Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Smit Internationale« Terug naar discussie overzicht

Smit beschikt weer over offshorevloot

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. pim f 9 februari 2009 21:43
    Met de doop en overdracht van de Smit Laisa, het zevende en laatste vaartuig uit een serie moderne bevoorraders die ook sleep- en ankerwerk kunnen verrichten, beschikt Smit Internationale weer over een flinke offshorevloot. Het operationele management van deze L-klasse schepen gebeurt vanuit de Smitvestiging in Singapore.

    Na de verkoop, in 1996, van de bekende rederij Smit-Lloyd aan Secor, leek Smit de bevoorradingssector voorgoed de rug te hebben toegekeerd. Maar de tijden veranderden en eind maart 2006 maakte Smit een overeenkomst bekend met Hadi H.Al-Hamman Est. Marine Services (Hadi) uit Saoedi-Arabië. Deze overeenkomst betrof de overname van zeven moderne ahts-vaartuigen. Op dat tijdstip stond van dit zevental alleen nog de eerste, de Hadi 20, bij de Keppel Singmarine-werf in Singapore op stapel. Kort daarop werd dit bevoorradingsvaartuig herdoopt in Smit Lombok en in april 2006 volgde de oplevering. Het tweede en derde vaartuig uit de reeks, de Smit Langkawi en de Smit Linga, werden eveneens op deze werf gebouwd en kwamen respectievelijk in december 2006 en februari 2007 de vloot versterken.
    Voor alle drie bevoorraders was direct volop werk in de olie- en gasindustrie. Hiervoor werden door Smit, via Hadi, met Saudi-Aramco meerjarige contracten gesloten voor de inzet van deze schepen in de wateren van Saoedi-Arabië.

    Enkele dagen na de oplevering van de Smit Langkawi werd ze ingezet bij de berging van de Bitumen Glory, die met 4300 ton asfalt op weg was van Maleisië naar India. In de machinekamer was brand ontstaan, die zich snel uitbreidde naar de accommodatie. De bemanning zag kans het brandende schip tijdig te verlaten. Nadat Smit met de eigenaren een LOF-contract had gesloten, zag de bemanning van de Smit Langkawai kans de brand te blussen en kon de Bitumen Glory worden geborgen.

    Bouw in China

    De overige vier L-klasse schepen werden bij de Keppel Nantong-werf in China gebouwd. Als eerste liep in februari 2008 de Smit Lumut van stapel. Hierna volgden met steeds tussenpozen van een paar maanden de Smit Luzon, de Smit Lumba en vlak voor de afgelopen jaarwisseling de Smit Laisa. Dit viertal ging eveneens in charter van Saudi-Aramco in Zuidoost-Azië en Afrikaanse wateren aan de slag. De L-klasse serie is een beproefd ontwerp, gemaakt door Marine Technology Development (MTD), het scheepsontwerpbureau van Keppel Offshore & Marine. Diverse rederijen, waaronder Hadi, werken al jaren met schepen van dit type en ze blijken in de praktijk goed te voldoen. De L-klasse schepen zijn zestig meter lang, zestien meter breed en hebben een holte van zes meter en een diepgang van 4,20 meter. De voortstuwing wordt verzorgd door twee Yanmar-diesels van elk 3000 pk, wat een trekkracht oplevert van 75 ton. De vaarsnelheid is veertien knopen en het laadvermogen ongeveer 1800 ton. Aan deklading kan 500 ton worden meegenomen. Onderdeks staat een tankenpark voor het transport van brandstof, drink- en boorwater, boorspoeling en cement. De dubbelschroefsvaartuigen zijn ook van een 600 pk sterke boegschroef voorzien. Naast bevoorradings-, sleepen ankerwerk kunnen ze ook als brandblusvaartuigen (FiFi-1) worden ingezet. Aan boord is accommodatie voor 26 personen.

