Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.234 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 162 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 november 2010 12:29
    quote:

    zzzaai schreef:

    Zonder dat ik hinder, ik time wel als ik inhaal, maar ik hoef niet zo hard

    Scheelt voornamelijk benzine

    Dat 130 rijden wat ze nu willen gaat 2 miljard kosten

    In de praktijk zal er niets veranderen.
    Als het heel druk is haal je die 130 nauwelijks en als het rustig is rijden nu al veel mensen 130. De meeste mensen rijden het tempo waarbij ze zich confortabel voelen. Het scheelt alleen wat bekeuringen.

    Van Porche ben ik overgaan op Smart For-four. Ipv een kruissnelheid van 170/180 (alleen op de snelweg - op andere wegen houdt ik me wel aan de snelheid - de meeste ongelukken gebeuren op de binnenwegen) rijd ik nu heel langzaam 120 en dat bevalt me goed. Met die Porche kreeg ik het niet voor elkaar langzamer te rijden op de snelweg. Dat ding is echt voor de snelwegen gemaakt en rijdt pas lekker bij 180. Vandaar deze radicale stap.
    Eigenlijk vind ik het van de zotte dat auto's uberhaupt zo snel kunnen/mogen.

    Maar nog steeds vind ik dat de maximum snelheid op snelwegen gerust naar 150 kan. En van mijn part worden alle auto's ook begrensd op 150.

    Eigenlijk is het een heel raar systeem. Men bouwt prachtige snelwegen die uitnodigen tot veel te hard rijden. Je kunt auto's kopen die harder dan 200 rijden en dan is er een wet die al dit leuks verbiedt met een maximum snelheid van 120. Dit is vragen om moeilijkheden.

  2. [verwijderd] 21 november 2010 12:03
    quote:

    Eib schreef:

    Maar nog steeds vind ik dat de maximum snelheid op snelwegen gerust naar 150 kan. En van mijn part worden alle auto's ook begrensd op 150.

    Ik kom te vaak in Duitsland om dit te wensen... Bovendien is die 150 erg persoonlijk. Of gelijk maar alle auto's afknijpen tot het langzaamste land (VS?); dus alle auto's 80km/u...

    Waarom ook hier weer regeltjes, regeltjes ipv minder. Alle pleziervaartbootjes met >100pk maar afknijpen tot 30km/u dan?
  3. [verwijderd] 21 november 2010 14:40
    quote:

    yasny schreef:

    [...]
    Ik kom te vaak in Duitsland om dit te wensen... Bovendien is die 150 erg persoonlijk. Of gelijk maar alle auto's afknijpen tot het langzaamste land (VS?); dus alle auto's 80km/u...

    Waarom ook hier weer regeltjes, regeltjes ipv minder. Alle pleziervaartbootjes met >100pk maar afknijpen tot 30km/u dan?

    Ik begrijp de logica niet.
    Brommers/scooters worden wel eisen gesteld maar niet aan de auto?

    Het gaat wel om veiligheid (ook van anderen) en de overheid mag van mij altijd "dwingend" optreden als het over veiligheid gaat.
  4. [verwijderd] 21 november 2010 18:08
    Stel dat de auto is begrensd tot 150... Is 100 harder dan toegestaan in de stad of 70 daarbuiten... En daar vinden de meeste ongevallen plaats. Hoezo extra veiligheid? Maakt geen fluit uit.

    Overheid waakt over veiligheid? Scooter met gele plaat mag maar 45 en is meestentijds veroordeeld tot de rijbaan. Automobilisten willen je hoe dan ook inhalen, want het gaat natuurlijk veel te traag. Slechte regel m.i. Daarom heb ik de mijne laten opvoeren en nu rijd ik zo snel als overig verkeer; veel veiliger.
    Regels voor scooters e.d. verzonnen, omdat je zo weinig scooters met airbags hebt... Oftewel, een ongeval met dergelijke apparaten hebben veel sneller veel meer impact op de berijder.
  5. Pavlov44 21 november 2010 22:29
    Begrenzen is geen optie, je moet er gewoon op hopen dat mensen het zelf uit hun hoofd laten om een auto te kopen die 250 kan, terwijl ze dit er 99% van de tijd toch niet mee kunnen rijden. Desnoods help je dit een handje, door maximumsnelheden goed te handhaven (bijv extra dikke bekeuringen voor iedereen die met 140+ gepakt wordt), maar ook gewoon dure brandstof helpt daarbij, aangezien je met een enorme motor dan ook dik accijns betaalt gedurende die 99% van de tijd dat je het vermogen niet ten volle benut. Wie hard wil rijden, of uberhaupt een krachtige/milieuonvriendelijk auto wil kopen, moet dat dan zelf maar beslissen op basis van een afweging van bekeuringen/brandstofkosten/bijtelling/zijn imago als milieuvervuiler.

    Verder is 130 als max snelheid natuurlijk gewoon belachelijk, in de Randstad geldt sowieso overal 100, dus daar werkt het niet, nog afgezien dat het hier altijd stilstaat. Op de overige stukken snelweg heeft het ook geen zin, want iedereen die iets harder dan 120 wil rijden doet dat toch wel, de kleine kans op een kleine bekeuring incalculerend (en zelfs op een willekeurig stuk tweebaanssnelweg is het vrijwel onmogelijk om mer dan 50% van de tijd meer dan 120km/h te rijden, vanwege inhaalacties van medeweggebruikers etc, dus de pakkans van iemand die op de vrije stukken steevast tussen 120 en 130 rijdt is sowieso zeer klein), zo simpel is het.

