Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,045   0,000   (0,00%) Dagrange 4,966 - 5,090 136.623   Gem. (3M) 253,1K

TomTom Augustus 2024

729 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 37 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Marcel H. 26 augustus 2024 20:44
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 26 augustus 2024 20:13:

    [...]
    Dat klopt op zich. Ik doelde op deep in the money calls als alternatief voor aandelen.
    Bedenk dat kale gekochte calls met een hoge hefboom (at-the-money of out-of-the-money) veel riskanter zijn, je zult regelmatig je inleg verliezen.
    Welke keuze je ook maakt bij een eventuele belegging in dit aandeel,
    deep in the money LT-call-opties dan wel aandelen maakt qua resultaat
    maar weinig uit. Voor mij bestaat nog altijd de vraag waarom John
    de Mol jr. in dit bedrijf heeft geinvesteerd. En misschien ook nu
    nog aandeelhouder is.
    Geen dividend en ook qua koersontwikkeling niet een echte winner.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2024 20:51
    quote:

    beursbeurs schreef op 11 augustus 2024 10:12:

    [...]
    blz 11 van de AvA 2024 minutes:

    We willen het aandelen inkoopprogramma gebruiken om de aandelen in
    te trekken en van de beurs te halen. Daarnaast hebben we nog eens ongeveer 2,6 miljoen aandelen in
    depot. Dat is om verwatering voor personeelsprogramma's tegen te gaan


    Ik kan dit niet beoordelen maar stel dat deze 2,6 mio aandelen niet tot de treasury shares behoren, maar een extra potje zijn? Dan hebben de eigenaren 47,5% + 1,7% (TS) + 2% (verwateringspot) = 51,2% van de aandelen.

    Ze komen dan wel boven de 50% uit, misschien interessant om uit te zoeken?
    Terecht gebruik je het woord "eigenaren", dat zijn alle aandeelhouders, niet alleen de founders.
    Als je alleen op de vier founders let wordt het sommetje:
    47,5% + 47,5% van (1,7%+2%) = 49,26%
    Dus niet boven de 50%.
  3. forum rang 6 Alrob2 26 augustus 2024 21:16
    quote:

    Marcel H. schreef op 26 augustus 2024 20:44:

    [...]

    Welke keuze je ook maakt bij een eventuele belegging in dit aandeel,
    deep in the money LT-call-opties dan wel aandelen maakt qua resultaat
    maar weinig uit. Voor mij bestaat nog altijd de vraag waarom John
    de Mol jr. in dit bedrijf heeft geinvesteerd. En misschien ook nu
    nog aandeelhouder is.
    Geen dividend en ook qua koersontwikkeling niet een echte winner.
    Misschien ook vanwege de kans op een beursexit.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2024 22:01
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 11 augustus 2024 15:54:

    [...]
    Ik heb/nu had nog nooit gehoord van acting in concert. Heb daar even op gegoogld. Pfff een ingewikkelde materie. Iemand is daar op gepromoveerd. Een stuk van 640 blz. ga er maar aan staan. Maar alleen de inleiding H1 gaf me wel wat meer inzicht.

    " . In de kern dient deze regeling er op neer te komen dat een partij die alleen of gezamenlijk met anderen de controle verkrijgt over een beursvennootschap, verplicht is een bod uit te brengen op de overige effecten van die vennootschap. In Nederland rust de biedplicht op degene die 30% of meer van de stemrechten in een Nederlandse beursvennootschap"

    " n. Er is in Nederland geen toezichthouder belast met het toezicht op de naleving van de biedplicht; dat is aan minderheidsaandeelhouders zelf overgelaten. De Ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam (OK) is aangewezen om de biedplicht te handhaven, maar zij houdt zelf geen toezicht "

    na ja Kan wel meer qouten maar voor de geinteresseerden:
    repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle...
    Die hele regelgeving m.b.t. "acting in concert" ziet op situaties waarbij meerdere samenwerkende partijen door aankopen 30% of meer stemrecht verwerven in een aan de beurs genoteerde vennootschap. Het gaat daarbij om nieuw-ontstane situaties. Dan ontstaat er formeel de plicht om een bod uit te brengen op de overige effecten. Omdat het 'samenwerken' vaak lastig te bewijzen valt is de tamelijk passieve houding van de OK overigens wel te begrijpen.

