Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Umicore BRU:UMI.BL, BE0974320526

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,630   -0,040   (-0,34%) Dagrange 11,560 - 11,740 24.506   Gem. (3M) 967,9K

Forum Umicore geopend

1.368 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 69 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. The spirit of Charlie M 9 september 2024 16:27
    quote:

    DevilLoss schreef op 9 september 2024 09:32:

    Blijkbaar niet echt, want weeral 0,5 % eraf.... zitten nog niet op het einde van de schuifaf....blijft wel enorm stil vanuit de kant van management inderdaad.....ook geen aankopen van management.

    En de Tijd maakt er ook weer duchtig gebruik van om dit weer eens te melden....
    Yep, dat is smullen voor De Tijd, alles dat Belgisch is de grond in boren en volgend jaar is dat dan het aandeel van het jaar, hoor je er niks meer van en wordt er niks meer over geschreven want goed nieuws verkoopt niet ;).
  2. arconati 9 september 2024 17:19
    quote:

    JdeFL schreef op 6 september 2024 13:34:

    Vroeg me af of GBL er misschien uit wil. Nog geen teken van.
    www.fsma.be/sites/default/files/issue...
    Als GBL er niet uit wil is een slecht teken.
    Koers kan wellicht nog lager.
    Het is echter overduidelijk dat de koers nu al te laag staat.
  3. B1612 9 september 2024 17:24
    quote:

    wijzerplaat schreef op 9 september 2024 17:09:

    Never catch a falling knife, maar ik kijk wel elke dag eens.
    Ik vang graag vallende messen, vooral grote bedrijven als umicore aangezien het bedrijf uit meer bestaat dan batterijen.

    Dit is een type aandeel waarbij ik bereid ben om "naar de maan" of "naar het graf" uit te zitten.
    Destijds bij Philips ook gedaan, leverde goed geld op.
  4. Stier 9 september 2024 21:03
    quote:

    B1612 schreef op 9 september 2024 15:54:

    ik heb altijd dat het enthousiasme te groot is bij mijn eerste aankoop, waardoor mijn budget voor een aandeel eigenlijk al op is ;)
    Heeeel herkenbaar.
    Valt ook niet mee om op je handen te blijven zitten. Geduld is toch wel belangrijk bij beleggen.
  5. forum rang 7 Hopper58 10 september 2024 13:05
    Lang artikel in De Tijd:

    Europese batterijbelofte Northvolt zet harde sanering in: divisies te koop en focus op Zweedse gigafactory

    Bas Kurstjens
    09 september 2024 17:11
    De best gefinancierde start-up van Europa zet divisies in de uitverkoop, stelt de bouw van nieuwe batterijfabrieken uit, schrapt banen en concentreert zich voortaan op zijn enige 'gigafactory' in Noord-Zweden.

    Net op de dag dat speciaal gezant Mario Draghi becijferde dat 800 miljard euro nodig is om de Europese industrie een boost te geven en de kloof met de Verenigde Staten en China te laten dichten, maakt een van de meestbelovende Europese start-ups bekend dat hij gaat saneren.

    Northvolt maakte zijn saneringsplannen bekend nadat het in juli al aangekondigd had dat het zijn hele organisatie tegen het licht zou houden na een mislukte kapitaalronde. Maandag bleek dat oprichter en CEO Peter Carlsson geen halve maatregelen neemt. Het bedrijf plooit zich helemaal terug op zijn batterijfabriek in het Noord-Zweedse Skelleftea.

    Alle plannen voor nieuwe batterijfabrieken in Duitsland, Canada en Zuid-Zweden (in samenwerking met Volvo) gaan op zijn minst in de koelkast. De operatie zal naar verluidt ook een groot aantal van de 7.000 banen bij Northvolt kosten, ook al is nog niet bekend hoeveel. Voor de divisie energieopslagsystemen, met een fabriek in het Poolse Gdansk, zoekt Northvolt het liefst een koper en desnoods een partner.

