Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,695   -0,840   (-6,21%) Dagrange 12,680 - 13,720 2.842.176   Gem. (3M) 1,4M

Just Eat Takeaway 2024

36.150 Posts
Pagina: «« 1 ... 1505 1506 1507 1508 1509 ... 1808 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Analyse 3 augustus 2024 20:22
    quote:

    Mailbox schreef op 3 augustus 2024 16:13:

    [...]

    Dan zoek je dat toch even op als je geïnteresseerd bent? En Voda of een ander komt toch wel met het volledige bericht. Ik word er niet voor ingehuurd om hier de volledige voorlichting te verzorgen.
    Waar word je hier wel voor ingehuurd dan? Wellicht kun je de voorlichting gewoon stopzetten. Een voorlichter die maar de helft post hebben we niet veel aan.
  2. forum rang 7 déjà vu 4 augustus 2024 05:12
    Just Eat Takeaway draaide een positieve vrije kasstroom (voor veranderingen in werkkapitaal) van €38 miljoen in deze 6 maanden, hetgeen €116 miljoen hoger is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vergeleken met H1-2022 betreft het een verbetering van +€445 miljoen.

    Kijkend naar de aangepaste operationele winst laat JET ook een verbetering zien in winstgevendheid: de AEBITDA noteerde over de eerste helft van dit jaar €203 miljoen, hetgeen een toenemende verbetering is kijkend naar H1-2021 (-€189 miljoen), H1-2022 (-€134 miljoen) en H1-2023 (€143 miljoen). De nettowinst blijft vooralsnog wel negatief.

    De grondslag van deze verbeterde operationele winstgevendheid is een hogere efficiëntie van het bedrijf. De omzet van het bedrijf zelf daalde met 1% namelijk. De bruto transactiewaarde (GTV) van het bedrijf, die alle gefaciliteerde orders omvatten, daalde van €13,4 miljard in H1-2023 naar €13,2 miljard in H1-2024. Exclusief Noord-Amerika, waaronder de divisie Grubhub valt, betreft het echter een stijging van €300 miljoen (€8,1 miljard in H1-2023 / €8,4 miljard in H1-2024).

    Kijkend naar de kernmarkten Noord-Europa en Groot-Brittannië en Ierland (UK&I) is een groei in GTV van respectievelijk 5% en 6% in constante valuta zichtbaar. Hierbij bleef het aantal gefaciliteerde orders echter gelijk.

    Daarnaast kwam JET met het nieuws ~11 miljoen aandelen in te trekken en per direct een nieuw aandeleninkoopprogramma van €150 miljoen op te gaan starten. Dit is allemaal mogelijk omdat het bedrijf een kaspositie heeft van ruim €1,3 miljard.

    Mocht het bedrijf slagen zijn focus terug te brengen naar kernmarkten Noord Europa en UK/I, dan is de uitkomst een winstgevend en FCF-positief bedrijf in een groeiende sector. Hierbij hoort mijns inziens een flink hogere waardering dan dat nu het geval is.
  3. forum rang 7 déjà vu 4 augustus 2024 07:01
    quote:

    Return on Equity schreef op 4 augustus 2024 06:21:

    Een aandeleninkoopprogramma van 150 miljoen in een verlieslatend bedrijf vind ik niet slim....
    De meestvoorkomende reden is dat de aandelen ondergewaardeerd zijn en het bedrijf de vraag wil doen toenemen. Door een inkoop van eigen aandelen neemt het aantal aandelen dat in de omloop is af. Hierdoor kunnen de waarde van het aandeel en de winst per aandeel (earnings per share ofwel EPS) stijgen.

    Goed om nu te doen op deze koers.
    Zoals jij aangeeft zou je eerst winst willen maken alvorens aandelen terug te kopen. Zodra JET winst maakt zal het niet meer mogelijk zijn om aandelen terug te kopen binnen een range van €11 - €15. De koers zou dan immers veel hoger staan. Gezien de huidige kaspositie is het een slimme zet. Ook de aandeelhouders zullen uiteindelijk hiervan profiteren.
  4. forum rang 5 Bromsnor 4 augustus 2024 08:04
    quote:

    déjà vu schreef op 4 augustus 2024 07:01:

    [...]

