Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Jos Koets - Echte woekeraar

99 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 maart 2008 10:55
    Jos,

    Als je je wilt beklagen over de de te hoge kosten van de bemiddelaar/adviseur dien je dan contact op te nemen met de maatschappij (in mijn geval SNS REAAL)of met de adviseur (diens bedrijf)

    En is er uberhaupt nog iets aan te doen.

    Heb nl mijn jaaroverzicht gehad van m'n ORV en hieruit blijkt dat de adviseur 33% van mijn inleg mee naar huis neemt.

    Alvast bedankt voor de info

    Patrick
  2. [verwijderd] 21 maart 2008 12:13
    Beste Jos,

    Ik heb zelf ook Falcon polissen lopen vanuit het verleden. Falcon/Eagle Star was toen een van de eerste aanbieders van flexibele levenpolissen met diverse mogelijkheden, dat was dacht ik toen een verbetering ten opzichte van de oude situatie. Je ziet die mogelijkheden ook bij deze polis terug.

    De doorlopende provisie is 4%. Ook verstrekt Falcon jaarlijks een overzicht, ik begrijp niet dat de klant die niet heeft ontvangen, of zijn tussenpersoon moet ze niet hebben opgestuurd, en er zijn er natuurlijk ook heel veel inmiddels niet meer actief.

    De overlijdensdekking is denk ik opgebouwde waarde +10%, vandaar dat er nog 20 cent overlijdenspremie op staat. Niet zo relevant die 20 cent! Wel relevant: de vaste poliskosten -vermeld op de overzichten- waren 10 gulden per maand, jaarlijks is dat nu 54.46 euro.

    Ook relevant: er is afsluitprovisie betaald over de hoge storting (7%) en er is afsluitprovisie betaald over de hoge premies volgens de gebruikelijke Premie X Duur formule, die was bij Falcon niet hoger dan bij andere verzekeraars. Beetje lastig rekenen met die indexatie, maar ik denk maximaal ongeveer 500/600 euro.

    De reden dat deze polis zo extreem verloopt is dat er na de vijf kostenjaren een extreem laag premiebedrag wordt betaald, van 15 euro per maand Dat is een totaal zinloze voortzetting. Ik begrijp ook niet wat hier het doel van kan zijn geweest, het is minder dan de minimumpremie. De afsluitprovisie was toch al verdiend (ik denk maar even weer het slechtste van de adviseur) en de doorlopende provisie is 7,20 per jaar, de klant is daarmee verliesgevend voor de tussenpersoon. Die kan er dan ook niet veel belang bij hebben gehad om die polis voort te zetten toch, qua woekeren en zakkenvullen, zeg maar?

    Zoals jij ook opmerkt is de afsluitprovisie in vijf jaar betaald, de 1e vijf jaar koopt de klant de A-units, waaraan de kosten worden onttrokken, inclusief de afsluitprovisie. Na het 5e jaar begint de aankoop van B-units, de "echte" beleggingsunits, daarvoor zouden de kosten lager moeten zijn, althans volgens de brochures, al twijfel ik nu hevig als ik zie wat er jaarlijks in rekening wordt gebracht. Bij deze polis is de klant daar nooit aan toegekomen, doordat de premieverlaging direkt na die vijf jaar plaatsvind. Hij heeft dus alleen kostenunits aangekocht. (het rendement van de beleggingen is en ander verhaal)

    Ik ben ook zeer teleurgesteld in de kostenstructuur,jaarlijks over de 100 euro en soms nog meer, naast de poliskosten investeringskosten, spread, en kosten beleggingsfonds (en niet terug te vinden). De tegenvallende rendementen laat ik dan buiten beschouwing, dat is overal zo.

    Bij mijn relaties loopt de rendementsontwikkeling wel wat achter op de prognoses (8% netto) maar we hebben ook extreem slechte beursjaren erin zitten. In de foldertjes was het gerealiseerd netto rendement destijds bijvoorbeeld ruim boven de 10% voor het mixfonds, 8% leek een voorzichtige schatting, er was zelfs een 6% garantiefonds, dat koos niemand, achteraf jammer!

