Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

GM crasht op Wall Street

49 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 november 2008 19:43
    quote:

    Watermannetje schreef:

    ma 10 nov 2008, 17:01

    GM crasht op Wall Street

    DETROIT (AFN) - Aandelen van het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) zijn maandag op de beurs in New York op grote schaal in de verkoop gedaan. De koers zakte tot 30 procent nadat verscheidene analisten hadden laten weten dat GM mogelijk begin volgend jaar al geld tekort komt.

    GM zit in grote problemen door de sterk ingezakte verkoop van nieuwe vrachtwagens en auto’s in de Verenigde Staten. In oktober zag GM de verkoop met 45 procent dalen. Het concern maakte vrijdagavond bekend in het derde kwartaal een verlies van 2,5 miljard dollar te hebben geleden. Tegelijkertijd waarschuwde GM dat het tegen de zomer van volgend jaar geen geld meer heeft als de malaise op de automarkt aanhoudt.

    Volgens analisten zal het bedrijf al op korte termijn bij de Amerikaanse overheid moeten aankloppen voor hulp. Dit gaat echter wel ten koste van de belangen van de huidige aandeelhouders, zo liet de Britse bank Barclays weten. Deutsche Bank verlaagde het koersdoel van het aandeel GM van 4 naar 0 dollar. Volgens de bank is GM mogelijk na december niet meer in staat zijn activiteiten te financieren. Een aandeel GM kostte maandag nog ruim 3 dollar tegen 4,36 dollar bij het slot van Wall Street vrijdag.

    www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24329...

    ThyssenKrupp heeft in Amerika twee walsmachines (plaatstaal voor auto-industrie) stilgelegd ..... de bouw van een nieuwe walsmachine in Brazilië is voorlopig uitgesteld. De bevrachtingsgraad van ijzerertsschepen is teruggezakt naar 18% .... dat is zéér kritiek, want onder de 14% wordt de aanvoer helemaal stopgezet.

  2. Pietpaaltjes77 10 november 2008 21:42
    GM, Ford en Chrysler is natuurlijk een lastig verhaal. Deze bedrijven zijn in tegenstelling tot de meeste banken structureel verlies latend. Een soort Alitalia maar dan in de VS.

    Hulp van de overheid zal enorm veel geld gaan kosten omdat zij absoluut niet kunnen herfinancieren tegen fatsoenlijke voorwaarden.

    Ik betwijfel het dan ook of deze bedrijven gered worden. Het laatste is natuurlijk een goede oplossing om van je torenhoge pensioenkosten af te komen en de vakbonden eens flink buitenspel te zetten. Gewoon laten klappen en dan doorverkopen aan een goede autofabriek. Deze kunnen dan tegen concurrende prijzen produceren.
  3. [verwijderd] 10 november 2008 21:48
    quote:

    AndyFiboSpastico schreef:

    [quote=Watermannetje]
    Volgens analisten zal het bedrijf al op korte termijn bij de Amerikaanse overheid moeten aankloppen voor hulp. [/quote]

    Hopenlijk niet eerste foutje Obama/Bush...
    GM (going meltdown) heeft jarenlang ingezet op de traditionele autoproductie. Dat gaat gewoonweg hun ondergang worden. Al jaren heeft GM niet geinvesteerd in de ontwikkeling van auto's die zich voortbewegen op alternatieve energiebronnen (electriciteit, waterstof, etc). Dat betekent dat zij aan het einde zitten van hun productiecyclus. Ik ben voor het plat laten gaan van GM in de oude vorm, en als de sodemieter een produktielijn opzetten voor auto's die op electriciteit rijden. Daar moet de eventuele financiele overheidssteun op ingezet worden....en zeker niet op het redden van het huidige GM. Juist nu investeren in `groen rijden'... dat is de gouden kans. WM
  4. [verwijderd] 10 november 2008 22:16
    White House Stresses Limits on Automaker Aid
    11/10/2008 4:13 PM ET

    (RTTNews) - The White House Monday reiterated that additional Congressional measures will be needed for the government to provide more support for struggling U.S. automakers.

    Press Secretary Dana Perino said that help for automakers had not been a part of discussion when Congress was working to pass the $700 billion financial rescue package.

    As a result, she said, it would not be appropriate for the administration to unilaterally shift funds from the financial sector to the automotive industry.

    "There was not discussion of specific help to auto companies during that debate, and so the Congress's intent was to help financial institutions," Perino said.

    Perino's statement comes in the wake of the administration easing the terms of a bailout package for insurance giant American International Group (AIG) and a letter over the weekend from Speaker of the House Nancy Pelosi, D-Calif., and Senate Majority Leader Harry Reid, D-Nev., urging the Treasury Department to consider using the financial rescue funds to help automakers.

    In the letter Reid and Pelosi argued that the legislation had given Treasury broad discretion to allocate funds in a way to best support the economy.

    "Congress granted you broad discretion to purchase, or make commitments to purchase, financial instruments you determine necessary to restore financial market stability," they wrote.

    "A healthy automobile manufacturing sector is essential to the restoration of financial market stability, the overall health of our economy, and the livelihood of the automobile sector's workforce," the letter continued.

    However Perino said that the letter was not indicative of the intent of Congress when it passed the financial bailout package.

    And while the Energy Department is now accepting applications for federally-backed loans to help automakers and their suppliers retool for more environmentally friendly vehicles, Perino said that was the limit of the administration's ability to support the industry.
    "Congress is going to come back into town next week. If they decide to try to do something more on the auto industry we would listen to them," Perino said. "We have to move forward with what we can do with the statutes that Congress has authorized us to put forward."