    De meestvoorkomende reden is dat de aandelen ondergewaardeerd zijn en het bedrijf de vraag wil doen toenemen. Door een inkoop van eigen aandelen neemt het aantal aandelen dat in de omloop is af. Hierdoor kunnen de waarde van het aandeel en de winst per aandeel (earnings per share ofwel EPS) stijgen.

    Goed om nu te doen op deze koers.
    Zoals jij aangeeft zou je eerst winst willen maken alvorens aandelen terug te kopen. Zodra JET winst maakt zal het niet meer mogelijk zijn om aandelen terug te kopen binnen een range van €11 - €15. De koers zou dan immers veel hoger staan. Gezien de huidige kaspositie is het een slimme zet. Ook de aandeelhouders zullen uiteindelijk hiervan profiteren.
    En nu hieraan toegevoegd. JET heeft 1,3KK in kas...
  5. forum rang 6 Ruval 4 augustus 2024 09:54
    quote:

    déjà vu schreef op 4 augustus 2024 08:17:

    De verbeteringen van Just Eat Takeaway in grafiek weergelegd.
    Mooie weergave, dank.

    Om deze lijn door te trekken zullen er strategische keuzes gemaakt moeten worden. Verdere kostenverlaging is mogelijk door exit uit niet rendabele landen en minder kosten hoofdkantoor. JET zet deze stappen nu en dat is bemoedigend. FCF sprong Grub komt door deal met Amazon en forse verlaging marketing kosten. Er komen mooie tijden aan
  6. forum rang 6 Mr Trade 4 augustus 2024 10:22
    quote:

    Ruval schreef op 4 augustus 2024 09:54:

    [...]
    Mooie weergave, dank.

    Om deze lijn door te trekken zullen er strategische keuzes gemaakt moeten worden. Verdere kostenverlaging is mogelijk door exit uit niet rendabele landen en minder kosten hoofdkantoor. JET zet deze stappen nu en dat is bemoedigend. FCF sprong Grub komt door deal met Amazon en forse verlaging marketing kosten. Er komen mooie tijden aan
    Daarnaast hebben ze natuurlijk forse investeringen gedaan in H1 (Noord-Europa en GB&I) vraag is of deze terug blijven komen in H2 anders gaat de AEBITDA eenvoudig over de 500MLN heen over heel 2024.

    Lijkt erop dat het "lek" bij GRUB deels gedicht is, als er nu ook nog een positieve wending komt uit het fee caps verhaal in NYC zou GRUB zomaar (op termijn) een cash cow kunnen worden. Helemaal wanneer de gesloten delivery deals (en uiteraard ook de deal met Amazon) effect gaan hebben op de cijfers.

    Het enige waar ze vanaf moeten zijn de Share based compensation, dat maakt GRUB een dure grap.
  7. forum rang 4 VanDam75 4 augustus 2024 10:26
    quote:

    Mr Trade schreef op 4 augustus 2024 10:22:

    [...]

    Daarnaast hebben ze natuurlijk forse investeringen gedaan in H1 (Noord-Europa en GB&I) vraag is of deze terug blijven komen in H2 anders gaat de AEBITDA eenvoudig over de 500MLN heen over heel 2024.

    Lijkt erop dat het "lek" bij GRUB deels gedicht is, als er nu ook nog een positieve wending komt uit het fee caps verhaal in NYC zou GRUB zomaar (op termijn) een cash cow kunnen worden. Helemaal wanneer de gesloten delivery deals (en uiteraard ook de deal met Amazon) effect gaan hebben op de cijfers.

    Het enige waar ze vanaf moeten zijn de Share based compensation, dat maakt GRUB een dure grap.
    Die SBC zal toch een keer einddatum hebben zoutje denken?