    De nieuwe overzichten verschaffen geen duidelijkheid, leiden tot snelle afkoop van de polissen, en een overtrokken beeld van wat de adviseur verdiend, dat hebben de boefjes bij de verzekeraars mooi geregeld! Ik vind het jammer dat jij daarin meegaat, op deze veelgelezen site staat nu een tussenpersoon te beweren dat er jaarlijks 33% doorlopende provisie wordt uitgekeerd, je had -vind ik- direkt wel kunnen nagaan dat dat niet kan kloppen.

    Ik heb zeer sterk de indruk dat de verzekeraars samenspannen om de indruk te wekken dat de grootste kosten bij de adviseurs liggen, dat is pertinenent niet zo. Dat is ook eenvoudig te bepalen door in de maatschappijsoftware bijvoorbeeld een eindkapitaalberekening te maken op basis van netto-premie: het verschil in eindkapitaal is hooguit enkele procenten (van het kapitaal, niet van het rendement) Naar mijn mening zijn de verdiensten voor de verzekeraars extreem, immers, de persoonlijke bediening van de klant (wat men daar verder ook van mag vinden)bij afsluiten, onderhoud, wijziging, uitleg, uitkering, avondlijke bezoeken enzovoort brengt meer kosten met zich mee dan het geautomatiseerd incasseren, investeren, en toezenden van een jaaroverzicht. Ik schat nu de kosten van verzekeraar op minimaal drie tot vier keer zo hoog als de totale vergoeding van de avdiseur, maar echt aantoonbaar is het niet, mischien is het nog wel meer!

    Jammer dat je nu ook als adviseur meegaat in het aandragen van extreme voorbeelden. Misschien had de klant beter nooit aan de polis kunnen beginnen, of paste dit niet bij zijn inkomen, het zal wel niet de bedoeling zijn geweest de premie te verlagen naar 15 euro, daar is zo'n produkt niet voor geschikt. Dit soort sensatiezoekerij past beter bij T&T (tros en telegraaf) Niet te zwartgallig, blijven onderzoeken, en jezelf serieus blijven nemen! Meestal ben ik het erg met je eens maar nu sla je toch naast de spijker, jammer...
  3. QED 21 maart 2008 12:17
    Jos, Patrick,

    Terecht staat er de vraag of er überhaupt nog iets aan te doen is.
    Stichting Verliespolis is in onderhandeling met twee verzekeraars, maar zal misschien wel aansturen op een compromis zonder aan dit soort extreme gevallen aandacht te schenken.
    KIFID staat op het standpunt dat dedupeerden er eerst met de maatschappij uit moeten zien te komen; maar hoe berekent die de exacte schade? Het individu heeft bovendien weinig macht tegenover zo'n maatschappij. Falcon is onderdeel van moloch Fortis. Die kiest uiteraard voor de kluit-in-riet-methode en voor omslachtig tijdrekken.
    Is het niet redelijk om alle premies op te tellen, en er een jaarlijks rendement van 4,5% op te zetten (daar moeten de banken het bij deposito's toch ook ongeveer mee doen). En het totaalbedrag claimen? Maar bij wie? Bij Falcon/Fortis of bij de tussenpersoon?
    Wie ondersteunt de arme klant? Een advocaat? Dat kost meer dan het oplevert. En zoals gezegd, met Verliespolis en KIFID is de klant misschien ook niet gebaat door de individuele aandacht die deze uitbuiterij vraagt.
    Nog een geluk dat de klant in het verleden de bui heeft zien hangen en de premie teruggebracht heeft tot het wettelijk toegestane minimum (bandbreedte).
    Dit moest niet mogen.