    Het slaat natuurlijk niet op bestaande situaties waarin meerdere aandeelhouders die elkaar kennen (en mogelijk zelfs hun stemgedrag op elkaar afstemmen*) tezamen 30% of meer van de aandelen bezitten. Als het er wel op zou slaan dan zouden die situaties helemaal niet kunnen bestaan want dan zou dat groepje aandeelhouders onmiddellijk een bod op de overige aandelen uit moeten brengen (tegen welke koers eigenlijk?). En als men na die bieding 40% in handen zou hebben, zou men dan (na een jaar of zo) weer een bod moeten uitbrengen?
    Kortom, zo'n redenering leidt tot zoveel absurditeiten en tegenstrijdigheden dat deze duidelijk onzin is.

    En als dat groepje aandeelhouders gezamenlijk over de 30% grens heengaat doordat de vennootschap aandelen terugkoopt? Daar kan dat groepje niks aan doen, zij hebben niet stiekem bijgekocht. Ook daar slaat de wet niet op.
    Trouwens, wie bepaalt wat een groepje is? Afhankelijk van met wie ik wel eens in een zaaltje heb gezeten of tegen wie ik een keer goedemiddag heb gezegd behoor ik misschien ook wel tot een 'groepje'.

    *) Natuurlijk mogen aandeelhouders voor een AVA onderling overleggen en hun stemgedrag op elkaar afstemmen. Stel je voor dat dat niet zou mogen!
    Alleen in het geval dat men vooraf iets afspreekt op het gebied van corporate governance is er iets als een meldplicht. Dat is de tweede (en veel mildere) vorm van 'action in concert' waar de wet over spreekt.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 augustus 2024 01:40
    quote:

    hvasd2 schreef op 12 augustus 2024 17:05:

    DNB heeft nu dus een aanmerkend belang in TT en kan dus via een tweede lijn verkopen aan TT voor een hogere prijs per aandeel. Daar is geen officiële aandelen inkoop voor nodig, denk ik?
    Wat bedoel je met "officieel"? Aandeleninkoop is aandeleninkoop. TT moet het inkopen als koersgevoelige informatie melden, en in de financiële verslagen het aantal uitstaande aandelen noemen.
    Details, van wie hebben ze via welke welke lijn gekocht, hoeven ze niet te melden.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 augustus 2024 03:52
    quote:

    tatje schreef op 13 augustus 2024 09:50:

    Het volgende zei Taco over de marge bij C bij de call Q2 2024

    Yes. That is just a factor of Consumer becoming a smaller part of the mix. So, Consumer has hardware and so the cost of sales are higher there, meaning that Consumer's gross margin is probably 45%-ish. So, the less Consumer in the mix, the higher the gross margin for the overall group will become.

    neem de nu Q3 2023

    LT 119,2 marge 90% 107
    C 24,9 marge 45% 11,2
    marge 83% 118,9 klopt met 90% en 45% 118,2

    neem je nu Q4 2023
    LT 125,2 marge 90% 112,68
    C 18,2 marge 45% 8,19
    marge 88% 126,9 klopt niet met 90% en 45% 120,9

    1) boekhoudkundige truc
    2) minder kastjes tov apps
    3) oplossing vanuit het forum.
    Hier hebben wijlen Martin ("boem!") en ik een aantal jaren terug eindeloos aan gerekend. De pnd-omzet bij consumer bevat een HW (hardware) component en een C&S (content en services) component, bij apps gaat het alleen om C&S. De marge op HW is 40-45%, die op C&S is vergelijkbaar met die van LT, dus hoog (85-90%). De over-all marge bij consumer ligt daar dus ergens tussenin.

