Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Alfen N.V. AEX:ALFEN.NL, NL0012817175

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,125   +0,085   (+0,71%) Dagrange 12,060 - 12,525 362.428   Gem. (3M) 403,2K

Alfen 2024

8.583 Posts
Pagina: «« 1 ... 376 377 378 379 380 ... 430 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 High Finance 11 september 2024 18:06
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 11 september 2024 17:41:

    Weer een DL slot. En een verschil van bijna 5% tussen DH en die DL.

    Er is 1 groep steenhemelrijk aan het worden ( inmiddels al zijn ) ( de hedgefondsen ) en 1 hele grote groep welke die winsten financiert. ( Alle Pietjes P ). ( inmiddels tot op het bot uitgekleed ).
    Ik geef ze groot gelijk, zo goed waren de Qcijfers niet. Of zeg maar gerust, dramatisch.
    Tel daar nog een vette schuld bovenop + emissie angst dan kan ik me voorstellen dat potentiële kopers nog niet echt staan te trappelen om in te stappen.
  2. Sec_Brut 11 september 2024 18:56
    Voor wat het waard is :

    Enig "advies" van een ?

    Het aandeel Alfen NV (ALFEN) was 2,8% lager met een slotnotering van 11,91 euro. Het aandeel is niet op een lagere koers gesloten sinds augustus 2019.

    Het aandeel is hiermee tien van de laatste 12 dagen gedaald. De afgelopen maand is het aandeel 21,5% gedaald. Het ziet er ook technisch gezien niet zo goed uit, meent Investtech. Het aandeel is trendmatig negatief op de middellange termijn, heeft weerstand rond 28,00 euro en een verdere daling is waarschijnlijk.

    Toch is er langzamerhand ook ruimte voor ‘tegengas’. Op dag-, week en maandbasis is het beeld hetzelfde: de koers staat onderin de bandbreedte, indicatoren kunnen nauwelijks nog verslechten en de koers staat op een historisch dieptepunt.

    Beleggers zullen lef moeten tonen om nu in Alfen te stappen. Het is in ieder geval een technische gok. Bij een technische kentering kan de koers stijgen tot boven de 25 euro.
  3. forum rang 4 Daarom 11 september 2024 18:59
    quote:

    Sec_Brut schreef op 11 september 2024 15:51:

    [...]

    Nou daar ben ik niet zo zeker van, de schulden nemen toe ipv. dat ze afnemen iig. dit jaar.

    Dus wat krijg je dan voor mogelijkheden om dit gat te dempen.

    Emissie
    Converteerbare obligatie

    Enorme orders binnenhalen
    Personeel ontslaan
    Omzet 2024: 500 miljoen
    Omstandigheden 2024: terugval groei, lagere marge, hogere kosten, meer verlies (dramatische communicatie vanuit het management)

    Alfen is actief in een groeimarkt (bijna niemand die dit ontkent). Er is laatst grote order in België aangekondigd (zie website)

    2025 (grip op de organisatie)
    - groei omzet
    - reorganisatie aangekondigd (minder personeel)
    - marge naar 15%
    - hogere omloopsnelheid voorraad (er zit teveel geld in de voorraad en dit zijn korte schulden) en dus de hoeveelheid geld dat in de voorraad opgeslokt wordt verminderen. Hiermee komt geld vrij.
    - Debiteurencredit verkorten (betalingstermijn klanten verkleinen) Hiermee komt geld vrij.
    - Crediteurencretit verlengen (betalingstermijn leveranciers verlengen). Hiermee komt geld vrij.

    Alfen is vreemd gefinancierd. Veel te veel korte schulden en te weinig lange schulden. Alleen al door anders om te gaan met voorraden en debiteuren- en crediteurenbeheer is veel geld vrij te spelen. Hierdoor nemen de korte schulden af. Er zit minder geld in de voorraad en bij de debiteuren.

