Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

'Faillissement GM niet uitgesloten'

29 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. smith&jones 3 juli 2008 11:56
    quote:

    jojobuitenzorg schreef:

    Alles is mogelijk ik zeg niet dat het niet kan.
    Als we even verder zien dan alleen GM dan zien we ook veel verlies van banen dat betekend wel veel werkzoekenden,niets is mooier voor werkgevers je laat ze tegen veel lagere lonen terug komen,in de jaren negentig hebben we ook gezien hoe snel de US kan omdraaien.
    Voorbeeld nu is de staal industrie in de US winstgevender dan ooit en zelfs export van staal is winstgevend en dat niet alleen door de lagere dollar.
    Bijvoorbeeld bij Am-Axle een toeleverancier van GM hebben ze het voor elkaar gekregen de lonen van $28 naar $18 te krijgen, dit zet zich ook bij anderen door,Randstad US heeft al hele lijnen bij GM die ze voorzien van tijdelijk(goedkoop) personeel,dit was een paar jaar geleden ondenkbaar.

    mvrgr jo jo

    Momenteel is niets mooi voor GM als werkgever. De exorbitante werknemer benefits bij GM hebben mede aan de basis gestaan van dit drama. Gevolg: een hele industrie naar de donder... niemand blij.

    S&J.
  2. [verwijderd] 3 juli 2008 12:14
    Vroeger hadden we Bethlehem Steel.
    Een icoon, bijna net zo'n typische icoon van de USA
    als GM.
    Dat is ook gewoon omgevallen, men dacht dat gebeurt nooit en toch.. niemand kent de naam meer.
    De handel gaat door en zoals eerder opgemerkt is die industrie vooruitgegaan, innovaties, nu exporteren ze zelfs staal.

    GM is waarschijnlijk net zoiets. Als je een verkeerd product op de markt zet en veel vaste kosten hebt, dan hou je dat gewoon in the end niet vol. Dan hebben ze G-Mac waar de financieringen in zitten. Ik vraag me af of je nog niet beter sub-prime hypotheken kan hebben dan auto financieringen.

    Wat is nu een auto waard ?
    Een huis kan we 20-30-40% af maar dan houdt het wel op.

    grt
  3. [verwijderd] 4 juli 2008 23:33
    04-07-2008) Analisten noemen GM een drama
    (Bron: Analist.nl)
    Amsterdam (Analist.nl) - De situatie rondom het Amerikaanse GM begint een drama te worden zo roepen inmiddels diverse analisten. De doorzettende omzetdaling door de verschuiving van SUV’s naar zuinigere auto’s is een mokerslag voor het bedrijf zo blijkt uit de recente resultaten. Analisten zijn niet te spreken over het aandeel, bijna de helft van de analisten raadt shortposities in het aandeel aan. Ondanks de verliezen per aandeel in de laatste jaren bleef GM dividend aan haar aandeelhouders uitbetalen.

    Analist Van den Oever van het Nederlandse beleggingsblad Beleggers Belangen noemt GM inmiddels één groot drama nu het aandeel tot onder haar beurskoers van 1954 is gezakt. In het advies wordt gesteld dat de trend van brandstofslurpende auto's naar zuinigere auto's nu nijpend aan het worden is voor het bedrijf. Analist Levy van het Amerikaanse ratingsbedrijf Standard & Poors heeft recent zijn omzettaxaties voor het bedrijf naar beneden bijgesteld. Dit mede volgend op de tilt van grotere naar de kleinere en zuinigere auto's. GM is nu nog vooral afhankelijk van de pickups end SUV's maar de markt zal deze afhankelijkheid afstraffen zo oordeelt de heer Levy. Voor 2008 wordt een verlies per aandeel van 6,42 dollar verwacht. Het nieuwe koersdoel komt neer op 4,7 maal de 2009 EBITDA van 6,7 miljard.

    “Ondanks de lagere k/w'08 van 8 is het aandeel desalniettemin goed geprijsd” aldus analist Williamson het Zwitserse Credit Suisse. De negatieve trends zoals de shift naar zuiniger auto's en de neergaande Amerikaanse economie zullen het voor GM nog moeilijker maken om in de nabije toekomst zwarte cijfers te gaan schrijven zo wordt gesteld in het researchrapport. Tevens zijn de gestegen grondstoffenprijzen uiteraard niet in het voordeel van de autoproducent.

    www.analist.nl/index.php?page=aandeel...
  4. [verwijderd] 4 oktober 2008 13:37
    'Opel-fabriek in Antwerpen twee weken dicht'

    De Europese autofabrieken voelen steeds meer de economische malaise. De fabriek van General Motors in Antwerpen gaat de laatste twee weken van oktober dicht omdat er minder nieuwe bestellingen zijn

    (belga) - Dat schrijft Gazet van Antwerpen zaterdag.

