Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,320   +0,300   (+2,00%) Dagrange 14,930 - 15,400 225.325   Gem. (3M) 214K

AMG 2024

6.916 Posts
Pagina: «« 1 ... 273 274 275 276 277 ... 346 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 christo1 4 juli 2024 17:48
    Weet niet of dit nu positief of negatief uitpakt voor AMG, door de heffingen zullen hoogstwaarschijnlijk minder EV wagens gebouwd worden in China en dat zal dan op de lithium prijzen daar wegen, maar de Europese merken kunnen nu eindelijk hun EV strategie aan passen aan de situatie met de strafheffingen en kunnen eindelijk meer afzet krijgen waardoor er in de Europese unie meer vraag komt naar lithium, maar de prijzen van lithium worden nog steeds in China bepaald maar daar kan verandering in komen.

    De hoogste Europese strafheffing voor in China vervaardigde elektrische auto's zal op 37,6 procent liggen, iets lager dan wat eerst op tafel lag. Vanaf vrijdag moet die betaald worden, boven op de bestaande Europese invoerheffing van 10 procent.

    De Europese Commissie zet door met haar plannen voor een strafheffing op de invoer van elektrische wagens die geproduceerd zijn in China. Ook Europese constructeurs van e-wagens die hun producten vanuit China naar EU-landen afvoeren, zoals BMW, worden door deze maatregel getroffen. Chinese bedrijven met fabrieken in de Europese Unie ontsnappen aan de heffing.

    De Europese douane hanteert al langer een invoerheffing van 10 procent op elektrische wagens uit China. Vanaf vrijdag komt daar een strafheffing bovenop die kan oplopen tot 37,6 procent. Dat hoogste straftarief geldt voor de Chinese producent SAIC uit Shanghai en andere bedrijven die informatie weigeren te geven aan de Europese Commissie en hun medewerking niet willen verlenen.

    BYD werkte goed samen met de Europese Commissie en krijgt met 17,4 procent de laagste strafheffing. Tesla ontsnapt nog even, want niet alles is al doorgerekend.
    Die 37,6 procent is lager dan de 38,1 procent die de Commissie drie weken geleden op tafel had gelegd. Dat komt omdat de Commissie donderdag de straftarieven voor Chinese wagens nog lichtjes naar beneden aanpaste als gevolg van berekeningsfoutjes.

    Europese en andere buitenlandse autofabrikanten in China betalen een invoertarief van 20,8 procent. Het Chinese BYD, dat goed samenwerkte met de Europese Commissie, krijgt met 17,4 procent de laagste strafheffing opgelegd, voor Geely (het moederbedrijf van onder meer Volvo) geldt 19,9 procent. Het straftarief voor het Amerikaanse Tesla, dat eveneens in China produceert, is nog niet volledig doorgerekend en ontsnapt dus nog even aan de heffing.

    Niet in cash
    Lidstaten zijn dus al meteen vanaf vrijdag verplicht die heffingen te innen voor de Europese Unie. De douanediensten zijn aangemaand om voor betaling van de heffing geen cash te innen. Alles verloopt via bankgaranties.

    EU-onderzoek van de voorbije tien maanden wees uit dat Peking 'marktverstorende subsidies' verstrekt doorheen de hele waardeketen voor de productie van e-wagens. Met als gevolg dat de Europese producenten van stekkerwagens verlies lijden. 2,5 miljoen jobs in Europa riskeren uitgerangeerd te worden door de snel groeiende Chinese invoer.

    De strafheffingen gelden als voorlopige maatregelen. Uiterlijk over vier maanden kunnen ze definitief worden, en vastgelegd worden voor vijf jaar.
    De Europese producenten van elektrische wagens worden zo naar de uitgang geduwd. Tien jaar geleden gebeurde hetzelfde met de zonnepanelenindustrie. De EU-maatregelen zijn er dus op gericht ook de eigen industrie mee te nemen in de vergroening en de overgang naar klimaatneutraliteit.