    Winst moet gedraaid worden door meer omzet, hogere marge en minder kosten. Het zou voor Alfen helemaal niet zo moeilijk hoeven zijn. Het wordt pas lastiger als de energietransitie niet meer door zou gaan, maar dit is niet het geval.

    Europese automerken hebben het extreem moeilijk. Ten dele omdat de Europese subsidies worden afgeknepen, maar de grootste pijn zit in China. Hier verkochten Europese merken giga veel auto's. Maar de chinezen hebben eerder naar elektrisch geschakeld. Meer dan 50% van de auto's die verkocht worden is elektrisch en waarschijnlijk is dit percentage volgend jaar 70%. De omschakeling gaat daar super snel. Europa is die markt grotendeels voorgoed kwijt. Waar moeten de Europese auto's dan worden verkocht... de enige manier is prijsverlagingen en waarschijnlijk gaat Europa toch weer overstag met subsidies om haar eigen industrie te redden.
  4. forum rang 7 CLAIMEMISSIE 11 september 2024 19:04
    quote:

    Daarom schreef op 11 september 2024 18:59:

    [...]

    Omzet 2024: 500 miljoen
    Omstandigheden 2024: terugval groei, lagere marge, hogere kosten, meer verlies (dramatische communicatie vanuit het management)

    Alfen is actief in een groeimarkt (bijna niemand die dit ontkent). Er is laatst grote order in België aangekondigd (zie website)

    2025 (grip op de organisatie)
    - groei omzet
    - reorganisatie aangekondigd (minder personeel)
    - marge naar 15%
    - hogere omloopsnelheid voorraad (er zit teveel geld in de voorraad en dit zijn korte schulden) en dus de hoeveelheid geld dat in de voorraad opgeslokt wordt verminderen. Hiermee komt geld vrij.
    - Debiteurencredit verkorten (betalingstermijn klanten verkleinen) Hiermee komt geld vrij.
    - Crediteurencretit verlengen (betalingstermijn leveranciers verlengen). Hiermee komt geld vrij.

    Alfen is vreemd gefinancierd. Veel te veel korte schulden en te weinig lange schulden. Alleen al door anders om te gaan met voorraden en debiteuren- en crediteurenbeheer is veel geld vrij te spelen. Hierdoor nemen de korte schulden af. Er zit minder geld in de voorraad en bij de debiteuren.

    Winst moet gedraaid worden door meer omzet, hogere marge en minder kosten. Het zou voor Alfen helemaal niet zo moeilijk hoeven zijn. Het wordt pas lastiger als de energietransitie niet meer door zou gaan, maar dit is niet het geval.

    Europese automerken hebben het extreem moeilijk. Ten dele omdat de Europese subsidies worden afgeknepen, maar de grootste pijn zit in China. Hier verkochten Europese merken giga veel auto's. Maar de chinezen hebben eerder naar elektrisch geschakeld. Meer dan 50% van de auto's die verkocht worden is elektrisch en waarschijnlijk is dit percentage volgend jaar 70%. De omschakeling gaat daar super snel. Europa is die markt grotendeels voorgoed kwijt. Waar moeten de Europese auto's dan worden verkocht... de enige manier is prijsverlagingen en waarschijnlijk gaat Europa toch weer overstag met subsidies om haar eigen industrie te redden.
    En waar gaan ze het geld dan halen voor subsidies?
    Noorwegen geeft het voorbeeld maar de andere landen zitten platzak
  5. forum rang 4 Daarom 11 september 2024 19:55
    In totaal zijn zo’n 13 miljoen Europeanen voor hun inkomen direct of indirect afhankelijk van de auto-industrie. Voor hen dreigen sombere tijden als het tij niet wordt gekeerd. Bron: Volkskrant vandaag.

    Deze industrie gaat gered worden! Hoe? Fiscale maatregelen (subsidies)!

    En geld... is nog nooit het probleem geweest. Desnoods gaan de geldpersen weer aan. Europa mag geen Detroit gaan worden waar de industrie is vergaan. Hiervoor zijn de belangen veel te groot.