    Nog meer nieuwbouw

    Smit heeft ondertussen laten weten dat zij nog twee L-klasse vaartuigen op stapel zal gaan zetten. Deze krijgen als extra voorziening een klasse 2 dynamische positioneringssysteem. Dit duo dient als vernieuwing van de vloot van Ocean Marine Services in Egypte. In juni 2007 kregen de Rotterdammers een vijftigprocents belang in deze rederij, die op dat moment over zeven werkschepen beschikte. Hieronder bevonden zich drie voormalige Smit-Lloyd bevoorraders, te weten de Smit-Lloyd 29, 30 en 55. De bevoorradingsvloot van Ocean Marine Services is voornamelijk actief in Egyptische wateren.

    Behalve de overname van het nieuwbouwprogramma van Hadi en verwerving van een belang in OceanMarine Services, opereert Smit via de divisie Smit Transport & Heavy Lift met nog drie andere ahts-vaartuigen in de olie- en gassector. Dit zijn de Smit Kamara en Smit Komodo, beide met een trekkracht van tachtig ton, en de Smit Nicobar, met een trekkracht van 120 ton. Het drietal is van hetzelfde MTD-ontwerp en in de periode 2005-2006 bij de Keppel Singmarinewerf gebouwd. Het eerste vaartuig werkt op de Noordzee, het tweede in Egyptische wateren en het derde in Russische wateren, offshore Sakhalin. (PAS)

    uit "schuttevaer"
  2. pim f 9 februari 2009 21:52
    Dit ziet er toch niet uit als een outfit die een strooptocht van de baggermaffia (met persmuskieten in hun kielzog) nodig heeft?

    Ruggen recht bij Smit, laat de papendrechtse zandhappers maar barsten. En voor alle zielloze beleggers die hopen op een kortetermijn winst als boskalis dit prachtbedrijf opkoopt en daarna sloopt, stel ik de vraag: wat maakt jullie beter dan die idiote bankiers die bonussen oplikten voor kortetermijn successen maar die een bom hebben gelegd onder de economische vooruitzichten van gewone mensen?

    Laat je niet door dat baggergeboefte uitelkaar drijven, Smitmensen! Vree is een leider die alle belangen goed heeft afgewogen en verdedigd, en niet een stiekemerd die door angst een baggerplan heeft laten ploffen. Al willen de hielenlikkers van de pers die elk Berdowksi-lek zonder enige gene hebben overgetikt en voor de waarheid de wereld hebben ingeslingerd, de wereld anders doen geloven. Bah wat een misselijkmakende club.
  3. triumph3 10 februari 2009 11:36
    Koers gaat als een jojo op en neer.Dunne handel.

    Vraag aan Pim . Waarom beleg jij?

    Dat je uit trots een overname niet ziet zitten mag. Daar is niets mis mee.
    Maar ga anderen geen verwijten maken omdat het nu toevallig niet in je straatje past.
    Je aanwezigheid op iex doet vermoeden dat je zelf ook een belegger bent.

    Dus het verwijt dat je anderen maakt is dus ook op jezelf van toepassing.

    Groet triumph
  4. forum rang 10 voda 10 februari 2009 11:40
    quote:

    pim f schreef:

    Dit ziet er toch niet uit als een outfit die een strooptocht van de baggermaffia (met persmuskieten in hun kielzog) nodig heeft?

    Ruggen recht bij Smit, laat de papendrechtse zandhappers maar barsten. En voor alle zielloze beleggers die hopen op een kortetermijn winst als boskalis dit prachtbedrijf opkoopt en daarna sloopt, stel ik de vraag: wat maakt jullie beter dan die idiote bankiers die bonussen oplikten voor kortetermijn successen maar die een bom hebben gelegd onder de economische vooruitzichten van gewone mensen?

