Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

NPEX« Terug naar discussie overzicht

Risicokwalificatie bestaande obligaties

1.925 Posts
Pagina: «« 1 ... 87 88 89 90 91 ... 97 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 c room 12 juli 2024 10:13
    quote:

    Leefloon schreef op 12 juli 2024 08:59:

    [...]
    Volledigheidshalve een maximale versnelling van procedures, als een met stomheid geslagen SOb constateert dat een stom bedrijf nalaat om koersgevoelige informatie te publiceren of nalaat om daarover met gepaste spoed achter de schermen met de NPEX en/of SOb te overleggen. Met een beursnotering gaat het telkens over meer dan alleen een incassoprocedure.

    Obligatiehouders of belangstellenden zouden het stilzwijgen bij justitie kunnen melden, maar dan moet je wel nadrukkelijk noemen dat de AFM er geen toezicht op houdt. De melding (of aangifte) maakt dan waarschijnlijk weinig kans op daadwerkelijke vervolging, want justitie valt al jarenlang onder de VVD en heeft vermoedelijk dus "geen tijd". Het kan dan helpen om meerdere losse meldingen te doen, van soortgelijke gevallen. Om het iets groter te laten lijken dan een gehuurd Zwols bedrijvenboxje. Uitgebreide duiding hoeft er niet bij. Zo'n bericht van de SOb, en de melding dat buiten toezicht om koersgevoelige informatie wordt achtergehouden, overduidelijk blijkende uit het volledige stilzwijgen en latere wanbetaling, is meer dan voldoende. Als er überhaupt naar wordt gekeken, zoekt een rechercheur maar uit welke wet- en regelgeving mogelijk is overtreden. Je zou dan zelf een beetje de rol van de AFM pakken, en je kunt de nalatigheid van de NPEX-biotoop eveneens zijdelings noemen. Een concreet voorbeeld van iets dat iemand zelf zou kunnen doen. Met modern gemisbruik van strafrechtelijke handhaving, om niet zelf te hoeven procederen tegen een kale kip.
    De belegger is 2,5 mnd zoet gehouden met een WHOA-procedure. Dan komt de SOB langs en stelt MP in gebreke voor het niet betalen van de rente. Echter, NPEX communiceert dat gewoon bij je order, deden ze al ruim voor 26-6. Fijn dat de SOB de lening opeist, maar communiceer dan ook wat de status van de WHOA (niet) is. Je beklaagt jezelf immers over de gebrekkige communicatie. Van de lening zullen ze waarschijnlijk niets terugzien.

    Moet Justitie achter een oud-Kamerlid van het CDA aan? Ojee.
  2. forum rang 4 Happy One 12 juli 2024 10:25
    quote:

    c room schreef op 12 juli 2024 09:43:

    Carver failliet. Het gaat nu wel erg hard. Tubes zal ook wel gaan.
    Dat zou kunnen, zit toch een zelfde minderheidsaandeelhouder in? Wel is het zo dat in Tubes waarschijnlijk veel minder geld moet en de business is een stuk simpeler en minder kapitaalsintensief. Als de verwachtingen over Q2 uitgekomen zijn zou de Ebitda positief moeten zijn.
    Dus wie weet ;-).
  3. forum rang 8 Leefloon 12 juli 2024 10:50
    quote:

    c room schreef op 12 juli 2024 10:13:

    Echter, NPEX communiceert dat gewoon bij je order, deden ze al ruim voor 26-6.

    Fijn dat de SOB de lening opeist, maar communiceer dan ook wat de status van de WHOA (niet) is.

    Moet Justitie achter een oud-Kamerlid van het CDA aan? Ojee.
    Wat jij hier als "gewoon" beschrijft, kan letterlijk crimineel zijn. Volgens mij dient alle koersgevoelige informatie terstond openbaar te worden gemaakt, zonder ongelijkheid van informatie. Wat je beschrijft is ongelijkheid van informatie, alleen beschikbaar voor NPEX-klanten die orders plaatsen. Het faciliteren van handel, met misbruik van (die) voorwetenschap, door de NPEX?

    In beginsel is het niet de NPEX en/of SOb die moet communiceren. M.i. kan de NPEX en/of SOb wel algemeen over iets communiceren, vergelijkbaar met het strafbankje en/of handelsonderbreking van/bij Euronext. Het "in afwachting van een persbericht" opschorten van de handel (met mogelijke voorwetenschap).