    QED
  4. [verwijderd] 21 maart 2008 12:18
    Ik heb ook zo'n leuke polis van Falcon Leven.
    En heb onlangs ook een beter overzicht gekregen van de kosten die men in rekening brengt.
    Ongelooflijk!!!
    Mijn polis loopt vanaf 1994.
    Er zit ook een peperdure overlijdingsrisico verzekering aan vast.
    Dat werd toen door tussenpersoon geadviseerd.
    Het ergste is dat je geen kant op kunt.
    Als ik hem nu zou afkopen, hou ik 1/3 van mijn inleg over en heb geen overlijdigsrisicoverzekering meer.
    Ik heb ze in een brief uitgelegd, dat het GROTE OPLICHTERS zijn en ze niet in het programma Tros-Radar thuishoren, maar in het programma OPGELICHT.
    Ik heb ze ook Gemeld dat er MAFFIA praktijken op na houden.
    Dit kan gewoon in Nederland!!!!!!
    Ik wacht nog even de onderzoekenen de daden van Verliespolis en Woekerpolis af, om daarna mijn verlies maar te nemen.
    Ik laat me niet meer elk jaar 50% van mijn ingelegde geld stelen.
    Ik heb een gezin, maar als ik alleen zou zijn , ging er de fik in ,nadat er daarvoor nog een aantal onprettige dingen waren gebeurd.
    VERSCHRIKKELIJK,je zal toch zo je geld moeten verdienen.
    SCHURKEN,TUIG,GROTE OPLICHTERS EN MAFFIA zijn ze.
    Minister Bos moet maar rustig aan doen met zijn onderzoek,zodat ze nog een eindje door kunnen gaan.

    P.s.Jos Koets bedankt dat je hieraan aandacht heb willen besteden.
    Ik heb al verschillende instanties - TV programma's benaderd,maar nooit heb ik dit in het voetlicht kunnen brengen.

    Jos zou jij dit voorbeeld niet voor een groter plubliek naar voren kunnen brengen?

    Alvast bedankt.

    Cees
  5. forum rang 7 ffff 21 maart 2008 12:27
    Beste Jos,

    Wij kennen elkaar nu toch al heel wat jaren. Zoals je weet ben ik een van die vreemde, eigenaardige mensen, die NERGENS, NERGENS, NERGENS voor verzekerd is. Enkel en alleen een verplichte WA verzekering voor de auto. Dat is alles!

    En als ik al die verhalen op T.V. en nu weer jouw posting lees; Wat ben ik toch blij dat ik dat stuk ergernis niet hoef meer te maken.

    Mijn 35 jarige levenservaring, waarin ik niets verzekerde, is : Verzeker je zo weinig, zo min mogelijk en spaar zelf. Wel de discipline op kunnen brengen van die spaarpot af te blijven totdat er uiteraard een keer iets gebeurt en je een reservepot hebt om op terug te vallen.

    Peter
  6. [verwijderd] 21 maart 2008 12:29
    Patrick,

    Wat zou je dan wel een redelijk bedrag vinden om te betalen?

    Reaal is niet een van de duurste maatschappijen voor ORV, ook niet de voordeligste. Als je het produkt bij een SNS bank hebt afgesloten weet je toch vooraf dat je een SNS produkt krijgt? Kosten adviseur worden op Reaal overzichten verdeeld over vijf jaar, de afsluitprovisie voor een overlijdensverzekering is dan 5 X 33% is 165% van de jaarpremie, dat is vrij normaal. De doorlopende provisie is 2% Vind je dat teveel dan moet je geen adviseur inschakelen, je zult dan bemerken dat zelf regelen via internet of bank ongeveer net zo duur is. (tip: de goedkoopste zijn zelfs alleen via adviseurs te krijgen) Bedenk wel dat je bij de adviseur "gratis" advies krijgt, als je had besloten om geen verzekering af te sluiten betaal je geen rekening! En ik mag toch aannemen dat er is besproken wat er nodig is, qua dekking, looptijd, hoe het produkt in elkaar zit, erfrechtelijke consequenties enzovoorts? Wat mag dat nou kosten zo'n advies?
  7. Jos Koets 21 maart 2008 12:33
    Beste Lichellokid,

