Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,000   +0,032   (+0,64%) Dagrange 4,950 - 5,015 30.221   Gem. (3M) 234,6K

TomTom Augustus 2024

729 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 37 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 9 augustus 2024 17:34
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 9 augustus 2024 17:14:

    Stel dat er posters zijn die dagelijks negatieve berichten plaatsen over het management van TT in het bijzonder over de heer Goddijn.’
    Stel dat er posters zijn die dagelijks negatieve berichten plaatsen over de onwil om aandeelhouderswaarde te creëren door het management in bijzonder door de CEO Harold Goddijn.
    Stel dat er posters zijn die dagelijks negatieve berichten plaatsen over slappe berichtgeving vanuit TomTom.
    Stel dat er posters zijn die dagelijks negatieve berichten plaatsen over gebrek aan toezicht door de AFM en VEB.
    Stel dat er posters zijn die dagelijks negatieve berichten plaatsen over ‘shorters die de koers manipuleren.
    Stel dat er posters zijn die dagelijks negatieve berichten over medeposters plaatsen die minder positief gestemd zijn over de koersontwikkeling van dit beurspareltje in de derde divisie van Beursplein 5.
    Stel dat er posters zijn die dagelijks negatieve berichten plaatsen over medeposters die proberen te duiden waarom de fantasievolle toekomstscenario’s onder druk staan.

    Zou dat invloed hebben op de koers en of potentiële beleggers weerhouden om de super goedkope aandelen TomTom te kopen?!
    Geen idee maar het is wel zonde van je tijd en tijd is waardevol. Zeg ik met enige terugwerkende kracht / reflectie en zal dat nooit meer doen.
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 9 augustus 2024 17:59
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 9 augustus 2024 17:17:

    Het is duidelijk!!
    Is het je nou eindelijk eens duidelijk, dat je zelf een constante stroom van negatieve uitlatingen over TomTom produceert. Met name over het management en vooral over de heer Goddijn die je heel familiair 'Harold' noemt alsof je hem persoonlijk kent en jezelf afschildert als één van de beleggers die TomTom en de heer Goddijn gered heeft toen het echt(!) nodig was.

    Je bent een echte influencer op dit draadje.
    Door je dagelijkse negatieve berichten ontneem je elke geïnteresseerde belegger de wil om zijn geld te investeren in een bedrijf waarvan de koersbal al jaren onder water wordt gedrukt volgens jouw complottheorietjes. Waarbij AFM en VEB niet opletten terwijl volgens jou de koersmanipulatie dagelijks te zien is.
  3. beursbeurs 9 augustus 2024 20:49
    Ik zie wel een patroon bij TomTom de laatste jaren:

    eerst bij de (licht) teleurstellende kwartaalcijfers een hoopvol bericht meegeven voor het volgende kwartaal. En vervolgens bij dat volgende kwartaalrapport aangeven dat het toch weer wat tegenvalt en de doelstelling niet is gehaald. Waarna de koers nog harder omlaag gaat dan logischerwijs het gevolg zou moeten zijn.

    Bijna ieder kwartaal hetzelfde liedje, nu ook weer met de hoopvolle FCF verbeterprognose naar +1% tot +5% voor 2024 t.o.v. de -5% per Q2? Mocht dit ook weer niet worden waargemaakt, dan zakt de koers nog verder onderuit!

    Je zou er bijna wat achter zoeken, pff
  4. forum rang 6 pwijsneus 9 augustus 2024 21:29
    quote:

    beursbeurs schreef op 9 augustus 2024 20:49:

    Ik zie wel een patroon bij TomTom de laatste jaren:

    eerst bij de (licht) teleurstellende kwartaalcijfers een hoopvol bericht meegeven voor het volgende kwartaal. En vervolgens bij dat volgende kwartaalrapport aangeven dat het toch weer wat tegenvalt en de doelstelling niet is gehaald. Waarna de koers nog harder omlaag gaat dan logischerwijs het gevolg zou moeten zijn.

    Bijna ieder kwartaal hetzelfde liedje, nu ook weer met de hoopvolle FCF verbeterprognose naar +1% tot +5% voor 2024 t.o.v. de -5% per Q2? Mocht dit ook weer niet worden waargemaakt, dan zakt de koers nog verder onderuit!