    Als Taco bij 2024 Q2 zegt dat de over-all marge bij consumer "45%-ish" is, is dat een slordige en onnauwkeurige onderschatting, het moet (veel) hoger zijn. Wel is het zo dat in Q2 de meeste 'kastjes' verkocht worden, dus de meeste HW. De over-all consumer-marge zal in Q2 dus lager zijn dan in de andere kwartalen waarin apps en netto vrijval van defrev (beide met hoge marge, defrev is pure C&S) een groter deel van de omzet uitmaken.

    Met dit alles in gedachte doe ik jouw sommetjes over, waarbij ik wel:
    - de LT marge in 2023 Q3 verlaag tot 88%, gezien de beroerde overall marge over de totale omzet in dat kwartaal, maar die in Q4 verhoog tot 91%,
    - de marge bij consumer schat op 61% in Q3 (zie mijn argumenten hierboven), en op 71% in Q4. Dit laatste omdat de HW verkoop in Q4 nog lager zal zijn dan in Q3, en omdat er in 2023 Q4 ruim een miljoen defrev met zeer hoge marge bij consumer vrijviel.

    Q3 2023
    LT 119,2 met marge 88% = 103,7
    C 24,9 met marge 61% = 15,2
    Totaal 118,9 als vermeld in het kwartaalverslag (klopt dus).

    Q4 2023
    LT 125,2 met marge 91% = 114,0
    C 18,2 met marge 71% = 12,9
    Totaal 126,9 als vermeld in het kwartaalverslag (klopt dus).

    Natuurlijk heb ik een beetje naar de gewenste resultaten toegerekend. Ik wil slechts aantonen dat met heel plausibele aannamen het zaakje best kloppend is te krijgen.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 augustus 2024 04:42
    Ter onderbouwing van mijn post hierboven nog het volgende.

    Ik denk dat de verhouding C&S / HW in de consumer-omzet van TT in de loop der jaren toegenomen is, en dus ook de marge op die omzet.
    En wel om de deze redenen:

    1. TT is gewoon meer (live) services gaan bieden, het unconnected kastje met statische en matige kaart is al vele jaren voorbij. Pnd's (en auto's!) zonder simcard worden niet meer gebouwd (of de klant die nu gebruikt of niet).

    2. De inkoopkosten van HW zullen bij gelijke specificaties eerder gedaald dan gestegen zijn.

    3. Vroeger werd veel C&S bij consumer gedeferred. Nu is het meestal andersom.

    4. Professionele PND's vormen een niet of nauwelijks slinkende 'harde kern' bij Consumer. Deze bieden naar verhouding veel C&S t.o.v. de HW, en volgens mij zijn deze PND's een van de weinige TT-producten waarbij TT nog enige pricing power heeft.

    5. Toenemende rol van traffic en navigatie apps? TT zegt hier zelden iets over, de concurrentie van Google of WAZE is moordend. Maar laat ze ophouden die vrijwel voor niets aan te bieden. Kwaliteit mag een prijs hebben.

    Als Taco bij welke gelegenheid dan ook iets zegt als "de marges bij consumer zijn 45%-ish", kletst hij uit z'n nek. Wat een modieus pseudo-English trouwens.
  8. forum rang 6 tatje 27 augustus 2024 09:16
    Je kunt het vergelijken met het groeien van gras.

    Verwacht dat de regie heeft bepaald , zo lang mogelijk tussen 4,80 en 5,10.

    Wie de regie bepalen, mag ik niet zeggen.

    Ik denk wel dat ik weet wie in het complot zit.

    Wie hebben belang bij deze koers.

