Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Jos Koets - Beleggingssponsen

56 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 marique 26 oktober 2006 13:54
    quote:

    Prof Barabas schreef:

    Als blijkt dat verzekeraars een ondeugdelijk product op de markt zetten, moet je hen aansprakelijk stellen. Niet de tussenhandel. Op het moment dat Pfizer een verkeerd pilletje op de markt brengt, wordt toch ook de plaatselijke apotheek niet aangeklaagd?
    We leggen zoals zo vaak de schuld bij de verkeerde partij(en). De consument is de eerst verantwoordelijke omdat die 'weigert' zich terdege voor te bereiden op zulke belangrijke financiële zaken. Die loopt bijvoorbeeeld wel dagenlang alle keukenboeren af om een paar honderd euro uit te sparen en laat zich zonder nadenken een woningfinanciering aanpraten die vele duizenden euro's te duur is.

    vrgr
    marique
  2. folg2 26 oktober 2006 17:38
    Er staan dagelijks honderden naïvelingen klaar om zich te laten bedotten. In heel dit verhaal geldt maar één nederlandsche spreuk: Gemene mensen hebben de halve wereld. In België zong de komiek Urbanus over "madammen met een bontjas zijn gemeen". Nu hij zelf geld heeft verdient met mensen te plezieren heeft zijn vrouwtje ook een "gemene bontmantel". Een commersant zoekt de hoogste winstmarge en de klant betaald omdat hij/zij te gemakzuchtig is
  3. [verwijderd] 28 oktober 2006 11:55
    quote:

    marique schreef:

    De consument is de eerst verantwoordelijke omdat die 'weigert' zich terdege voor te bereiden op zulke belangrijke financiële zaken. Die loopt bijvoorbeeeld wel dagenlang alle keukenboeren af om een paar honderd euro uit te sparen en laat zich zonder nadenken een woningfinanciering aanpraten die vele duizenden euro's te duur is.

    Haha, keukenboeren. Leuk gevonden.

    Denk dat de weg ergens in het midden ligt. Wanneer je Yves Saint Lorent koopt om op je lichaam te spuiten dan verwacht je niet dat de geur er na een half uur af is. Even er vanuit gaande dat je niet zweet als de een of andere tebbes. Maw, er zit ook een stukje 'vanzelfsprekendheid' bij een merk. Dit geldt ook voor een keurmerk.

    Iedere branche heeft een eigen keurmerk en je mag er toch vanuit gaan dat bedrijven die daar bij aangesloten zijn zich niet dermate graaierig op zullen stellen dat de term 'bedonderen' meer recht doet aan het begrip 'zaken doen' dan aan een ander, minder omstreden, synoniem van datzelfde begrip.

    De kritische noot richting consument die Jos in deze draad ook plaatst is derhalve terecht, omdat vaak maar al te makkelijk alleen maar met een vinger wordt gewezen naar een tussenpersoon of verzekeringsmaatschappij. Dit terwijl er dus inderdaad voor de consument ook een taak ligt.

    Het kaf van het koren scheiden, is het motto dus voor de consument. Die mogelijkheid moet hem inderdaad wel geboden worden. Dit was(is?) in het geval van enkele verzekeraars, waaronder Delta Lloyd, onmogelijk.
  4. forum rang 5 haas 28 oktober 2006 12:48
    Hi JK,
    marique heeft gelijk(inprincipe) maar hier hier gaat het op collectieve bedondering van ALLE klanten. Daar is de individuele klant niet tegen opgewassen.
    Wat er met de levensverzekeringen zich (heeft) afgespeeld is collectieve benadeling van klanten over 'n gans lange periode.Dat komt meer voor.
    vergelijk de supermarkten vanaf 1998-2003. Zij volgden AH in de priisjverhogingen. Todat het bij AH verkeerd ging en er zonodig gestart moest worden met prijzen oorlog.
    de volgende collectieve benadeling van de klanten zou weleens het product PARFUM kunnen zijn. Met de kostprijs van 'n dubbeltje wordt iets verkocht voor vele euros.Als dat naar boven komt heb je nog heel wat Yves flesjes nodig voor die gebakken lucht.
    In het frauduleuze EU hoop ik in ieder geval dat consumenten bescherming/consumentenorganisaties steeds belangrijker worden.
    Alles verder okee ?
    gr..............haas(ex manager levensverzekeringen bij Groot bedrijf in 70'er jaren:)
  5. [verwijderd] 28 oktober 2006 14:04
    quote:

    haas schreef:

    de volgende collectieve benadeling van de klanten zou weleens het product PARFUM kunnen zijn. Met de kostprijs van 'n dubbeltje wordt iets verkocht voor vele euros. [/quote]
    Hoi Haas,

