Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,055   +0,045   (+0,90%) Dagrange 4,992 - 5,060 104.254   Gem. (3M) 266,7K

TomTom Augustus 2024

424 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 22 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 17 augustus 2024 14:48
    quote:

    marique schreef op 17 augustus 2024 14:31:

    [...]
    Die 44% is maar tijdelijk geweest doordat in de periode '15 t/m '18 het aantal uitstaande aandelen een beetje werd verhoogd. Simpel rekensommetje leert dat daardoor het belang van de founders een beetje werd verlaagd bij vrijwel ongewijzigd aandelenpakket.

    Alleen Harold en Corinne hebben hun bezit ietsje verhoogd, Pauwels ongewijzigd gelaten en Geelen ietsje verlaagd. Simpel gesteld, het oorspronkelijke gezamenlijk aandelenbezit is zo goed als ongewijzigd gebleven. Want van 47,12% naar 47,50% is de moeite van een discussie niet waard.

    NB
    Ik kom erop terug omdat ik van feiten houd en de pest heb aan postings waarin feiten van een suggestieve lading worden voorzien.
    Ik zie de afgelopen 10 jaar een andere trend en heb er een hekel aan dat feiten worden gebagatelliseerd. Zoals het cashen van 330 miljoen euro door de founders, door telematics te verpatsen. Daar hadden ze een infromatievoorsprong op alle andere aandeelhouders. For starters....

    Geïnitieerd door de founders, vóór de founders.

    Kan nog wel een lijstje maken als je wilt.
  2. forum rang 6 Tralie B 17 augustus 2024 14:53
    quote:

    pwijsneus schreef op 17 augustus 2024 14:48:

    [...]

    Ik zie de afgelopen 10 jaar een andere trend en heb er een hekel aan dat feiten worden gebagatelliseerd. Zoals het cashen van 330 miljoen euro door de founders, door telematics te verpatsen. Daar hadden ze een infromatievoorsprong op alle andere aandeelhouders. For starters....

    Kan nog wel een lijstje maken als je wilt.
    Founders hebben er nooit genoeg van. Ze hebben als te danken aan de aandeelhouders en hebben alles al voor niets. De laatste drubbels uit de fles is ook voor hun.
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 17 augustus 2024 15:53
    BYD - Klant partner van TomTom?

    Het Chinese elektrische automerk BYD heeft laatst een contract getekend met het Turkse ministerie voor Industrie, voor 1 miljard dollar. De Chinezen gaan vanaf eind 2026 150.000 auto’s per jaar fabriceren in Turkije, bij de westelijke havenstad Izmir. Ze willen ook een researchcentrum opzetten. Zo helpt ’s werelds tweede elektrische autofabrikant (na Tesla) vijfduizend man aan het werk. Het is voor het eerst in 27 jaar dat een buitenlands automerk nieuwe fabrieken in Turkije bouwt.

    Je kunt denken: so what? Maar dit gaat Europa rechtstreeks aan. De Europese Unie heeft elektrische autofabrikanten uit China net extra importtarieven opgelegd, omdat die staatssteun krijgen en Europese fabrikanten uit de markt drukken – zoals eerder met zonnepanelen gebeurde, een sector die in Europa nu kapot geconcurreerd is. BYD-auto’s krijgen een extra heffing van 17,4 procent, bovenop de bestaande heffing van 10 procent.

    Maar als BYD straks in Turkije auto’s maakt voor de Europese markt, kan het die tarieven omzeilen: Turkije zit in de Europese douane-unie. Leuk of niet, Europa zal hier snel een antwoord op moeten verzinnen.