    De shorters !
    Tom Tom !
    De nieuwe eigenaar !
  9. forum rang 6 Tralie B 27 augustus 2024 09:21
    quote:

    Alrob2 schreef op 27 augustus 2024 09:16:

    De handel in dit aandeel blijft dood.
    Vrouwen bloot is de handel dood. Alles zit nu tegen. Vrouwen bloot en de cijfers van Nvidia komen woensdag pas nabeurs. De computer heeft nog maar 128 aandelen in een kwartiertje gekocht. Dat is spielerij.
  10. visje 27 augustus 2024 09:26
    @bdb goedemorgen, heb recent een nieuw device gekocht. de meeste tomtom apparaten hebben geen simkaart meer maar zijn smartphone connected via bluetooth. hoeven ze geen fee meer aan de telecomproviders te betalen. gebruik hem nu een maand of 3 en werkt perfect via je smartphone.
    www.tomtom.com/nl_nl/navigation/car-g...
  11. forum rang 6 tatje 27 augustus 2024 12:44
    Ik zet het volgende op dit draadje, omdat het ook voor TT actueel kan worden.

    Waarom.

    Het kan alle kanten op !

    Ten cate deed in januari een bod op Hydratec incl div 136,50 en 6 div = 142,50 per aandeel.

    Winst per aandeel 1 HJ 2024 6,66 maal 2 = ongeveer 13,30 per aandeel per jaar.

    Ten Cate zal in aug het bod gestand doen bij 85% van de aandeelhouders akkoord.

    Echter maar 80% gaat akkoord.

    Ten cate had al 70% dus 30% niet.

    Van die 30% gaat maar 10% akkoord en 20% niet.

    Hadden dus het bod gestand gedaan bij de helft die ze niet hadden.

    Huiswerk niet goed gedaan.

    Of ze rekenden op aanmelding van bepaalde partijen en die zeiden no no

    Tja, je kunt Rome naderen van wel honderd kanten ( wegen )

    Op de CMD 2019 had TT het over een omzet ambitie in 2030 tussen 1,5 en 2 miljard

    Zeg es 1,7 maal 90% is gross profit van 1,53 miljard min opex ( wat een geld zat in die ambitie, he )

    www.youtube.com/watch?v=ER_3h03omdE

    Succes met navel staren :-)
  12. forum rang 6 marique 27 augustus 2024 13:52
    quote:

    Marcel H. schreef op 26 augustus 2024 20:44:

    [...]

    Welke keuze je ook maakt bij een eventuele belegging in dit aandeel,
    deep in the money LT-call-opties dan wel aandelen maakt qua resultaat
    maar weinig uit. Voor mij bestaat nog altijd de vraag waarom John
    de Mol jr. in dit bedrijf heeft geinvesteerd. En misschien ook nu
    nog aandeelhouder is.
    Geen dividend en ook qua koersontwikkeling niet een echte winner.
    ".... waarom John de Mol jr. in dit bedrijf heeft geinvesteerd."

    Heel lang geleden, toen TT veel geld nodig had is JdM via Janivo ingestapt. Had mogelijk iets te maken met Goldman Sachs, een van de begeleidende banken. Toen was er nog veel geloof in een mooie toekomst voor TT.

    De vraag is meer waarom JdM al die jaren erbij is gebleven. Want inderdaad, ook voor hem is van enig rendement geen sprake. Vraag is ook waarom Teslin en DNB als relatief recente AB aandeelhouders zijn toegetreden. Want vooruitzichten lijken op het eerste gezicht verre van rooskleurig.

    Je kunt je ook afvragen bij wie die 10% aandeleninkoop is weggehaald. Van teleurgestelde kleine beleggers? Of van enkele grootbeleggers die buiten het zicht van AFM hun belang een beetje hebben kunnen afbouwen?
  13. forum rang 6 JustRevisited 27 augustus 2024 14:04
    quote:

    Moneyball schreef op 25 augustus 2024 18:06:

    Skepsis en geloof wisselen elkaar hier op het forum af. Zowel over de toekomstige resultaten als over de beursnotering/exit. Het is al jaren hetzelfde.