    Je zou er bijna wat achter zoeken, pff
    Doelstellingen halen is inderdaad niet het sterke punt van TomTom. Dat zie je ook wel aan het koersverloop, in bijgaand plaatje zie je de week grafiek van afgelopen 5 jaar.

    Laten we Justin's thesis aanhouden dat tomtom vasthoud aan buybacks wanneer de FCF onder de <10% is, en komende jaren is dat nog zo vermoedelijk. Dan komt dat worst verhangen wel goed uit, want TomTom beukt daarmee alle appitite uit het aandeel, en dan is het goedkoop inkopen.

    Dit zij de CFO 2 jaar geleden op de capital markets day;

    On capital allocation, our balance sheet is strong, we don't have any debt. So, we have a little bit over €300 million of cash. Some of that cash is, of course, used to run our business, to fund our bank accounts. The rest, with the benefit of hindsight, is needed to be ready for an unplanned events like pandemics and supply chain issues, but also to make sure that we can be independent. What we have done in the last years, is that we have bought back shares. But that is purely to prevent the dilutive effects of our share option plans – RSU plans, that we have internally. We have enough treasury shares in house to compensate for that for the coming years. So, I don't expect to buy back any shares in 2023. If we reach that level of profitability, and it is sustainable, and there's kind of a short- to mid-term outlook that we can continue on that path, we will we think and rediscuss capital allocation. But for now, we do not have any short term plans.

    Na anderhalf jaar is het eerste share buyback voor schrap aangekondigd twv 50 miljoen. Hiermee is het belang van de founders gestegen van 44 naar >49%. Ze willen ook zeker zijn dat ze onafhankelijk blijven nietwaar. En het is geen acting in concert.

    Yeah right!

    Zoals je aangeeft, aankomende cijferpublicatie weer een uitgelezen kans om lager in te kopen, en het belang en controle te vergroten. Eyes on the prize, de vraag is dat je op zo'n manier betrokken bent dat het rendement oplevert, op een all time low moet je de shorts nageven dat deze notering een prima investering is ;)

    In het plaatje dus het koersverloop van afgelopen 5 jaar, waar indexen van all-time-high navigeerde, "look at how TomTom made sure they stayed independant" :)) Het is maar hoe je er naar kijkt, stinkt inderdaad wel een beetje..

    (plaatje)
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 10 augustus 2024 07:40
    J.P. Morgan Asset Management en Otus Capital Management vergroten shortpositie bij deze koers en officiële vermindering van uitstaande aandelen op 7 augustus jongstleden. (van 132.366.672 naar 125.000.000)

    TomTom
    Totale netto shortpositie op Aug. 10, 2024: 4.89%
    ( van 4,73% naar 4,89% )

    Shortsellpositie: J.P. Morgan Asset Management van 1,58% naar 1,67%
    Shortsellpositie: Otus Capital Management van 0,66% naar 0,73%

    Eerste Meldingsdatum (boven de 0,50%)
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie

    1-8-2024 Citadel Advisors 0,50%
    11-7-2024 Millennium International Management 0,59%
    22-12-2023 Marchall Wace 0,77%
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,63%
    19-12-2022 Otus Capital Management 0,73%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,67%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 4,89%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    4,89% van 125.000.000* is: 6.122.500 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float* in procenten:
    6.112.500 van 63.489.448* is: 9,64%

    *Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 7-8-2024

    *Niet geheel onbelangrijk; in het aantal Free Float aandelen zitten ook de 25 grootaandeelhouders (van 0,067% t/m 5,39%) waaronder Teslin en JdMol ieder met 5,39% en DNB met 5,26% van het totaal aantal uitstaande aandelen.