    www.nrc.nl/nieuws/2024/08/17/europa-m...
  4. forum rang 6 Alrob2 17 augustus 2024 20:27
    In het FD staat vandaag een uitgebreid artikel over een eventuele beursexit van Hydratecs. Uiteraard is dit bedrijf niet te vergelijken met TomTom. Maar wel kan het wel en wee van deze exit informatie geven over het wel en wee van en eventuele beursexit van TomTom.
    De overnemer, ten Cate, heeft al 70% van de aandelen in handen, en Hydratecs zelf is akkoord, als 90% van de aandelen voor stemt. 2 grootaandeelhouders hebben samen 8% en zijn tegen, waarschijnlijk gesteund door meer particuliere aandeelhouders.
    Het bod is 142,50 en geeft een premie van 52,4% op de slotkoers van de dag voorafgaande aan het bod. De voorzitter van het VEB waardeert het de waarde met conservatieve aannames op 250 euro! De slotkoers was gisteren 137,50
    Dan kijk ik naar mijn huidig bezit aan aandelen TomTom en loopt het water uit mijn mond
    Vasthouden die aandelen!
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 18 augustus 2024 15:31
    quote:

    Alrob2 schreef op 17 augustus 2024 20:27:

    In het FD staat vandaag een uitgebreid artikel over een eventuele beursexit van Hydratecs. Uiteraard is dit bedrijf niet te vergelijken met TomTom. Maar wel kan het wel en wee van deze exit informatie geven over het wel en wee van en eventuele beursexit van TomTom.
    De overnemer, ten Cate, heeft al 70% van de aandelen in handen, en Hydratecs zelf is akkoord, als 90% van de aandelen voor stemt. 2 grootaandeelhouders hebben samen 8% en zijn tegen, waarschijnlijk gesteund door meer particuliere aandeelhouders.
    Het bod is 142,50 en geeft een premie van 52,4% op de slotkoers van de dag voorafgaande aan het bod. De voorzitter van het VEB waardeert het de waarde met conservatieve aannames op 250 euro! De slotkoers was gisteren 137,50
    Dan kijk ik naar mijn huidig bezit aan aandelen TomTom en loopt het water uit mijn mond
    Vasthouden die aandelen!
    Simply Wallstr meldt:
    Institutions 22.6% 26,135,653 shares
    Individual Insiders 57.6% 66,450,061 shares
    General Public 19.8% 22,807,373 shares

    Wanneer ik dat vertaal naar een Free Float voor particulieren van minder dan 20%
    is rekening houden met een (dirty) exit geen gek idee.

    Het blijkt helaas dat het exit voorgevoel nog niet koers opdrijvend is.
  6. forum rang 6 marique 18 augustus 2024 16:04
    quote:

    pwijsneus schreef op 17 augustus 2024 14:48:

    [...]

    Ik zie de afgelopen 10 jaar een andere trend en heb er een hekel aan dat feiten worden gebagatelliseerd. Zoals het cashen van 330 miljoen euro door de founders, door telematics te verpatsen. Daar hadden ze een infromatievoorsprong op alle andere aandeelhouders. For starters....

    Geïnitieerd door de founders, vóór de founders.

    Kan nog wel een lijstje maken als je wilt.
    Als de founders met 47,5% belang 330 mln euro hebben opgestreken, hebben alle andere aandeelhouders gezamenlijk 52,5/47,5 x 330 mln = 365 mln ontvangen.
    Wat is hier het probleem?

    Ben het met je eens dat Telematics een hogere verkoopprijs verdiende. Het was eigenlijk het enige bedrijfsonderdeel dat winstgevend was. En ook de daarop volgende 'aandeelhoudersbeloning' had ik liever anders gezien.

    Verder vind ik dat niemand moet zeuren over het bedrijfsbeleid van TT. Het is al jarenlang bekend dat bestuurders en een fors aantal medewerkers ruim beloond worden met optieconstructies en dat resterende winsten worden geïnvesteerd in onnavolgbare nieuwe activiteiten.

    TT is, zoals elke verstandige belegger hoort te weten, ongeschikt als lange termijn belegging. Wel kan, met oplettendheid, durf en een beetje geluk, wat rendement geboekt worden op welgekozen in- en uitstapmomenten.
  7. forum rang 6 pwijsneus 18 augustus 2024 16:12
    quote:

    marique schreef op 18 augustus 2024 16:04:

    [...]
    Als de founders met 47,5% belang 330 mln euro hebben opgestreken, hebben alle andere aandeelhouders gezamenlijk 52,5/47,5 x 330 mln = 365 mln ontvangen.
    Wat is hier het probleem?

