Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,968   0,000   (0,00%) Dagrange 4,956 - 5,140 230.471   Gem. (3M) 234,6K

TomTom September 2024

755 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 16 september 2024 22:09
    quote:

    JustRevisited schreef op 16 september 2024 12:59:

    [...]

    TomTom heeft echter een paar jaar geleden een nieuw management team geformeerd en er is ook een talenten programma voor opkomende mensen. De dagelijkse leiding is dus in andere handen (en dat is prima) met afstand tot het bestuur.
    [...]

    Wat je Goddijn moet meegeven is dat het gelukt is om het bedrijf door zware wateren te loodsen; met nu een bedrijf met een flink lagere omzet dan vroeger, maar wel met hoge marges (vroeger 50+, nu 80+), eind dit jaar een 300 miljoen netto kaspositie zonder schulden en een licht positieve cashflow. Wat je hem wel mag aanrekenen is beperkte zichtbaarheid om zijn bedrijf in positieve zin te positioneren.
    Je blijft maar overwegend positief, Justin.

    De nieuwe CTO die in 2019 is aangesteld en die het hele nieuwe maps-project aanstuurde is met stille trom vetrokken. Geen persbericht van TT over het hoe en waarom. Schept geen vertrouwen.

    Sinds 2019 vnl 2 grote projecten: digital cockpit en de nieuwe Orbis-maps. Over de digital cockpit kunnen ee kort zijn: Fisker was de enige (kleine) afnemer en die is inmiddels failliet. Er is een produkt onwtikkeld swaarvoor in de markt geen vrasg is. Fail.

    Aankondiging van de nieuwe Orbis Maps is nu zo'n 2 jaar geleden. Enterprise omzet is 20 % down. En ja, nu zeg je natuurlijk afnemend Apple-contract en het Microsoft-contract was en is misschien niet usage-based. Maar vrasg je je dsn niet af hoe slim het is om je Api's en SDL's via Microsoft Azure tegen een vast all-in bedrag te leveren, terwijl je diezelfde API's en SDK's ook via een eigen (kostenverhogend) saleschannel aanbiedt?

    En dan die margeverbetering van 50 naar 80 %. Teleatlas had voor de overname door TT ook een hoge marge van boven de 80%. Na de overname ging de marge vanwege de lage marge bij de PND"s naar een gemiddelde 50%. Door de krimp bij de PND's is de marge uiteindelijk weer terug op het oude Telratlas-niveau. Maar om dat nu een verdienste van Goddijn te noemen....
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 september 2024 02:58
    quote:

    win some... schreef op 16 september 2024 22:09:

    [...]
    Je blijft maar overwegend positief, Justin.

    De nieuwe CTO die in 2019 is aangesteld en die het hele nieuwe maps-project aanstuurde is met stille trom vetrokken. Geen persbericht van TT over het hoe en waarom. Schept geen vertrouwen.

    Sinds 2019 vnl 2 grote projecten: digital cockpit en de nieuwe Orbis-maps. Over de digital cockpit kunnen ee kort zijn: Fisker was de enige (kleine) afnemer en die is inmiddels failliet. Er is een produkt onwtikkeld swaarvoor in de markt geen vrasg is. Fail.

    Aankondiging van de nieuwe Orbis Maps is nu zo'n 2 jaar geleden. Enterprise omzet is 20 % down. En ja, nu zeg je natuurlijk afnemend Apple-contract en het Microsoft-contract was en is misschien niet usage-based. Maar vrasg je je dsn niet af hoe slim het is om je Api's en SDL's via Microsoft Azure tegen een vast all-in bedrag te leveren, terwijl je diezelfde API's en SDK's ook via een eigen (kostenverhogend) saleschannel aanbiedt?