    In de resterende batterijfabriek in Noord-Zweden stopt Northvolt ook met de eigen productie van kathodematerialen voor batterijen. Dat zijn de kostbaarste onderdelen van een autobatterij en ze vormen de kern van elke accu. En hoewel ook de Belgische materialenspecialist Umicor kathodematerialen voor autobatterijen maakt, kiest Northvolt voortaan voor leveranciers in Zuid-Korea en China.

    Northvolt, Europa’s joker in de wereldrace naar de groenste batterij
    Northvolt was lang bij financiers de populairste start-up van Europa. Het bedrijf leek het veelbelovende Europese antwoord op de werelddominantie van Zuid-Korea en vooral China op de mondiale markt voor autobatterijen.

    Zonder een gang naar de beurs te maken wist Carlsson in verschillende private kapitaalrondes ruim 15 miljard dollar op te halen. Zeer gerenommeerde investeerders als de zakenbank Goldman Sachs en de investeringsmaatschappij BlackRock trokken enthousiast de portemonnee open, net als de autobouwers BMW en Volkswagen.

    Northvolt heeft echter de grootste problemen om zijn eerste gigafactory in Noord-Zweden op kruissnelheid te krijgen. De fabriek heeft een capaciteit om jaarlijks 16 gigawattuur aan batterijen te produceren, maar tot nu toe is het productietempo niet hoger dan 1 gigawattuur per jaar.

    Eerder dit jaar kreeg Northvolt daarbovenop een forse tegenslag te verwerken door het afhaken van BMW als belangrijke batterijklant. De Beierse autobouwer annuleerde een contract van 2 miljard dollar aan batterijen omdat Northvolt ze niet op tijd kon leveren. BMW week uit naar leveranciers in Azië.

    Concurrentie van LFP
    De Europese batterij-industrie staat nog in haar kinderschoenen, maar is nu al in haar voortbestaan bedreigd. De stijging van de verkoop van elektrische auto's gaat minder snel dan verwacht, het opbouwen van een volledige productieketen van batterijen blijkt complexer, kostbaarder en tijdrovender dan gedacht. ACC, de batterij-alliantie van Mercedes-Benz en Stellantis (onder meer Peugeot, Opel en Fiat), heft de bouw van twee batterijfabrieken voorlopig stilgelegd.

    Het geheim van elke goedkope e-auto: een LFP-batterij
    Tot overmaat van ramp hebben alle Europese batterijmakers, waaronder Northvolt, zich tot nu toe geconcentreerd op de ontwikkeling en productie van NMC-batterijen. Die worden echter almaar nadrukkelijker weggeconcurreerd door batterijen van het LFP-type uit China. Die goedkope accu's golden lang als ongeschikt voor de veeleisende Europese automobilist maar rukken nu snel op bij mondiale autobouwers, van Tesla via Stellantis en Renault tot Mercedes-Benz. Het is niet mogelijk om LFP-batterijen te maken op een productielijn van NMC-batterijen.
  6. Opdebeek 10 september 2024 15:20
    ik vind het raar dat de markt hier niet op reageert. Thomas Leysen kent het bedrijf als ex-CEO en huidig voorzitter van de raad van bestuur door en door en heeft de laatste maand in totaal dus voor 1 miljoen euro aan aandelen gekocht (1 keer aan +/- 12,65 euro en nu aan +/- 10,5 euro).

    Toch een teken dat hij de koers zeer aantrekkelijk en het aandeel ondergewaardeerd vindt.

    We zullen zien, ooit zullen de grotere partijen die uit aan het roteren zijn wel eens uitverkocht zijn en dan lijkt het me dat er enkel opwaartse druk kan zijn

    Ik heb vandaag nog een pakketje bijgekocht aan 9,93 (gemiddeld zit ik nu op 13,84)...
  7. forum rang 7 JdeFL 10 september 2024 16:13
    Goed op de datum letten:

    Thomas Leysen is de voorzitter van Umicore. ©Saskia Vanderstichele
    Jens Cardinaels
    05 juni 2019 21:59
    Update 05 juni 2019 21:59
    De voorzitter van Umicore, Thomas Leysen, heeft 110.000 Umicore-aandelen gekocht. Daar betaalt hij 3 miljoen euro voor.