    Ben het met je eens dat Telematics een hogere verkoopprijs verdiende. Het was eigenlijk het enige bedrijfsonderdeel dat winstgevend was. En ook de daarop volgende 'aandeelhoudersbeloning' had ik liever anders gezien.

    Verder vind ik dat niemand moet zeuren over het bedrijfsbeleid van TT. Het is al jarenlang bekend dat bestuurders en een fors aantal medewerkers ruim beloond worden met optieconstructies en dat resterende winsten worden geïnvesteerd in onnavolgbare nieuwe activiteiten.

    TT is, zoals elke verstandige belegger hoort te weten, ongeschikt als lange termijn belegging. Wel kan, met oplettendheid, durf en een beetje geluk, wat rendement geboekt worden op welgekozen in- en uitstapmomenten.
    Helemaal mee eens, ab. Mijn point of entry is EUR 4,58. Point of profit is EUR 8,92.
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 18 augustus 2024 17:48
    Leasebranche waarschuwt: ‘automarkt door EV-transitie op instorten’

    Sommige leasemaatschappijen dreigen zich van de Europese markt terug te trekken. Vanwege de slechte restwaardes van EV’s zien zij de mogelijke verplichting om alleen elektrische auto’s aan te bieden, niet zitten.

    Lage restwaarden voor elektrische auto's hebben ervoor gezorgd dat leasemaatschappijen de tarieven in de afgelopen drie jaar hebben verdubbeld. De stijging voor elektrische auto's komt op een moment dat de verkoopcijfers tegenvallen en zou weleens een sneeuwbaleffect kunnen hebben.

    Grote leasemaatschappij dreigt met terugtrekking
    "Als we te snel volledig elektrisch moeten gaan (...) zullen mijn aandeelhouders aan de bel trekken, omdat ze geen grote risico’s willen nemen. Dat zou betekenen dat we ons uit de markt terugtrekken", zei Tim Albertsen. Hij is CEO van Ayvens, een van Europa's grootste leasemaatschappijen, met een wagenpark van 3,4 miljoen auto's, waarvan ongeveer 10 procent elektrisch is.

    Leasemaatschappijen spelen een cruciale rol voor de Europese autoverkoop, aangezien 60 procent van alle nieuwe auto's wordt geleased. De gegevens van marktonderzoeksbureau Dataforce geven aan dat dit voor EV's in 16 Europese markten, waaronder Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje, zelfs zo’n 80 procent is.

    In markten zonder EV-subsidies voor particulieren is de dominantie van door bedrijven gekochte en geleasede auto’s nog duidelijker. In Groot-Brittannië en België, bijvoorbeeld, waren particulieren in 2023 goed voor slechts respectievelijk 23 procent en 8 procent van de nieuwe EV-aankopen, aldus Dataforce.

    www.autoreview.nl/nieuws/id/34703/lea...
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 18 augustus 2024 17:51
    EV's zijn verliespost voor autoverhuurders
    De financiële pijn bij elektrische voertuigen is vooral duidelijk in de cijfers van grote autoverhuurbedrijven. Hertz meldt afschrijvingen van zo’n 150 miljoen dollar (137 miljoen euro) voor de ongeveer 20.000 EV's die het tegen sterk verlaagde prijzen heeft verkocht. Ook Sixt zei dat lagere restwaardes voor EV's hun winst in 2023 met 40 miljoen euro heeft verlaagd. Daarnaast stoot het bedrijf zijn Tesla's af en komen er voorlopig geen nieuwe meer in.

    Bart Beckers, plaatsvervangend CEO van leasemaatschappij Arval, zei dat de verliezen door lage restwaardes van EV's momenteel nog beperkt zijn. Dat komt omdat EV's slechts een klein deel van hun totale portefeuille uitmaken. Desondanks zag ook Arval zich genoodzaakt zijn leasetarieven te verhogen.

    Leasetarieven EV's enorm gestegen
    De gevolgen van de tariefsverhogingen zijn vooral in Duitsland fors. In augustus 2021 kostte het leasen van een EV van 45.000 euro nog 284 euro per maand. Dat was ruim onder de 473 euro voor een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Nu is de prijs voor de EV meer dan verdubbeld tot 621 euro, terwijl het tarief voor de auto met verbrandingsmotor is gedaald tot 468 euro.