    Europa, Amerika en Japan hebben te laat geschakeld. China is de lachende... ze hebben in ieder geval hun eigen thuismarkt (voorgoed) verovert!
  6. forum rang 7 CLAIMEMISSIE 11 september 2024 20:23
    quote:

    Daarom schreef op 11 september 2024 19:55:

    In totaal zijn zo’n 13 miljoen Europeanen voor hun inkomen direct of indirect afhankelijk van de auto-industrie. Voor hen dreigen sombere tijden als het tij niet wordt gekeerd. Bron: Volkskrant vandaag.

    Deze industrie gaat gered worden! Hoe? Fiscale maatregelen (subsidies)!

    En geld... is nog nooit het probleem geweest. Desnoods gaan de geldpersen weer aan. Europa mag geen Detroit gaan worden waar de industrie is vergaan. Hiervoor zijn de belangen veel te groot.

    Europa, Amerika en Japan hebben te laat geschakeld. China is de lachende... ze hebben in ieder geval hun eigen thuismarkt (voorgoed) verovert!
    De geldpersen weer aan hahaha
  7. forum rang 4 Daarom 11 september 2024 21:33
    De problemen voor de sector zijn niet nieuw. Een paar jaar geleden waarschuwde voormalig Volkswagenbaas Hebert Diess al dat een ‘Detroit-scenario’ dreigt voor welvarende Duitse steden als de industrie de overstap naar elektrisch rijden niet succesvol voltooit. Deze Amerikaanse stad kwam dankzij de auto-industrie tot bloei, en raakte onder meer in verval doordat Amerikaanse autofabrikanten in de jaren zeventig en tachtig werden weggeconcurreerd door auto’s uit Japan.

    De problemen raken niet alleen de automerken zelf, maar ook hun toeleveranciers. Sommige hadden hun productie verlegd naar onderdelen voor e-auto’s, maar zien nu de afzet kelderen omdat de vraag naar elektrische voertuigen achterblijft bij de verwachtingen.

    In totaal zijn zo’n 13 miljoen Europeanen voor hun inkomen direct of indirect afhankelijk van de auto-industrie. Voor hen dreigen sombere tijden als het tij niet wordt gekeerd.

    Dus... subsidies, subsidies, subsidies!! Go Alfen go!!!
  8. forum rang 10 bp5ah 11 september 2024 22:22
    quote:

    Daarom schreef op 11 september 2024 19:55:

    In totaal zijn zo’n 13 miljoen Europeanen voor hun inkomen direct of indirect afhankelijk van de auto-industrie. Voor hen dreigen sombere tijden als het tij niet wordt gekeerd. Bron: Volkskrant vandaag.

    Deze industrie gaat gered worden! Hoe? Fiscale maatregelen (subsidies)!

    En geld... is nog nooit het probleem geweest. Desnoods gaan de geldpersen weer aan. Europa mag geen Detroit gaan worden waar de industrie is vergaan. Hiervoor zijn de belangen veel te groot.

    Europa, Amerika en Japan hebben te laat geschakeld. China is de lachende... ze hebben in ieder geval hun eigen thuismarkt (voorgoed) verovert!
    Een beetje autoliefhebber niet, maar goed dat is persoonlijk...
  9. Gek op optiepremie 12 september 2024 07:30
    Groot artikel in De Tijd:

    Vertienvoudiging van batterijparken op komst

    Tobe Steel David Adriaen
    Vandaag om 01:00

    Er zit voor 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die alle gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land.

    Ontwikkelaars hebben tientallen nieuwe aanvragen ingediend om grote batterijparken te bouwen in België, blijkt uit onderzoek van De Tijd. De projecten moeten garanderen dat vanaf eind volgend jaar, na de sluiting van nog eens drie Belgische kerncentrales, het licht blijft branden. Batterijen aangesloten op het hoogspanningsnet worden ook als cruciaal gezien om de steeds grotere piekhoeveelheden hernieuwbare energie te kunnen opslaan voor wanneer er vraag naar is.