    Zorgen om niets; wees gerust. Als de maximumstraf niet richting dubbele cijfers gaat, zijn de gave bedrijven relatief veiling onder het bewind van dé rechtse Law & Order-partij. "Geen tijd". Gaat iemand aangifte doen, wees er dan op voorbereid dat de kans buitengewoon groot is (maar niet 100,0%) dat deze aangifte als een (vrijblijvende) melding wordt verwerkt in de systemen. Voor de statistieken, ook als het per keer bij de NPEX over miljoenen gaat, en de NPEX mogelijk zelf voor ongelijkheid van informatie zorgt, door alleen de orders plaatsende klanten half te informeren. Het CDA, of een drieletterige afsplitsing daarvan, is relatief veilig.
  4. forum rang 8 Leefloon 12 juli 2024 11:11
    quote:

    DeBrakkeGrond schreef op 12 juli 2024 10:09:

    https://www.npex.nl/wp-content/uploads/2024/07/Carver-Persbericht-faillissement-aanvraag-12-7-2024.pdf
    Zijn de Rabo-achtige kleuren toeval? www.npex.nl/wp-content/uploads/2020/0...

    Iets minder serieus verkeren zulke kleine partijen wel vaker in de problemen. Ook bij Euronext. Hopium, om er eentje te noemen met de verkoop van nieuwe aandelen als financiële kernactiviteit. In potentie telkens een de wereld snel veroverend nieuw wereldmerk, maar in de praktijk TukTuk-achtige ideetjes.
  5. forum rang 4 c room 12 juli 2024 11:25
    quote:

    Happy One schreef op 12 juli 2024 10:25:

    [...]

    Dat zou kunnen, zit toch een zelfde minderheidsaandeelhouder in? Wel is het zo dat in Tubes waarschijnlijk veel minder geld moet en de business is een stuk simpeler en minder kapitaalsintensief. Als de verwachtingen over Q2 uitgekomen zijn zou de Ebitda positief moeten zijn.
    Dus wie weet ;-).
    BNR Capital, Richard Meester, was ook bestuurder bij Carver. Zitten er minstens met 2,5 mio in. Ebitda zou ik maar niet als parameter nemen. Tubes heeft de zeven vinkjes van NPEX insolventies:
    1. Weifelende aandeelhouders.
    De door de aandeelhouders toegezegde aanvullende financiering heeft vertraging opgelopen omdat 
    enkele  transacties waardoor middelen  zouden  vrijkomen  voor  deze  financiering  vertraging  hebben 
    opgelopen.
    2. Niet 100% zeker op dit moment, maar heeft of had negatief ev afgelopen jaar.
    3. Betaalt geen rente.
    4. Kan niet bij de bank terecht.
    5. Publiceert jaarrekeningen zonder reden al 2 jaar niet.
    6. Wilde gaan schuiven met de cijfers, cq 5 kwartalen voor een boekjaar nemen.
    7. Dalende omzet afgelopen 2 jaar. Op zich raar voor innovatief product.

    Heel benieuwd naar h1 ILS. www.faillissementsdossier.nl/nl/faill...
  6. forum rang 8 Leefloon 12 juli 2024 15:46
    quote:

    c room schreef op 12 juli 2024 11:25:

    Heel benieuwd naar h1 ILS. www.faillissementsdossier.nl/nl/faill...
    CBS faillissementscijfers van vandaag:

    Het aantal faillissementen was ook hoger dan in dezelfde periode van de laatste drie jaar voor corona (2017-2019). ... Relatief gezien werden er in juni de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

    Om mijzelf te citeren/herhalen, over een ander onderwerp (prijselasticiteit bier): "de tot dusverre regenachtige zomer zou een oorzaak kunnen zijn, maar m.i. ook dat hogere inkoopprijzen niet onbeperkt kunnen worden doorberekend. Ridicuul veel goedkope terrasruimte, overheidssteun, heeft ook het terrasmeubilair niet altijd gered".