    Ik neig zelf meer naar ‘geloof’. Zie mezelf ook als een positief ingesteld persoon. Misschien naïef, maar het voelt goed om niet uit te gaan van het slechte (dirty exit strategie)

    Na het loslaten van de 600 mln. en 10% FCF in 2025 was ik enorm teleurgesteld. Dat financiële perspectief was zo vaak herhaald bij elke kwartaalupdate in de afgelopen jaren, dat je dacht dat de pijplijn helder en zeker was. Dat bleek minder het geval.

    Inmiddels is de emotie van teleurstelling wat weggeebt en mijn ratio/logica weer dominant. Die zegt, ten eerste is feit dat de productieaantallen in automotive omlaag zijn gegaan. Dat lees je overal. En dat raakt @TT zonder dat ze er veel aan kunnen doen. Ten tweede kan een gemiddeld Salestraject van een (vernieuwd) product wat langer duren dan gepland. Je kunt je model aanpassen, om het sneller te laten gaan, maar vraag is of je dat moet willen. Het kan gewoon wat maanden langer duren. Niet mooi, niet het meest sterke teken, maar ook geen man overboord.

    Nieuwe contracten aankondigen zou nu wel meer vertrouwen terug kunnen brengen dat het uitstel ipv afstel is.
    Ik kijk er precies zo tegenaan, rationeel. Ik zat niet in het aandeel toen de outlook verlaging kwam, dus dat maakt het wat makkelijker. TomTom kan inderdaad weinig doen aan een tegenvallende automarkt, dus het heeft weinig zin om er van alles achter te zoeken of bij te halen. Wel heb ik even een aantal bronnen gelezen rondom de automarkt wat er precies aan de hand is. En het TT verslag uiteraard.

    Te beginnen met het goede nieuws.

    1. Orbis
    In het Enterprise segment gaan de zaken goed. De nieuwe Orbis maps is veel interesse in en een endorsement van de overheid van Australië en Microsoft en nog wat andere deals ondersteunen dat corporate.tomtom.com/investors/financ...

    Kosten controle
    Op LinkedIn kwam ik een factsheet tegen die aangeeft dat 95% van de kaart met artificial intelligence (dus zonder handen) tot stand komt. Daarmee een belangrijke voorwaarde scheppend om een steeds betere kaart te kunnen maken, ook met een explosie aan data die sensoren van auto’s inleveren, zonder dat je kosten exploderen.

    2. Lange termijn automotive trends
    Vóór Corona was er een rat-race gaande en een hype rondom autonoom rijden, HD maps en diverse startups die met veel geld werden opgericht. Tijdens Corona ging R&D rondom automatisch rijden de koelkast in en die komt er nu weer uit. Onder andere Tesla kondigde aan de R&D te verhogen en anderen volgen. Ik verwacht een nieuwe – maar nu meer realistische –boom rondom autonoom rijden, waarin er minder sprake is van hype en meer van substance. (er is meer bekend is over wat er technisch gezien nodig is, en HD maps horen daarbij)

    Dan het slechte nieuws, wat bij TT leidde tot de outlook verlaging.

    1. Orbis release datum en sales cycle
    De nieuwe Orbis kaart werd stap voor stap live gezet. Grote klanten als Microsoft wilden pas het product testen als deze wereldwijd live was. Dit zorgt ervoor dat deals later binnenkomen. Ook is de sales cyclus gemiddeld eerder 6-9 maanden dan 3-6 maanden.

    2. Elektrisch rijden
    De vertraging in automotive is vrijwel geheel toe te schrijven aan elektrisch rijden, en dan specifiek in Europa. De benzine autoverkopen gaan goed, met een piek in SUV verkopen. Maar de EV zit in het slop. TomTom heeft daar producten voor ontwikkeld en opgenomen in de portfolio en deals gesloten, o.a. met Volkswagen. In cijfers: de de EV-markt in Europa is in juli met 6% gekrompen. Geheel tegen de verwachtingen die er vroeger waren, waarin je een CAGR (groei op groei op groei) zag. Hier zijn twee redenen voor:

    2a. Subsidiestops
    In Frankrijk en Duitsland zijn de overheidssubsidies (plotseling) gestopt. In Noorwegen betaal je nu ook weer BTW. En in Nederland wegenbelasting en minder korting op bijtelling.