    In totaal zit er voor meer dan 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die allemaal gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land. Volgeladen zouden ze iets meer dan drie uur lang volop stroom kunnen leveren voor ze opnieuw moeten opladen, een cruciale extra buffer om het elektriciteitsnet in evenwicht te houden.

    Overschotten absorberen
    Op het hoogspanningsnet van beheerder Elia is nu iets meer dan een handvol grote batterijparken operationeel, samen goed voor 152 megawatt. Met de batterijparken in aanbouw of waarvan de bouw binnenkort zal starten, zal het geïnstalleerde vermogen in twee jaar tijd vertienvoudigen tot meer dan 1.500 megawatt.

    Daarnaast is er ook voor meer dan 2.400 megawatt aan projecten in ontwikkeling waarvoor een vergunning is toegekend of aangevraagd door energieproducenten, vastgoedbedrijven en batterijstart-ups.

    Om die parken gefinancierd te krijgen, zoeken de ontwikkelaars naar miljarden. Alleen al voor de projecten die nu of binnenkort gebouwd worden, is een investering nodig van 1,4 tot 1,8 miljard euro, blijkt uit onze ramingen. In het theoretische scenario dat ook alle projecten die nog in een prille ontwikkelingsfase zitten daadwerkelijk worden opgeleverd, zou het investeringsbedrag in België kunnen oplopen tot meer dan 4,6 miljard euro.

    In amper enkele jaren tijd zijn batterijparken op het hoogspanningsnet uitgegroeid tot een uiterst aantrekkelijke investering. Terwijl de prijzen voor batterijcellen substantieel daalden, werd de situatie op de Belgische elektriciteitsmarkt gunstiger met grotere prijsschommelingen doorheen de dag. Een batterijpark - in feite een veld met rijen aan opslagcontainers - kan inspelen op die pieken en dalen, en meer winst genereren door op het juiste moment stroom in te kopen en weer te verkopen.

    1,8 miljard
    Investering
    Alleen al voor de projecten die nu of binnenkort gebouwd worden, is een investering nodig van 1,4 tot 1,8 miljard euro.
    De opmars van de hernieuwbare energie heeft tot gevolg dat de stroomtarieven nog sterker fluctueren. Deze zomer doken de elektriciteitsprijzen op de groothandelsmarkt op de zonnige middaguren zelfs bijna standaard onder nul, omdat er meer zonnestroom werd opgewekt dan de gezinnen en bedrijven samen konden verbruiken. Batterijen kunnen helpen die overschotten te absorberen tot ’s avonds. Dan komen de mensen thuis en beginnen ze te koken, en schieten ook de stroomprijzen omhoog.

    Van TotalEnergies tot Amerikaanse vastgoedreus
    Onder de nieuwe projecten zit onder andere een groot batterijpark (150 megawatt) dat TotalEnergies ambieert in Kallo, in de Antwerpse haven. De Japanse engineeringgroep Nippon Koei heeft dan weer plannen voor twee bijkomende parken in Ruien (Kluisbergen) en Schelle, terwijl het Amerikaanse Prologis - de grootste ontwikkelaar van logistiek vastgoed ter wereld - zeven grote projecten onderzoekt op haar eigen sites. Ook het consortium Bstor (met Ackermans & van Haaren) is na een eerste pioniersproject in Bastenaken betrokken bij twee grote nieuwe parken in La Louvière en Aubange. Daarnaast azen Vlaamse start-ups op de goed gelegen batterijlocaties langs de Elia-hoogspanningsposten.