    Varkensvlees en cognac als tegenzet?
    Europa is niet de eerste om de invoerheffingen te verhogen voor Chinese e-auto's. De Verenigde Staten trokken hun invoertarief al eerder dit jaar met 100 procent op. Ook Canada denkt erover na. Turkije, Brazilië en India verhoogden eveneens hun tarieven.

    De strafheffingen gelden als 'voorlopige maatregelen'. Uiterlijk over vier maanden kunnen ze definitief worden, en vastgelegd worden voor vijf jaar. De Commissie hoopt wel dat intense discussies met China een mogelijke handelsoorlog inruilen voor een onderhandelde oplossing. Peking maakt immers al werk van tegenmaatregelen, zoals een ban op Europees varkensvlees, wijn of cognac.

    Verkennende stemming
    Voor de blokkering of de goedkeuring van de definitieve maatregelen is een meerderheid nodig van minstens vijftien landen die samen 65 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigen. Over twee weken volgt al een eerste verkennende stemming. Vooral Duitsland, dat veel productiecapaciteit in China heeft, probeert die definitieve invoerheffingen te vermijden.

    De meeste Chinese automerken zijn alvast niet van plan de Europese markt te laten vallen. Het is zeer de vraag of ze prijs van de heffingen aan de consument zullen doorrekenen.

    Mvg.
  2. forum rang 6 christo1 4 juli 2024 17:53
    Het is niet alleen in de EU en de VS dat de EV markt wat in het slop zit, blijkbaar in Japan vlot het ook niet zo.

    Japanese sales of domestic passenger electric vehicles (EVs) in the first half of the year fell sharply from the same period a year earlier.

    Sales totalled 29,282 units during January-June, down by 39pc on the year, according to preliminary data from industry group the Automobile Dealers Association, the Japan Light Motor Vehicle and Motorcycle Association and the Japan Automobile Importers Association (JAIA).

    The share of EVs in the total passenger vehicles sales was 1.6pc, down by 0.7 percentage points from a year earlier.

    The sharp fall is mostly attributed to a decline in light passenger EV sales, which fell by 45pc on the year to 13,540 units. This is largely because the sales of Nissan's Sakura, one of the top-selling models in the market with a share of around 90pc, fell to 12,082 units, down by 38pc from a year earlier.

    Light cars are defined as vehicles with a length, height and width of less than 3.4m, 2m and 1.48m respectively and an engine capacity below 0.66 litres, which is the Japanese standard.

    Sales of ordinary passenger EVs also fell to 15,742 units, down by 31pc from a year earlier. The rate of decline was lower than that of light passenger EVs because of imported passenger EVs, for which sales increased by 16pc on the year to 10,689 units. Foreign EVs account for around 68pc of ordinary passenger EV sales.

    Foreign brands are dominating Japan's EV market by "offering wider variety of models than domestic manufacturers," according to a representative of JAIA that spoke to Argus. BMW in June introduced its MINI's EV model to the Japanese market, but the sales volume was undisclosed.

    Domestic EV sales in June totalled 5,010 units, down by 37pc, marking eight consecutive months of year-on-year declines.

    Mvg
  3. forum rang 5 Fox WIld 4 juli 2024 18:15
    quote:

    BudFoXx schreef op 4 juli 2024 16:41:

    Ik zit sinds oktober 2008 in AMG en ben sinds 2009 lid hier! Ben van de generatie Gerrit69, Umi, Topperke, Ff relativeren, drooglegging, viper-one, lamsrust etc etc. Bepaalde mensen bij IEX hebben teveel invloed vandaar dat ik alleen op de achtergrond aanwezig was afgelopen jaren! Groet van een ouwe bekende ;-)
    Op Gerrit69 na ken ik alle andere namen nog. Alleen Lamsrust post nog af en toe. De rest is afgehaakt.
  4. forum rang 6 T. Edison 4 juli 2024 18:27
    quote:

    christo1 schreef op 4 juli 2024 17:53:

    Het is niet alleen in de EU en de VS dat de EV markt wat in het slop zit, blijkbaar in Japan vlot het ook niet zo.