    Iemand hier met meer info daarover?
  8. The Munger Games 4 augustus 2024 10:43
    quote:

    VanDam75 schreef op 4 augustus 2024 10:26:

    [...]

    Die SBC zal toch een keer einddatum hebben zoutje denken?

    Iemand hier met meer info daarover?
    SBC is volgens mij vrij standaard bij Amerikaanse bedrijven. En dan is een verkoop/afstoten van Grub de enige manier om hiervan af te geraken.

    Maar als ze meer aandelen inkopen dan uitgeven ben ik al tevreden.

    Om nog eens terug te komen op diegene die de aandeleninkoop niet verstandig vinden. Stel jezelf de vraag wat jij met de cash (1,3 miljard) en FCF zou doen:
    - schulden aflossen: doen ze voor een deel en schuldenvrij hoeft niet, integendeel, schuld werkt als een hefboom om winst te genereren (als je meer verdient dan de rente die je moet betalen)
    - investeren in groei: ze hebben ervoor gekozen om niet koste wat het kost te groeien, dus zich te focussen op de winstgevende business
    - bedrijven opkopen: liever niet :)
    - aandelen inkopen: als je vindt dat de koers laag staat (en dat vind ik ook) dan moet je dit vooral doen!
  9. forum rang 6 Ruval 4 augustus 2024 10:59
    quote:

    Mr Trade schreef op 4 augustus 2024 10:22:

    [...]

    Daarnaast hebben ze natuurlijk forse investeringen gedaan in H1 (Noord-Europa en GB&I) vraag is of deze terug blijven komen in H2 anders gaat de AEBITDA eenvoudig over de 500MLN heen over heel 2024.

    Lijkt erop dat het "lek" bij GRUB deels gedicht is, als er nu ook nog een positieve wending komt uit het fee caps verhaal in NYC zou GRUB zomaar (op termijn) een cash cow kunnen worden. Helemaal wanneer de gesloten delivery deals (en uiteraard ook de deal met Amazon) effect gaan hebben op de cijfers.

    Het enige waar ze vanaf moeten zijn de Share based compensation, dat maakt GRUB een dure grap.
    In de analisten call hebben ze aangegeven dat de investeringen in NE grotendeels gedaan zijn en dat dit naar verwachting in 2e helft 2024 moet gaan leiden tot groei. JET gaat gewoon steeds meer leveren en beloftes nakomen, een trendbreuk met het verleden :-)
  10. forum rang 5 Jimnotaris 4 augustus 2024 11:20
    quote:

    Ruval schreef op 4 augustus 2024 10:59:

    [...]
    In de analisten call hebben ze aangegeven dat de investeringen in NE grotendeels gedaan zijn en dat dit naar verwachting in 2e helft 2024 moet gaan leiden tot groei. JET gaat gewoon steeds meer leveren en beloftes nakomen, een trendbreuk met het verleden :-)
    Als ze denken te gaan groeien dan zal dat moeten komen doordat andere partijen markten verlaten(zoals JET in NZ en Frankrijk)of met kortingsacties, maar dat kost je (te) veel marge.
  11. forum rang 6 Ruval 4 augustus 2024 12:00
    quote:

    Jimnotaris schreef op 4 augustus 2024 11:20:

    [...]

    Als ze denken te gaan groeien dan zal dat moeten komen doordat andere partijen markten verlaten(zoals JET in NZ en Frankrijk)of met kortingsacties, maar dat kost je (te) veel marge.
    Zoals ik eerder aangaf zijn er drie factoren voor groei:

    1. Toevoegen nieuwe steden
    2. Meer orders per klant o.a. door toevoegen nieuwe partners (incl boodschappen etc)
    3. Economische meewind

    Factoren 1 en 2 zijn door Jet te beïnvloeden, en juist daarin is fors geïnvesteerd in NE. Uiteraard staat concurrentie ook niet stil maar in een groeiende markt kan iedereen groei realiseren
36.150 Posts
Pagina: «« 1 ... 1505 1506 1507 1508 1509 ... 1808 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.