Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
17,140   +0,430   (+2,57%) Dagrange 16,600 - 17,160 161.383   Gem. (3M) 198,4K

AMG 2024

7.835 Posts
Pagina: «« 1 ... 302 303 304 305 306 ... 392 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 christo1 22 juli 2024 17:19
    Oplossingen komen steeds dichterbij voor de laadstress op te lossen.

    Om mensen te stimuleren voor elektrisch rijden te kiezen, moeten we hen de mogelijkheid bieden hun auto thuis op te laden, ook als ze geen oprit of garage hebben. Kabelgoten in het trottoir kunnen een oplossing zijn.

    Elektrisch rijden is goed voor het milieu, de portemonnee en de gezondheid. Vanaf 2035 moeten alle auto’s die in Europa verkocht worden elektrisch zijn. Vlaanderen heeft de ambitie om sneller te gaan. Plug-inhybrides kunnen helpen als tussenstap, maar dan moeten ze vaak genoeg opgeladen worden.

    De auteur
    Christophe Christiaens is Vlaams ambtenaar, met een interesse in elektrische mobiliteit. Hij schrijft dit stuk in eigen naam.
    De kwestie
    Voor wie geen oprit of garage heeft, is een elektrische auto thuis opladen niet evident. Veel gemeenten laten dat niet toe.
    De conclusie
    Een mogelijke oplossing zijn kabelgoten, speciale sleuven in het trottoir waarin een kabel om een auto op te laden kan worden gelegd.
    Mensen moeten ervan overtuigd zijn dat elektrisch rijden een oplossing is die in hun leven past. De bedrijfsvoertuigenmarkt heeft de voorbije twaalf maanden een snelle verandering gekend door de hervorming van de fiscaliteit. Maar nu komt het er ook op aan mensen die met eigen middelen een nieuwe of een tweedehandsauto kopen te overtuigen de stap te zetten.

    Laadstress
    Een van de grootste uitdagingen voor de elektrische mobiliteit is de beschikbaarheid en de toegankelijkheid van laadinfrastructuur. Mensen die een elektrische of hybride auto willen kopen, moeten er zeker van zijn dat ze hun auto kunnen opladen waar en wanneer ze dat willen. Dat betekent niet alleen dat er voldoende laadpalen moeten zijn op openbare plaatsen, zoals parkings, winkelcentra, bedrijventerreinen en langs de snelwegen, maar ook dat mensen hun auto moeten kunnen opladen bij hen thuis, waar ze hem het vaakst parkeren.

    Thuis laden is ook goedkoper dan aan laadpalen. Het versterkt het prijsvoordeel van elektrisch rijden.
    Voor mensen die in een rijhuis wonen en geen oprit of garage hebben (tot 15% van de huizen in Vlaanderen en tot 35% van de woningen in steden als Gent) is dat niet evident. De meeste gemeenten in Vlaanderen laten het niet toe.

    Dat is jammer. Thuis laden geeft mensen de zekerheid dat ze hun auto zonder problemen vaak kunnen laden, zonder afhankelijk te zijn van een beperkt aantal openbare laadpalen in hun buurt, want die zullen vaak bezet zijn door andere buurtbewoners of bezoekers. Thuis laden is ook goedkoper dan aan laadpalen, zeker als mensen zonnepanelen of een dynamisch energiecontract hebben. Het versterkt het prijsvoordeel van elektrisch rijden.

    Als er geen thuislaadmogelijkheid is, houdt dat mensen tegen om voor een elektrisch voertuig (EV) te kiezen of om hun plug-inhybride voertuig (PHEV) vaak op te laden, en dus efficiënter te gebruiken.

    Kabelgoten
    Een mogelijke oplossing zijn kabelgoten in het trottoir. Dat zijn speciale sleuven waarin een kabel om een auto op te laden kan worden gelegd. De kabelgoten zijn afgedekt met een metalen of rubberen deksel, zodat ze geen obstakel vormen voor de voetgangers en de fietsers - op verantwoordelijkheid van de aanvrager. Gemeenten kunnen aanvragen voor zo’n kabelgoot geval per geval beoordelen en de kosten ervan laten betalen door de aanvrager.