    En dan die margeverbetering van 50 naar 80 %. Teleatlas had voor de overname door TT ook een hoge marge van boven de 80%. Na de overname ging de marge vanwege de lage marge bij de PND"s naar een gemiddelde 50%. Door de krimp bij de PND's is de marge uiteindelijk weer terug op het oude Telratlas-niveau. Maar om dat nu een verdienste van Goddijn te noemen....
    Er hebben vanaf 2009 wat dingen tegen gezeten voor TT: de 'gratis' Google maps, de mislukking met 'sports' (maar dat was hun eigen schuld), de coronacrisis. Als Justin zegt dat de directie het schip daar nu schuldenvrij doorheen geloodst heeft, heeft-ie op zich gelijk.

    Maar TT's echte peers deden het beter. Bijvoorbeeld Garmin. Hun automotive tak had/heeft het ook moeilijk, maar presteert toch beter dan TT. Ook Fleetmatics toen dat nog zelfstandig was deed het beter dan TT's Telematics.
    Hoewel Telematics niet slecht draaide: hoge ebitmarge, af en toe een leuke overname op de versnipperde Europese markt. Ik zet nog steeds vraagtekens bij het afstoten van die business unit.

    Ook heeft TT door de jaren heen te weinig aan de weg getimmerd met hun kroonjuweel: hun onvolprezen traffic, hun prima eta's. Echt de beste ter wereld, dankzij hun traffic-guru, J-P. Schaeffer in Berlijn.
    Natuurlijk wordt traffic in hun PR genoemd, maar ze zouden het van de daken moeten schreeuwen, verwijzend naar allerlei vergelijkende onderzoekjes. En zelf een grootscheeps onderzoek laten doen door een gerenommeerd onafhankelijk instituut, en de resultaten daarvan niet alleen communiceren met OEMs, maar breed laten uithangen.
    Zodat een autokoper bij de dealer zegt: "Leuk model. Met ingebouwde navigatie, af fabriek begrijp ik. Prima, maar toch wel TomTom inside?"

    Schaeffer zal zo langzamerhand met pensioen zijn. Hij, de traffic nerd, heeft altijd in de schaduw geopereerd.
    HG wil graag tot de grote jongens behoren, maar een grote jongen in zijn eigen bedrijf heeft altijd in de grote dode hoek van HG's achteruitkijkspiegel gezeten.
  3. visje 17 september 2024 07:40
    TomTom and S&P Global Mobility collaborate to provide better automotive industry insights
    TomTom is happy to extend its collaboration with S&P Global Mobility, a leading global provider of automotive intelligence and analysis on various topics for the mobility sector. TomTom’s map data helps to inform elements of several S&P Global Mobility products, aiding in network planning, market sizing, loyalty analyses, and helping car dealerships better understand sales territories.

    via tomtom commercial news 17/09/2024
  4. forum rang 6 Op en Neer 17 september 2024 07:59
    quote:

    visje schreef op 17 september 2024 07:40:

    TomTom and S&P Global Mobility collaborate to provide better automotive industry insights
    TomTom is happy to extend its collaboration with S&P Global Mobility, a leading global provider of automotive intelligence and analysis on various topics for the mobility sector. TomTom’s map data helps to inform elements of several S&P Global Mobility products, aiding in network planning, market sizing, loyalty analyses, and helping car dealerships better understand sales territories.

    via tomtom commercial news 17/09/2024
    TomTom is verheugd om de samenwerking met S&P Global Mobility, een toonaangevende wereldwijde leverancier van automotive intelligence en analyses over verschillende onderwerpen voor de mobiliteitssector, uit te breiden. De kaartgegevens van TomTom helpen om elementen van verschillende S&P Global Mobility-producten te informeren, wat helpt bij netwerkplanning, marktomvang, loyaliteitsanalyses en helpt autodealers om verkoopgebieden beter te begrijpen.

    via tomtom nieuwsberichten 17/09/2024
  5. forum rang 6 tatje 17 september 2024 09:18
    quote:

    DYEX schreef op 17 september 2024 08:49:

    Mooie ontwikkeling voor TT!

    En wij maar denken dat Microsoft niet genoeg geld had om TT in te lijven...

    www.iex.nl/Nieuws/804178/Microsoft-ko...
    En wij ( jij ) maar denken dat Microsoft niet genoeg geld had om TT in te lijven...