  6. Pavlov44 21 november 2010 22:41
    quote:

    Eib schreef:

    [...]

    Maar nog steeds vind ik dat de maximum snelheid op snelwegen gerust naar 150 kan. En van mijn part worden alle auto's ook begrensd op 150.

    Eigenlijk is het een heel raar systeem. Men bouwt prachtige snelwegen die uitnodigen tot veel te hard ri...
    Het kan misschien maar het hoeft niet. Ik rij persoonlijk altijd vrij rustig, maar erger me absoluut niet aan mensen die 150 willen rijden. Prima zelfs, we hebben allemaal wel eens haast of gewoon zin om door te trappen. Maar waarom daar de max snelheid voor omhoog zou moeten ontgaat me. Iedereen die 150 wil rijden doet dat toch wel, daarbij de kans op een bekeuring incalculerend?

    Ik speculeer natuurlijk, maar misschien wordt het boetesysteem in de toekomst wel een soort van milieubelasting, een 'prikkel' om bepaalde milieudoelstellingen te halen. Stel je voor dat er over 5 jaar concrete klimaatakkoorden worden gesloten waarbij landen verplichtingen op zich nemen om CO2 doelen te behalen. Dit lijkt me absoluut niet ondenkbaar. Laat ik zeggen Kyoto, maar dan serieus. In dat geval is het niet ondenkbaar dat de maximumsnelheid verlaagd wordt naar 100km/u. Niet om te pesten, of meer boetes te incasseren, maar gewoon om simpelweg aan internationale afspraken te kúnnen voldoen.

    Ook in dat geval kan iedereen nog 120 rijden die dat wil, of 150, mits hij of zij het risico op een bekeuring zich maar heeft ingeprent. Misschien moet je ook de boetes tussen bijvoorbeeld 100 en 150 heel laag laten beginnen en exponentieel laten toenemen. 20km per uur te hard is hoe dan ook geen misdrijf, het is slechts een <overtreding> van met elkaar afgesproken normen. Omdat 120km ook maar een puur arbitraire grens is, kan het kan best zijn dat die normen over snelheid de komende jaren herzien gaan worden om aan milieudoelstellingen te voldoen. In ieder geval neemt de uitstoot bij 100 ipv 120 zienderogen af.
  7. [verwijderd] 21 november 2010 22:51
    quote:

    kees100 schreef:

    Bij 20% overschrijding maximum snelheid op snelweg 5 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid.
    Weer zo'n uitermate persoonlijke inschatting.

    Blijft vreemd dat men blijkbaar wil blijven handhaven op de snelweg, terwijl de meeste ongevallen daarbuiten plaatsvinden...

    Gelukkig hebben we nog rechters.
  8. [verwijderd] 21 november 2010 22:56
    Een aantal jaren geleden is in Duitsland een vrouw met haar twee kleine kinderen verongelukt. Zij raakte in paniek toe zij in haar achteruitkijkspiegel een auto met een snelheid van zo'n 180km/uur zag naderen.
    Dood door schuld, naar mijn idee, ook al was die snelheid daar toegestaan.
    Ik houd me aan de maximum snelheid. Je moet eens weten hoeveel woedende reacties je dan krijgt.
    Ik heb daar, los van het feit dat 't een wettelijke bepaling is, een goede reden voor. Mensen reageren op impliciete verwachtingspatronen. Als je een auto op een bepaalde afstand ziet, in je spiegel of anderszins, bestaat er een verwachtingspatroon over de tijd die het duurt voordat die auto bij je is. Als die auto veel te hard rijdt werkt dat niet meer en dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden.
    Haal die hardrijders en bumperklevers van de weg. Het is schorum.
  9. [verwijderd] 21 november 2010 22:59
    quote:

    Pavlov44 schreef:

    misschien wordt het boetesysteem in de toekomst wel een soort van milieubelasting, een 'prikkel' om bepaalde milieudoelstellingen te halen.
    Dan rijden we toch '80' in zijn 'vijf'. Jammer dat de mijne zuiniger rijdt in zijn 'zeven' bij 110 dan (wellicht) de jouwe in zijn 'vijf' bij '80'... Jou schrappen van de snelweg dan maar?
  10. [verwijderd] 21 november 2010 23:10
    quote:

    yasny schreef:

    [quote=kees100]
    Zij raakte in paniek toe zij in haar achteruitkijkspiegel een auto met een snelheid van zo'n 180km/uur zag naderen.

    [/quote]
    Is mij nooit gelukt: in een achteruitkijkspiegel aantonen hoe hard iemand rijdt. Dat mens blijkbaar wel...
    Dat "mens" kon niets meer aantonen want zij was dood. En jouw persoonlijke opvattingen over "veilige" snelheden interesseren mij helemaal niets. Weer zo'n mannetje dat denkt dat hij boven de wet staat.
  11. [verwijderd] 21 november 2010 23:13
    quote:

    kees100 schreef:

    Dat "mens" kon niets meer aantonen want die was dood. En jouw persoonlijke opvattingen over "veilige" snelheden interesseren mij helemaal niets.
    1. Waarop baseer jij dan die '180', neus?

    2. Uit welke uitspraken van mij baseer jij dat ik boven de wet sta, neus?

3.234 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 162 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.