    Japanese sales of domestic passenger electric vehicles (EVs) in the first half of the year fell sharply from the same period a year earlier.

    ......
    Denk dat dit een mooi voorbeeld is waarom de lithium markt in het slop zit.
    Dergelijke verkoopcijfers zijn een samenvatting van een periode die geweest is. Hoe de koers van AMG is gegaan weten we allemaal wel.
    De grote vraag is natuurlijk; wanneer trekt het weer aan?
    In Europa gaat EV de standaard worden, dus hier gaan de cijfers sowieso omhoog.
    Ik verwacht dat steeds meer landen zullen overstappen.
    Stijgende verkopen geeft een grotere vraag naar accu's, een grotere vraag naar lithium.
    Noot: ik had deze laatste daling persoonlijk niet verwacht, ging ik uit van stabilisatie bij 20-25 euro.
  5. Pebbles 4 juli 2024 20:34
    Worden we nu met zen allen positief omdat er een stijgende trend hebben? Ik zat bibberend aan de knop op 16.20 maar ik was te onzeker ... heb ik de kans gemist of zien we morgen terug een daling.?
    Iedereen hier weet dat als de cijfers komen we gemakelijk +15 % of -15 % kunnen gaan ...Positief of negatief allemaal al meegemaakt met AMG.
    Dus nog altijd blijf ik afwachtend terwijl ik wel graag 750 stuks zou willen kopen om op de plank veilig te leggen.
  6. forum rang 7 am1993 4 juli 2024 21:59
    quote:

    Pebbles schreef op 4 juli 2024 20:34:

    Worden we nu met zen allen positief omdat er een stijgende trend hebben? Ik zat bibberend aan de knop op 16.20 maar ik was te onzeker ... heb ik de kans gemist of zien we morgen terug een daling.?
    Iedereen hier weet dat als de cijfers komen we gemakelijk +15 % of -15 % kunnen gaan ...Positief of negatief allemaal al meegemaakt met AMG.
    Dus nog altijd blijf ik afwachtend terwijl ik wel graag 750 stuks zou willen kopen om op de plank veilig te leggen.
    Kijk maar uit voor het FOMO gevoel. Wachten op de cijfers, waarvan we nu al weten dat die ronduit slecht zullen zijn is misschien een goed optie. AMG staat nu zó laag (kan nóg lager trouwens) dat wachten misschien het meest zinvolle is. En stijgt de koers fundamenteel (zou eerlijk gezegd nu niet weten waarom) dan is er nog altijd tijd genoeg om op de rijdende trein te springen. Voordat de fundamenten voor AMG weer oké zijn, moet er in de lithiumwereld en daarbuiten nog heel veel gebeuren. Volgens mij tijd zat dus.
    Ook de beurzen zelf ogen niet echt fris meer en gaat de beuk erin, dan zorgen de mandjes ervoor, dat AMG gewoon mee omlaag gaat, ook al zouden ze miljoenen verdienen. Dat zagen we bij de vorige correcties ook bij Shell ASML, Unilever, etc. Er komt altijd weer een positieve golf, maar daar moeten we nu gewoon even op wachten.
    Eind van de maand weten we meer en kunnen we ook de balans eens onder de loep nemen om te kijken hoeveel cashflow AMG verbrand heeft en hoe de schuldenpositie en de intrinsieke waarde eruit ziet. Ben ik zeer benieuwd naar.
  7. forum rang 9 Calimero 4 juli 2024 22:22
    quote:

    Calimero schreef op 2 juli 2024 15:54:

    [...]
    en anders gewoon zonder grafiek tellen ... lees koerspunten weten ... succes

    16,56
    16,20
    15,84
    15,48
    15,12
    Relaxed aandeeltje ..

    Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691
    Laatste koers (eur)
    16,420
    4-jul-2024 17:35:11
    Dagrange 16,080 - 16,420
  8. forum rang 6 White Arrow 4 juli 2024 22:58
    Mochten jullie open staan voor een onderneming met betere korte termijn perspectieven hierbij mijn aantekeningen van TKH (zie ook het aparte draadje):

    Continu beter zijn dan concurrenten.
    Software speelt een belangrijke rol om beter te zijn dan de concurrent. Momenteel 30% gaat op termijn naar 35-40%.
    Vrij korte termijn verbetering in resultaat.
    Bandenbouw van 15% naar 70% marktaandeel (19% ROS), omdat men beter is dan de concurrentie.
    Samenhang tussen de 3 divisies. Camera technologie is verweven met bandenbouw en kabelproductie technologie.
    Commodity waar men het verschil niet kan maken, is grotendeels gedesinvesteerd.
    Eemshaven volgend jaar ROS 20%, 210 miljoen omzet (700 kilometer). Vanaf 2026 zal de capaciteit nog beter benut worden tot 1200 kilometer.
    48 tenders van totaal 8000 kilometer. Technologie leider met lagere kostprijs voor klanten, met minder installatierisico.
    Ongeveer 50% winststijging in de volgende 2 jaar voor de onderneming.
    Reshoring, schaarste aan arbeid en inflatie speelt onderneming in de kaart omdat er steeds meer geautomatiseerd moet worden.
    Deze trend gaat nog 5-10 jaar door.
    2/3 van de omzet is gerelateerd aan automatisering.
    Toekomst van alle divisies is ongeveer even goed.
    Sum of parts, is veel hoger dan de beurskoers.
    Weinig personeelsverloop. Nieuw AI centrum in Amsterdam waarvoor nauwelijks recruiters voor nodig zijn, omdat het personeel daar zo graag wil werken.
  9. forum rang 6 T. Edison 5 juli 2024 08:00
    quote:

    White Arrow schreef op 4 juli 2024 22:58:

    Mochten jullie open staan voor een onderneming met betere korte termijn perspectieven hierbij mijn aantekeningen van TKH (zie ook het aparte draadje):

    Continu beter zijn dan concurrenten.
    Software speelt een belangrijke rol om beter te zijn dan de concurrent. Momenteel 30% gaat op termijn naar 35-40%.
    Vrij korte termijn verbetering in resultaat.
    Bandenbouw van 15% naar 70% marktaandeel (19% ROS), omdat men beter is dan de concurrentie.
    Samenhang tussen de 3 divisies. Camera technologie is verweven met bandenbouw en kabelproductie technologie.
    Commodity waar men het verschil niet kan maken, is grotendeels gedesinvesteerd.
    Eemshaven volgend jaar ROS 20%, 210 miljoen omzet (700 kilometer). Vanaf 2026 zal de capaciteit nog beter benut worden tot 1200 kilometer.
    48 tenders van totaal 8000 kilometer. Technologie leider met lagere kostprijs voor klanten, met minder installatierisico.
    Ongeveer 50% winststijging in de volgende 2 jaar voor de onderneming.
    Reshoring, schaarste aan arbeid en inflatie speelt onderneming in de kaart omdat er steeds meer geautomatiseerd moet worden.
    Deze trend gaat nog 5-10 jaar door.
    2/3 van de omzet is gerelateerd aan automatisering.
    Toekomst van alle divisies is ongeveer even goed.
    Sum of parts, is veel hoger dan de beurskoers.
    Weinig personeelsverloop. Nieuw AI centrum in Amsterdam waarvoor nauwelijks recruiters voor nodig zijn, omdat het personeel daar zo graag wil werken.
    We luisteren allemaal de IEX podcast toch?
    Beleg ik voor langere termijn i.p.v. korte maar de podcast heeft TKH bij mij op de radar gezet omdat ik nog wat spreidingsruimte heb. Gezien mijn langere termijn hou ik AMG.
  10. forum rang 5 Money Never Sleeps 5 juli 2024 08:14
    quote:

    White Arrow schreef op 4 juli 2024 22:58:

    Mochten jullie open staan voor een onderneming met betere korte termijn perspectieven hierbij mijn aantekeningen van TKH (zie ook het aparte draadje):

    Continu beter zijn dan concurrenten.
    Software speelt een belangrijke rol om beter te zijn dan de concurrent. Momenteel 30% gaat op termijn naar 35-40%.
    Vrij korte termijn verbetering in resultaat.
    Bandenbouw van 15% naar 70% marktaandeel (19% ROS), omdat men beter is dan de concurrentie.
    Samenhang tussen de 3 divisies. Camera technologie is verweven met bandenbouw en kabelproductie technologie.
    Commodity waar men het verschil niet kan maken, is grotendeels gedesinvesteerd.
    Eemshaven volgend jaar ROS 20%, 210 miljoen omzet (700 kilometer). Vanaf 2026 zal de capaciteit nog beter benut worden tot 1200 kilometer.
    48 tenders van totaal 8000 kilometer. Technologie leider met lagere kostprijs voor klanten, met minder installatierisico.
    Ongeveer 50% winststijging in de volgende 2 jaar voor de onderneming.
    Reshoring, schaarste aan arbeid en inflatie speelt onderneming in de kaart omdat er steeds meer geautomatiseerd moet worden.
    Deze trend gaat nog 5-10 jaar door.
    2/3 van de omzet is gerelateerd aan automatisering.
    Toekomst van alle divisies is ongeveer even goed.
    Sum of parts, is veel hoger dan de beurskoers.
    Weinig personeelsverloop. Nieuw AI centrum in Amsterdam waarvoor nauwelijks recruiters voor nodig zijn, omdat het personeel daar zo graag wil werken.
    Ik heb ze enkele maanden geleden opgepikt voor 36,60. Zie het ook wel zitten met dit aandeel. Lees ook de ontwikkelingen v.w.b. Tennet.
  11. forum rang 6 White Arrow 5 juli 2024 08:45
    quote:

    Money Never Sleeps schreef op 5 juli 2024 08:14:

    [...]

    Ik heb ze enkele maanden geleden opgepikt voor 36,60. Zie het ook wel zitten met dit aandeel. Lees ook de ontwikkelingen v.w.b. Tennet.
    Ik zit er ook al langere tijd in, maar dat het plaatje op langere termijn zo positief is, stond bij mij nog niet op de radar.

    Omdat ik hier af toe lees dat mensen AMG willen aanschaffen, dacht ik ze misschien een dienst te bewijzen, door het aandeel hier onder de aandacht te brengen.

    Ik bedoel daarmee niet te zeggen, dat je je aandelen met zwaar verlies moet verkopen, om in een ander veelbelovend aandeel te stappen.

    Het is meer van, als je dit aandeel overweegt aan te schaffen, kijk dan ook even naar deze kans. ;-)
  12. forum rang 7 Just lucky 5 juli 2024 09:16
    quote:

    White Arrow schreef op 4 juli 2024 22:58:

    Mochten jullie open staan voor een onderneming met betere korte termijn perspectieven hierbij mijn aantekeningen van TKH (zie ook het aparte draadje):