    Om de projecten gefinancierd te krijgen, wordt naast eigen middelen ook meer en meer naar banken en investeringsfondsen gekeken. Voor de financiering helpt het ook dat de federale regering het CRM-subsidiemechanisme optuigde, dat voor vervangcapaciteit moet zorgen nu de kerncentrales zullen sluiten. Ook batterijparken komen in aanmerking voor steun. Heel wat ontwikkelaars zeggen klaar te staan om bij de nieuwe veilingronde die in oktober plaatsvindt mee te dingen naar subsidies voor hun batterijproject.
  10. Wijze belegger 12 september 2024 07:40
    quote:

    Gek op optiepremie schreef op 12 september 2024 07:30:

    Groot artikel in De Tijd:

    Vertienvoudiging van batterijparken op komst

    Tobe Steel David Adriaen
    Vandaag om 01:00

    Er zit voor 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die alle gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land.

    Ontwikkelaars hebben tientallen nieuwe aanvragen ingediend om grote batterijparken te bouwen in België, blijkt uit onderzoek van De Tijd. De projecten moeten garanderen dat vanaf eind volgend jaar, na de sluiting van nog eens drie Belgische kerncentrales, het licht blijft branden. Batterijen aangesloten op het hoogspanningsnet worden ook als cruciaal gezien om de steeds grotere piekhoeveelheden hernieuwbare energie te kunnen opslaan voor wanneer er vraag naar is.

    In totaal zit er voor meer dan 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die allemaal gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land. Volgeladen zouden ze iets meer dan drie uur lang volop stroom kunnen leveren voor ze opnieuw moeten opladen, een cruciale extra buffer om het elektriciteitsnet in evenwicht te houden.

    Overschotten absorberen
    Op het hoogspanningsnet van beheerder Elia is nu iets meer dan een handvol grote batterijparken operationeel, samen goed voor 152 megawatt. Met de batterijparken in aanbouw of waarvan de bouw binnenkort zal starten, zal het geïnstalleerde vermogen in twee jaar tijd vertienvoudigen tot meer dan 1.500 megawatt.

    Daarnaast is er ook voor meer dan 2.400 megawatt aan projecten in ontwikkeling waarvoor een vergunning is toegekend of aangevraagd door energieproducenten, vastgoedbedrijven en batterijstart-ups.

    Om die parken gefinancierd te krijgen, zoeken de ontwikkelaars naar miljarden. Alleen al voor de projecten die nu of binnenkort gebouwd worden, is een investering nodig van 1,4 tot 1,8 miljard euro, blijkt uit onze ramingen. In het theoretische scenario dat ook alle projecten die nog in een prille ontwikkelingsfase zitten daadwerkelijk worden opgeleverd, zou het investeringsbedrag in België kunnen oplopen tot meer dan 4,6 miljard euro.

    In amper enkele jaren tijd zijn batterijparken op het hoogspanningsnet uitgegroeid tot een uiterst aantrekkelijke investering. Terwijl de prijzen voor batterijcellen substantieel daalden, werd de situatie op de Belgische elektriciteitsmarkt gunstiger met grotere prijsschommelingen doorheen de dag. Een batterijpark - in feite een veld met rijen aan opslagcontainers - kan inspelen op die pieken en dalen, en meer winst genereren door op het juiste moment stroom in te kopen en weer te verkopen.

    1,8 miljard
    Investering
    Alleen al voor de projecten die nu of binnenkort gebouwd worden, is een investering nodig van 1,4 tot 1,8 miljard euro.
    De opmars van de hernieuwbare energie heeft tot gevolg dat de stroomtarieven nog sterker fluctueren. Deze zomer doken de elektriciteitsprijzen op de groothandelsmarkt op de zonnige middaguren zelfs bijna standaard onder nul, omdat er meer zonnestroom werd opgewekt dan de gezinnen en bedrijven samen konden verbruiken. Batterijen kunnen helpen die overschotten te absorberen tot ’s avonds. Dan komen de mensen thuis en beginnen ze te koken, en schieten ook de stroomprijzen omhoog.