    Laat je niet door dat baggergeboefte uitelkaar drijven, Smitmensen! Vree is een leider die alle belangen goed heeft afgewogen en verdedigd, en niet een stiekemerd die door angst een baggerplan heeft laten ploffen. Al willen de hielenlikkers van de pers die elk Berdowksi-lek zonder enige gene hebben overgetikt en voor de waarheid de wereld hebben ingeslingerd, de wereld anders doen geloven. Bah wat een misselijkmakende club.
    Je hebt jezelf overtroffen Pim.
    Ik neem het je niet kwalijk hoor, sterker nog, je krijgt een AB van mij. :-)
  5. pim f 11 februari 2009 12:11
    quote:

    triumph3 schreef:

    Vraag aan Pim . Waarom beleg jij?
    Ik zal je antwoord geven:
    1. omdat ik het leuk vind
    2. om geld te sparen voor de studie van mijn kinderen
    3. om vermogen op te bouwen voor 'later'

    Verder heb ik een broertje dood aan leugenaars, zeurpieten en manipulanten (3 x Boskalis), een sterk rechtvaardigheidsgevoel gebiedt me dit uit te dragen vooral als er een bedrijf vermalen dreigt te worden tussen 'corporate raiders' (Boskalis/SHV combi) en kortzichtige, geldgeile aandeelhouders.

    Tenslotte heb ik (nu wel heel sterk) nog eens geleerd waartoe korte termijndenken in de economie kan leiden. Ik neem aan dat die boodschap ook aan jou niet is voorbijgegaan.

    Eraan toegevoegd: uit het verleden (ik heb een paar jaar gevaren) heb ik een extra band met - inderdaad - trotse scheepvaartbedrijven. Ik ben geabonneerd op het Smit journaal, ik volg hun activiteiten, ik heb zelfs een Smit bodywarmer!

    En nu ben ik wel benieuwd naar jouw reden om te beleggen?

    Fyi ik heb al maandenlang geen aandelen of opties Smit in bezit
  6. forum rang 4 JvH 17 februari 2009 14:18
    quote:

    Frensje schreef:

    Aan de biedkant van het boekje mooie ronde getallen en wat grotere orders; Boskalis weer aan het shoppen? Aan de laatkant duidelijke de kleine particulier.

    Geef Boskalis eens ongelijk tegen deze prijs.
    Ziet er wel naar uit ja dat Boskalis weer aan het shoppen is. Ben benieuwd wat het eventuele bod zal zijn.
  7. forum rang 10 voda 19 maart 2009 09:45
    Smit koopt Canadees sleepbedrijf Minette Bay Ship Docking


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Maritiem dienstverlener Smit Internationale nv heeft een overeenkomst gesloten om alle aandelen van het Canadese Minette Bay Ship Docking Ltd over te nemen. Dit maakt Smit donderdag bekend.

    Het Canadese bedrijf is met drie sleepboten actief in de haven van Prince Rupert. Volgens Smit versterkt deze acquisitie hun sleepactiviteiten aan de westkust van Canada.

    De overname moet nog goedgekeurd worden door de Canadese autoriteiten. Financiele details worden niet vrijgegeven.



    Door Ykje Vriesinga; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ykje.vriesinga@dowjones.co
  8. pim f 25 maart 2009 00:03
    quote:

    voda schreef:

    Smit koopt Canadees sleepbedrijf Minette Bay Ship Docking

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Maritiem dienstverlener Smit Internationale nv heeft een overeenkomst gesloten om alle aandelen van het Canadese Minette Bay Ship Docking Ltd over te nemen. Dit maakt Smit donderdag bekend.

    Het Canadese bedrijf is met drie sleepboten actief in de haven van Prince Rupert. Volgens Smit versterkt deze acquisitie hun sleepactiviteiten aan de westkust van Canada.
    dit is wel exemplarisch voor de onwetendheid van de gemiddelde belegger: dit is een draadje over offshore, en er wordt een bericht in gepleurd over (de overname van) een sleepdienst.

    Nou oke: het werk wordt met boten verricht, verder is er weinig tot geen overeenkomst. Hoe kan je nou nadenken over synergievoordelen enzovoorts enzoverder als je geen flauw benul hebt waar Smit eigenlijk mee bezig is?
17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.