Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,100   +0,206   (+4,21%) Dagrange 4,910 - 5,145 360.538   Gem. (3M) 319,8K

TomTom juli 2024

676 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 34 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 17 juli 2024 15:20
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 17 juli 2024 13:42:

    [...]
    Tenzij je een onuitputtelijke geldbron hebt houdt je GAK verlagen ook een keer op natuurlijk.
    Daar heb je uiteraard gelijk in.
    En ik heb geen zin om doodgeld in TT verder op te bouwen uit cashpositie.
    Daarom gebruik ik voor dit fonds mijn beleggingsfilosofietje
    Alleen bijkopen voor GAKverlaging met geoormerkt geld opgebouwd met rendementjes op afgeleide producten in TT. Lees: schrijven.

    Dinsdag weer wat geld binnengeharkt en mogelijk vrijdag ook.

    Het is sprokkelen, maar wel mijn GAK verlaagd van € 8,10 naar € 6,11 vanaf jan 2019
    Nu gok ik op de € 4,75 op weer wat bij te kopen.
  2. forum rang 7 ketchup 17 juli 2024 15:51
    quote:

    marathon 11 schreef op 17 juli 2024 11:56:

    [...]
    Omdat ze samen synergie effecten opleveren. Nu zitten ze beiden met heel
    Veel
    Mensen hetzelfde wiel uit te vinden en elkaar dood te concurreren met steeds lagere marges en jaarlijks oplopende verliezen. Klinkt dat aannemelijk?
    zo, is dat .. want dit zijn de enige 2 Europese spelers en niet iedereen is gecharmeerd van Alphabet
  3. forum rang 4 vreemdvermogen 17 juli 2024 16:41
    En ondertussen zakt TT als degradatiekandidaat van de 3e divisie. Wat overblijft is een amateurkluppie met een overbetaalde RvB eb RvC. Maps ( automotive, Enterprise, Consumer) moest de kip met de gouden eieren worden. Nou van deze kale kip valt bijna niks meer te plukken en is alleen geschikt voor de soep. Telematics, het ondergeschoven kindje waar nauwelijks interesse en geïnvesteerd werd, bracht nog veel meer op dan de hele huidige toko bij elkaar. Overigens gaat het nu enorm goed met het voormalige Telematics bij Bridgestone.
    Voor mij is er maar een duidelijke aanwijzing voor het falen van TT; uitgerangeerde/ uitgebluste RvB. Hielenlikkende RvC; Beleid van een bankier die meer geeft om z'n eigen inkomsten dan het geld van z'n klanten. Ik denk wel dat er veel capabel personeel rondloopt die het vuur uit hun sloffen loopt. Hoe lang zullen zij dit blijven accepteren en hun blik gaan verleggen naar een ander onderkomen?
  4. forum rang 4 marathon 11 17 juli 2024 17:11
    quote:

    Ali C schreef op 17 juli 2024 16:49:

    Triest is dat de founders goed hun zakken hebben gevuld. De helft voor niets. Bonussen opgestreken en daarna halen ze de t.oko van de beurs. Harold kan dan nog een grotere boot kopen.
    En dat allemaal nadat Piet Particulier deze heren uit de shit heeft gehaald nadat ze voor veeeel te veel geld Teleatlas hadden overgenomen. Zum Kotsen!!!
  5. forum rang 6 Alrob2 17 juli 2024 17:15
    quote:

    marathon 11 schreef op 17 juli 2024 17:11:

    [...]
    En dat allemaal nadat Piet Particulier deze heren uit de shit heeft gehaald nadat ze voor veeeel te veel geld Teleatlas hadden overgenomen. Zum Kotsen!!!
    Als Piet Particulier ook flink bijgekocht heeft, valt er weinig te kotsen. Gewoon een mooi (bij)koopmoment geweest door de overdreven afstraffing.
  6. forum rang 6 Alrob2 17 juli 2024 17:41
    quote:

    marathon 11 schreef op 17 juli 2024 17:25:

    [...]
    Ik denk dat je de strekking van mijn post niet goed begrijpt.
    Ik begrijp en deel je onvrede wel, maar probeer als belegger positief te blijven en een goede strategie te volgen. Gebaseerd op ta en fa ben ik rond de 5.60 ingestapt, en probeer nu de schade te herstellen.
    Succes!
  7. forum rang 6 win some... 17 juli 2024 17:48
    quote:

    JustRevisited schreef op 17 juli 2024 13:05:

    Een startup of scale up kiest ervoor om jaren lang verlies te maken om te groeien totdat de omvang is bereikt dat je schaalvoordelen maximaal uitkomen. Amazon maakte ook jaar op jaar verlies maar drukte wel anderen uit de markt. Met een platform als tomtom zou je misschien ook niet zo op winstgevendheid moeten zitten maar massive investeren in marketing en in sales om zo snel mogelijk de enterprise omzet te verdubbelen. Zijn allemaal langetermijn contracten dus als je een klant binnen hebt, heb je die zeker voor 5 jaar met veelal verlengingen en uitbreidingen tussentijds. TomTom zou ook acquisities kunnen doen om hun nieuwe kaarten marktaandeel te laten winnen.

    NB: dit zou de strategie zijn als Goddijn en co een groep dertigers was met alle energie en tijd en vooral willen dat TT een stuk groter is over 5 jaar. Nu wordt 50 miljoen aangewend om eigen aandelen in te kopen, dat is tegen deze koersen lucratief als je groeipotentieel hebt maar ik zie niet dat het gekoppeld wordt aan een agressieve groeistrategie maar meer aan het stapje voor stapje verbeteren. Je vraagt je dan toch af hoeveel zin ze er nog in hebben en of je niet het bestuur moet vernieuwen en verjongen.
    Het gaat m.i. niet alleen (meer) om strategie, maar ook om geloofwaardigheid.

    Als ik naar een lokale concurrent kijk, Mapmyindia, dan zie je dat dit bedrijf wel door de beurs wordt gewaardeerd: omzet 41 mio, Enterprise value van 1,4 miljard, EV/Revenue ~35
    Zet dat af tegen TT met een omzet van 585 mio, EV van 350 mio, EV/Revenue ~0.6

    Mapmyindia groeit procentueel gezien wel flink qua omzet en maakt ook winst. Maar het verschil in waardering is zo groot dat het erop lijkt dat de markt totaal geen geloof heeft in de mogelijkheid dat TT in de toekomst ook tot substantiéle groei en winst kan gaan komen.

    En zo vreemd is dat ook niet gezien het trackrecord van Goddijn en co. Teleatlas had in 2007 308 mio omzet, 24 mio winst. Goddijn heeft 15 jaar aan de knoppen gezeten met vorig jaar als resultaat 585 mio omzet (LT 491 mio) en een verlies van 21 mio. Van de waardering van 2,9 miljard voor Teleatlas bij de overname is nu nog een EV van 350 mio over.

    Voorspellingen bij de CMD 2018: midterm (2021) 500 mio LT omzet, longterm (2030) 1,5 - 2 miljard LT omzet. Het 2021 target is nog steeds niet gehaald, over het 2030 target kunnen we het beter helemaal niet meer hebben.

    Doelstelling van de CMD 2022 (600 mio LT-omzet in 2025) is nu ook in de ijskast gezet

    In elk normaal bedrijf was de CEO met zulke resultaten allang vervangen. Niet bij TT. Dit heeft desastreuze gevolgen voor de geloofwaardigheid. Wat voor strategie TT ook presenteert, de markt zal er met deze CEO niks van geloven. Dus of ze er nu nog wel of geen zin meer in hebben, voor het bedrijf TT zou het volgens mij sowieso beter zijn om een nieuw iemand neer te zetten die nog wel krediet heeft.
  8. forum rang 5 nr36 17 juli 2024 19:46
    quote:

    ketchup schreef op 17 juli 2024 19:11:

    [...]

    Bert,
    Na de afstraffing vandaag staat ASML dit jaar nog steeds 30% UP
    TT staat dit jaar 20% DOWN

    Das toch wel een immens verschil
    Wat niet betekent dat alle aandeelhouders ASML op + 30% en alle aandeelhouders TT op -/- 20% staan............

    Er zijn aandeelhouders TT die verkocht hebben en nu weer hebben teruggekocht :-)
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 17 juli 2024 20:07
    quote:

    marathon 11 schreef op 17 juli 2024 17:11:

    [...]
    En dat allemaal nadat Piet Particulier deze heren uit de shit heeft gehaald nadat ze voor veeeel te veel geld Teleatlas hadden overgenomen. Zum Kotsen!!!
    Vooral in blijven geloven dat je één van de redder van TT bent geweest.
    Wees eerlijk tegenover jezelf: je hebt een verkeerd uitgevallen beleggingsbeslissing genomen die je maar al te graag op de heer Goddijn en de zijnen wilt afschuiven.