    Een relativering is dat het in juni over 37 bedrijven gaat, maar wat bij betreft past dit binnen een breder beeld. Hetzelfde kan gelden voor het omvallen van een individuele franchisenemer. Eentje, maar niet de eerste en tevens laatste.
  7. forum rang 4 c room 12 juli 2024 19:08
    quote:

    Leefloon schreef op 12 juli 2024 15:46:

    [...]
    CBS faillissementscijfers van vandaag:

    Het aantal faillissementen was ook hoger dan in dezelfde periode van de laatste drie jaar voor corona (2017-2019). ... Relatief gezien werden er in juni de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

    Om mijzelf te citeren/herhalen, over een ander onderwerp (prijselasticiteit bier): "de tot dusverre regenachtige zomer zou een oorzaak kunnen zijn, maar m.i. ook dat hogere inkoopprijzen niet onbeperkt kunnen worden doorberekend. Ridicuul veel goedkope terrasruimte, overheidssteun, heeft ook het terrasmeubilair niet altijd gered".

    Een relativering is dat het in juni over 37 bedrijven gaat, maar wat bij betreft past dit binnen een breder beeld. Hetzelfde kan gelden voor het omvallen van een individuele franchisenemer. Eentje, maar niet de eerste en tevens laatste.
    Alleen vallen beëindigingen niet onder de cijfers. Zoek regelmatig op horecapanden en de hoeveelheid is grandioos. Het staat lang te koop. Geloof niet dat er veel animo is op dit moment. Waarschijnlijk speelt de bank nog een rol.

    Ben even de vestigingen op de site van ILS gaan bekijken. Ze geven aan 70 vestigingen te hebben. Ik kwam tot 65 op hun website, bij die 65 kon je potentieel bestellen. Van de 65 waren 2 permanent gesloten. 8 stonden op tijdelijk of gedeeltelijk gesloten, waarvan 3 vanwege vakantie, ziekte of gedeeltelijk gesloten opgaven als reden. De andere 5 lagen in Midden en Noord Nederland, daar hadden/hebben ze nog geen schoolvakantie. Heel benieuwd waar die 7 verborgen vestigingen liggen.
    Verder is er niet veel reclame dat ze voor hun franchisenemers maken. Laatste post op Facebook en Instagram is van een maand geleden. Met 19 likes zet dat voor hun franchisenemers niet veel zoden aan de dijk.

    Het zijgt ineen. Alsof NPEX een faillissementen draaikolk is.
    npex.us8.list-manage.com/track/click?...
  8. forum rang 8 Leefloon 12 juli 2024 22:06
    quote:

    c room schreef op 12 juli 2024 19:08:

    Alleen vallen beëindigingen niet onder de cijfers. Zoek regelmatig op horecapanden en de hoeveelheid is grandioos. Het staat lang te koop. Geloof niet dat er veel animo is op dit moment. Waarschijnlijk speelt de bank nog een rol.
    Bij de Euronext-beurzen is horeca verspreid over meerdere ICB subsectoren, en kunnen de kantines van Sodexo of een leverancier als restaurant worden gezien. Als ik mij beperk tot de ICB subsector Restaurants and Bars, dan valt het beeld mij het afgelopen jaar mee. Alleen het Franse Speed Rabbit Pizza laat een NPEX-achtige koersval zien, met -46,33%. Bijvoorbeeld Ibersol, met o.a. Taco Bell in Portugal, doet +3,86%.

    Maar dan hebben we het niet over Oranjecafé Het wapen van Zierikzee. Drank doet het slechter. De bierreuzen vallen relatief mee, met kleine minnen, maar klein bier (Co.Br.Ha) en meerdere drankreuzen doen het slechter dan -30%. Ik had in 2024 een betere prestatie van bierreus AB InBev verwacht, door hun schuldenberg, maar ook daar dus een kleine min (YTD -3,18%).

    Een divers beeld dus, en wat het meest op I Love Sushi kan lijken maar dan met bezorging van pizza's, doet het slecht in Frankrijk. Een kleine notering, in een soms bijna NPEX-achtig marktsegment van de Parijse beurs. Met weglating van Sodexo, vallen de sectorale cijfers van Restaurants and Bars mij mee. Ongewogen +6,33%. In dat cijfer zit Speed Rabbit Pizza niet, vanwege te vaak een nulomzet (op de beurs). Oké, tegenover +23,01% voor de AEX-index.