    Ik hoop dat je dat als grapje bedoelt.
  6. forum rang 6 hvasd2 17 september 2024 10:16
    quote:

    Op en Neer schreef op 17 september 2024 09:30:

    Klein plusje vandaag. Had meer verwacht na deze positieve berichten. Voor Microsoft zou de overname van TomTom peneats zijn.
    Ik begrijp daarom ook niet waarom Microsoft TT zou uitknijpen als een sinas appel. Vaak is een goede partner meer waard dan een beetje extra centen op je bankrekening.
  7. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 17 september 2024 11:02
    quote:

    DYEX schreef op 17 september 2024 08:49:

    Mooie ontwikkeling voor TT!

    En wij maar denken dat Microsoft niet genoeg geld had om TT in te lijven...

    www.iex.nl/Nieuws/804178/Microsoft-ko...
    Harold G. Weet allang meer en welke kant het opgaat. En dat is positief!! Wij particuliere beleggers lopen zoals altijd achter de feiten aan en moeten wachten op de witte rook. Koers is bewust lager gezet om meer goedkoop in te kunnen slaan en straks mogelijk een dirty uit te voeren en daarna flink te cashen.

    Het is wachten op groot nieuws vanuit TomTom of een grote koper die dagelijks met flink volume langdurig gaat kopen!!
  8. forum rang 6 Op en Neer 17 september 2024 12:00
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 17 september 2024 11:02:

    [...]

    Harold G. Weet allang meer en welke kant het opgaat. En dat is positief!! Wij particuliere beleggers lopen zoals altijd achter de feiten aan en moeten wachten op de witte rook. Koers is bewust lager gezet om meer goedkoop in te kunnen slaan en straks mogelijk een dirty uit te voeren en daarna flink te cashen.

    Het is wachten op groot nieuws vanuit TomTom of een grote koper die dagelijks met flink volume langdurig gaat kopen!!
    De founders hebben zeker een plan gemaakt hoe ze het willen hebben. Founders zorgen goed voor hunzelf en ze hebben al goed geprofiteerd dat ze founder zijn.
  9. forum rang 6 hvasd2 17 september 2024 12:05
    quote:

    Op en Neer schreef op 17 september 2024 12:00:

    [...]
    De founders hebben zeker een plan gemaakt hoe ze het willen hebben. Founders zorgen goed voor hunzelf en ze hebben al goed geprofiteerd dat ze founder zijn.
    Hoe goed kan je profiteren van je aandeel wanneer dit aandeel is gezakt van 70 naar 4 Euro?
  10. forum rang 6 Op en Neer 17 september 2024 12:45
    quote:

    hvasd2 schreef op 17 september 2024 12:05:

    [...]
    Hoe goed kan je profiteren van je aandeel wanneer dit aandeel is gezakt van 70 naar 4 Euro?
    De founders hebben nooit 70 euro betaald. Ze hebben er alleen maar geld uitgehaald. Zie ook de cash uitkering van de verkoop van Telematics-divisie . Bij de oprichting hebben al hun aandelen gratis gekregen!
  11. forum rang 6 hvasd2 17 september 2024 12:53
    quote:

    Op en Neer schreef op 17 september 2024 12:45:

    [...]
    De founders hebben nooit 70 euro betaald. Ze hebben er alleen maar geld uitgehaald. Zie ook de cash uitkering van de verkoop van Telematics-divisie . Bij de oprichting hebben al hun aandelen gratis gekregen!
    Niet betaalt maar ook niet verkocht tegen 70 Euro. Ze hebben hun belang altijd gehouden.
    Bij de verkoop van Telematic heeft iedereen geld gekregen. Ook zijn er toen heel veel aandelen ingetrokken.
  12. visje 17 september 2024 12:54
    quote:

    Op en Neer schreef op 17 september 2024 12:45:

    [...]
    De founders hebben nooit 70 euro betaald. Ze hebben er alleen maar geld uitgehaald. Zie ook de cash uitkering van de verkoop van Telematics-divisie . Bij de oprichting hebben al hun aandelen gratis gekregen!
    jaa duuuh ze brachten hun eigenbedrijf naar de beurs
  13. forum rang 6 JustRevisited 17 september 2024 15:22
    quote:

    Op en Neer schreef op 17 september 2024 07:59:

    [...]
    TomTom is verheugd om de samenwerking met S&P Global Mobility, een toonaangevende wereldwijde leverancier van automotive intelligence en analyses over verschillende onderwerpen voor de mobiliteitssector, uit te breiden. De kaartgegevens van TomTom helpen om elementen van verschillende S&P Global Mobility-producten te informeren, wat helpt bij netwerkplanning, marktomvang, loyaliteitsanalyses en helpt autodealers om verkoopgebieden beter te begrijpen.

    via tomtom nieuwsberichten 17/09/2024
    TomTom’s Strategy: Broadening Revenue and Delivering More Value

    TomTom has been making big moves recently, shifting its focus away from a few large customers like Apple (who used to buy uncompiled map data) to a much broader, more sustainable revenue model. Instead of relying on a handful of clients, TomTom is now targeting a wider market with compiled map products. This allows them to serve thousands of potential customers who need location data but don’t have the mapmaking capabilities that TomTom has developed over decades (since the Tele Atlas days).

    Recent wins with companies like Microsoft, Bolt, NextBillion.ai, and Radar show how TomTom is positioning itself as the go-to provider for location data and services across industries like logistics, mobility, retail, and even defense. By providing higher-value solutions (like real-time traffic data, route optimization, and geolocation services), TomTom is helping businesses integrate advanced mapping into their core operations, without needing the same expertise that a dedicated mapmaker like TomTom has built up.

    This shift makes TomTom’s revenue more stable and diverse, and it’s a smart move as they move away from relying on giant deals with companies like Apple. It’s clear that their long-term strategy is to build a business that serves a much wider market, offering high-quality mapping products to anyone who needs them, whether it’s for optimizing delivery routes or understanding traffic patterns in big infrastructure projects.

    It’s a win-win: TomTom gets a broader customer base, and businesses get access to top-notch map data that they can’t (or don’t want to) create themselves.

    Since July 2024, TomTom has scored deals across various sectors:

    Cintra (Infrastructure)
    Radar (Geolocation)
    GfK (Consumer insights)
    Causeway (Construction technology)
    NextBillion.ai (Logistics)
    Microsoft (Tech)
    East View Geospatial (Defense)
    Logiball (Field services)
    Bolt (Mobility)

    These deals underline the breadth of TomTom’s new addressable market, their growing market presence and how they are providing value to industries that rely on accurate location data to power their businesses.
  14. forum rang 6 pwijsneus 17 september 2024 15:33
    quote:

    JustRevisited schreef op 17 september 2024 15:22:

    [...]

    This shift makes TomTom’s revenue more stable and diverse, and it’s a smart move as they move away from relying on giant deals with companies like Apple.

    Weet jij meer dan ons? De outlook is ingetrokken, vrije kasstroom verwachting is naar beneden bijgesteld, en Apple is vertrokken bij TomTom omdat het helemaal klaar was met TomTom.

    Dus als Overture zo'n succes is, waarom zijn founding partners Amazon en Meta dan nog geen klant bij TomTom? Als Orbis/Overture zo'n succes is, waarom is de outlook dan ingetrokken, of wordt Apple geen member van Overture?

    TomTom zit "in Limbo", de CEO van TomTom "staat op afstand", maar het is wel allemaal briljant wat TomTom doet. Tuurlijk. Apple verliezen als klant was het beste wat TomTom had kunnen overkomen.

    De spindokter is uit vorm, en vooral erg lui door alles door chatGPT te gooien. Werken voor je geld Justin ;) Je kunt beter dan dit.
  15. forum rang 6 pwijsneus 17 september 2024 15:49
    quote:

    JustRevisited schreef op 17 september 2024 15:22:

    [...]

    TomTom’s Strategy: Broadening Revenue and Delivering More Value

    TomTom’s Strategy: Stopping the Decline in Revenue while Delivering the Same Value agains lower Cost with Less FTE's

    Dat was accurater geweest, stop dat eens in de chatbot?
  16. forum rang 6 JustRevisited 17 september 2024 16:01
    quote:

    pwijsneus schreef op 17 september 2024 15:33:

    [...]