    Ter info: (met dank aan VeniVidiMerui)
    In de 'netto short' berekening van de AFM moeten derivaten "worden verantwoord op voor delta gecorrigeerde basis.
    Bovenstaand percentage zegt feitelijk helemaal niets. je ziet alleen het resultaat van de netto short berekening.
    omdat je de onderliggende posities niet kent; weet je niet of de shortposities worden uitgebreid of dat netto shortwaarde is verhoogd door koersdaling.
  6. forum rang 4 nr36 10 augustus 2024 09:02
    DNB Asset Management AS - TomTom N.V. - Amsterdam
    Hieronder vindt u informatie uit het register substantiële deelnemingen en bruto shortposities. Deze informatie is door de organisatie verstrekt.
    Linkedin delen Deel Twitter Deel Facebook RSS delen Whatsapp delen E-mail delen
    Datum meldingsplicht
    09 aug 2024
    Meldingsplichtige
    DNB Asset Management AS
    Uitgevende instelling
    TomTom N.V.
    Inschrijving handelsregister
    34224566
    Plaats
    Amsterdam
    Vorige register resultaat
    Volgende register resultaat
    Verdeling in aantallen (longpositie)

    Soort aandeel
    Gewoon aandeel
    Aantal aandelen
    6.556.833,00
    Aantal stemmen
    6.556.833,00
    Kapitaalbelang
    Reëel
    Stemrecht
    Reëel
    Wijze van beschikken
    Rechtstreeks
    Afwikkeling
    In contanten
    Procentuele verdeling (longpositie)

    Soort aandeel
    Kapitaalbelang
    Totale deelneming
    5,25 %
    Rechtstreeks reëel
    5,25 %
    Rechtstreeks potentieel
    0,00 %
    Middellijk reëel
    0,00 %
    Middellijk potentieel
    0,00 %
    Soort aandeel
    Stemrecht
    Totale deelneming
    5,25 %
    Rechtstreeks reëel
    5,25 %
    Rechtstreeks potentieel
    0,00 %
    Middellijk reëel
    0,00 %
    Middellijk potentieel
    0,00 %
    Datum laatste update: 10 augustus 202
  7. forum rang 6 JustRevisited 10 augustus 2024 12:52
    @alrob2

    Allereerst heeft tomtom na de aandelen inkoop afgelopen week die aandelen vernietigd, waardoor er nu nog 125 miljoen in omloop zijn. Er is iets van 6% geschrapt.

    Zowel de long posities van bijvoorbeeld DNB asset management nemen daardoor toe, tot boven de 5% en die short posities nemen ook iets toe. Niet in absolute aantallen, maar in percentages. Daar is dus niet zoveel spannends aan.

    Vroeger stond tomtom bekend als aandeel van Piet Particulier, maar daar is imho niet echt sprake meer van.

    Ten eerste is ten opzichte van vroeger meer in handen van grote aandeelhouders. De Mol, Teslin meer dan 5%. Daarnaast DNB bijna 9% (meerdere fondsen bij elkaar opgeteld) En nog een reeks fondsen, zie hier: i.ibb.co/kJD7Tg9/IMG-1976.png En dat opgeteld bij de founders met bijna 50%.

    Daarnaast is niet alleen het percentage free float verlaagd, maar had tomtom vroeger op de piek 235 miljoen uitstaande aandelen en nu nog maar 125 miljoen.

    In relatieve én absolute aantallen zijn er dus veel minder aandelen tomtom in handen van particulieren.

    Grote aandeelhouders hebben meestal een wat meer lange termijn visie en wat je nu bij de kwartaalcijfers zag is eigenlijk ook een bewijs van wat het aandeel aantrekkelijk maakt.

    Een licht lager dan verwachte omzet doordat de automarkt wat zwak is zorgt direct voor lagere cashflow. ING vroeg hoe dat kwam en dat komt volgens Goddijn door de hoge hefboom.

    TomTom heeft vooral vaste kosten (R&D, kaarten onderhoud) en vrijwel geen variabele kosten: een brutomarge van 85% en daarvan zitten kosten vooral in consumer, dus voor content licenties praat je over marges van boven de 90%.

    Vertraagde omzet heeft daardoor direct een vrij negatieve impact, maar dat werkt ook de andere kant op. Bij een aantrekkende automarkt (verwacht voor 2025) en nieuwe Licensing deals gaat je cashflow direct in de lift.

    Het nieuwe maps ging live begin dit jaar en de sales cyclus duurt niet gemiddeld 6 maanden, maar 9 maanden en Microsoft en Australie zijn binnengehaald, waarmee ook andere tech bedrijven of overheden overtuigd kunnen worden.