    De relevantie van gevestigde, al wat langer bestaande buitenlandse horecabedrijven voor o.a. I Love Sushi is uiteraard beperkt. Maar in elk geval is het niet overal een bloedbad. Daarvoor moet je toch echt bij de NPEX zijn. Wel dikke minnen (erger dan -30%) bij drankreuzen en de pizza's, maar dat was het ook wel een beetje qua internationale noemenswaardigheden, en indexbeleggen was een betere keuze. Horecavastgoed is geen ICB subsector, of je moet het bij gebouwgebonden hotels en casino's gaan zoeken. Over dat vastgoed dus geen cijfers. Op de beurs ook kleine sectoren. In de lage landen geen Restaurants and Bars, bij Euronext dan. Wat dat betreft verruimt de NPEX de keuzemogelijkheden, maar of dat nou (letterlijk en figuurlijk) een verrijking is?
  9. forum rang 4 c room 15 juli 2024 14:32
    quote:

    Leefloon schreef op 12 juli 2024 22:06:

    [...]
    Bij de Euronext-beurzen is horeca verspreid over meerdere ICB subsectoren, en kunnen de kantines van Sodexo of een leverancier als restaurant worden gezien. Als ik mij beperk tot de ICB subsector Restaurants and Bars, dan valt het beeld mij het afgelopen jaar mee. Alleen het Franse Speed Rabbit Pizza laat een NPEX-achtige koersval zien, met -46,33%. Bijvoorbeeld Ibersol, met o.a. Taco Bell in Portugal, doet +3,86%.

    Maar dan hebben we het niet over Oranjecafé Het wapen van Zierikzee. Drank doet het slechter. De bierreuzen vallen relatief mee, met kleine minnen, maar klein bier (Co.Br.Ha) en meerdere drankreuzen doen het slechter dan -30%. Ik had in 2024 een betere prestatie van bierreus AB InBev verwacht, door hun schuldenberg, maar ook daar dus een kleine min (YTD -3,18%).

    Een divers beeld dus, en wat het meest op I Love Sushi kan lijken maar dan met bezorging van pizza's, doet het slecht in Frankrijk. Een kleine notering, in een soms bijna NPEX-achtig marktsegment van de Parijse beurs. Met weglating van Sodexo, vallen de sectorale cijfers van Restaurants and Bars mij mee. Ongewogen +6,33%. In dat cijfer zit Speed Rabbit Pizza niet, vanwege te vaak een nulomzet (op de beurs). Oké, tegenover +23,01% voor de AEX-index.

    De relevantie van gevestigde, al wat langer bestaande buitenlandse horecabedrijven voor o.a. I Love Sushi is uiteraard beperkt. Maar in elk geval is het niet overal een bloedbad. Daarvoor moet je toch echt bij de NPEX zijn. Wel dikke minnen (erger dan -30%) bij drankreuzen en de pizza's, maar dat was het ook wel een beetje qua internationale noemenswaardigheden, en indexbeleggen was een betere keuze. Horecavastgoed is geen ICB subsector, of je moet het bij gebouwgebonden hotels en casino's gaan zoeken. Over dat vastgoed dus geen cijfers. Op de beurs ook kleine sectoren. In de lage landen geen Restaurants and Bars, bij Euronext dan. Wat dat betreft verruimt de NPEX de keuzemogelijkheden, maar of dat nou (letterlijk en figuurlijk) een verrijking is?
    Zoals jezelf al zegt, de vergelijking gaat wat mank. Dit is wel NPEX-niveau. Viel mij op dat niet alle orders bij I Love Sushi vestigingen in hun eigen softwaresysteem werden afgehandeld. Sommige vestigingen gebruikten een TKWY template website. Heb jij als softwareontwikkelaar een verklaring?
  10. forum rang 8 Leefloon 15 juli 2024 15:29
    quote:

    c room schreef op 15 juli 2024 14:32:

    Zoals jezelf al zegt, de vergelijking gaat wat mank. Dit is wel NPEX-niveau.

    Sommige vestigingen gebruikten een TKWY template website. Heb jij als softwareontwikkelaar een verklaring?
    Toch zegt het dan iets, over het NPEX-niveau met veel-geld-voor-weinig-eten-ideetjes van keukenpersoneel.

    Als ik iets niet ben, dan is het een ICT'er. Het is ICT-bedrijven gelukt om hun klanten volgens hun methodieken te laten werken. Deze zijn in beginsel gericht op het investeren van zoveel mogelijk per uur te betalen tijd, in een zo slecht mogelijk product. Mogelijk een Haags woord voor overheid: overhead.