    Au dat deed zeer. Sloeg net de spijker mis en vol op mijn duim (geintje). Helaas staat er op het overzicht kosten bemiddelaar bijna 60 euro. Natuurlijk weet ik als adviseur dat dit eigenlijk niet mogelijk is (staat toch ook in mijn column tussen de regels door). Ik val trouwens niet de adviseur aan, maar de maatschappij, die deze kosten in rekening brengt.

    In ieder geval bedankt voor je zeer uitgebreide goede reactie.

    Gr. Jos
  8. Jos Koets 21 maart 2008 12:38
    Beste Cees, Corne,

    Trosradar heeft al diverse malen aandacht besteed aan de kosten van polissen. Ik weet dat ze mijn columns lezen omdat ik een keer gevraagd ben om in de studio te komen.

    Bovendien zijn er meerdere instanties zoals VEH en Consumentenbond die zeker ook deze column zullen lezen. En natuurlijk zal ikzelf er in de toeomst aandacht aan blijven besteden.

    Blijft toch interessant om er over te schrijven.
    Gr. Jos
  9. [verwijderd] 21 maart 2008 12:48
    Het zijn inderdaad allemaal oplichters en witteboorden-criminelen. Dat wist ik als klein kind al. Toen keek ik al met grote verbazing naar die walgelijk grote kantoorgebouwen die de verzekeraars er blijkbaar moeiteloos op na kunnen houden. Toen vroeg ik al aan mijn vader "pap, hoe kan dat nou? Die mensen maken helemaal geen mooie spulletjes die ze kunnen verkopen maar toch rijden ze in dure Mercedessen en zitten ze hele dagen in lederen stoelen in luxe kantoorpanden."

    Mijn vader keek me toen slechts een beetje meewarig aan en zei; "zorg dat je later uit hun handen blijft, zoon. Ze zijn levensgevaarlijk en deinsen nergens voor terug. Daarnast worden ze structureel bevoordeeld en in bescherming genomen door de politiek. In ruil voor deze bescherming beloven ze het grootste geboefte in de politiek later uiterst lucratieve baantjes in de verzekeringsector"
  10. [verwijderd] 21 maart 2008 12:49
    REaktie op Lichellokid,

    Je ontvangt zeker elk jaar een overzicht van de gemaakte kosten, maar die zijn in mijn geval al 14 jaar niet juist doorgegeven.
    Pas nu blijkt,bij het laatste,pas ontvangen overzicht blijkt dat er extreme kosten in rekening zijn gebracht.
    Als ik deze in 1995 had ontvangen,was ik er gelijk mee gestopt en dat had me veel geld en ellende gescheeld.
    Het klopt dat bij een lage premie de kosten helemaal extreem zijn.
    Maar ik heb in die 14 jaar dat ik bij dat zooitje zit tussen de 1100 en 2000 euro per jaar aan premie betaald.
    En op dit moment wordt er jaarlijks nog 45% van mijn inleg onttrokken voor gemaakte kosten.
    De eerste 5 jaar is dat 50% geweest,schat ik zo in.
    Ook de beleggingen zijn niet te volgen.
    Om het nog ingewikkelder en onkontroleerbaarder te maken werken ze met A e B units.
    Ik beleg al jaren in Japanse aandelen.
    Als ik ze vraag hoe het kan Dat de Nikkei 30% is gestegen en mijn Japanse fonds maar 5%, krijg ik als antwoord dat ze niet in de Nikkei , maar in de MSCI-Japan Index beleggen.
    Als ik ze vervolgens schrijf dat die ook met 28% is gestegen, krijg ik als antwword dat ze niet in heel de index. maar in bepaalde bedrijven uit die index beleggen.
    Niet te kontroleren of te volgen,ook niet door mensen die daar werken.
    Ze hebben daar een zogenaamde BLACK box.
    Daar gaat aan de ene kant zoveel in en er komt aan de andere kant zoveel uit.
    Wat er in de BOX gebeurd is voor VELE medewerkers niet volgen?toetsen.
    Ook op dat gebied worden we volgens mij bestolen.
    Maar veel heeft te maken met de kosten die ze in rekening brengen,waarvan we voor het eerst op de hoogte zijn gebracht.
    De kosten die ze in het verleden op hebben gegeven kloppen van geen kanten.
    Ze hebben me 14 jaar voorgelogen,besodemieterd en bestolen.
    En mij niet alleen,maar veel mensen.