    2b. Rente en afschrijving
    De ECB rekent nu 4% rente, het hoogste punt sinds introductie van de euro. Hoge rente zorgt ervoor dat meer mensen hun auto zelf willen betalen ipv met krediet. En dat is weer nadelig voor EV’s, omdat die een hoge aanschafwaarde hebben en lagere kosten van gebruik en onderhoud. Daarnaast blijken EV’s toch wat sneller af te schrijven dan verwacht (de waarde van de batterij) en die hogere afschrijving wordt verwerkt in de lease-tarieven. De maandprijs om in een EV te rijden neemt daarmee nog meer toe.

    2c. Uitstel modelintroducties tot oude voorraad weg is
    Deze zaken leiden ertoe dat de meeste automerken hun verwachte productie rondom EV’s hebben teruggeschroefd (niet voor benzine of hybride) en model introducties van EV’s uitstellen totdat voorraden van bestaande modellen de showrooms uit zijn. De hoge rente heeft namelijk ook invloed op vierkante meterprijzen voor showrooms en opslag. Volkswagen is een EV klant van TomTom met wat onduidelijke release data.

    =====

    Nu is de vraag of dit echt een ‘korte termijn issue’ is, zoals TomTom dit noemt. Dit lijkt inderdaad het geval.

    Enterprise:
    In Enterprise (Orbis Maps) is eigenlijk weinig aan de hand, behalve een iets latere release.

    Rente
    ABN AMRO geeft in haar renteverwachting aan dat de ECB rente nu fors boven de inflatie zit en dat renteverlagingen in het verschiet liggen. Ze verwachten een renteverlaging van 4% naar 2% nog dit jaar en naar 1,5% volgend jaar. En leasemaatschappijen doen daar ook nog een risicoopslag op. Deze renteverlaging scheelt bij een EV zo’n 100 euro / maand

    Instapprijs
    Batterijen worden goedkoper en EV’s efficiënter, waardoor steeds meer budgetmodellen ook als betaalbare EV uitgerust kunnen worden.

    Groeien op eigen benen (zonder subsidies)
    EV verkopen moeten het nu niet meer hebben van subsidies, maar zelfstandig groeien. Dat zorgt nu voor een dip. Maar BMW laat zien dat dit kan, met een forse groei in EV verkopen. Zij zijn nu ook Tesla voorbij gestreefd. Het gaat om aantrekkelijke modellen met goede range en goed geprijsd. Consumenten zitten nu wat op hun handen, wachtend op beter aanbod qua range, prijs, etc. Dit soort aanbod komt er aan.

    Kamala (hopelijk)
    In Amerika zou het helpen als Kamala Harris wordt verkozen als president ipv Don the Con. Trump wil wetgeving weghalen rondom uitstoot van auto’s en subsidies voor EV’s. Als Harris wordt verkozen zal de overheiddssteun voor EV’s doorgaan of zelfs versterken. Dat gaat niet alleen over korting op EV’s, maar ook investeringen in laad infrastructuur, strengere emissie standaarden, etc. Ook zal Harris meer geneigd zijn naar veiligheidsmaatregelen, al dan niet verplicht, die de ADAS adoptie zal vergroten.
  14. forum rang 6 pwijsneus 27 augustus 2024 15:31
    quote:

    pwijsneus schreef op 25 augustus 2024 10:04:

    Major Carmaker to Adopt Google Maps in Major Blow for Navigation Software Companies

    The battle in the navigation space happens not only at the mobile level but also from a pre-loaded software perspective, as companies like Google, HERE, and TomTom are fighting to convince carmakers to adopt their solutions.
    HERE and TomTom are already leading the automotive space, but Google and Google Maps are rapidly gaining traction.