    Weet jij meer dan ons? De outlook is ingetrokken, vrije kasstroom verwachting is naar beneden bijgesteld, en Apple is vertrokken bij TomTom omdat het helemaal klaar was met TomTom.
    Zo moeilijk is het niet te begrijpen, maar dan moet je het wel willen begrijpen.
    (of zoals Cruyff zei: je gaat het pas zien als je het doorhebt).

    Mijn post ging over de aanwas van (kleinere) klanten die nu door tomtom wordt gecommuniceerd in die 'commercial news' sectie.

    Deze sluit aan bij de nieuwe strategie. Die betekent namelijk een overgang van een handvol klanten die een ruwe grondstof kochten (ruwe map data, wat het aantal en type klanten limiteert maar wel grote klanten) naar een kant en klaar product geschikt voor iedereen die zelf geen kaarten kan of wil maken. Derhalve de 'long tail' genoemd, een veel grotere markt met grotere en kleinere bedrijven in heel diverse segmenten.

    De simpelste vergelijking: je levert geen grondstof meer (zoals graan) maar een eindproduct (zoals brood) en daarmee is je "adressable market" gewoon groter. TomTom gaat daarmee ook directer concurreren met Google, dat met Google Maps al zo'n kant en klaar product heeft. TomTom richt zich daarom specifiek op bepaalde segmenten/niches en op klanten die geen Google-branded product willen, maar iets dat zij zelf kunnen aanpassen. Of die liever data delen met een open data initiatief (Overture) dan met Google.

    De eerste deals zijn - zoals je ziet - een voorbeeld daarvan. Je ziet een deal in defensie, eentje in tech, eentje in locatie services, enz enz. Hoewel dit slechts de eerste deals zijn (het product is ook pas net live dus) laten deze deals wel zien dat het klopt dat de Orbis maps een veel breder type klanten kan bedienen, met een product dat een hogere waarde vertegenwoordigt.

    Dit is gewoon een *gegeven*, dus het is niet "weet je meer dan ons", je moet het gewoon willen zien. Al 2 jaar geleden (najaar 2022) bij de Capital Markets Day werd verteld dat tomtom kaarten zou lanceren die voor veel bredere doelgroep beschikbaar is en derhalve de te adresseren markt sterk zou vergroten.

    Dit is natuurlijk wat naar de achtergrond geraakt, omdat TomTom er daarna nog anderhalf jaar over deed om deze maps te ontwikkelen en het product pas voor de zomer van dit jaar wereldwijd live ging. Maar de belofte die erachter schuil ging die geldt nog steeds: een breder product, met meer mogelijkheden en een breder en groter markt potentieel.

    Het niet halen van de outlook staat daar los van, want tomtom heeft gezegd dat ondanks het niet halen van gewenste doelen, door een dip in autoverkopen (met name EV's) de nieuwe maps weliswaar wat later zijn live gegaan dan gepland, maar "everything we've hoped for" leveren. Je ziet nu de eerste dealtjes binnenkomen, en dat moet zich gaan voortzetten. Dit hoeven niet allemaal grote deals te zijn, want zoals bekend gaat het hier om "the long tail" -- een grote schare aan diverse klanten.

    Om een long tail te kunnen bedienen moet je je eigen organisatie en maak- en leverproces heel goed op orde hebben. Want ook voor een kleine klant moet je goede marges maken. Dit betekent dat klanten aan zelfbediening moeten doen, dat de maps en andere diensten via de cloud geleverd worden zonder noemenswaardige leverkosten. Dit is anders dan wanneer je een handvol mega-klanten bedient en allerlei maatwerk voor hen doet en ook bij hen op locatie werkt.

    De presentatie van Mike Schoofs (zie link) klopt dus nog steeds. Ondanks een tegenvaller in korte termijn outlook, die overigens vooral Automotive gerelateerd is.

    download.tomtom.com/open/banners/Capi...
755 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.