    OPLICHTERS zijn het!!!!!!
  11. [verwijderd] 21 maart 2008 12:50
    Reacties zoals die van Cees lijken mij voldoende demonstratie dat er nog wel het een en ander uit te leggen is. Bij Falcon kun je die (eventueel peperdure) overlijdensrisicodekking zonder enige consequentie uit de polis halen, en dat een overlijdensdekking geen kosten maar een verzekering is is nu toch wel vaak genoeg uitgelegd. Ook kun je de polis omzetten in alleen een overlijdensriscodekking, wat 'n fijn produkt toch! (o gottogot dan zijn de kosten zelfs 100% van de premie!!!) Ik zou Cees niet graag in m'n klantenkring hebben, en hem uit de buurt van TV-programma's en de lucifers houden.
  12. [verwijderd] 21 maart 2008 13:00
    Beste Jos,

    We krijgen in Tros-Radar wel wat voorbeelden voorgeschoteld,maar volgens mij is FALCON LEVEN een verhaal apart.
    Als je zo'n voorbeeld of mijn voorbeeld zou kunnen geven,worden de feiten m.b.t. de woekerpollissen nog veel duidelijker voor de kijkers de ombudsman,Minister BOS etc.
    Ik vindt vaak dat er geen goede voorbeelden worden gegeven,als ik er dan mijn Falcon ellende naast zet!!

    Groetjes en bedankt!!!

    P.s.
    Veel tussenpersonen informeren de klanten niet juist, laat staan dat ze over de kosten van het produkt praten.
    Meesten denken alleen maar aan geld!!!!
  13. [verwijderd] 21 maart 2008 13:08
    Ik zou niet graag jou werk doen Lichellokid.

    Ik betaal 45% aan kosten buiten mij overlijdigsrisicoverzekering om.

    Om een voorbeeld te geven: 1100 euro inleg
    420 ' overl.dekk.
    300 "" kosten

    Ik zou niet rustig slapen als ik de mensen zo iets aan smeerden.

    Veel succes en rijkdom met je werk!
  14. [verwijderd] 21 maart 2008 13:12
    Beste Cees,

    Zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn de nieuwe wettelijke overzichten opnieuw onduidelijk, ze zijn wel anders dan de oude overzichten. Niet juist is dan ook niet het woord, het stond er wel maar je zag het niet (ik ook niet.) Het klopt dat de kosten onduidelijk waren/zijn, door de vermelding dat de jaarlijkse kosten worden onttrokken aan de A-units. Die stegen dan ook minder in waarde, was het plan, en de B-units zouden dan pure beleggingsunits zijn (wel met aan-en verkoopkosten en jaarlijkse beheerskosten).