    Het aandeel is stevig teruggevallen en daar maakt Leysen gebruik van. Hij kocht de aandelen volgens een melding op de website van beurswaakhond FSMA op 24 mei jongstleden voor 26,97 euro per stuk.

    en

    Volgens sommige waarnemers schort er structureel wat aan het groeiverhaal van Umicore. Er heerst twijfel over de afdeling batterijmaterialen.

    Wat de beurskoers binnen drie of zes maanden doet, daar ben ik niet heel erg mee bezig.
    Thomas Leysen
    Voorzitter Umicore
    Volgens het beurshuis JPMorgan geldt de lagere vraag naar batterijmaterialen mogelijk alleen voor Umicore, en niet voor de hele sector. Credit Suisse spreekt van overcapaciteit op de markt, wat tot structureel lagere marges leidt. Dat kan betekenen dat Umicore meer problemen heeft dan het toegeeft. (Tijd.be)

    Uit hetzelfde artikel. uit 2019 al. 26.97€. Hij vond dat toen een faire prijs.
    'k Ga Hem zeker niet 'uitlachen', achteraf is het altijd makkelijk, maar wie toen gevolgd is, zit nu op de blaren. Of het dit keer beter gaat?
    'k Lees dat zo dikwijls, insider gekocht, en grote of zelfs enorme bedragen (bij Barco), maar dat helpt je beleggingen bijna nooit...
  8. forum rang 7 JdeFL 10 september 2024 16:32
    quote:

    Armand Lowie schreef op 10 september 2024 16:22:

    En hoeveel aandelen heeft hij ondertussen verkocht aan welke prijs ?
    Geen, vermoed ik. Maar 't zit gewoon in hun DNA om bij te kopen.
    En als klein belegger kan je hen toch niet volgen, omwille van oprakende cash. Stel je maar eens voor, dat je sinds 2019 umi's aan 't bijeenkopen zou zijn, zelfs in kleine aantallen.... D'er zullen er hier misschien wel wat bij zijn...
    'k ben niet zeker waar deze koers naartoe gaat (wel een idee), maar insiders volgen gaat gewoon niet. 't Is gewoonweg geen goede strategie.
  9. DevilLoss 10 september 2024 16:43
    Ik heb een reactie gevraagd aan Umicore zelf. Waren zo vriendelijk om te antwoorden
    Wij danken u voor uw aandeelhouderschap en wij begrijpen uw teleurstelling bij de koersdaling.



    Zoals u weet is de beurskoers het resultaat van vraag & aanbod op de markt en verschillende factoren kunnen een rol spelen bij het beurssentiment zoals macro-economische vooruitzichten, inflatieverwachtingen, financiële condities (bv. stijgende interestvoeten), geopolitieke conflicten… Via haar recyclage-activiteiten heeft Umicore een zekere blootstelling aan de edelmetaalprijzen en via haar katalysatoren voor brandstofmotoren en batterijmaterialen voor elektrische wagens ook een aanzienlijk blootstelling aan de wereldwijde automarkt.



    De marktcontext voor batterijmaterialen die gebruikt worden in batterijen voor elektrische voertuigen (EV) is momenteel uitdagend door een wereldwijde vertraging in de groei van de verkoop van elektrische wagens. Als gevolg hiervan vertragen auto- en batterijfabrikanten het tempo van hun elektrificatieplannen, wat resulteert in een verminderde vraag naar kathodematerialen van Umicore.

    Umicore Battery Materials is dus getroffen door deze marktomstandigheden waar de hele sector onder lijdt en dit heeft een aanzienlijke impact gehad op de beurskoers de laatste maanden.