    Binnen zo'n professionele omgeving zal I Love Sushi geen serieuze eigen oplossingen ontwikkelen. Het ILS HQ in Huizen is daar ook domweg fysiek te klein voor, verwacht ik. En ILS zal er eveneens te klein voor zijn. Iemand die tijdens openingstijden bereikbaar is voor calls, met dure, snelle oplossingen. Een grapje even daargelaten, dat als je niets verkoopt je ook geen storingen zult merken of haast zult hebben. Een eigen systeem lijkt mij ook geen betekenisvol verdienmodel. Dan kun je misschien beter € 1,50 per kassabon vragen, als vergoeding voor het verplicht op elke kassabon afgedrukte ILS-logo.

    Zo beschouwd snap ik uitbesteding wel, ofwel gebruik van een generieke oplossing. Voor het regelen daarvan zou het ILS HQ ook een vergoeding kunnen vragen, maar wie weet en mogen franchisenemers zelf iets kiezen. Als een uniform systeem niet van belang is, en men zelf teveel mag afdragen aan TKWY.

    Hoe dan ook is DHZ duur, en zou je dat vermoedelijk terugzien in cijfers. Door de gigantische overhead van de ICT, dat sowieso, en dan ook nog de kosten van het aanbieden van een gepast "Service Level Agreement". Dat een storing binnen XX minuten wordt opgelost, ook na kantooruren. Wil je dat een beetje "goed" regelen, dan lijkt een verhuizing naar een groter hoofdkantoor mij de eerste stap. Ook als de programmeurs in India zitten, wat ook weer allerlei problemen op kan leveren.

    Overigens is mijn insteek op een forum niet iets duurs, maar iets dat gratis is. De gemiddelde lezer hier heeft er niet zoveel aan als wij een live trading systeem voor de NPEX maken waar je alleen nog maar even een virtueel abonnementje op dure live data van de NPEX nodig hebt. Dan is mijn oplossing alles behalve kloek, niet voor één besturingssysteem, en moet je zelf maar gegevens bijhouden. Waaronder, bij de NPEX, het bijhouden van (nieuwe en) verdwijnende noteringen. Een halve dagtaak, alleen dat al...

    Pas bij voldoende schaalgrootte en stabiliteit zou ik een eigen systeem overwegen. Ook als ik dat theoretisch zelf zou kunnen maken, zonder de overhead van ICT. Iemand moet mij waar kunnen nemen, en iemand moet met spoed naar ILS Zwolle, iemand moet mij aansturen, ik regel bij kabelbreuken niet met spoed een nieuwe aansluiting, ik wil niet 24-7 worden gebeld door een student met computervrees, iemand moet de gegevens bijhouden, ...

    Uitbesteding kan dus efficiënter zijn, zonder mij af te vragen of TKWY al zo duur is dat een systeempje van hun er ook nog wel bij kan. Ik heb niet bekeken (software van TKWY werkte niet) of ik via TKWY bij ILS kan bestellen. Misschien kunnen we Zwolle de maffia aanbevelen, vanwege hun ervaring met systematisch afrekenen?
  11. forum rang 4 c room 15 juli 2024 16:36
    quote:

    Leefloon schreef op 15 juli 2024 15:29:

    [...]
    Toch zegt het dan iets, over het NPEX-niveau met veel-geld-voor-weinig-eten-ideetjes van keukenpersoneel.

    Als ik iets niet ben, dan is het een ICT'er. Het is ICT-bedrijven gelukt om hun klanten volgens hun methodieken te laten werken. Deze zijn in beginsel gericht op het investeren van zoveel mogelijk per uur te betalen tijd, in een zo slecht mogelijk product. Mogelijk een Haags woord voor overheid: overhead.

    Binnen zo'n professionele omgeving zal I Love Sushi geen serieuze eigen oplossingen ontwikkelen. Het ILS HQ in Huizen is daar ook domweg fysiek te klein voor, verwacht ik. En ILS zal er eveneens te klein voor zijn. Iemand die tijdens openingstijden bereikbaar is voor calls, met dure, snelle oplossingen. Een grapje even daargelaten, dat als je niets verkoopt je ook geen storingen zult merken of haast zult hebben. Een eigen systeem lijkt mij ook geen betekenisvol verdienmodel. Dan kun je misschien beter € 1,50 per kassabon vragen, als vergoeding voor het verplicht op elke kassabon afgedrukte ILS-logo.

