Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Krijgen de USA automakers centjes vd senaat?

49 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 lucas D 11 december 2008 21:37
    NEW YORK (AFN) - Op Wall Street werd de stemming donderdag gedrukt door onzekerheid over het welslagen van een reddingsplan voor de auto-industrie. Ook een tegenvallend cijfer over de arbeidsmarkt zette beleggers aan tot het verkopen van hun aandelen.

    De Dow-Jonesindex van dertig toonaangevende fondsen stond kort voor het slot 2,2 procent lager op 8570 punten. De breder samengestelde S&P 500-index noteerde 2,6 procent in de min op 876 punten. Schermenbeurs Nasdaq daalde 3 procent op 1518 punten.

    Op woensdag stemde het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden in met het reddingsplan ter waarde van ongeveer 14 miljard dollar. Op donderdag was het de vraag of ook de Senaat hiermee zal instemmen. Het plan moet de grote drie autoconcerns General Motors, Ford Motor en Chrysler behoeden voor faillissement.

    Schokgolf

    Als het plan er niet doorkomt, vrezen beleggers dat een bankroet in de autosector een schokgolf zal veroorzaken door de gehele economie. In afwachting van de uitkomst in de Senaat stond General Motors 10,6 procent lager en verloor Ford 8,6 procent.

    Een handelaar merkte op dat beleggers nerveus werden van het debat in de Senaat. "Wall Street is ongeduldig en wil dat dit plan er zo snel mogelijk doorkomt. Dat er vertraging is en dat de mogelijkheid open blijft dat er slecht nieuws volgt, stoort ze", stelde hij.

    Werkloosheid

    Beleggers kregen voordat de handel in New York begon al een andere tegenvaller te verwerken. Toen werd bekend dat Amerikanen vorige week 573.000 aanvragen hebben gedaan voor een uitkering wegens werkloosheid. Dat waren er veel meer dan verwacht en het hoogste aantal in de afgelopen 26 jaar.

    Ook banken kregen het flink voor de kiezen op de beurs. JP Morgan verloor 10 procent nadat bestuursvoorzitter Jamie Dimon in een interview met tv-zender CNBC had gezegd dat het zakendoen in december tot nu tegenvalt. Bank of America daalde 9 procent, Citigroup leverde 7 procent in.

    Olieprijs

    De olieprijs stond ruim 8 procent hoger op ruim 47 dollar per vat. Dat gebeurde nadat het Internationale Energie Agentschap (IEA) had voorspeld dat de vraag naar olie in 2009 weer zou aantrekken. Daarnaast liet Rusland weten de olieproductie terug te schroeven.

    Op de valutamarkt noteerde de euro 1,3335 dollar tegen 1,3320 dollar bij het slot van de Europese beurzen donderdag.

    Bron: ANP

    lucas D
  2. [verwijderd] 11 december 2008 22:07
    quote:

    ischav2 schreef:

    Mooie opruiming, zijn ze beter af. Investeer taxmoney in nieuwe technologie. Hebben ze de afgelopen 20 jaar nagelaten. Moet je nu ook niet zeuren....
    Je haalt me de woorden uit de mond!

    Het stomme is dat vorig jaar zat te denken dat ALS het mis zou gaan met autofabrikanten dat wel eens met de Amerikaanse fabrikanten zou kunnen gebeuren juist om de reden die jij noemt.
    Had ik er nou maar naar gehandeld! Maar ja, acheraf lullen is altijd makkelijk he... ;)
  3. [verwijderd] 11 december 2008 22:21
    US automakers' future uncertain as debate rages
    By Soyoung Kim

    DETROIT, Dec 11 (Reuters) - A proposed government bailout of the struggling U.S. auto industry faced uncertainty on Thursday as a U.S. House-approved $14 billion plan ran into stiff opposition from Republican lawmakers in the Senate.

    Still, the possibility of support for U.S.-based automakers remained open under an alternate proposal from freshman Republican Sen. Bob Corker that would apply tougher standards for automakers that may be more palatable to his colleagues.

    The House approved a $14-billion bailout plan on Wednesday night, but the bill appeared to be falling short of the 60 votes needed to overcome procedural obstacles in the Senate.

    Corker said on Thursday he would propose giving loans to General Motors Corp and Chrysler [CBS.UL] provided the automakers cut their debt by two-thirds by mid-March, or else they must file for bankruptcy.

    Some Republicans who have opposed the Democrat-led House bailout proposal have expressed support for the Corker alternative. But the House would have to come back and vote again if a Corker-based bill was approved by the Senate.

    The House and Senate must pass an identical measure to send to President George W. Bush to be signed into law.

    Here is what to expect as lawmakers work toward a vote on the proposed bailout:

    IF CORKER PROPOSAL PASSES

    Corker's proposal requires GM and Chrysler to cut debt by two-thirds, and convert half of their $20 billion obligations to the union-aligned VEBA retiree health care trust to equity.

    The failure to meet the debt or VEBA schedule can force GM and Chrysler to file for bankruptcy, leaving the future of the two automakers still in doubt even if the bailout is adopted.

    It may also be tough to clinch the required concessions from the United Auto Workers union or bondholders by the deadline.

    IF DEMOCRAT PROPOSAL PASSES

    Immediate loans would support the cash needs of GM and Chrysler through the first quarter, giving them room to work on restructuring plans to be submitted by the end of March. The loans would provide only limited breathing room and a bankruptcy filing would remain a possibility.

    Those restructuring plans would have to show that creditors, investors and the union were all making financial concessions. However, automakers would not be forced to seek bankruptcy if they fail to agree on meaningful concessions from each stakeholder.

    IF NO AID APPROVED THIS MONTH

    GM would fall into the most immediate danger of the U.S.-based automakers if Congress fails to approve an aid package, followed by Chrysler and Ford Motor Co .

    GM and Chrysler have said they could be forced into bankruptcy within weeks if they do not obtain federal funding and Ford has sought a line of credit as insurance against a worsening downturn or a failure of one of its rivals.

    With cash dwindling, GM could try to buy time by asking for forbearance from its trade creditors who would be expected to demand expedited payment.

    GM, which has already delayed two weeks of incentive payments to dealers into January, could also seek to delay other kinds of payments like salaries.

    GM may also try to tap other sources of liquidity, potentially using unencumbered assets overseas to raise new secured lending overseas. But this would certainly be at punitive rates and new borrowing would complicate the swap of debt for equity fundamental to its restructuring.

    A bankruptcy filing would be a last resort for GM, but would be an option, especially if the board of directors concludes that the automaker needs to make a break from Chief Executive Rick Wagoner's policies.

    Still, the government likely would be forced to support GM through debtor-in-possession financing.

    With more than half of GM's suppliers also tied to Chrysler and Ford, Chrysler could be quickly forced to follow GM into bankruptcy, which could trigger a liquidity crisis at Ford. (Editing by Tim Dobbyn) ((soyoung.kim@thomsonreuters.com; + 1 313 967 1903; Reuters Messaging: soyoung.kim.reuters.com@reuters.net))
49 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.