Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,055   +0,045   (+0,90%) Dagrange 4,992 - 5,060 104.254   Gem. (3M) 266,7K

TomTom Augustus 2024

424 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 22 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 13 augustus 2024 14:01
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 augustus 2024 11:18:

    [...]
    Maar wat zou TT dan eigelijk leveren aan deze budget EV? Kaarten/traffic/digitale cockpit wellicht. Maar wat nog meer dan om er echt aan te verdienen ?
    Bovenstaande plus EV route software is voldoende. Hoog volume, heel hoge marge.

    Volkswagen en Stellantis verklaren voor een groot deel de groei van het orderboek van tomtom naar 2,5 miljard euro (!)

    i.postimg.cc/8pWtjFy2/IMG-2041.jpg
  2. forum rang 6 hvasd2 13 augustus 2024 14:10
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 augustus 2024 14:01:

    [...]

    Bovenstaande plus EV route software is voldoende. Hoog volume, heel hoge marge.

    Volkswagen en Stellantis verklaren voor een groot deel de groei van het orderboek van tomtom naar 2,5 miljard euro (!)

    i.postimg.cc/8pWtjFy2/IMG-2041.jpg
    Weet u wellicht ook wat zo’n pakket dat TT levert ongeveer opbrengt per budget EV van Volkswagen ?
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 13 augustus 2024 14:38
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 13 augustus 2024 10:29:

    Bij Rochdale ( woningcorporatie) dacht de CEO ook dat hij onschendbaar was en kon doen wat hij wilde!! Dat liep toch even anders af voor hem!!

    Zou het de CEO van TT aan het denken zetten? Is het hem waard ten koste van de particuliere beleggers zijn rijkdom tot de laatste cent te vergroten?

    Het zou voor iedereen beter zijn om open te communiceren en de werkelijke waarde van TomTom weer te geven, cijfers van klanten duidelijk te communiceren (lopende contracten) en outlook eerlijk weer te geven want de move om de outlook voor 2024 in te trekken sloeg nergens op!

    Ben je toch een dirty van plan, dan asap met een exit prijs van minimaal €12,50
    Onzinnige vergelijking tussen Hubert Möllenkamp van Rochdale en de heer Goddijn
    De eerste een fraudeur die o.a. door de Nederlandse staat is aangepakt.
    De tweede staat samen met zijn vrouw Corinne Goddijn-Vigreux met 750 miljoen vermogen in Quote.

    De 'werkelijke waarde' ??? Hoe zo?
    TT heeft een waarde van - wat een gek er voor geeft-
    En dat is op dit moment niet veel.

    Vragen om een exit prijs van € 12,50 bij een koers van van 4,80 is een premie van 160% Je moet toch wel heel erg in je eigen beleggingsbeslissing doodgeld pot geloven dat je een premie van 160% eist.

    by the way:
    is TomTom niet meer "minimaal € 17,50" waard?
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 13 augustus 2024 14:47
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 augustus 2024 10:36:

    [...]

    Kleine auto vraagt om minder vermogen, minder vermogen vraagt minder batterij, minder batterij betekent minder gewicht en minder gewicht betekent weer minder behoefte aan vermogen. Op die manier kun je nog best wat range persen uit een kleine auto. De volkswagen EV motoren zijn ook weer ietsje zuiniger geworden ook bij huidige modellen.

    Volkswagen zou miljoenen auto’s met TomTom op de markt brengen. Het begon met wat dure niche modellen maar dit soort massa komt er ook aan voor TT.
    Bij VW duurt het begin van die 'massa productie' van goedkope EV's nog een paar jaar. Als je pech hebt zorgt Cariad wederom voor vertraging bij het opstarten van de productie.

    In het beste geval staan de eerste ID1's begin 2027 in de showroom.
    Dan is het te hopen dat bij de Q4/FY cijfers van 2026 begin febr 2027 een outlook update komt met verwijzing naar verwachte verkoopcijfers bij VW.
  5. harrysnel 13 augustus 2024 15:09
    quote:

    tatje schreef op 13 augustus 2024 08:59:

    [...]

    Inderdaad, wist dat het zo is, maar wist de naam van de brenger van het nieuws niet meer.

    Dus niet geplaatst, iets van : pronken met andermans veren.