    General Motors Europe besliste vrijdag om zijn productie van Astra's dit jaar met 40.000 wagens terug te schroeven en de technische werkloosheid uit te breiden. Omdat alle fabrieken aan elkaar gekoppeld zijn, sluiten alle GM-vestigingen in Europa, dus ook die van Antwerpen, de laatste twee weken van oktober de deuren.

    De Opel-fabriek in Antwerpen kreeg begin september al te horen dat de nachtploeg in november wordt opgedoekt. Tegelijk groeide het aantal geplande dagen technische werkloosheid al tot twintig. Daar komen nu nog eens vier dagen technische werkloosheid bovenop. De GM-directie bevestigt dat.

    "De mensen stellen hun aankopen uit, zeker grote investeringen zoals die van een auto", zegt Luc Van Grinsven, hoofdafgevaardigde van de vakbond ACV. "De stocks zijn vol en de orders lopen door de algemene malaise terug", beaamt ABVV-hoofdafgevaardigde Rudi Kennes.
  5. [verwijderd] 11 oktober 2008 13:35
    GM en Chrysler overwegen fusie
    General Motors en Cerberus, hoofdaandeelhouder van Chrysler, zijn beginnen praten over een eventuele fusie van de Amerikaanse autoproducenten..

    (tijd) - De krant New York Times meldde op haar website dat er gesprekken zijn tussen GM en Cerberus Capital, dat 80,1 procent van Chrysler in handen heeft. De gesprekken begonnen een maand geleden maar volgens de Wall Street Journal (WSJ) zijn die door de escalatie van de kredietcrisis tijdelijk afgebroken. Als de markten stabiliseren, kan de draad mogelijk terug opgepakt worden.

    GMAC zou volgens de WSJ centraal staan in de onderhandelingen. Cerberus heeft 51 procent in GMAC en GM bezit de resterende 49 procent. Cerberus zou een ruil voorgesteld. Cerberus wil Chrysler overdragen in ruil voor de volle 100 procent van GMAC.

    GM wil al langer af van GMAC. GMAC is de financierinstak van GM en kwam in de problemen door zijn hypotheekactiviteiten. GMAC zorgt onder andere ook voor financiering van GM-dealers en klanten voor de aanschaf van een nieuwe auto.

    GM en Chrysler zitten beiden in moeilijkheden. GM is al vier jaar verlieslatend en ook Chrysler zal dit jaar geen winst maken. De Amerikaanse automarkt zit in een diep dal. De autoverkopen zijn er gedaald tot het laagste peil sinds 1991 met als gevolg dat producenten fors snoeien in hun productie en personeelsbestand. Indien het tot een fusie komt, zou de fusiegroep onmiddellijk 10 miljard dollar kunnen uitsparen, vernam de Wall Street Journal.
    www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_indu...
  6. [verwijderd] 11 oktober 2008 13:59
    quote:

    slinders schreef:

    Indien het tot een fusie komt, zou de fusiegroep onmiddellijk 10 miljard dollar kunnen uitsparen, vernam de Wall Street Journal.
    Terwijl het waarschijnlijk de enige mogelijkheid is om (een deel van) GM te redden, blijft zo'n overlevingsfusie toch een rampscenario. Dit zal een behoorlijke economische en psychologische impact hebben in de VS.

  7. [verwijderd] 12 oktober 2008 19:26
    GM needs cash before Chrysler
    Companies declined to confirm merger talks. Analysts say GM would need a lot of cash before a deal could materialize.

    DETROIT (AP) -- For General Motors Corp. to acquire Chrysler LLC and all of its warts, GM would have to get desperately needed cash. Lots of it, according to industry analysts.

    With both automakers struggling to survive amid slumping sales, a slowing global economy and an unprecedented credit crunch, it's unclear whether Chrysler's majority owner, Cerberus Capital Management LP, would be willing to pay up, or whether the federal government might even get involved to save one or both struggling automakers.

    "There's got to be more in it for GM than just Chrysler," said Erich Merkle, an auto industry analyst with Crowe Horwath LLP, an accounting and consulting firm. "If you put two auto companies together, both that are losing money, both that are losing market share, you've just got an auto company that's losing market share faster and losing more money."

    GM and Cerberus, which owns 80.1% of Chrysler, have held preliminary talks about an acquisition or other combination of the two automakers, according to a person familiar with the discussions who did not want to be identified because the talks have not been made public.

    A tie-up between the automotive giants would be historic for the industry and solidify GM's position as the global sales leader, which it has been in danger of losing to Toyota Motor Corp.

    GM and Toyota finished 2007 essentially even in vehicles sold worldwide. GM and Chrysler already have a joint venture with BMW AG making a hybrid gas-electric powertrain.