    Continu beter zijn dan concurrenten.
    Software speelt een belangrijke rol om beter te zijn dan de concurrent. Momenteel 30% gaat op termijn naar 35-40%.
    Vrij korte termijn verbetering in resultaat.
    Bandenbouw van 15% naar 70% marktaandeel (19% ROS), omdat men beter is dan de concurrentie.
    Samenhang tussen de 3 divisies. Camera technologie is verweven met bandenbouw en kabelproductie technologie.
    Commodity waar men het verschil niet kan maken, is grotendeels gedesinvesteerd.
    Eemshaven volgend jaar ROS 20%, 210 miljoen omzet (700 kilometer). Vanaf 2026 zal de capaciteit nog beter benut worden tot 1200 kilometer.
    48 tenders van totaal 8000 kilometer. Technologie leider met lagere kostprijs voor klanten, met minder installatierisico.
    Ongeveer 50% winststijging in de volgende 2 jaar voor de onderneming.
    Reshoring, schaarste aan arbeid en inflatie speelt onderneming in de kaart omdat er steeds meer geautomatiseerd moet worden.
    Deze trend gaat nog 5-10 jaar door.
    2/3 van de omzet is gerelateerd aan automatisering.
    Toekomst van alle divisies is ongeveer even goed.
    Sum of parts, is veel hoger dan de beurskoers.
    Weinig personeelsverloop. Nieuw AI centrum in Amsterdam waarvoor nauwelijks recruiters voor nodig zijn, omdat het personeel daar zo graag wil werken.
    Ik volg TKH al ruim 10 jaar. Het een soort AMG, mooie verhalen, geen enkele koersprestatie.
  13. forum rang 6 White Arrow 5 juli 2024 09:18
    quote:

    Just lucky schreef op 5 juli 2024 09:16:

    [...]Ik volg TKH al ruim 10 jaar. Het een soort AMG, mooie verhalen, geen enkele koersprestatie.
    Moet je toch wat beter naar de lange termijn grafiek kijken. Vandaag gaat het als een speer doordat ook een analist wakker geworden is.

    Deels heb je gelijk, vandaar ook de aantrekkelijkheid. Het aandeel is nog niet echt ontdekt.
  14. forum rang 7 Just lucky 5 juli 2024 09:22
    quote:

    White Arrow schreef op 5 juli 2024 09:18:

    [...]

    Moet je toch wat beter naar de lange termijn grafiek kijken. Vandaag gaat het als een speer doordat ook een analist wakker geworden is.

    Deels heb je gelijk, vandaar ook de aantrekkelijkheid. Het aandeel is nog niet echt ontdekt.
    Ik heb het over de laatste 10 jaar, niet over de laatste 20 jaar. Maar zelfs dan is het nog mager. Ze keren wel een paar procent dividend uit, dat is dan wel weer een klein plusje. Maar misschien staan we voor een keerpunt.
  15. forum rang 6 White Arrow 5 juli 2024 09:28
    quote:

    Just lucky schreef op 5 juli 2024 09:22:

    [...]Ik heb het over de laatste 10 jaar, niet over de laatste 20 jaar. Maar zelfs dan is het nog mager. Ze keren wel een paar procent dividend uit, dat is dan wel weer een klein plusje. Maar misschien staan we voor een keerpunt.
    Kijk nog eens. In 2014 stond het in de 20 nu in de 40. Ik denk dat het keerpunt in de jarenlange underperfomance aanstaande is. Ik heb een neus voor dit soort aandelen. Zag de potentie al in de 30 maar de toekomst blijkt nog positiever dan gedacht.
  16. forum rang 6 White Arrow 5 juli 2024 09:38
    quote:

    Boel schreef op 5 juli 2024 09:28:

    kunnen we aub stoppen met spam van White Arrow. Het staat al op verschillende fora (zie bv Alfen).

    Beetje reclame uitgangbord. Anders stel ik voor dat we massaal op THK berichten gaan plaatsen over AMG.
    Spam is een beetje overdreven vind ik. Het is niet mijn bedoeling dit forum te vervuilen en behalve bij Alfen heb ik dit aandeel ook niet aanbevolen. Het TKH forum is zo dood als een pier dus ga je gang. Beleggers slapen massaal.
  17. forum rang 7 Just lucky 5 juli 2024 09:41
    quote:

    White Arrow schreef op 5 juli 2024 09:38:

    [...]

    Spam is een beetje overdreven vind ik. Het is niet mijn bedoeling dit forum te vervuilen en behalve bij Alfen heb ik dit aandeel ook niet aanbevolen. Het TKH forum is zo dood als een pier dus ga je gang. Beleggers slapen massaal.
    Dat forum is idd al jaren dood ;
6.916 Posts
Pagina: «« 1 ... 273 274 275 276 277 ... 346 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.