    Begrijp dat je het forum volgt, blijf aub, ook met posten.
    Ga vooral je gang met plaatsen, bij TomTom vind ik “pek met veren” sowieso eerder van toepassing dan “pronken met veren”;).

    Moest zelf ook even terugzoeken hoe het ook alweer zat met de DNB posities. Was daar mee bezig en zag dat het sommetje opnieuw klopte.

    Wat mij nu voor het eerst opviel bij terugkijken naar DNB meldingen bij AFM is niet zozeer dat ze qua aantal aandelen iets uitgebreid hebben tov vorige melding maar dat er bij de vorige melding “verpand” staat bij de positie. Dat is nu niet meer het geval.

    Zie vorige melding van 17 juli 2023:
    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel...

    Dit is de enige melding van DNB waar onder het kopje “soort aandeel” staat “gewoon aandeel (verpand)”. Heb ook nog naar hun eerdere meldingen bij AFM gekeken. Het valt me nu pas op. Het betekent dat DNB op 17 juli 2023 niet alleen meldt dat ze onder de 5% zijn gezakt maar dat ze op dat moment ook van een partij geld hebben gehad waarbij deze aandelen TomTom als onderpand dienen. Welke partij geeft DNB geld met als onderpand de TomTom aandelen en waarom is dat?

    Iemand enig idee? Gebeurt dit ook bij andere fondsen? Heeft het te maken met zeggenschap? Met de latere aandeleninkoop? Voor mij opnieuw een schimmig gedoe.
  6. forum rang 6 JustRevisited 13 augustus 2024 15:26
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 augustus 2024 14:10:

    [...]

    Weet u wellicht ook wat zo’n pakket dat TT levert ongeveer opbrengt per budget EV van Volkswagen ?
    Nee, dat weet ik niet. Wat je wel ziet in het plaatje is dat 56% van de 2,5 miljard aan orders tot omzet leidt in 2027 en verder.

    Dit betekent dat er al genoeg omzet in de boeken zit om vanaf nu tot en met 2030 op de huidige omzet te komen. Daar komt dan bovenop wat er vanaf nu en de komende jaren aan orders (nieuwe klanten en verlengingen) bij komt.

    Tel daarbij op dat er 250 miljoen netto kaspositie is en dat de Orbis maps goedkoper te onderhouden zijn én tot nieuwe klanten leiden en niemand kan TomTom iets maken.

    In een worst case duurt groei langer dan gehoopt. Maar groei zit gewoon in de boeken. Er zitten ook nieuwe klanten in die tomtom nu nog niet bedient. Dit weten we omdat TomTom zei dat sommige model vernieuwingen wat later in de tijd zijn en bij die vernieuwing stapt de klant over (van HERE naar TT) dus de start van productie mag dan van TT zo snel mogelijk starten.

    Voor een partij die al klant is maakt het niet uit wanneer een model wordt opgefrist. Dan levert TomTom toch al aan het oude model. Er zit dus marktaandeel winst in de boeken.
  7. forum rang 6 JustRevisited 13 augustus 2024 17:06
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 augustus 2024 17:04:

    Bedankt voor uw antwoord Justin.
    No further questions.
    Laten we niet vousvoyeren :)

    Nog een nabrander. In het eerste halfjaar van 2024 was de omzet uit Automotive 168 miljoen euro.

    Op basis van het orderboek is een toekomstige omzet van automotive van 450 miljoen euro geen gekke gedachte.

    Dat is 80 miljoen euro boven het huidige niveau met een brutomarge van 90%.

    Dan haal je die 10% vrije kasstroom met gemak. Ook omdat Enterprise nog groeit en dit is alleen automotive.

    Die target van 10% is dus niet weg, maar ik vermoed een maand of 6 verder in de tijd dan eerder was voorzien/voorspeld.
  8. forum rang 6 JustRevisited 13 augustus 2024 18:10
    Ook een reden om een betere tweede jaarhelft te verwachten dan de eerste

    ===

    De verplichting voor Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) in Europa, specifiek voor bestaande automodellen die nog in productie zijn, wordt van kracht vanaf juli 2024. Vanaf dat moment moeten alle nieuwe voertuigen die van de band rollen voldoen aan de nieuwe veiligheidsvereisten, inclusief de ADAS-systemen die vanaf juli 2022 al verplicht zijn gesteld voor geheel nieuwe modellen.