    Maar je weet donders goed dat je, met je (over) enthousiaste- en breed uitgemeten aankopen van meerdere malen 5000 stukken of meer op dit forum zelf verantwoordelijk bent voor je negatieve positie in TT.

    Beleggen in aandelen in de derde divisie van Beursplein 5 is niet meer dan gokken. En tot op heden verlies je. Maar dat is echt je eigen beslissing geweest.
    Jammer voor je dat het tot op heden verkeerd uitvalt.

    Maar één troost.
    mocht de koers omhoog gaan dan kan je jouw trompet 'zie je wel, ik heb gelijk'
    laten blazen.
  10. forum rang 7 ketchup 17 juli 2024 20:22
    quote:

    nr36 schreef op 17 juli 2024 19:46:

    [...]

    Wat niet betekent dat alle aandeelhouders ASML op + 30% en alle aandeelhouders TT op -/- 20% staan............

    Er zijn aandeelhouders TT die verkocht hebben en nu weer hebben teruggekocht :-)
    het gaat over de vergelijking in performance tussen 2 aandelen, niet over je persoonlijke performance in een van deze aandelen
  11. forum rang 4 marathon 11 17 juli 2024 20:27
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 17 juli 2024 20:07:

    [...]

    Vooral in blijven geloven dat je één van de redder van TT bent geweest.
    Wees eerlijk tegenover jezelf: je hebt een verkeerd uitgevallen beleggingsbeslissing genomen die je maar al te graag op de heer Goddijn en de zijnen wilt afschuiven.

    Maar je weet donders goed dat je, met je (over) enthousiaste- en breed uitgemeten aankopen van meerdere malen 5000 stukken of meer op dit forum zelf verantwoordelijk bent voor je negatieve positie in TT.

    Beleggen in aandelen in de derde divisie van Beursplein 5 is niet meer dan gokken. En tot op heden verlies je. Maar dat is echt je eigen beslissing geweest.
    Jammer voor je dat het tot op heden verkeerd uitvalt.

    Maar één troost.
    mocht de koers omhoog gaan dan kan je jouw trompet 'zie je wel, ik heb gelijk'
    laten blazen.
    Wat een onzin!! Nog weinig veranderd op het TT Forum. Succes verder. Ga weer onder mijn steen.
  12. forum rang 6 JustRevisited 17 juli 2024 22:30
    quote:

    win some... schreef op 17 juli 2024 17:48:

    [...]

    Het gaat m.i. niet alleen (meer) om strategie, maar ook om geloofwaardigheid.

    Als ik naar een lokale concurrent kijk, Mapmyindia, dan zie je dat dit bedrijf wel door de beurs wordt gewaardeerd: omzet 41 mio, Enterprise value van 1,4 miljard, EV/Revenue ~35
    Zet dat af tegen TT met een omzet van 585 mio, EV van 350 mio, EV/Revenue ~0.6

    Mapmyindia groeit procentueel gezien wel flink qua omzet en maakt ook winst. Maar het verschil in waardering is zo groot dat het erop lijkt dat de markt totaal geen geloof heeft in de mogelijkheid dat TT in de toekomst ook tot substantiéle groei en winst kan gaan komen.

    En zo vreemd is dat ook niet gezien het trackrecord van Goddijn en co. Teleatlas had in 2007 308 mio omzet, 24 mio winst. Goddijn heeft 15 jaar aan de knoppen gezeten met vorig jaar als resultaat 585 mio omzet (LT 491 mio) en een verlies van 21 mio. Van de waardering van 2,9 miljard voor Teleatlas bij de overname is nu nog een EV van 350 mio over.

    Voorspellingen bij de CMD 2018: midterm (2021) 500 mio LT omzet, longterm (2030) 1,5 - 2 miljard LT omzet. Het 2021 target is nog steeds niet gehaald, over het 2030 target kunnen we het beter helemaal niet meer hebben.

    Doelstelling van de CMD 2022 (600 mio LT-omzet in 2025) is nu ook in de ijskast gezet

    In elk normaal bedrijf was de CEO met zulke resultaten allang vervangen. Niet bij TT. Dit heeft desastreuze gevolgen voor de geloofwaardigheid. Wat voor strategie TT ook presenteert, de markt zal er met deze CEO niks van geloven. Dus of ze er nu nog wel of geen zin meer in hebben, voor het bedrijf TT zou het volgens mij sowieso beter zijn om een nieuw iemand neer te zetten die nog wel krediet heeft.
    Daar zou je Alain de Taeye ook op mogen aanspreken. Zijn huid duur verkocht door biedingstrijd tomtom-garmin. Toen TomTom het kocht werd hij bestuurder bij tomtom. Jaar in jaar uit is er geinvesteerd in die kaarten en de technologie eromheen. Platform 2.0, platform 3.0, platform 4.0. Groot gedeelte van de cashflow ging naar de kaarten. Tele Atlas had een huis nodig, een moeder om haar te onderhouden. Die moeder werd tomtom dat zich daarvoor in de schulden had gewerkt.