    Zo’n vertraging in sales van 3 maanden (9 vs 6) en een dipje in autoverkopen is te overzien en het maakt het langere termijn plaatje niet echt anders.

    Daarnaast neemt de vraag naar HD maps weer toe. Daar hebben we TomTom héél lang niet over gehoord. Tesla — een TomTom klant — heeft de innovatie rondom automatisch rijden weer herstart en anderen volgen daarin.
  8. forum rang 6 pwijsneus 10 augustus 2024 13:24
    quote:

    JustRevisited schreef op 10 augustus 2024 12:52:

    ...
    Daarnaast neemt de vraag naar HD maps weer toe. Daar hebben we TomTom héél lang niet over gehoord. Tesla — een TomTom klant — heeft de innovatie rondom automatisch rijden weer herstart en anderen volgen daarin.
    Interessant, dat wist ik niet. Kunnen we meer informatie krijgen over dat Tesla een klant is van TomTom? Want ik kan er niets over terugvinden aangezien hiervan nooit een persbericht is gepubliceerd.
  9. forum rang 6 pwijsneus 10 augustus 2024 13:56
    quote:

    nr36 schreef op 10 augustus 2024 09:02:

    DNB Asset Management AS - TomTom N.V. - Amsterdam
    ....
    Datum meldingsplicht
    09 aug 2024
    Meldingsplichtige
    DNB Asset Management AS
    Uitgevende instelling
    TomTom N.V.

    Soort aandeel
    Gewoon aandeel
    Aantal aandelen
    6.556.833,00

    Soort aandeel
    Kapitaalbelang
    Totale deelneming
    5,25 %

    Datum laatste update: 10 augustus 2024
    Dank voor het delen. Uiteraard heeft door de schare buyback elke aandeelhouder 5,6% meer belang gekregen door de schrap van 7,366,672 aandelen. Hier profiteren de founders allicht het meeste van, en zij zijn ook degene die dit geiniteerd hebben.

    Boven op dit gegeven heeft DNB Asset Management ook haar belang vergroot, waardoor ze over de 5% drempel meldingsplicht van de AFM komen. Om precies te zijn hebben ze afgelopen jaar 95.784 aandelen toegevoegd.

    Melding gister nav doorbreken 5% drempel: www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel...
    Op 1 na laatste melding DNB: www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel...

    Schrappen aandelen: www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    Aandeelhoudersstructuur per heden: corporate.tomtom.com/investors/shareh...
  10. forum rang 6 Alrob2 10 augustus 2024 14:32
    Ik hoop, dat er meer positieve nieuwsberichten over de bedrijfsvoering van TomTom komen, want dat heeft de koers wel nodig. De koers beweegt zich nu in de range -grofweg- 4.70 tot 4.90 en een uitbraak aan de bovenkant van deze range zou een eerste indicatie kunnen zijn van het keren van de dalende trend.
  11. forum rang 6 pwijsneus 10 augustus 2024 14:52
    quote:

    Alrob2 schreef op 10 augustus 2024 14:32:

    Ik hoop, dat er meer positieve nieuwsberichten over de bedrijfsvoering van TomTom komen, want dat heeft de koers wel nodig. De koers beweegt zich nu in de range -grofweg- 4.70 tot 4.90 en een uitbraak aan de bovenkant van deze range zou een eerste indicatie kunnen zijn van het keren van de dalende trend.
    Je hebt 100% gelijk, het technische beeld is: afwachten tot het aandeel TT is uitgebodemd. Zitten we daar nu op? Geven de Q3 cijfers nog een tik naar beneden? Of is het meedobberen op het algehele beurssentiment??

    Oversold is zeker het geval, zie plaatje. Ook de verschillen tussen de indexen, maar met name de moving averages is enorm. Zelfs bij corona stond het aandeel niet 30% onder het 200 weeks gemiddelde. Technische gezien zou er uiteindelijk herstel moeten zijn, en de toekomst moet uitwijzen of bijkopen deze zomer om de gemiddelde aankoopprijs (GAK) voor de 84ste keer te verlagen een goede investering is geweest....

    Het lijkt wel alsof er 1 zekerheid is ;), TomTom geeft altijd genoeg kansen om je GAK te verlagen!