    Ik heb ook nooit gedacht dat dat naast de overige kosten nog eens ruim 100 euro of meer zou zijn. Japan fonds had ik zelf ook in mijn eigen polis, inderdaad zou een belegging in een indexfonds het beter hebben gedaan, de vraag of je met zo'n polis moet gaan beleggen in Speculatief Japan terwijl er kennelijk ook een overlijdensdekking in is opgenomen is een andere. In de nieuwere produkten zie je nu ook de indexfondsen trackers enzo opduiken. Elders op deze site wordt een vermogensbeheerder uit Friesland besproken die qua kosten en rendementen ook geen reden tot feestgedruis geeft, en de banken lenen je tegen een rente van 2,5% gebrachte spaarcentjes ook uit voor bijna 10% of meer. Dat is kennelijk geen reden voor maatschappelijk debat of een stichting woekersparen? En die banken hebben geen grote kantoren? Wel eens bij Centraal beheer geweest, bij een pensieonfonds of bij de SVB? Bij beursgenoteerde bedrijven zoals ING Fortis de ouwe ABN en Aegon zie je toch niet dat de winst alleen door de verzekeraars wordt gemaakt?

    Speifiek voor Falcon kan ik alleen nog zeggen da wij al jaren geleden onze nieuwe verzekerignen bij andere maatschappijen zijn gaan onderbrengen(niet vanwege die kosten dat wist ik toen nog niet) maar omdat we beleggingsverzekeringen niet meer als spaarprodukt wilden aanbieden, en waar je bv in Fortis Obam kunt beleggen, die ken je vast wel) Ik heb toen advies gevraagd wat te doen met de lopende polissen en het advies was om ze uit te zitten. Ik ga nu toch maar eens kijken of er nog iets aan te doen is.
  15. QED 21 maart 2008 13:15
    Inhakend op Corné: Falcon is inderdaad een verhaal apart.
    En over de tussenpersonen: misschien is op hen minder dan op de verzekeraars de kwalificatie 'geboefte' van toepassing; maar ze hebben de klanten NIET gewaarschuwd voor de kostenstructuur. Ze hadden daar immers geen belang bij. Ze hebben het dus stilletjes maar laten lopen. De klant wist toch van niets.
    Lichellokid: ik kreeg zelf wel jaarlijkse overzichten op mijn Falcon Leven polis, maar dit jaar staat er inderdaad voor de eerste keer bij hoeveel de kosten zijn. Dan gaan je de ogen pas open. Verder heeft Jos gelijk las hij stelt dat daarmee nog geen inzicht is gegeven in hoe die tot stand komen.
    Opnieuw de belangrijkste vraag: wat nu?
    QED
  16. [verwijderd] 21 maart 2008 13:34
    Lichellokid,

    De kosten die ze er aftrekken zijn vvor de eerste keer juist weergegeven!!!
    Voorheen zijn ze achtergehouden.
    In juni 2007 kreeg ik een overzicht over 2006-2007.,gemaakte kosten 95 euro.
    Nu heb ik pas een overzicht gekregen , ook over het jaar 2006-2007, gemaakte kosten 299 euro.
    Ze hebben dus 14 jaar de verkeerde feiten weergegen over de gemaakte kosten.
    Dat is pure misleiding en in mijn ogen OPLICHTING.
    Wat jammer voor je dat je bij deze bende werkt.
    Ik ken een paar mensen die er weg zijn gegaan.
    DE reden, juist ja , hun geweten ging teveel opspelen en net als ik hadden ze een slechte nachtrust!!!
    Ze slapen nu een stuk beter,heb ik vernomen.

  17. guillem 21 maart 2008 13:57
    Falcon Leven, een draak van een maatschappij. Ooit een keer een doorlopende koopsompolis bij afgesloten, na 2 jaar premievrij gemaakt en na 15 jaar de betaalde premie teruggekregen. Misschien nog gelukkig geweest dat ik niet minder heb teruggekregen. Voorgespiegeld rendement was 6-8% per jaar en dat hebben ze mooi achterover gedrukt.
    In het begin van de jaren negentig had deze club een andere naam, greenstar ozi?
    Falcom belegt in eigen fondsen die gesloten zijn een grillig verloop kennen en waar totaal geen inzicht is in de kosten. Ook geen standaard overzichten per jaar en geen inzichten in de jaarlijkse kosten.

    Falcon mijden, polissen premievrij maken en bevindingen doorgeven aan Radar of Kassa!
99 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.