    Dit betekent dat fabrikanten tot juli 2024 de tijd hebben om hun bestaande modellen aan te passen aan de nieuwe regelgeving. Na deze datum moeten alle nieuw geproduceerde voertuigen, ongeacht of het om een nieuw of bestaand model gaat, voldoen aan de voorgeschreven ADAS-standaarden binnen de Europese Unie.
  9. forum rang 6 tatje 13 augustus 2024 18:46
    Ik wil nog even iets toevoegen aan de woorden van JR.

    Jan Jaap Bongers van Teslin bij een .........................................................

    Het bedrijf ( TT ) heeft honderden miljoenen geinvesteerd in een platform waarmee ze geautomatiseerd kaarten kunnen maken.
    Veel meer data van Amazon Meta en Microsoft via Overture en van OSM en het nieuwe platform heet Orbis.
    En ze kunnen de kaarten ook nog eens goedkoper maken.
    Als je bij een 90% marge ook nog eens meer omzet over dat platform kan genereren, dan kan het natuurlijk heel hard gaan.
    Automotive heeft een geweldig orderboek en je kunt zien, hoe dat in de omzet loopt.
    In Enterprise zijn ze door het nieuwe platform veel sterker .
    Ze moeten nu commercieel aan de slag om een paar grote klanten te winnen.
    Lukt dat , dan is TT een fantastische investering.
    ( Taco zei hierover bij de call Q2 2024 het volgende over )
    To wrap things up, I would like to leave you with some of the key takeaways for today. First, as Harold also mentioned, we see that TomTom Orbis Maps is maturing, which is bolstering the strength of our product and vision. The proof points are now there. Microsoft has adopted the new maps and we see momentum in Enterprise more broadly picking up.

    Het duurt iets langer, maar dan heb je ook wat :-)

    Proof points are now there :-)
  10. forum rang 6 JustRevisited 13 augustus 2024 21:27
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 augustus 2024 19:11:

    Probleem is dat er zoveel vertrouwen te paard uit TT is gerend dat al dit voorgaande al snel in de worstenkast zal terechtkomen. Ook het intrekken van de guidance 2024/2025 zonder echte onderbouwing doet de paarden nog harder rennen.
    Er is nu een situatie waarin de kosten en baten van tomtom vrijwel gelijk zijn en waarbij omzet uit nieuwe klanten een 90 procent marge hebben, omdat de kosten voor de nieuwe maps als gemaakt zijn en worden.

    De free cashflow is daardoor lastig te voorspellen, dit zal niet onder nul gaan (tomtom heeft genoeg orders en bestaande klanten) maar kan wel in potentie door het dak gaan.

    Wat daarvoor bijvoorbeeld nodig is, is dat naast Australie ook in een ander groot land de overheid voor alle geo zaken, incl hulpdiensten ook van TomTom gebruik gaat maken.

    Wat ik zelf mooi zou vinden is als TomTom een of meer Amerikaanse staten weet te winnen voor een mix van maps en traffic en verkeersincidenten.

    Australie kan als voorbeeld casus dienen en het feit dat Open Street Map één van de bronnen van TomTom’s Orbis maps is, lijkt me aantrekkelijk voor een overheid en een USP.

    Enerzijds heb je de kwaliteitscontroles en andere bronnen, waardoor je Orbis kunt verkopen als iets dat evident rijker is dan OSM. Namelijk OSM + TomTom + Microsoft + Meta (poi) + Esri + tig andere data bronnen. Voor Australië was dat aantrekkelijker dan Google Mapss

    Tegelijkertijd kun je als overheid wel iets in de OSM map aanpassen en komt het in de Orbis map terecht. Dat is heel laagdrempelig.

