verkoop etc) dan ook hadden gegolden. wellicht iets minder omdat tomtom de betere kaarten levert.
  9. [verwijderd] 17 juni 2012 10:37
    quote:

    Rooney1 schreef op 17 juni 2012 10:25:

    en begrijp ik het goed dat Justin dit per kwartaal heeft gerekend? Dus dat alles nog eens x factor 4 moet?
    Las laatst ergens dat Apple 400.000 ipad's per week laat maken.
    Van de IPhone weet ik het niet maar weet wel dat het om enorme aantallen gaat.
    Duurt vast niet lang meer voor het besef komt dat dit een gigantische deal is..
  10. [verwijderd] 17 juni 2012 10:48
    quote:

    twister schreef op 17 juni 2012 10:37:

    [...]
    Las laatst ergens dat Apple 400.000 ipad's per week laat maken.
    Van de IPhone weet ik het niet maar weet wel dat het om enorme aantallen gaat.
    Duurt vast niet lang meer voor het besef komt dat dit een gigantische deal is..

    iPhone:

    Aantal mensen dat een iPhone heeft (installed base) = 200 mln.
    Die kunnen hun iphone ook updaten naar iOS6.

    Nieuwe klanten: 45 mln per kwartaal

    Voor je het weet maken dus honderden miljoenen mensen gebruik
    van TT kaarten. En ze kunnen ook fouten de kaart rapporteren. Dus
    zorgt voor een enorme kwaliteitsimpuls. Ook worden de data van
    gebruikers gebruikt voor HD traffic (tegen zekerheid grenzend vermoeden)
  11. [verwijderd] 17 juni 2012 10:57
    quote:

    twister schreef op 17 juni 2012 10:37:

    [...]
    Las laatst ergens dat Apple 400.000 ipad's per week laat maken.
    Van de IPhone weet ik het niet maar weet wel dat het om enorme aantallen gaat.
    Duurt vast niet lang meer voor het besef komt dat dit een gigantische deal is..

    dat het zich maar snel in de koers mag vertalen,heb nu wel lang genoeg gewacht
  12. bart1805 17 juni 2012 10:59
    quote:

    *Justin* schreef op 17 juni 2012 10:48:

    [...]

    iPhone:

    Aantal mensen dat een iPhone heeft (installed base) = 200 mln.
    Die kunnen hun iphone ook updaten naar iOS6.

    Nieuwe klanten: 45 mln per kwartaal

    Voor je het weet maken dus honderden miljoenen mensen gebruik
    van TT kaarten. En ze kunnen ook fouten de kaart rapporteren. Dus
    zorgt voor een enorme kwaliteitsimpuls. Ook worden de data van
    gebruikers gebruikt voor HD traffic (tegen zekerheid grenzend vermoeden)
    Turn by turn is alleen beschikbaar op de nieuwe iPhone. Daaruit maak ik op dat het dus gewoon ingebakken zit en het niet een extra aanschaf is.
  13. [verwijderd] 17 juni 2012 11:08
    quote:

    bart1805 schreef op 17 juni 2012 10:59:

    [...]
    Turn by turn is alleen beschikbaar op de nieuwe iPhone. Daaruit maak ik op dat het dus gewoon ingebakken zit en het niet een extra aanschaf is.
    Is niet alleen beschikbaar voor de nieuwe Iphone maar ook voor de Iphone4 en 4S en Ipad 2 en 3
    iOS6 is een update van de iOS5 die nog met Google maps werkt en dus word vervangen door Tomtom maps in iOS6..
  14. bart1805 17 juni 2012 11:26
    quote:

    twister schreef op 17 juni 2012 11:08:

    [...]
    Is niet alleen beschikbaar voor de nieuwe Iphone maar ook voor de Iphone4 en 4S en Ipad 2 en 3
    iOS6 is een update van de iOS5 die nog met Google maps werkt en dus word vervangen door Tomtom maps in iOS6..
    Alleen 4S..
    Geen woord over HD traffic geschiktheid, dus ook dat zal ingebakken zitten.
  15. bart1805 17 juni 2012 12:41
    quote:

    Erik9400 schreef op 17 juni 2012 10:57:

    Hoi justin, stuur deze berekeing maar naar de "analisten" zij zijn niet in staat om fatsoenlijke berekening te maken en denken nog steeds dat omzet krimpt....als ze koersdoelen gaan geven boven de 5 euro komen we dit jaar tenminste ergens...
    Ik krijg een beetje een deja vu gevoel. Was het bij de laatste of voorlaatste kwartaalcijfers dat er hier heel veel voorspellingen gedaan werden over de resultaten? Wel interessant om die nog eens te vergelijken met de voorspellingen van analisten.
1.552 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 78 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.