    Van TotalEnergies tot Amerikaanse vastgoedreus
    Onder de nieuwe projecten zit onder andere een groot batterijpark (150 megawatt) dat TotalEnergies ambieert in Kallo, in de Antwerpse haven. De Japanse engineeringgroep Nippon Koei heeft dan weer plannen voor twee bijkomende parken in Ruien (Kluisbergen) en Schelle, terwijl het Amerikaanse Prologis - de grootste ontwikkelaar van logistiek vastgoed ter wereld - zeven grote projecten onderzoekt op haar eigen sites. Ook het consortium Bstor (met Ackermans & van Haaren) is na een eerste pioniersproject in Bastenaken betrokken bij twee grote nieuwe parken in La Louvière en Aubange. Daarnaast azen Vlaamse start-ups op de goed gelegen batterijlocaties langs de Elia-hoogspanningsposten.

    Om de projecten gefinancierd te krijgen, wordt naast eigen middelen ook meer en meer naar banken en investeringsfondsen gekeken. Voor de financiering helpt het ook dat de federale regering het CRM-subsidiemechanisme optuigde, dat voor vervangcapaciteit moet zorgen nu de kerncentrales zullen sluiten. Ook batterijparken komen in aanmerking voor steun. Heel wat ontwikkelaars zeggen klaar te staan om bij de nieuwe veilingronde die in oktober plaatsvindt mee te dingen naar subsidies voor hun batterijproject.
    De concurrentie is moordend vanwege overcapaciteit. Waarom zou je trouwens een langdurig project inkopen bij Alfen? Veel te riskant vanwege de huidige onzekerheid mbt financiering en cash flow.

    Ik ben aandeelhouder, maar het vallend mes helaas te vroeg gepakt.
  11. Wijze belegger 12 september 2024 07:47
    quote:

    Daarom schreef op 11 september 2024 21:33:

    De problemen voor de sector zijn niet nieuw. Een paar jaar geleden waarschuwde voormalig Volkswagenbaas Hebert Diess al dat een ‘Detroit-scenario’ dreigt voor welvarende Duitse steden als de industrie de overstap naar elektrisch rijden niet succesvol voltooit. Deze Amerikaanse stad kwam dankzij de auto-industrie tot bloei, en raakte onder meer in verval doordat Amerikaanse autofabrikanten in de jaren zeventig en tachtig werden weggeconcurreerd door auto’s uit Japan.

    De problemen raken niet alleen de automerken zelf, maar ook hun toeleveranciers. Sommige hadden hun productie verlegd naar onderdelen voor e-auto’s, maar zien nu de afzet kelderen omdat de vraag naar elektrische voertuigen achterblijft bij de verwachtingen.

    In totaal zijn zo’n 13 miljoen Europeanen voor hun inkomen direct of indirect afhankelijk van de auto-industrie. Voor hen dreigen sombere tijden als het tij niet wordt gekeerd.

    Dus... subsidies, subsidies, subsidies!! Go Alfen go!!!
    Ik rijd mijn diesel op en ga daarna over op elektrisch; de allerbeste qua ‘value for money’. Als dat Chinees is, is dat prima. Mijn zonnepanelen zijn ook Chinees, mijn omvormer ook. Behalve mijn vrouw is bijna alles Chinees in huis.
  12. forum rang 4 Daarom 12 september 2024 08:04
    quote:

    Gek op optiepremie schreef op 12 september 2024 07:30:

    Groot artikel in De Tijd:

    Vertienvoudiging van batterijparken op komst

    Tobe Steel David Adriaen
    Vandaag om 01:00

    Er zit voor 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die alle gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land.

    Ontwikkelaars hebben tientallen nieuwe aanvragen ingediend om grote batterijparken te bouwen in België, blijkt uit onderzoek van De Tijd. De projecten moeten garanderen dat vanaf eind volgend jaar, na de sluiting van nog eens drie Belgische kerncentrales, het licht blijft branden. Batterijen aangesloten op het hoogspanningsnet worden ook als cruciaal gezien om de steeds grotere piekhoeveelheden hernieuwbare energie te kunnen opslaan voor wanneer er vraag naar is.