    Consumer is nog wel dalend, maar inmiddels zijn de ‘kastjes’ nog maar zo’n klein onderdeel van TomTom en ook met de laagste marges dat je dat vrijwel niet meer voelt.
  11. forum rang 6 hvasd2 13 augustus 2024 22:16
    Mooi dat Australië kiest voor TT. Geen idee op welke schaal precies maar denk wel dat het bijdraagt aan het kantelpunt dat TT nodig heeft tov Google. Er zijn veel landen dus als een continent zoals Australië over het hek gaat, zouden er zomaar meer kunnen volgen. Blijkbaar is het oester gedrag van TT nodig om dit te bewerkstelligen anders hadden ze wel voor een andere communicatie optie gekozen.
  12. forum rang 6 JustRevisited 13 augustus 2024 22:22
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 augustus 2024 22:16:

    Mooi dat Australië kiest voor TT. Geen idee op welke schaal precies maar denk wel dat het bijdraagt aan het kantelpunt dat TT nodig heeft tov Google. Er zijn veel landen dus als een continent zoals Australië over het hek gaat, zouden er zomaar meer kunnen volgen. Blijkbaar is het oester gedrag van TT nodig om dit te bewerkstelligen anders hadden ze wel voor een andere communicatie optie gekozen.
    TT had er een persbericht over. Hier de samenvatting.



    TomTom en East View Geospatial (EVG) hebben een samenwerking aangekondigd om wereldwijde kaartgegevens te leveren aan het Australische Ministerie van Defensie.

    Deze samenwerking richt zich op het verstrekken van nauwkeurige, actuele geospatiale informatie, essentieel voor de strategische besluitvorming van overheden. TomTom levert zijn Orbis Maps, die bekend staan om hun uitgebreide wereldwijde dekking en detailniveau.

    EVG voegt hieraan hun expertise in geospatiale datatransformatie toe, wat resulteert in een krachtig wereldwijd vector-basemap dat direct inzetbaar is voor overheidsdoeleinden.

    Significantie:
    Deze samenwerking heeft belangrijke implicaties voor zowel TomTom als het Australische Ministerie van Defensie.

    Voor TomTom betekent het een versterking van hun positie als een vooraanstaande leverancier van geavanceerde locatietechnologie voor de publieke sector. Het gebruik van TomTom Orbis Maps door een belangrijke overheidsinstantie zoals het Australische Ministerie van Defensie getuigt van de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun technologie.

    Voor het Australische Ministerie van Defensie biedt deze oplossing de precisie en het vertrouwen die nodig zijn voor kritieke beslissingen, vooral in het kader van nationale veiligheid en rampenbestrijding. De accurate en gedetailleerde kaarten ondersteunen hen bij het identificeren van belangrijke locaties en het plannen van evacuatie- en andere noodroutes, wat cruciaal is voor het beschermen van de veiligheid en soevereiniteit van Australië.
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 14 augustus 2024 08:24
    quote:

    DYEX schreef op 14 augustus 2024 07:44:

    Als je JR's positiviteit beziet met de andere commentaren hier, ligt een snelle dirty exit het meest voor de hand.
    Onder de ‘oudgedienden’ op dit forum zijn er dan ook TT-volgers die in JR’s jaarlijkse, vanaf augustus, enthousiaste oprispingen en bovenmatig aantal positief gestemde posts het werk van de PR afdeling van TomTom zien. ((-;

    Teleurstellend is dan wel, dat de koers in de afgelopen jaren in tegengestelde richting beweegt i.p.v. achter de man met weer een nieuwe en zeer verse worst aan gaat.
  14. DYEX 14 augustus 2024 09:24
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 14 augustus 2024 08:24:

    [...]

    Onder de ‘oudgedienden’ op dit forum zijn er dan ook TT-volgers die in JR’s jaarlijkse, vanaf augustus, enthousiaste oprispingen en bovenmatig aantal positief gestemde posts het werk van de PR afdeling van TomTom zien. ((-;

    Teleurstellend is dan wel, dat de koers in de afgelopen jaren in tegengestelde richting beweegt i.p.v. achter de man met weer een nieuwe en zeer verse worst aan gaat.
    Ik zie het minder als pr, hooguit een ietwat rooskleurig scenario, maar als dat uit zou komen, dan weten de happy few dat ook als eerste en dan zullen ze dus snel het aandeel van de beurs willen halen. Als in 2026 en 2027 zich dergelijke scenario's gaan ontvouwen, dan kun je niet eind 2025 pas de beursnotering intrekken. Om dan in 2026 plotseling verrast te worden door de toegenomen winstgevendheid en dito omzetten. Dat zou teveel opvallen. Vandaar dat ze dat beter op korte termijn kunnen doen.
424 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 22 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.