Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,215   +0,035   (+0,68%) Dagrange 5,125 - 5,235 302.190   Gem. (3M) 261,1K

Woensdag 04 mei.

214 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 11 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 hvasd2 4 mei 2011 15:04
    quote:

    woopsie schreef op 4 mei 2011 13:41:

    Kijk alleen al eens naar de balans en ratios van die tent en houdt die eens naast die van TT. En dan zit ik nog naar de oude cijfertjes te kijken. Zij maken elk jaar meer winst daar waar TT gelijk blijft of daalt, hebben ruim genoeg middelen om dividend van circa 4% uit te keren waar TT 0 uitkeert, Marges nemen toe daar waar die van TT teruglopen etc. Een opvallend verschil zijn de liquiditeitsratios, die zijn erbarmlijk bij TT. Neem een Garmin, > 3 daar waar TT < 1 zit. Oftewel, men komt in betalingsproblemen als men aan alle korte termijnverplichtingen wenst te voldoen. Neem de schuldenpositie. Bij Garmin is de debt to equity0.3, bij TT 1.3. Tja, als je een dergelijke leverage hebt moet je wel een forse groei hebben om dat te billijken.

    M.i. zijn deze cijfers van Garmin juist een duidelijk signaal dat er een bedrijf in de markt actief is dat op alle vlakken veel beter draait dan TT. Ik snap dan ook niet dat TT stijgt op deze cijfers.
    Volgens mij zijn er meerdere mensen die dat hebben....
  2. [verwijderd] 4 mei 2011 15:07
    quote:

    EP schreef op 4 mei 2011 15:00:

    P.S qwertyu

    Ik vind dat jij nu echt met roze brillen werk bezig bent.

    Uitspraken van mij zijn belachelijk

    Uitspraken van Vino zijn aanstootgevend...

    Kom op man..wees blij dat er een discussie over goede en slechte dingen gedaan wordt.

    En als Harry's forum moeite met mijn uitspraken heeft dan kan Harry mij er zo afgooien....

    Ik waardeer je werk en je kennis maar ik vind het nu toch zielig worden..

    EP

    Nee, mijn roze bril is al lang af. Dat zei je vandaag ook nog "als ze het nu nog hebben over roze brillen", naar aanleiding van een post van mij. Maar een donkere bril is voor mij nou ook weer niet nodig. Verblind door frustratie zie je net zo weinig als verblind door mooie winsten. En de opmerking van Vino over "niet over de vloer komen in de auto-industrie" zijn op zijn minst niet gebaseerd op feiten. Tenzij hij me een verslag kan doen of een videomontage over een onderhandeling die niet lukt of weet ik veel. Dus het is op zijn minst uit de lucht gegrepen. En ik vond jouw opmerking 'vreemd' dat een aandeleninkoop door HG zelf nodig was om het vertrouwen te steunen. Het is misschien geen onzin, maar ik kan 10 belangrijkere dingen noemen die hij kan doen. Zoals geen omzetwaarschuwing en wat meer praten over o.a. diensten.
  3. forum rang 6 hvasd2 4 mei 2011 15:09
    quote:

    qwertyu schreef op 4 mei 2011 15:07:

    [...]

    Nee, mijn roze bril is al lang af. Dat zei je vandaag ook nog "als ze het nu nog hebben over roze brillen", naar aanleiding van een post van mij. Maar een donkere bril is voor mij nou ook weer niet nodig. Verblind door frustratie zie je net zo weinig als verblind door mooie winsten. En de opmerking van Vino over "niet over de vloer komen in de auto-industrie" zijn op zijn minst niet gebaseerd op feiten. Tenzij hij me een verslag kan doen of een videomontage over een onderhandeling die niet lukt of weet ik veel. Dus het is op zijn minst uit de lucht gegrepen. En ik vond jouw opmerking 'vreemd' dat een aandeleninkoop door HG zelf nodig was om het vertrouwen te steunen. Het is misschien geen onzin, maar ik kan 10 belangrijkere dingen noemen die hij kan doen. Zoals geen omzetwaarschuwing en wat meer praten over o.a. diensten.
    Ik kan maar 1 reden bedenken voor dit gedrag van HG en en dat is dat de koers laag moet blijven. Zeker na het zien van de Garmin resultaten ......
  4. [verwijderd] 4 mei 2011 15:20
    Beste Vino72,
    Je eerste zin getuigd van wijsheid, de rest van je post had je achterwege moeten laten.
    De prijs wordt nog steeds bepaald door vraag en aanbod. Marktwerking.
    Een goede belegger speelt daarop in of speelt met fluctuaties in de koers. Een papieren verlies hoort daar ook bij. Is All in the game.