    While melding the companies could save money by combining management, engineering, manufacturing and administrative staffs, analysts say consolidation would bring more costs, and the rewards probably wouldn't come for several years.

    That might be too late for both automakers. Auburn Hills-based Chrysler, a privately held company, doesn't have to open its books, but it lost at least $510 million in the first quarter and $1.6 billion last year. Its sales are down 25% so far this year, the worst drop of any major automaker.

    Detroit-based GM is burning up more than $1 billion in cash per month, with several analysts predicting it will reach its minimum operating cash level of $14 billion sometime next year.

    Sales are down 18%, and the company has lost $57.5 billion in the past 18 months, largely because of tax accounting changes.

    Bad timing? All of this comes as U.S. sales have slowed to their lowest point in 15 years, making bankruptcy possible for all of the cash-strapped Detroit Three if things don't turn around soon enough.

    Not exactly the prime scenario for a GM-Chrysler combination, said analyst Kevin Tynan of New York-based Argus Research Corp.

    "Even though you're getting the rationalization of folding the two businesses together, it doesn't make sense at this time," he said. "There's got to be some sort of outside motivation for them to do that sort of deal, especially in this market."

    That outside motive, analysts speculated, could be the federal government, which would inherit massive pension liabilities if either company went under.

    In exchange for taking on Chrysler, analysts envisioned that GM could be given access to low-rate emergency borrowing from the Federal Reserve's discount window, used in normal times by banks.

    GM, though, said it is not going to the Fed at present. "We're not actively pursuing anything at this time," said Greg Martin, GM's Washington spokesman.

    What's in it for Cerberus? The Wall Street Journal reported late Friday that Cerberus might trade Chrysler for GM's 49% stake in GMAC Financial Services. Cerberus bought 51% of GM's former financial arm for $14 billion in 2006, but since then GMAC has suffered because of bad mortgage loans.

    GMAC could look good to Cerberus now, Merkle said, because its insurance and auto businesses are profitable, and the federal government may take on its bad mortgages through the $700 billion financial bailout plan approved earlier this month.

    If a merger were to go through, GM could move quickly to cut costs and save billions, said Van Conway, a mergers and acquisitions expert and partner with Birmingham, Mich.-based Conway & MacKenzie.

    The company would have to calculate whether it has enough cash to stay alive and fund the deal, he said. If the numbers work, a lean, merged automaker would be in a strong position to make money once the U.S. market recovers and people start buying vehicles again, Conway said.

    "You want to be the last man standing here because the car market is going to come back," he said.

    Tynan estimated GM could save more than $5 billion a year by running the two companies as one, but said it could take years to realize the savings.

    "Over the short term there's very little in the way of consolidation that could occur," said Michael Robinet, vice president of global forecast services for CSM Worldwide, an auto industry consulting company based in Northville, Mich.

    Renault and Nissan are still completing their consolidation, even though the companies joined in 1999, he said.

    A combined GM-Chrysler would have too much factory capacity, too many brands and too many dealers, the analysts said. "Adding three more brands (Chrysler, Dodge and Jeep) to their mix and another company that's very heavy in the area of truck production and sales, I don't know how that can be a good thing," Merkle said.

    Neither GM nor Chrysler would confirm that they've talked, but each said discussions between automakers are routine.

    There also were reports Saturday that Chrysler was in talks with Nissan-Renault, and The New York Times reported that GM had approached Ford Motor Co. about a merger earlier in the year, but Ford wanted to stay independent.

    Merger talk among the Detroit Three is not new. GM talked with DaimlerChrysler AG in 2007 about acquiring Chrysler before Cerberus bought its stake in a $7.4 billion deal. The talks fell through when GM decided it should concentrate on cost savings and efficiencies by globalizing its own operations.

    Cerberus and Daimler confirmed last month that they are in talks for the private equity firm to acquire Daimler's remaining 19.9% Chrysler stake.

    The Journal said the talks between GM and Chrysler are on hold for now due to recent turmoil in the financial markets.

    The auto industry has been hit hard in recent weeks by the effects of the credit crisis, prompting GM and Ford to issue statements Friday to dispel the notion that they might be headed for bankruptcy.

    GM and Ford shares were battered with the rest of the stock market this week, falling to lows not seen in decades. GM (GM, Fortune 500) shares lost about half of their already-depressed value during the week, closing at $4.89 on Friday. Ford (F, Fortune 500) shares fell similarly, ending the week at $1.99.

    GM said Friday, in response to the stock price, that it is nor considering a bankruptcy filing.

    "Clearly we face unprecedented challenges related to uncertainties in the financial markets globally and weakening economic fundamentals in many key markets, but bankruptcy protection is not an option GM is considering," a company statement said.

    First Published: October 11, 2008: 6:13 AM ET
    money.cnn.com/2008/10/11/news/compani...
29 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.