    In totaal zit er voor meer dan 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die allemaal gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land. Volgeladen zouden ze iets meer dan drie uur lang volop stroom kunnen leveren voor ze opnieuw moeten opladen, een cruciale extra buffer om het elektriciteitsnet in evenwicht te houden.

    Overschotten absorberen
    Op het hoogspanningsnet van beheerder Elia is nu iets meer dan een handvol grote batterijparken operationeel, samen goed voor 152 megawatt. Met de batterijparken in aanbouw of waarvan de bouw binnenkort zal starten, zal het geïnstalleerde vermogen in twee jaar tijd vertienvoudigen tot meer dan 1.500 megawatt.

    Daarnaast is er ook voor meer dan 2.400 megawatt aan projecten in ontwikkeling waarvoor een vergunning is toegekend of aangevraagd door energieproducenten, vastgoedbedrijven en batterijstart-ups.

    Om die parken gefinancierd te krijgen, zoeken de ontwikkelaars naar miljarden. Alleen al voor de projecten die nu of binnenkort gebouwd worden, is een investering nodig van 1,4 tot 1,8 miljard euro, blijkt uit onze ramingen. In het theoretische scenario dat ook alle projecten die nog in een prille ontwikkelingsfase zitten daadwerkelijk worden opgeleverd, zou het investeringsbedrag in België kunnen oplopen tot meer dan 4,6 miljard euro.

    In amper enkele jaren tijd zijn batterijparken op het hoogspanningsnet uitgegroeid tot een uiterst aantrekkelijke investering. Terwijl de prijzen voor batterijcellen substantieel daalden, werd de situatie op de Belgische elektriciteitsmarkt gunstiger met grotere prijsschommelingen doorheen de dag. Een batterijpark - in feite een veld met rijen aan opslagcontainers - kan inspelen op die pieken en dalen, en meer winst genereren door op het juiste moment stroom in te kopen en weer te verkopen.

    1,8 miljard
    Investering
    Alleen al voor de projecten die nu of binnenkort gebouwd worden, is een investering nodig van 1,4 tot 1,8 miljard euro.
    De opmars van de hernieuwbare energie heeft tot gevolg dat de stroomtarieven nog sterker fluctueren. Deze zomer doken de elektriciteitsprijzen op de groothandelsmarkt op de zonnige middaguren zelfs bijna standaard onder nul, omdat er meer zonnestroom werd opgewekt dan de gezinnen en bedrijven samen konden verbruiken. Batterijen kunnen helpen die overschotten te absorberen tot ’s avonds. Dan komen de mensen thuis en beginnen ze te koken, en schieten ook de stroomprijzen omhoog.

    Van TotalEnergies tot Amerikaanse vastgoedreus
    Onder de nieuwe projecten zit onder andere een groot batterijpark (150 megawatt) dat TotalEnergies ambieert in Kallo, in de Antwerpse haven. De Japanse engineeringgroep Nippon Koei heeft dan weer plannen voor twee bijkomende parken in Ruien (Kluisbergen) en Schelle, terwijl het Amerikaanse Prologis - de grootste ontwikkelaar van logistiek vastgoed ter wereld - zeven grote projecten onderzoekt op haar eigen sites. Ook het consortium Bstor (met Ackermans & van Haaren) is na een eerste pioniersproject in Bastenaken betrokken bij twee grote nieuwe parken in La Louvière en Aubange. Daarnaast azen Vlaamse start-ups op de goed gelegen batterijlocaties langs de Elia-hoogspanningsposten.

    Om de projecten gefinancierd te krijgen, wordt naast eigen middelen ook meer en meer naar banken en investeringsfondsen gekeken. Voor de financiering helpt het ook dat de federale regering het CRM-subsidiemechanisme optuigde, dat voor vervangcapaciteit moet zorgen nu de kerncentrales zullen sluiten. Ook batterijparken komen in aanmerking voor steun. Heel wat ontwikkelaars zeggen klaar te staan om bij de nieuwe veilingronde die in oktober plaatsvindt mee te dingen naar subsidies voor hun batterijproject.
    De dalende rente zal de investeringen versnellen. Alfen zit in een enorme groeimarkt. Met een capabel management moeten ze toch aanzienlijke omzetgroei en hoge winsten kunnen genereren. En met wat fantasie kan Alfen ook een mooie overnameprooi worden.
  13. Sven Magnus C. 12 september 2024 08:10
    Check even de koersen van First Solar, Enphase, Sunnova, Sunrun etc gisteren.