    De koers stijgt nu omdat er meer vraag is dan aanbod en men bereid is om tegen een hogere koers te kopen. Zo werkt beleggen en niks anders.

    Kijk naar het orderboek en je kunt de beweging redelijk voorzien.
    Zo simpel is het. Gesteggel over HG of over overname is verspilde energie. Geloof wat je wilt geloven. Maar dring je mening niet op aan een ander.
    Maak je eigen beleggers beslissingen en probeer wat te verdienen i.p.v. anderen de schuld te geven van je eigen zepert.
  5. [verwijderd] 4 mei 2011 15:21
    quote:

    hvasd2 schreef op 4 mei 2011 15:09:

    [...]

    Ik kan maar 1 reden bedenken voor dit gedrag van HG en en dat is dat de koers laag moet blijven. Zeker na het zien van de Garmin resultaten ......
    De opmerkingen van Goddijn over de markt voor PND's die enorm in elkaar klapt en de uitspraken van de CEO van Garmin dat het niet zo slecht gaat op de PND markt zijn erg tegenstrijdig. Er zit wel erg veel lucht tussen beiden.
    Wie is hier de jokkebrok?

    TomTom zegt ook dat ze hun voorspelling hebben gebaseerd op onderzoeken, zoals denk ik deze
    news.radio-electronics.co/manufacturi...
    www.spacedaily.com/reports/Why_The_PN...

    Heeft Garmin ander onderzoek gedaan naar de markt, of hebben ze hun eigen onderzoek gedaan? Of zijn ze te positief of TT te negatief? Of zijn de onderzoeken hierboven te negatief? Who knows...
  6. [verwijderd] 4 mei 2011 15:22
    quote:

    qwertyu schreef op 4 mei 2011 14:33:

    Tocas. TeleAtlas is geen miskoop, maar wel te duur voor TomTom geweest. Ik vergelijk het met iemand met een gemiddeld inkomen, die een villa koopt met geleend geld. Het zegt niet dat de villa zijn geld niet waard is, maar wel dat de persoon die hem koopt de last eigenlijk niet kan dragen. Dan woon je in een villa en kun je niet eens meer uit eten of op vakantie. Zo is het ook met tomtom. Waardevolle aankoop gedaan, maar vervolgens te weinig geld om andere dingen te doen.

    Moet je Goddijn er dan uitlazeren, omdat het geen goede investering was? Dan moet je kunnen vergelijken met hoe het met TomTom was gegaan zonder TeleAtlas. Dat vergelijkingsmateriaal hebben we niet. Dan hadden ze nu geen schulden en hadden wij dividend. Maar hadden ze dan ook automotive kunnen opzetten? En deals met HTC e.d. En hadden ze goede kaarten kunnen hebben door mapshare e.d. En waren smartphones dan niet een nog grotere bedreiging. Dat is dus de vraag. We kunnen dat niet vergelijken.
    Qwertyu, bedankt voor je antwoord. Ik waardeer jouw bijdragen en de correcte wijze waarop je argumenteert zeer!
    V.w.b. TeleAtlas houd ik zelf het toch op een miskoop. Simpelweg omdat je bij een investering van 3 mrd mag verwachten dat de jaaromzet met minimaal 1 mrd en de netto winst met minimaal 200 mln omhoog gaat en dat is bij lange na niet gebeurt. Sterker nog de partij die toen aan het korste eind trok (Garmin) ziet zijn omzet nu fors toenemen, terwijl TT - als een van de weinige beurgenoteerde bedrijven - een omzetdaling laat zien.
    Daarnaast vind ik dat een ceo moet worden afgerekend op zijn prestaties en bij wanprestatie moet kunnen worden ontslagen, net als een minister of een voetbaltrainer. Dat zit bij TT fundamenteel fout, want Goddijn kan niet worden ontslagen hoe slecht hij het ook doet.

  7. [verwijderd] 4 mei 2011 15:32
    quote:

    tocas schreef op 4 mei 2011 15:22:

    [...]

    Qwertyu, bedankt voor je antwoord. Ik waardeer jouw bijdragen en de correcte wijze waarop je argumenteert zeer!
    V.w.b. TeleAtlas houd ik zelf het toch op een miskoop. Simpelweg omdat je bij een investering van 3 mrd mag verwachten dat de jaaromzet met minimaal 1 mrd en de netto winst met minimaal 200 mln omhoog gaat en dat is bij lange na niet gebeurt. Sterker nog de partij die toen aan het korste eind trok (Garmin) ziet zijn omzet nu fors toenemen, terwijl TT - als een van de weinige beurgenoteerde bedrijven - een omzetdaling laat zien.
    Daarnaast vind ik dat een ceo moet worden afgerekend op zijn prestaties en bij wanprestatie moet kunnen worden ontslagen, net als een minister of een voetbaltrainer. Dat zit bij TT fundamenteel fout, want Goddijn kan niet worden ontslagen hoe slecht hij het ook doet.