    (plaatje)
  12. forum rang 6 tatje 10 augustus 2024 15:34
    quote:

    pwijsneus schreef op 10 augustus 2024 13:24:

    [...]

    Interessant, dat wist ik niet. Kunnen we meer informatie krijgen over dat Tesla een klant is van TomTom? Want ik kan er niets over terugvinden aangezien hiervan nooit een persbericht is gepubliceerd.
    AVA 2022

    Harold Goddijn
    China is niet echt onze markt, dat is voor de Chinezen. Dat land is zo ingericht dat we daar geen
    geld mogen verdienen. Maar in Scandinavië, en Tesla is natuurlijk ook een belangrijke klant van
    ons, die zie je groeien en we groeien daar ook in mee.
  13. forum rang 6 pwijsneus 10 augustus 2024 16:41
    quote:

    tatje schreef op 10 augustus 2024 15:34:

    [...]

    AVA 2022

    Harold Goddijn
    China is niet echt onze markt, dat is voor de Chinezen. Dat land is zo ingericht dat we daar geen
    geld mogen verdienen. Maar in Scandinavië, en Tesla is natuurlijk ook een belangrijke klant van
    ons, die zie je groeien en we groeien daar ook in mee.
    Wat zou de reden zijn dat hier geen persbericht aan gewijd is? Is wel een partner die 'notable' is toch, daar mogen aandeelhouder best in geïnformeerd worden. Dus hoor graag waarom geen PB? En wat levert TT dan precies, traffic, hd maps, orbis...wat?
  14. forum rang 8 Wereldbelegger 10 augustus 2024 19:39
    quote:

    pwijsneus schreef op 10 augustus 2024 16:41:

    [...]

    Wat zou de reden zijn dat hier geen persbericht aan gewijd is? Is wel een partner die 'notable' is toch, daar mogen aandeelhouder best in geïnformeerd worden. Dus hoor graag waarom geen PB? En wat levert TT dan precies, traffic, hd maps, orbis...wat?
    Blijkbaar is die klantrelatie partnerschap samenwerking met Tesla niet PB-waardig. Een beurs genoteerde onderneming heeft verplichtingen inzake informatie delen naar aandeelhouders. Of te wel: het is een non-issue!

    Jammer voor tatje en de inhoud van zijn archiefklappers.
    Maar de heer Goddijn maakt er sinds de -nieuwsgierig makende opmerkingen- op de AVA van 2022 géén woord meer aan vuil.
  15. forum rang 6 JustRevisited 10 augustus 2024 19:49
    quote:

    pwijsneus schreef op 10 augustus 2024 16:41:

    [...]

    Wat zou de reden zijn dat hier geen persbericht aan gewijd is? Is wel een partner die 'notable' is toch, daar mogen aandeelhouder best in geïnformeerd worden. Dus hoor graag waarom geen PB? En wat levert TT dan precies, traffic, hd maps, orbis...wat?
    Ze deden destijds best geheimzinnig over Tesla, ivm ‘wens van de klant’ om het niet aan de grote klok te hangen, op een of andere manier (concurrentie)gevoelig. Op AvA’s laat tomtom het wel doorschemeren, maar dat bereikt het grote publiek niet. Ik denk dus niet dat het onwil vanuit TT zelf is.

    Een tesla kan trouwens als het in de alpen bovenaan de berg staat met een bijna lege batterij voorspellen hoeveel er in zit als je weer naar beneden rijdt en regereneert. Dit vraagt om kaarten die hoogteverschillen kennen plus een EV-algoritme daarachter.
  16. forum rang 6 pwijsneus 10 augustus 2024 20:12
    quote:

    JustRevisited schreef op 10 augustus 2024 19:49:

    [...]

    Ze deden destijds best geheimzinnig over Tesla, ..
    In de automotive omzet zien we niets bijzonders, zal dus allemaal wel meevallen.

    Ook met een NDA is het noemenswaardig dat Tesla, of een de grootste producent van EV's in het westen, klant is. Dat moet je wel degelijk melden lijkt me. Dat kan best zonder het noemen van de naam. Bij Apple ook zo gedaan.

    Of Tesla uberhaubt klant is weten we niet. De omzetcijfers van Tesla en TomTom vertonen ook geen correlatie, dus een storm in een glas water.
729 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 37 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.