    Ik kan een eind met je mee gaan maar toch wil ik hier een ding op zeggen. Indien er geen prijsafspraken zijn in die parmunbranche dan is jouw theorie onmogelijk. Als een brutowinstmarge in een bepaalde sector namelijk duizenden procenten bedraagt dan krijg je vroeg of laat altijd een producent die met zijn prijs omlaag gaat omdat aan die kant nog heel veel ruimte ligt. Dit omdat hij zijn marktaandeel wil vergroten. Daarnaast ontstaat er voor nieuwe spelers heel veel ruimte om met een eigen kwalitietsmerk te beginnen omdat ze nog zo veel onder de prijs kunnen gaan zitten van andere merken. Dit terwijl ze dan toch nog winst maken.

    [quote=haas]Alles verder okee ?
    Zeker haas, ik heb zin om een verhaal te schrijven maar in het internetcafe waar ik vandaag zit springt zo af en toe en onaangekondigd het scherm op zwart. Daarnaast zal het verhaal niet beleggersgerelateerd zijn en kans lopen om gesloten te worden. Dat vind ik eeuwig zonde en is ook frustrerend. Maar ik zal kijken. Met een paar neutjes extra moet het kunnen :-)

    ps haas, mag ik jou een onbeleefde vraag stellen?
  6. [verwijderd] 28 oktober 2006 16:47
    Wat ik wilde vragen haas omdat je zei dat je vroeger manager was is met hoeveel jaren levenservaring ik hier te maken heb. Het duurde ongeveer drie jaar eer ik duidelijk je bijdragen begreep maar nu ik ze begrijp doen ze me deugd.

    Maar ze passen bij iemand die veel leest en ook graag iets van anderen aanneemt.

    Vandaar deze vraag die in geen enkele etiquette past.

    groet

    ps wat is O.G.?

    Onbehaaglijk Gevoel?
  7. forum rang 5 haas 28 oktober 2006 16:53
    Hallo JK
    O.G.=Oude genever van Rutte,57 jaren.
    gr.............haas.
    over die parfum etc. Prijsafspraken binnen banche kunnen ook normen zijn waarop prijsberekeningen worden gebaseerd.Dat gebeurt wel meer in branches.In de poltiek binnen EU doet ze dat ook wel: bijv. in alle landen BTW berekenen : 19 %( in EU taal heet dat dan "richtlijnen voor de aangesloten landen"Maar waarom dat 19 % is, én geen 25 % is mij niet duidelijk:)
    gr.............haas(ben nog poosje online:)
  8. Jos Koets 28 oktober 2006 17:38
    Levenhypotheken met maatschappijwinst dus! Dan moet jij ook weten wat het gemiddelde percentage was over een duur van 30 jaar betreffende de winstbijschrijving van deze maatschappijwinst. Hoorde wel eens in de wandelgangen 6%, maar betwijfel dit. Garantie was natuurlijk wel leuk!

    Gr. Jos
    Leuk om te weten dit, misschien heb ik je hulp nog nodig als ik mijn derde boek ga schrijven!
  9. [verwijderd] 28 oktober 2006 18:02
    quote:

    jkoets schreef:

    Levenhypotheken met maatschappijwinst dus! Dan moet jij ook weten wat het gemiddelde percentage was over een duur van 30 jaar betreffende de winstbijschrijving van deze maatschappijwinst. Hoorde wel eens in de wandelgangen 6%, maar betwijfel dit. Garantie was natuurlijk wel leuk!

    Gr. Jos
    Leuk om te weten dit, misschien heb ik je hulp nog nodig als ik mijn derde boek ga schrijven!
    De hulp van haas kun je zeker gebruiken Jos, haas heeft zat in huis. Dit kan Rubberen Robbie ook niet ontgaan zijn.

    Haas sorry dat ik je even miste maar ik gelaste een afkoelingsperiode in. Ik zat midden in een verhaal en toen sprong het scherm op zwart. De eigenaar vroeg of ik mijn geld terug wilde. Ja en die snapt het dus niet. Haas vanavond zo laat ben ik er niet meer, kga vanavond kijken of er in Milaan ook te stappen is.

    Jos btw, helder en correct stuk!
56 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.