    Ik denk dat als ze TeleAtlas gekocht hadden voor 2 miljard ipv 3 miljard, dat het een goede keuze was geweest. De netto schuld van tomtom is nu 300 miljoen. Anders hadden ze dus +700 miljoen gehad op dit moment. Het is de koe in de kont kijken. En we weten dat Garmin heeft meegeboden.

    Ik denk dat angst speelde. Angst dat iemand anders de kaarten zou krijgen. Voor de overname betaalde TomTom 100 miljoen per jaar voor het gebruik van kaarten van TeleAtlas. Zou Garmin wel kaarten aan TomTom gunnen? Of de prijzen omhoog gooien? En als iemand anders de kaarten zou kunnen bemachtigen (bijvoorbeeld een mobiele telefoonproducent) zou dat dan geen dreiging zijn.

    Uiteindelijk hadden ze besloten dat ze TeleAtlas MOESTEN hebben, en dan maakt de prijs niet meer uit. Zonder TeleAtlas waren ze alleen maar producent van plastic kastjes. Want ook die consultancy tak, met traffic flows voor overheden, hadden ze dan niet kunnen hebben.

    Misschien hadden ze gewoon slimmer moeten onderhandelen. De vraag is of Garmin het echt voor zoveel geld gekocht zou hebben.

    Dit speelde trouwens allemaal voor de crisis. Dus toen was de inschatting ook dat de Amerikaanse consument flink zou blijven uitgeven, en dat banken niet moeilijk zouden doen over financieringen, en niemand maakte zich zorgen over staatsschulden. De hele wereld is de afgelopen 4 jaar veranderd. Of denk je dat het leuk is als je vijf jaar geleden aandelen Fortis had, of ABN-AMRO, of ING, of Aegon. Er zijn zoveel bedrijven die klappen hebben gehad. Zo'n dure aankoop vlak voor de crisis, de timing kon echt niet slechter.

    Maar dat is ook de reden dat we van heel hoog naar de 6 euro nogwat gegaan zijn. Laten we nu kijken naar hoe de toekomst er uit ziet.
  8. forum rang 6 hvasd2 4 mei 2011 15:41
    quote:

    qwertyu schreef op 4 mei 2011 15:32:

    [...]

    Ik denk dat als ze TeleAtlas gekocht hadden voor 2 miljard ipv 3 miljard, dat het een goede keuze was geweest. De netto schuld van tomtom is nu 300 miljoen. Anders hadden ze dus +700 miljoen gehad op dit moment. Het is de koe in de kont kijken. En we weten dat Garmin heeft meegeboden.

    Ik denk dat angst speelde. Angst dat iemand anders de kaarten zou krijgen. Voor de overname betaalde TomTom 100 miljoen per jaar voor het gebruik van kaarten van TeleAtlas. Zou Garmin wel kaarten aan TomTom gunnen? Of de prijzen omhoog gooien? En als iemand anders de kaarten zou kunnen bemachtigen (bijvoorbeeld een mobiele telefoonproducent) zou dat dan geen dreiging zijn.

    Uiteindelijk hadden ze besloten dat ze TeleAtlas MOESTEN hebben, en dan maakt de prijs niet meer uit. Zonder TeleAtlas waren ze alleen maar producent van plastic kastjes. Want ook die consultancy tak, met traffic flows voor overheden, hadden ze dan niet kunnen hebben.

    Misschien hadden ze gewoon slimmer moeten onderhandelen. De vraag is of Garmin het echt voor zoveel geld gekocht zou hebben.

    Dit speelde trouwens allemaal voor de crisis. Dus toen was de inschatting ook dat de Amerikaanse consument flink zou blijven uitgeven, en dat banken niet moeilijk zouden doen over financieringen, en niemand maakte zich zorgen over staatsschulden. De hele wereld is de afgelopen 4 jaar veranderd. Of denk je dat het leuk is als je vijf jaar geleden aandelen Fortis had, of ABN-AMRO, of ING, of Aegon. Er zijn zoveel bedrijven die klappen hebben gehad. Zo'n dure aankoop vlak voor de crisis, de timing kon echt niet slechter.

    Maar dat is ook de reden dat we van heel hoog naar de 6 euro nogwat gegaan zijn. Laten we nu kijken naar hoe de toekomst er uit ziet.
    Als je iets echt wil hebben is onderhandelen veel moeilijker..... Misschien hadden ze ook nog wel 4 miljard willen betalen voor TA. Zo gezien is die 3 miljard een stuk minder.
214 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 11 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.