    Dat is het inprijzen dat Kamala Harris de presidentsverkiezing gaat winnen.

    Een significant deel van de short posities in clean tech, ook hier, zijn relatieve shortposities dat Clean tech die de bredere markt gaat underperformen.

    De fundamentele aannames daaronder zijn nu weg, of in t geval van DJT veel minder zeker. Check de P3m koersen. Zoals de kaarten nu liggen gaan die relatieve clean tech short posities een 'drag on performance' worden en afgewikkeld worden.

    Ik heb verder geen info gezien waarom een absolute shortpositie groter zou worden. 20 hedgefunds/investment banks hier, met veel creatieve constructies. Of, en welke positie je neemt mag je zelf beoordelen.
  14. forum rang 4 Daarom 12 september 2024 08:31
    quote:

    Sven Magnus C. schreef op 12 september 2024 08:10:

    Check even de koersen van First Solar, Enphase, Sunnova, Sunrun etc gisteren.

    Dat is het inprijzen dat Kamala Harris de presidentsverkiezing gaat winnen.

    Een significant deel van de short posities in clean tech, ook hier, zijn relatieve shortposities dat Clean tech die de bredere markt gaat underperformen.

    De fundamentele aannames daaronder zijn nu weg, of in t geval van DJT veel minder zeker. Check de P3m koersen. Zoals de kaarten nu liggen gaan die relatieve clean tech short posities een 'drag on performance' worden en afgewikkeld worden.

    Ik heb verder geen info gezien waarom een absolute shortpositie groter zou worden. 20 hedgefunds/investment banks hier, met veel creatieve constructies. Of, en welke positie je neemt mag je zelf beoordelen.
    Klopt, zo zal ook het enthousiasme over Bitcoin (tijdelijk) minder worden.
    Heb je de koers van Trump’s ‘Truth’ gezien. Die was leuk om te shorten!!!
  15. colej78492 12 september 2024 09:56
    quote:

    Sven Magnus C. schreef op 12 september 2024 08:10:

    Check even de koersen van First Solar, Enphase, Sunnova, Sunrun etc gisteren.

    Dat is het inprijzen dat Kamala Harris de presidentsverkiezing gaat winnen.

    Een significant deel van de short posities in clean tech, ook hier, zijn relatieve shortposities dat Clean tech die de bredere markt gaat underperformen.

    De fundamentele aannames daaronder zijn nu weg, of in t geval van DJT veel minder zeker. Check de P3m koersen. Zoals de kaarten nu liggen gaan die relatieve clean tech short posities een 'drag on performance' worden en afgewikkeld worden.

    Ik heb verder geen info gezien waarom een absolute shortpositie groter zou worden. 20 hedgefunds/investment banks hier, met veel creatieve constructies. Of, en welke positie je neemt mag je zelf beoordelen.
    Precies, deze visie is veel te weinig ter sprake gekomen op dit forum! Ging alleen maar over short % in alfen, in plaats van te kijken naar hele sector.

    Ik heb namelijk, naast alfen en andere belegging, ook een long positie in een Amerikaanse bedrijf in de clean energy. Daar is het short percentage ook 15+% geweest.

    Een short in alfen is niet perse alleen gericht op alfen, maar kan ook sector gerelateerd zijn.

    Tijd zal het leren waar het naar toe gaat, maar ben blij dat deze visie meer verspreid wordt op dit forum
8.583 Posts
Pagina: «« 1 ... 376 377 378 379 380 ... 430 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.