    Na ál die jaren van investeren en hoop dat de tomtom kaarten voor een hefboom zouden zorgen kwam een aantal jaar geleden een reality check en is een nieuw kaartenplatform gebouwd op basis van Open Street Map, met daar bovenop de controle processen en aanvullende content van tomtom. Die controle processen en kwaliteitsgaranties maken de tomtom-versie van OSM ‘automotive grade’ niveau, terwijl OSM dat zelf niet is. Via een open source community, Overture wordt nog veel meer data toegevoegd.

    Het dilemma qua waardering is nu deze.

    In positieve zin:
    TomTom kan hiermee wel winstgevend worden. Omdat de kosten veel lager worden, er wordt gebruik gemaakt van OSM en allerlei data en lagen van TomTom zelf en van de Overture partners. Het is ook een aantrekkelijke propositie voor klanten, deze maps zijn rijker dan HERE en kunnen concurrentie met Google aan.

    In negatieve zin:
    Die voor 2,3 miljard overgenomen kaarten base plus alle investeringen daarna zijn als asset afgezonken. Het is geen tastbaar product meer. In feite bestaat er niet meer zoiets als de tomtom proprietary kaarten. Er is een tomtom eindproduct, de Orbis map en deze is gebaseerd op allemaal data van derden, die open beschikbaar zijn.

    De ‘assetwaarde’ betreft dus vooral competenties: knowhow van kaartenmaken, interne software en AI daarvoor, kaartenmaak processen die voldoen aan de hoogste standaarden die automotive en big tech als Microsoft stellen, het traffic product en ADAS map layers, digital cockpit software.

    Mensen die het over een overname hebben moeten zich afvragen wat er precies wordt overgenomen. Het oude Tele Atlas bestaat niet meer en is afgeschreven. Wat daaruit overgebleven is, is een bepaalde knowhow en intellectueel eigendom.

    Dat is het lastige als het gaat om de vraag of de overname van Tele Atlas nuttig is geweest. Als je koel naar de cijfers kijkt niet en was het vooral voor TA zelf noodzaak omdat er altijd weer meer geinvesteerd moet worden om aan hogere klanteisen te voldoen. Het heeft jarenlang alleen maar geld gekost.

    Anderzijds heeft TomTom wel Tele Atlas nodig gehad om partners als Microsoft aan zich te binden om zo’n Overture initiatief te starten. Als TT geen kaartenmaker was geworden had ze waarschijnlijk niet de kennis en het netwerk gehad om dit op basis van OSM te doen.

    En zonder TA had TomTom toch sowieso iets anders moeten worden, ze had ook geen PND-maker kunnen blijven. Nu heeft TT tenminste wel nog een toekomst als kaartenmaker en software leverancier.

    Maar dus wel als schil om open data heen met wat eigen data lagen (HD traffic, ADAS en HD maps) en niet als ruwe map dataleverancier van *eigen* data, zoals TT dat was voor Apple.

    Op zich is het een stap omhoog in de waardeketen. Van datapartij naar software partij. Maar de markt zegt voorlopig nog: 4,90 euro per aandeel op het scorebord. Ze prijst het aandeel niet hoger voor die stap omhoog in de keten. Daarvoor moet ofwel eerst serieuze winst gemaakt worden óf een groeiversnelling zonder winstgevendheid als dat een bewuste strategie is om eerst voor schaal en daarna voor winstgevendheid te gaan.
  13. forum rang 6 win some... 17 juli 2024 23:02
    Uiteindelijk is het 'stiefkindje' Telematics nog het meest succesvol geweest. Hier was zowel groei als winst.

    En daarnaast is het niet verplicht om een bedrijf te laten voortbestaan. Men had wellicht in een eerder stadium de database nog aan Apple kunnen verkopen. Financieel gezien was dit misschien beter geweest. Maar als je zelf ook het bedrijf hebt opgericht, neem je die beslissing misschien wel niet. Ego speelt ook een rol.
676 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 34 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.