    In the latest blow to the navigation software world, Google Maps could make its way to Hyundai and Kia cars sold worldwide, according to a new report.

    Hyundai Autoever, the South Koreans' unit in charge of navigation software, has reportedly picked Google for high-definition maps. Hyundai and Kia currently use HERE and TomTom mapping software to power HD maps for Level 3 vehicles.

    While an announcement has yet to be released, Hyundai adopting Google Maps could also pave the way for the South Korean carmaker to adopt Android Automotive.

    Also referred to as AAOS, Android Automotive is an embedded operating system developed by Google that provides carmakers with a pre-loaded solution offering easy access to integrated services like Google Maps and Google Assistant. However, automakers can also install Android Automotive without Google Automotive Services, as they are allowed to develop and install their third-party alternatives.

    Hyundai is becoming more interested in partnerships with tech companies after previously signing a deal with Amazon to bring Alexa into its cars. Alexa is Amazon's digital assistant, and it'll allow Hyundai drivers in the United States to interact with the infotainment features, including navigation, with voice commands.

    Hyundai has previously been rumored to be involved in advanced talks with iPhone maker Apple for the production of the now-abandoned Apple Car. The South Korean carmaker was in pole position to become a contract manufacturer for Apple, with sources familiar with the matter previously claiming that the Cupertino-based tech giant was days close to signing a collaboration with the carmaker.

    Apple eventually dropped the talks after Hyundai publicly commented on the development of an Apple Car. The American tech firm is known for its CIA-inspired secrecy concerning new projects.

    Meanwhile, Hyundai seems to be turning its attention to Google, especially as South Koreans are hoping to become key players in the autonomous vehicle battle. Google Maps could power autonomous cars with accurate maps and frequent updates, and Hyundai hopes that this partnership could pave the way for deeper ties in this direction.

    Google's foray into the automotive space gained more pace thanks to Android Automotive and Android Auto, both adopted by a growing number of carmakers worldwide. The latter relies on a mobile phone to power the experience, whereas Android Automotive can be pre-installed by the carmaker and customized with a unique look and feel to retain the brand identity.

    www.autoevolution.com/news/major-carm...
    Dit is ook een risico en een kans. Een kans omdat er stemmen op gaan dat Google haar monopolie misbruikt. De machtspositie is te groot geworden en opknippen van Google in kleinere onderdelen zoals YouTube, Waymo, Search is een optie. Zonder de cashcow search staan de zaken er anders voor.

    Echter is hier geen zicht op, en moeten HERE en TomTom niet wegkijken van bovenstaande ontwikkelingen. Het zal niet de eerste keer zijn dat ze een wake-up call gemist hebben, het is zeker een risico waar elke klant die HERE en TomTom nu hebben, bewaakt dient te worden. Want de overstap naar Google is zo gemaakt.

    Just saying.
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 augustus 2024 16:22
    quote:

    visje schreef op 27 augustus 2024 09:29:

    @bdb ik zocht nog even, volgens mij verkoopt tomtom geen devices meer met simkaart.
    Je kunt (sinds kort) gelijk hebben. Op de TT-site lees ik onder Klantenservice:
    "Onze meeste navigatiesystemen gebruiken de internetverbinding van je smartphone."

    Tethering heet dat. Toch rijden er nog veel pnd's rond met ingebouwde simkaart, zeker ook in de vrachtwagensector. Die werden tot een paar jaar terug nog gewoon verkocht. Ik vermoed dat er in de retailkanalen ook nog wel exemplaren aanwezig zijn.

    Inderdaad hoeft TT door tethering (bluetoothverbinding met je smartphone) geen fee meer te betalen aan de telecomprovider (Vodafone). Die betaal jij nu!
    Overigens was die (prepaid) fee niet zo hoog. Ik heb het wel eens proberen te schatten en kwam uit op een eenmalig bedrag van ca 40-50 euro voor de gehele 'lifetime' van zo'n pnd met ingebouwde simkaart.
729 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 37 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.