    Verplichte verkoopdoelstellingen elektrische auto's
    Verder zijn leasemaatschappijen bang dat de Europese Commissie aanstuurt op verplichte verkoopdoelstellingen voor EV’s. Onder meer door werkgevers te verplichten nog uitsluitend elektrische leaseauto’s af te nemen. Dat zou de huidige doorverkooprisico's verder vergroten.

    Paniek om niks?
    Vraag is echter of het wel zo’n vaart loopt. Door de nieuwe politieke realiteit sinds de Europese verkiezingen in juni, lijkt het EU-verbod op auto's met verbrandingsmotoren in 2035 niet zo zeker meer. Dat zou ook de verplichting om alleen nog EV’s ter lease aan te bieden, op de tocht kunnen zetten

    Ontwrichting van de markt
    Alsnog nemen leasemaatschappijen het zekere voor het onzekere. Volgens Arval is een verdere prijsstijging dan ook onontkoombaar. Alleen kan dat veel werkgevers er weer van weerhouden om hun personeel een leaseauto aan te bieden. Dat zou niet alleen een ontwrichting van de leasebranche betekenen, maar ook van de totale automarkt.

    www.autoreview.nl/nieuws/id/34703/lea...
  10. forum rang 6 tatje 19 augustus 2024 09:02
    UITEINDELIJK.

    Straks heeft een EV een bereik van , zeg es 1500 km en kun je dat s nachts thuis opladen.

    Willen de shells dit, want dan kunnen alle tankstations zeker in Nederland straks sluiten.
    Wordt groene waterstof straks een betaalbaar alternatief.

    Groene waterstof kan bij elk tankstation, zoals LPG ook kon.

    Het wordt een strijd tussen elektrisch en groene waterstof.

    Goedkopere groene waterstof ipv benzine.

    Dus hybride en waterstof ipv benzine en een kleine accu voor 50 a 60 km elektrisch.

    Een EV met een bereik van 2000 km en je kunt alle tankstations sluiten.

    Er spelen tig belangen rond de heilige koe.

    Het spel tussen het bereik van EV en de snelheid van laden en de prijs van groene waterstof.

    Het laatste woord is hierover nog niet gesproken op het hoogste niveau, denk ik :-)
  11. DYEX 19 augustus 2024 09:22
    quote:

    tatje schreef op 19 augustus 2024 09:02:

    UITEINDELIJK.

    Straks heeft een EV een bereik van , zeg es 1500 km en kun je dat s nachts thuis opladen.

    Willen de shells dit, want dan kunnen alle tankstations zeker in Nederland straks sluiten.
    Wordt groene waterstof straks een betaalbaar alternatief.

    Groene waterstof kan bij elk tankstation, zoals LPG ook kon.

    Het wordt een strijd tussen elektrisch en groene waterstof.

    Goedkopere groene waterstof ipv benzine.

    Dus hybride en waterstof ipv benzine en een kleine accu voor 50 a 60 km elektrisch.

    Een EV met een bereik van 2000 km en je kunt alle tankstations sluiten.

    Er spelen tig belangen rond de heilige koe.

    Het spel tussen het bereik van EV en de snelheid van laden en de prijs van groene waterstof.

    Het laatste woord is hierover nog niet gesproken op het hoogste niveau, denk ik :-)
    Het zijn mooie ontwikkelingen als je als CEO nog wat hakkelende teksten nodig hebt voor een cc waarin je de challenging markets de schuld wilt geven.
  12. forum rang 6 tatje 19 augustus 2024 09:22
    Met je EV op vakantie, tanken in Frankrijk en een verplicht uur wachten, dat wil niemand.

    Kan EV straks even snel tanken als benzine of goedkope groene waterstof dan kan het kansrijk zijn.

    Zo niet, dan komt goedkope groene waterstof eventueel in het spel, als de prijs flink zakt.

    Met groene waterstof ben je binnen 5 minuten weer op pad.

    De strijd is nog lang niet getreden, hopelijk kan TT met een alternatief voor EV ook winnen.

    Een overgangsfase is altijd hectisch.
  13. forum rang 6 tatje 19 augustus 2024 10:52
    quote:

    DYEX schreef op 19 augustus 2024 09:22:

    [...]