    Zo beschouwd snap ik uitbesteding wel, ofwel gebruik van een generieke oplossing. Voor het regelen daarvan zou het ILS HQ ook een vergoeding kunnen vragen, maar wie weet en mogen franchisenemers zelf iets kiezen. Als een uniform systeem niet van belang is, en men zelf teveel mag afdragen aan TKWY.

    Hoe dan ook is DHZ duur, en zou je dat vermoedelijk terugzien in cijfers. Door de gigantische overhead van de ICT, dat sowieso, en dan ook nog de kosten van het aanbieden van een gepast "Service Level Agreement". Dat een storing binnen XX minuten wordt opgelost, ook na kantooruren. Wil je dat een beetje "goed" regelen, dan lijkt een verhuizing naar een groter hoofdkantoor mij de eerste stap. Ook als de programmeurs in India zitten, wat ook weer allerlei problemen op kan leveren.

    Overigens is mijn insteek op een forum niet iets duurs, maar iets dat gratis is. De gemiddelde lezer hier heeft er niet zoveel aan als wij een live trading systeem voor de NPEX maken waar je alleen nog maar even een virtueel abonnementje op dure live data van de NPEX nodig hebt. Dan is mijn oplossing alles behalve kloek, niet voor één besturingssysteem, en moet je zelf maar gegevens bijhouden. Waaronder, bij de NPEX, het bijhouden van (nieuwe en) verdwijnende noteringen. Een halve dagtaak, alleen dat al...

    Pas bij voldoende schaalgrootte en stabiliteit zou ik een eigen systeem overwegen. Ook als ik dat theoretisch zelf zou kunnen maken, zonder de overhead van ICT. Iemand moet mij waar kunnen nemen, en iemand moet met spoed naar ILS Zwolle, iemand moet mij aansturen, ik regel bij kabelbreuken niet met spoed een nieuwe aansluiting, ik wil niet 24-7 worden gebeld door een student met computervrees, iemand moet de gegevens bijhouden, ...

    Uitbesteding kan dus efficiënter zijn, zonder mij af te vragen of TKWY al zo duur is dat een systeempje van hun er ook nog wel bij kan. Ik heb niet bekeken (software van TKWY werkte niet) of ik via TKWY bij ILS kan bestellen. Misschien kunnen we Zwolle de maffia aanbevelen, vanwege hun ervaring met systematisch afrekenen?
    Ze hadden een eigen systeem en sommige vestigingen met TKWY. Had het duidelijker moeten stellen.
  12. forum rang 8 Leefloon 15 juli 2024 17:15
    quote:

    c room schreef op 15 juli 2024 16:36:

    Ze hadden een eigen systeem en sommige vestigingen met TKWY. Had het duidelijker moeten stellen.
    Oké. Op zich is een eigen systeem niet zo spannend, maar ook niet altijd aanbevelingswaardig. Ik heb geen idee of TKWY iets te maken heeft met een vrijwillige keuze voor alleen een systeem, een vrijwillige keuze voor alles van TKWY, of dat dat centraal wordt ingevoerd als de klant ILS zonder TKWY niet weet te vinden. Afstappen van een eigen systeem kan besparen op overhead, maar overstappen naar TKWY zou ergere overhead kunnen zijn. Of omgekeerd, dat TKQY de standaard was maar dat je af kunt stappen van TKWY.

    Overigens is gigantische overhead bij ICT niet verplicht maar "modern". Inclusief certificeringen. En je hebt dan alsnog te maken met hoe leveranciers werken. Ik heb persoonlijk geen bezwaar tegen DHZ, en een andere disclaimer dat ik nog nooit heb betaald voor diensten van TKWY.

    Des te meer de klant direct te maken heeft met een systeem (website voor bestellingen, betalen), des te lastiger ontwikkelen wordt. Want dan moet het er prettig uitzien, altijd werken, veilig genoeg zijn, en geschikt zijn voor digibeten. Voor intern gebruik kun je een rekenmachine "ontwikkelen" met één regel code, maar dat is totaal ongeschikt voor leken. Een gebruikersvriendelijke versie kost veel meer werk. Het melden dat de tekst "acht" geen getal is, bijvoorbeeld.