    The Treasury Department announced Monday morning a plan to buy a $40 billion stake in AIG after the company posted a $24 billion loss for the third quarter, bringing the total federal investment in AIG to roughly $150 billion.

    "Together with steps taken by the Federal Reserve, this restructuring will improve the ability of the firm to execute its asset disposition plan in an orderly manner," the Treasury Department said in a statement.

    Perino reiterated that the federal intervention to prop up AIG was necessary to prevent further damage to the broader economy, according to Treasury Secretary Henry Paulson and Federal Reserve Chairman Ben Bernanke.

    "AIG is a large, interconnected firm. Both Secretary Paulson and Chairman Bernanke have determined that a failure by the firm would cause damage to our financial system, the U.S. economy, and the global economy," Perino said. "AIG being clearly within that financial service sector is what Congress had in mind when it passed the rescue package."

    by RTT Staff Writer
  5. [verwijderd] 10 november 2008 22:19
    Canada PM says open to requests for automaker aid
    OTTAWA, Nov 10 (Reuters) - Prime Minister Stephen Harper said on Monday the Canadian government is open to any aid request for the auto sector, but he does not want it to become dependent on handouts.

    "We are all aware of deep problems of some of the major companies in the auto sector. We're also aware of some actions that are taking shape in the United States. The government of Canada will examine all possibilities. We haven't ruled anything out or anything in. We will look at all the options that are before us," Harper, a Conservative, said after meeting the country's provincial premiers.

    "None of us wants on the one hand a sector that would fail and that would cause tremendous dislocation in the Canadian economy. Neither do any of us want to see a sector that would be permanently supported by the government and that would not otherwise be financially viable." (
  6. [verwijderd] 10 november 2008 22:48
    Ontario premier sets auto talks, much aid needed
    OTTAWA, Nov 10 (Reuters) - Ontario Premier Dalton McGuinty said on Monday he would meet next week with the province's auto industry, which has requested aid from the province and the Canadian federal government to be able to survive.

    McGuinty told reporters any aid package had to be substantial and had to come as soon as possible. He was speaking to reporters after a meeting with Canadian Prime Minister Stephen Harper and other provincial premiers
  7. [verwijderd] 11 november 2008 22:39
    quote:

    zzzaai schreef:

    Ja, hier in Amsterdam staat een terrein ook helemaal vol met toyota's meen ik, kan ook n ander merk zijn, mja gaan die pickup trucks het echt niet van winnen

    Of ze moeten er een 1100 cc motortje in bouwen:))
    Niet alleen in Amsterdam(Seat) maar Roterdam en ook Duitsland en Belgie liggen helemaal vol er kan geen auto meer bij. Er varen nu boten rond vol met Auto die ze nergens kunnen lossen.
  8. Ruud100 11 november 2008 22:58

    Bron: Autoweek

    Opel heeft de Duitse regering gevraagd maatregelen te nemen om de verkoop van auto´s te stimuleren. Niet alleen de fabrikant zelf, ook de top van General Motors vraagt Angela Merkel in een brief om steun. Tegelijkertijd wil GM in de VS dringend financiële steun, het kan niet wachten tot de nieuw president Obama plaatsneemt in het Witte Huis.
    De Duitse fabrikant wil dat de Duitse overheid belastingvoordelen op de aanschaf van nieuwe auto´s invoert, maar ook moeten consumenten goedkoper geld kunnen lenen. Voorts bepleit Opel een bonus voor het naar de ´sloop´ brengen van oude auto´s. Dat laatste deed Opel een jaar geleden overigens zelf al, het bood particulieren een recyclebonus indien een Opel werd gekocht en zij hun oude vervoermiddel lieten slopen. Maar nu moet dat geld dus van de Duitse regering komen.

    Niet wachten op Obama
    Ondertussen is situatie van moederbedrijf GM nijpend. In een interview met Automotive News zei CEO Rick Wagoner dat Washington het concern onmiddellijk financieel moet bijstaan. Wachten tot in januari, wanneer Barack Obama zich op het pluche in het Witte Huis nestelt, kan niet volgens de GM-topman. In ruil voor de financiële hulp wil Wagoner de Amerikaanse regering preferente aandelen aanbieden, bovendien zal GM limieten stellen aan beloningen van zijn topmensen. Het concern belooft tevens de introductie van zuinige modellen te bespoedigen. GM meldt dat het in het derde kwartaal 6,9 miljard dollar is kwijtgeraakt. Met 16,2 miljard in kas komt de 11 tot 14 miljard dollar die GM minimaal in kas moet hebben om voort te kunnen bestaan angstig dichtbij.
    Analisten vrezen een domino-effect als er een grote autofabrikant omvalt. Doordat vele toeleveranciers dan ook failliet gaan, worden ook andere merken geraakt die dan meteen in hun bestaan zijn bedreigd. Het Amerikaanse
    Center for Automotive Research heeft becijferd dat wanneer er in dat land één of twee autoconcerns omvallen er bij de fabrikanten 240.000 banen verloren gaan, 795.000 bij de toeleveranciers en nog 1,4 miljoen ’gerelateerde banen’ verdwijnen

    Gr
    Ruud
  9. Ruud100 11 november 2008 23:05
    www.spitsnieuws.nl/archives/binnenlan...

    Onverkoopbare Nissans in Born

    Het gaat zo slecht met de autoverkopen dat fabrikanten enorme parkeerplaatsen moeten huren om de voorraden kwijt te kunnen. Nissan heeft nu zo'n plek in Born.

    Op een bedrijventerrein in Limburg staan sinds kort 2500 Nissans van het type Micra, Note en X-Trail. Via de binnenvaart en autotreinen zijn de voertuigen naar Limburg verplaatst, aldus zender L1.
49 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.