    Het zijn mooie ontwikkelingen als je als CEO nog wat hakkelende teksten nodig hebt voor een cc waarin je de challenging markets de schuld wilt geven.
    Nu je het toch over de laatste CC hebt.

    Harald over E
    Overall, we are happy to see commercial traction in Enterprise with the conversion of sales opportunities into contracts.

    We zijn blij om commerciele tractie ( beweging reuring ) te zien in Enterprise met de omzetting van verkoop mogelijkheden ( contacten ) in contracten

    Taco over E
    we see that TomTom Orbis Maps is maturing, which is bolstering the strength of our product and vision. The proof points are now there. Microsoft has adopted the new maps and we see momentum in Enterprise more broadly picking up.

    The proof points are there now :-)

    Harold over A
    Short-term downward revisions in car production volumes and delays in new model introductions have resulted in a less predictable market environment. However, our position in Automotive is strengthening, and the sales funnel is expanding.

    Op korte termijn is de auto productie iets lager en is er vertraging bij de introductie van nieuwe auto modellen en dat resulteert in een moeilijker te voorspellen markt.
    Echter, onze positie in A wordt sterker en de sales funnel breidt zich uit.

    ( lijkt op winnen marktaandeel )

    Prettige dag verder .
  14. forum rang 6 tatje 19 augustus 2024 11:36
    quote:

    NewKidInTown schreef op 19 augustus 2024 11:20:

    Zeven toeristen vermist na kapseisen zeilboot bij Sicilië.

    Weet iemand waar Harold is ?
    .
    De boot voer onder de Britse vlag en zou Bajesian heten. Vier Britten, twee Amerikanen en een Canadees worden nog vermist.

    Ik weet wel waar Harold is, maar ik zeg het niet :-)
  15. forum rang 6 tatje 19 augustus 2024 12:02
    quote:

    poolbeer schreef op 19 augustus 2024 11:47:

    Volgens Vesselfinder vaart Lionheart nog steeds, nu richting Palermo. HG zorgt goed voor zichzelf en familie. Nu nog voor de gewone aandeelhouder.
    Tatje waar zit HG? Op de boot of is hij (mega)deals aan het sluiten?
    Natuurlijk maakte ik maar een grapje NKIT.

    De boot is nu in Palermo, maar zal ook geen rustig tochtje hebben gehad.

    Of Harold nog aan boord is, denk van niet.

    Misschien zijn kinderen of andere gasten.

    Ik denk

    www.youtube.com/watch?v=m9bkcvUg6ME
  16. forum rang 6 marique 19 augustus 2024 16:14
    quote:

    pwijsneus schreef op 18 augustus 2024 16:12:

    [...]

    Helemaal mee eens, ab. Mijn point of entry is EUR 4,58. Point of profit is EUR 8,92.
    Heb mijn Gak op 6,28 na een deel verkoop met kleine winst. Overweeg dat deel weer terug te kopen. Had mijn order gepland op 4,70 maar heb die gemist. Kijk het nog even aan en heb stille hoop op nog een keer een dip onder 4,80 á 4,90. Zo niet dan maar rustig verder de rit uitzitten. Heb altijd een basisportie aangehouden en tussentijds met een extra deel in- en uitstap transacties gedaan. Desondanks een waardeloze belegging tot nu.
  17. forum rang 8 Wereldbelegger 19 augustus 2024 16:18
    quote:

    marique schreef op 19 augustus 2024 16:14:

    [...]
    Heb mijn Gak op 6,28 na een deel verkoop met kleine winst. Overweeg dat deel weer terug te kopen. Had mijn order gepland op 4,70 maar heb die gemist. Kijk het nog even aan en heb stille hoop op nog een keer een dip onder 4,80 á 4,90. Zo niet dan maar rustig verder de rit uitzitten. Heb altijd een basisportie aangehouden en tussentijds met een extra deel in- en uitstap transacties gedaan. Desondanks een waardeloze belegging tot nu.
    Er is afgelopen week weer een verse worst aan de stok gehangen.
    Met op het etiket: Hoop Doet Leven 2027
424 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 22 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.