    TKWY heb ik ooit gebruikt voor een bitcoin-test. Om te illustreren dat je niet met bitcoin kon betalen, maar dat een ander bereid was om op jouw kosten jouw bitcoin voor jou te verkopen. Een bestelling die nooit werd afgerond. Niet om de lokale horeca te steunen (met meer marge), maar eten laten bezorgen heb ik nog nooit gedaan. Bij vestigingen ziet het eruit alsof ze zelf bezorgen, maar dan m.i. een bestelling alsnog via TKWY zijn verzorgd. Online marketing van sushi-verkopers bereikt mij ook niet, dus geen idee of ILS makkelijk vindbaar is. In Huizen was het onbekend. Als je daar struikelt over de ILS-voertuigen, dan loop je in de wandelzone waar de vestiging zit. Via TKWY kwam ik niet verder dan een bezorgadres niet kunnen opgegeven, maar die poging heb ik snel opgegeven. Ik heb zo niet zelf kunnen kijken of ILS Zwolle via TKWY werkt, als ik voor die test een adres in Zwolle zou opgeven.

    En een algemene beleidsregel lijkt mij de vraag of je als een sushiboer ook een softwareontwikkelaar wilt zijn. Niet alleen een "handig neefje die ff in elkaar flanst, voor 250 euro zakgeld", maar ook wat er daarna allemaal nog bij komt kijken. En zou je als franchisenemer een hobbysysteem willen hebben? Ik ben niet tegen DHZ, een eigen systeem of deel daarvan, maar dat is een keuze met gevolgen. Ondersteuning moeten bieden, om er eentje te noemen.
  13. forum rang 8 Leefloon 15 juli 2024 17:53
    quote:

    Leefloon schreef op 15 juli 2024 17:15:

    Ik ben niet tegen DHZ, een eigen systeem of deel daarvan, maar dat is een keuze met gevolgen. Ondersteuning moeten bieden, om er eentje te noemen.
    Terzijde, maar dat kan wel op een dag zonder heel veel NPEX-faillissementen:

    Bij een zeer kleinschalig systeem in horeca, voor eigen/intern gebruik, zou je kunnen denken aan een rendabele ontlasting van de koks door bestellingen voor hen te vertalen naar kleinere stappen, met strakke planning en de toiletknop. Alles op tijd klaar, efficiënt bereid, en ontlast schaars personeel als indirecte baten van maatwerk. Een verzonnen voorbeeld.

    Bij een grootschaliger iets, ILS heeft tientallen recent bevestigde filialen, zou je een meerwaarde niet alleen in het buiten de deur houden van het dure TKWY kunnen zoeken, maar ook bij verkoop van een noodzakelijke, verplichte ILS-"training", eventueel met tijdelijk geldig ILS-certificaat dat alleen bij ILS Zwolle geldig is. Niet helemaal een verzonnen voorbeeld; ICT is dol op het verkopen van zulke overhead.

    Maatwerk vind ik een voordeel van DHZ, tegenover de generieke teringzooi van bijvoorbeeld een Xillio. Ik moet daarnaast zeggen dat de moeilijkheid afhangt van de materie. Voor mij is het een relatief kleine moeite om van een ISIN-code van een NPEX-obligatie te toetsen of dat een geldige ISIN-code zou kunnen zijn, terwijl het voor mij veel uitzoekwerk zou zijn om een app te maken die op iemands smartphone alleen maar de de tekst "Under construction, probeert u het later nog eens!" toont. De achtergrond van het "handige neefje" maakt dus iets uit. Wie weet, en heeft dat neefje al vele webshops gemaakt, al dan niet met behulp van generieke meuk. Terwijl dat neefje misschien geen flauw idee heeft wat een ISIN-code is, en of je die wel of niet zou kunnen en moeten verifiëren, en zo ja hoe, en of QS ook geldig is als eerste 2 tekens.