    In juni hebben we daarom de vooruitzichten voor 2024 in de Battery Materials activiteit bijgesteld en hebben we tevens onmiddellijke maatregelen aangekondigd, zoals een strikte kapitaaldiscipline binnen de hele Groep (wat betekent dat alleen strikt noodzakelijke investeringen zullen worden gedaan) en aanvullende efficiëntie- en kostenmaatregelen, bovenop ons bestaande Efficiency for Growth-programma.

    We hebben dan meteen ook een strategische evaluatie aangevat van de Battery Materials activiteit om de groeiverwachtingen na 2024 te beoordelen. We hebben in onze halfjaarresultaten een eerste stap aangekondigd binnen deze strategische evaluatie, we hebben namelijk een scenario ontwikkeld om onze activiteiten af te stemmen op de nieuwe marktrealiteit. We gaven ook de assumpties mee waarop we ons hebben gebaseerd om tot dat scenario te komen. Het resultaat was een grote waardevermindering van onze Battery Materials activa, een pijnlijke maar noodzakelijke weerspiegeling van de huidige realiteit. De volgende stap, die we ook meegaven in de communicatie rond de halfjaarresultaten, is nu aan de gang. We zetten de strategische evaluatie verder en zullen de details en conclusies delen tijdens ons Capital Markets Day-evenement in Q1 2025 (gepaard met uitgebreide externe communicatie). We werken hard verder en zullen uiteraard in tussentijd updates geven wanneer meer relevante informatie beschikbaar is.



    Ik verwijs voor meer details naar:

    Het persbericht van 12 juni betreffende de verwachtingen voor 2024: www.umicore.com/en/newsroom/news/slow...
    Het persbericht van de halfjaarresultaten voor 2024: Umicore HYR 2024


    Wij hopen dat dit u meer context geeft bij de recente evolutie van het aandeel en meer informatie over de verschillende acties die Umicore onderneemt in het kader van de huidige, uitdagende marktomstandigheden in batterijmaterialen. Tegelijk is het belangrijk op te merken dat de andere activiteiten van Umicore (Catalysis, Recycling en Specialty Materials) nog steeds zeer goede prestaties neerzetten en sterke funderingen blijven van onze Groep.
  10. MaxiJ 10 september 2024 17:00
    quote:

    Opdebeek schreef op 10 september 2024 15:20:

    ik vind het raar dat de markt hier niet op reageert. Thomas Leysen kent het bedrijf als ex-CEO en huidig voorzitter van de raad van bestuur door en door en heeft de laatste maand in totaal dus voor 1 miljoen euro aan aandelen gekocht (1 keer aan +/- 12,65 euro en nu aan +/- 10,5 euro).

    Toch een teken dat hij de koers zeer aantrekkelijk en het aandeel ondergewaardeerd vindt.

    We zullen zien, ooit zullen de grotere partijen die uit aan het roteren zijn wel eens uitverkocht zijn en dan lijkt het me dat er enkel opwaartse druk kan zijn

    Ik heb vandaag nog een pakketje bijgekocht aan 9,93 (gemiddeld zit ik nu op 13,84)...
    Heb vandaag nog bijgekocht en mijn gemiddelde naar 10,3€/aandeel gezet.
    No Brainer eigenlijk. BNP is bezig dit aandeel te storten iov een groot Chinees Staal bedrijf.
    Die gaan het deksel nog stevig op de neus krijgen later dit jaar.

    Umicore is van strategische waarde als hersmelter van grondstoffen als Goud, Titanium en Platinum, nodig voor de Chip sector, vliegtuig industrie en chemische industrie.

    Wie gelooft dat Umicore zich enkel met batterijen bezig houdt, kent dus niets van de gespecialiseerde staalindustrie. De Chinezen azen op de hightech technologie om metalen te scheiden, met shorten van Umicore hopen ze uiteindelijk een participatie in het bedrijf te verwerven en de technologie te pakken te krijgen.
1.368 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 69 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.