    Kabelgoten in trottoirs zijn geen nieuw of onrealistisch idee. In het Verenigd Koninkrijk worden ze officieel gepromoot en gesubsidieerd. In Nederland laten al enkele tientallen gemeenten ze toe, net als sommige gemeenten in Vlaanderen, waaronder Damme, Harelbeke, Laarne, Meise, Tongeren en Sint-Genesius-Rode. Maar om de elektrische mobiliteit echt een boost te geven, moeten we die mogelijkheid uitbreiden naar meer gemeenten, en zeker naar de steden, waar de nood aan laadinfrastructuur het hoogst is.

    Kabelgoten in trottoirs toelaten kost de overheid niets, het kader daarvoor is eenvoudig uit te werken en geeft iedereen de mogelijkheid thuis te laden, ook wie in een rijwoning woont en geen garage of oprit heeft. Een quick win voor een beter klimaat en schonere lucht.
  2. forum rang 7 Just lucky 22 juli 2024 21:53
    quote:

    BudFoXx schreef op 22 juli 2024 05:46:

    [...]

    Wat een stemmingmakkerij zeg...lekker praten naar je positie omdat je short zit. Beetje te doorzichtig allemaal echt vermoeiend. Op den duur gaat ASML ook weer onder de 100 euro natuurlijk...
    Wel een groot verschil, Asml groeit structureel hard, AMG bakt er niets van, al 15 jaar. Bij AMG moet je als supercyclisch bedrijf gokken om te kopen op de bodem en weer te dumpen op de top, anders maak je nul rendement.
  3. BudFoXx 23 juli 2024 08:19
    Mooi artikel! Natrium wordt inderdaad de toekomst maar Lithium accu's zullen er altijd blijven. Natrium accu's zullen echt pas over 15 jaar of later een groter marktaandeel krijgen. Betekent dus dat AMG genoeg ruimte krijgt om het aandeel binnen nu en 10 jaar te laten exploderen voordat het weer richting 10 euro gaat. AMG gaat europa voorzien en is marktleider dus we gaan nog wilde ritjes zien mensen! Go with the flow!
  4. BudFoXx 23 juli 2024 08:30
    AMG | Goed gepositioneerd voor elektrische

    De lithiummarkt zit in een flinke dip en daarmee ook het aandeel AMG. De vooruitzichten op de middellange termijn blijven dankzij de toenemende vraag naar batterijen echter onverminderd rooskleurig.

    Advies aandeel AMG op ‘kopen’

    AMG, dat bij de huidige beurskoers van €16,53 een beurswaarde kent van €537 mln, wist vorig jaar een operationeel resultaat (ebitda) te boeken van $351 mln. Dit jaar wordt een aanzienlijk minder jaar, vanwege de dip op lithiummarkt. De cfo van AMG liet eerder dit jaar dan ook weten voor 2024 uit te gaan van een ebitda van $130 mln.

    Tegelijkertijd is beleggen ook vooruitzien: in een zeer positief jaar – waarin net als in het verleden ook nog eens krapte kan ontstaan in het wereldwijde lithiumaanbod – lijkt op termijn een ebitda van $500 mln tot de mogelijkheden te behoren, mede dankzij de uitbreidingsplannen van AMG . De komende jaren wordt de productiecapaciteit naar verwachting met circa 50% opgeschroefd. Bij een geschatte k/w 2025 van 8 vinden wij het aandeel aantrekkelijk genoeg gewaardeerd om ons koopadvies te herhalen.

    archive.ph/Ut97P

  5. forum rang 4 Aandachtige lezer 23 juli 2024 10:26
    Ik zie steeds meer signalen dat het met de vergroening van het wagenpark opeens wel eens weer onverwacht snel zou kunnen gaan. Ik denk niet alleen aan de berichten over waar de Chinezen in Hongarije mee bezig zijn, maar ook aan dit: businessam.be/xpeng-volkswagen-electr...
  6. forum rang 6 pietje-2005 23 juli 2024 10:38
    Best wel wat geluiden dat het beter zal gaan, maar we gaan zien met de cijfers hoe AMG zelf erover denkt.
    Overnames in de wereld van lithium worden ook uitgesteld ?
    Overname van (delen?) AMG lijkt ook nog nooit tot de mogelijkheden hebben behoord ?
    Lange zit en lange adem, en lijkt alsof het jaren gaat duren, met nu ook weer een koers die onder de 15 dreigt te zakken; voorkennis of voor-vrees voor de komende cijfers en outlook ? ;-(
    Succes
7.835 Posts
Pagina: «« 1 ... 302 303 304 305 306 ... 392 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.