    Met maatwerk bedoel ik dan écht maatwerk, en niet een denkbare claim dat elke klus voor Xillio (of andere Microsoft-dozenschuivers) maatwerk is. Toch is dan een goede vraag of je als ILS een softwarebedrijfje wilt worden, als er maar één handig neefje is en diegene met z'n hobby dan de de facto "onmisbaar" wordt.
  14. forum rang 8 Leefloon 16 juli 2024 08:51
    Nog geen overdosis faillissementsaanvragen vandaag, dus nog een zijspoortje: Ibersol is een serieus te nemen bedrijf bij een kleine beurs, Euronext Lissabon. De ticker van de nationale index is PSI20, maar in die PSI zitten geen 20 noteringen. De rest is té klein. Met een (wel) functionerend businessmodel staat Ibersol voor Taco Bell Portugal, en mogelijk voor enkele andere horeca-bedrijven. Een peer, bij gebrek aan beter.

    Omdat horeca geen gestandaardiseerde ICB sector is, heb ik nog even gekeken of er aandelen zijn waarvan de koersmutatie op de Euronext-beurzen dagelijks lijkt op die van Ibersol. Òf hoger, òf lager, òf gelijk, op dezelfde dag. De richting van de koers van het casino van Monaco zou, op dagbasis, bijvoorbeeld vaak overeen kunnen komen met die van Ibersol. Met als verwantschap lagere inkoopprijzen bij Sligro; ik noem maar wat.

    Door soms kleine verschillen is 80% overeenkomstige richtingen (òf beide rood, óf beide groen, òf beide onveranderd gesloten) "veel", en is 20% "weinig". Willekeur ligt ietsjes onder de 50%, door de 0 en 00 van roulette. Een normale verdeling ligt ergens tussen de 60% tot 40%. Indicatief. De richting van indices kan eveneens toonaangevend zijn voor een rode of groene dag.

    Spoiler alert: er is geen notering die op Ibersol lijkt. De koers van Ibersol "lijkt helemaal nergens op". Er zijn dagelijks verhandelde bedrijven met ridicule waarderingen die soortgelijke percentages scoren. Rond 60% wordt niet behaald; zelfs niet toevallig of door "een" nationale index. Bij de hoogste percentages staan ook inhoudelijk geen soortgelijke of verwante bedrijven. Er zullen het afgelopen jaar ook weinig koersgrafieken geweest zijn die "ongeveer" op die van Ibersol lijken. De PSI-index steeg met +12,01% terwijl Ibersol +1,46% koerswinstje behaalde.

    Moraal van het zijdelingse verhaal: bij Taco Bell Nederland zou je kunnen dagdromen dat dat bedrijf genoeg lijkt op Taco Bell Portugal, en de NPEX mag dromen over de grootte van Euronext Lissabon. Bij gebrek aan beter (of bij gebrek aan minder slecht), is Ibersol een peer voor NPEX-horeca, en boekt Ibersol miljoenen winst. Vermoedelijk is er bij de Euronext-beurzen geen beter vergelijkingsmateriaal voor een algemene gang van zaken, omdat de dagelijkse richting van de koers van Ibersol dus "helemaal nergens op lijkt". Zelfs niet toevallig, met alle percentages onder de 50%, en ook een index is geen goede gids.

    Maak van overeenkomsten niet teveel een verhaaltje. De nummer 1 doet aan cybersecurity (bestelwebsite?), en de nummer 2 zouden de banden van bezorgvoertuigen kunnen leveren. Een creatief en lollig verhaal, maar de zeer lage percentages vertellen hier het werkelijke verhaal. In theorie had een casino, concurrent, holding, hotel en/of leverancier veel genetische verwantschap met Ibersol kunnen hebben. Daarvan is geen sprake. Ibersol "lijkt nergens op", en dan ligt in het geval van Ibersol niet aan een ridicuul hoge koers. Ik verwacht dat er bij Euronext geen betere (of minder slechte) peer is te vinden voor enkele van de NPEX-horecanoteringen:
  15. forum rang 8 Leefloon 17 juli 2024 18:08
    quote:

    c room schreef op 17 juli 2024 16:58:

    Begint een aardige soap te worden.
    Met hier meer vragen dan antwoorden, signaleer ik suggestief... en zwijgend...

    Desondanks heeft Investor Ready B.V., nota bene zelf een obligatiehouder, naar eigen zeggen bij de rechtbank te Den Haag een verzoek tot faillietverklaring van eMagine Reality B.V. ingediend.
1.925 Posts
Pagina: «« 1 ... 87 88 89 90 91 ... 97 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.